Parabola 2

Bart,

Het is leuk om dingen uit te proberen maar als het niet lukt of niet het verwachte resultaat levert waarom dan moeilijk doen?? Ik snap je gedrevenheid naar ´Het anders doen´ maar haal je hele aansturing en uit en plaats een directe aansturing zoals de link hier onder.

Zie onderstaande link hoe ik de aansturing maak. staat ook al eerder vermeld in je draadje

[150905] parabola-2-a-5

Die D47 van dymond zijn perfect voor deze job.

Gr Lyckele

Laatst bewerkt door een moderator:
Vervang die door een stalen buisje met diameter 3 mm (wanddikte ±0,25 ivm. kniksterkte) dan zal de torsiestijfheid 6,25x zo groot zijn.
Ja dat was ik al van plan. Dezer dagen snuffelen bij de hobbywinkel (en misschien de Gamma) om te kijken wat de opties zijn. 3 mm krijg ik er denk ik wel in.

waarom dan moeilijk doen??
Naar mijn gevoel is het juist niet moeilijk maar veel eenvoudiger van constructie dan de klassieke hevels. Moet het wel eerst lukken natuurlijk :-)
De ruimte voorin (rondom het knikpunt van de hoofdligger zeg maar) zit nu bij mij propvol lood. Als de servo's zouden verhuizen naar vlakbij de elevons, dan gaan ze 20 cm naar achteren en moet ik dus meer lood in de neus stoppen. Hoe heb jij dat opgelost? Ik ben vooralsnog van plan om te proberen de cardanische aansturing te verbeteren, maar mocht ik daar van af stappen dan voorzie ik daar een probleem :confused:

Wel de servo's die jij gebruikt wegen 9 gram en de dymonds wegen maar 4,7 gram.....
en de staal kabels die je gebruikt.... 2x 55 cm....

Grt Lyckele

Parabola

hallo luitjes,

Met mijn micro-elli hoef ik niet te rennen, kan hem uit stilstand weggooien, is eigenlijk wegduwen.
Zij zweeft dan, met eigenlijk weinig tot geen neerwaartse neigingen. Dan rustig aan het gas erop en een beetje up. Geef je teveel gas in één keer, dan duikt ze wat. Heeft de grote XII van mij ook (enigszins). Wellicht dat Dirk weet hoe dit komt? (+ svp uitleg dan?).
Met landen eigenlijk net andersom, a.h.w. "tegen het dek vliegen" omdat zij anders blijft zweven.

Ik meen mij te herinneren dat er 55 gram lood helemaal voorin zit. Dat moest omdat de lipo vanwege de ronding niet helemaal ´in het vooronder´ kan.

full

Een gewone staartkist heeft flink wat stabiliteit agv. de lange arm tussen vleugel en stabilo. Bij een Horten spelen de beide vleugeluiteinden 'stabilo', de arm is dus vrij kort (bij een plank is de arm dus nog korter). Derhalve is het stabiliserende vermogen ook minder.

Bij de meeste Hortens zit de motor- achter en bovenop, en loopt de thrust-as (motor-as) over het ZW-punt heen. Daardoor ontstaat een down-gericht moment.
Zoals gezegd is de arm van het stabilo kort, en kan dat dus maar moeizaam tegenwerken. Eigenlijk lukt dat pas als de snelheid flink is verhoogd. Dat gebeurt dus ook eerst: nose down en racen maar. Alleen zo vlak na de start vinden wij het meestal niet zo prettig als de kist zo heftig de neus naar beneden richt met toenemende vaart. Meestal terecht omdat de snelheid niet zo snel toeneemt om een heftige beroering van moerder aarde en Horten te voorkomen. :rolleyes:

Wil je de motor neutraal inbouwen, dan moet je er dus voor zorgen dat er zoveel domping is ingebouwd dat de motor-as door (neutraal) of vlak over het ZW-wijst. Het is dan dus nodig de ligging van het ZW-punt ook in de 3e dimensie te kennen.
Bij de Parabola is dat niet zo heel moeilijk, er is geen V-stelling, dus mag je aannemen dat het ZW-punt op de koorde lijn van de wortelrib ligt. Laat de motor as daar licht doorheen wijzen en je hebt geen nose-down koppel meer.

Dirk.

Wel de servo's die jij gebruikt wegen 9 gram en de dymonds wegen maar 4,7 gram.....
en de staal kabels die je gebruikt.... 2x 55 cm....
Mijn servo's (niet die van 9 gram maar ik weet niet precies wat deze wegen, ze zitten nu verstopt) zitten nagenoeg op het CG, dus die tellen niet mee voor het uitwegen. Blijft die twee stukjes staaldraad, maar die wegen vast minder dan jouw Dymonds (en zitten bovendien ook veel dichter bij het CG).
Ik denk dus dat dat geen verklaring is.
Servo's wisselen is een optie, maar zoals je uit bovenstaande kan zien zou dat weinig uitmaken voor de gewichtsverdeling.

Bij de Parabola is dat niet zo heel moeilijk, er is geen V-stelling, dus mag je aannemen dat het ZW-punt op de koorde lijn van de wortelrib ligt. Laat de motor as daar licht doorheen wijzen en je hebt geen nose-down koppel meer.
De Parabola heeft wél V-stelling; deze is zo berekend dat het toestel zonder negatieve V-stelling zou moeten vliegen (een pijlvleugel zonder V-stellng vliegt als gevolg van zijn invalshoek in de praktijk met negatieve V-stelling, wat onprettig vlieggedrag kan veroorzaken).
De motor-as zit ongeveer 15 mm boven het midden van de vleugel, ik denk dat deze geen nosedown-koppel veroorzaakt.

Mijn servo's (niet die van 9 gram maar ik weet niet precies wat deze wegen, ze zitten nu verstopt) zitten nagenoeg op het CG, dus die tellen niet mee voor het uitwegen. Blijft die twee stukjes staaldraad, maar die wegen vast minder dan jouw Dymonds (en zitten bovendien ook veel dichter bij het CG).
Ik denk dus dat dat geen verklaring is.
Servo's wisselen is een optie, maar zoals je uit bovenstaande kan zien zou dat weinig uitmaken voor de gewichtsverdeling.

Dan hou ik er over op..... dan moet je het maar uitzoeken (niet lullig bedoeld hoor)

Grt Lyckele

Maar ik denk dus van wel ... :confused:
Waarom dan? Gezien de V-stelling zit de aandrijflijn mogelijk onder, en zeker niet boven het CG.

Het lijkt er een beetje op of mensen die hun argumenten weerlegd zien, maar afhaken... zo heb ik niks aan jullie! :-)

Lyckele, stel dat ik ervoor zou kiezen om servo's te wisselen en te berplaatsen, dan moet er dus op de één of andere manier lood in de nues en ik weet niet waar dat zou kunnen. Als ik alleen servo's wissel maar niet verplaats win ik wel in AUW maar daar ligt voor zover ik weet mijn probleem niet.

edit - in aanmerking genomen het gewicht van de electronica en het lood in de neus, zal de motor-as niet onder het CG zitten, maar wel onder het aangrijpingspunt van de weerstand. Dat is in dit geval waarschijnlijk belangrijker.

Bart,

Ik heb het een aantal keer met jouw gehad over die manier van roer-aansturing, en ik heb je voorspeld wat er zou gebeuren. Je wilde je eigen ideeën doorzetten. Prima, maar dan heeft mijn argumenteren weinig zin.
Ook nu gebleken is dat het niet goed werkt, wil je eigenlijk nog steeds niet naar de bewezen goede manier (die Lyckele voorstelt). Wat mij betreft ook prima, maar dan valt er weinig meer te argumenteren ...
Dat is geen kwestie van argumenten weerlegd zien. Jij ziet/gelooft het niet. Ik heb geen andere argumenten, dus kan ik niet veel anders dan ophouden ...

Wat betreft de motordomping nog een laatste poging.
Zoals hieronder moet het (of hooguit 10 mm eroverheen).
Horten%20motor%20domping.PNG

Dirk.

Zoals hieronder moet het (of hooguit 10 mm eroverheen).

Tja... dankjewel Dirk, maar dit is niet mijn eerste vliegende vleugel. Ook niet de vijfde. Ook niet de eerste met een duwprop. Wel de eerste die niet meteen goed wil vliegen. Ik denk niet dat dat komt door de richting van de thrustline (die, zoals ik al schreef, niet veel zal schelen met 10 mm van het CG).
Heb je overigens, bij het bepalen van die 10 mm, de rootkoorde van de Parabola in aanmerkng genomen, of geldt die 10 mm ook voor mijn Sirion? :rolleyes:

Overigens heb ik bij een paar andere vliegende vleugels-met-duwprop de ervaring dat de thrustline opmerkeljk onkritisch was, heel anders dan bij een gewone zwever. Op mijn Sportwing zit een zelfde soort motormount van aluminium als op de Parabola, en ik heb daar wel eens wat aan verbogen om te kijken of dat het vlieggedrag beïnvloedde. Niet dus. De pijlstelling van de Sportwing is overigens een stuk minder dan die van de Parabola.

Ik kan me wel voorstellen dat Lyckele en jij iets hebben van, bekijk het maar... ik ben over het algemeen niet zo erg eigenwijs maar op de één of andere manier wil ik er nog even niet aan dat dit niet zou kunnen. Bovendien heb ik het idee dat jullie allebei niet echt de respectievelijke problematiek hebben bestudeerd (dwz Dirk de opbouw van de motorisering van de Parabola, Lyckele de konsekwenties van het 20 cm naar achteren verschuiven van -desnoods lichtere- servo's. Geeft niks, ik rommel lekker verder. My name is Alfred...

Ha niet erg eigenwijs..... My name is gepeto ;)
Als je adviesen krijgt en ze allemaal in de wind slaat is het niet zo gek dat sommige mensen (Dirk en ik) zoiets hebben van, dan niet toch.

Maar rommel dan lekker verder en stel niet de zelfde vragen ( ook dit is niet lullig bedoeld Bart)

Succes.

Grt Lyckele

Ha niet erg eigenwijs..... My name is gepeto ;)
Als je adviesen krijgt en ze allemaal in de wind slaat is het niet zo gek dat sommige mensen (Dirk en ik) zoiets hebben van, dan niet toch.

Maar rommel dan lekker verder en stel niet de zelfde vragen ( ook dit is niet lullig bedoeld Bart)

Succes.

Grt Lyckele

Lyckele, op de vraag die ik jou stelde (al een week of langer geleden) heb ik nog nooit een deugdelijk antwoord gehad. Niet lullig bedoeld hoor. Toen ik een soort antwoord kreeg en de mathematica daarvan aantoonbaar niet bleek te kloppen zei je "dan moet je het zelf maar uitzoeken"...
Nee ik stel geen vragen meer.

Heb je overigens, bij het bepalen van die 10 mm, de rootkoorde van de Parabola in aanmerkng genomen, of geldt die 10 mm ook voor mijn Sirion? :rolleyes:
Nee, dit is een 'voor de vuist weg waarde'. Die 10 mm zal eerder gelden voor de Sirion (misschien zelfs wel 15 mm). De Parabola zal er veel dichter bij liggen. Eea. heeft niet enkel met de grootte van de kist te maken, ook met de vliegsnelheid. Een snelvliegnde kist is meer is staat dat moment tegen te werken. En Parabola is licht en langzaam ...
Ik kan me wel voorstellen dat Lyckele en jij iets hebben van, bekijk het maar... ik ben over het algemeen niet zo erg eigenwijs maar op de één of andere manier wil ik er nog even niet aan dat dit niet zou kunnen.
Ik heb niet direct een 'bekijk het maar' gevoel gehad (alhoewel ik soms wel iets had van 'eigenwijze donder' :rolleyes:). Dat ik ophoud met reageren heeft vnl. te maken met het ontbreken van nieuwe/andere argumenten.
En ja, ik zal niet elke kist tot in de treure ontleden om te adviseren. Dan wordt het forum een full-time job ...

Succes met de kist en laat vooral weten hoe het verder loopt.
Want onenigeheid of niet, eigenwijs of niet, het is en blijft een prachtkist!
Dirk.

Nog een parabola

Ik heb mij parabola inmiddels ook klaar. Qua kleuren heb ik me wat minder weten te beheersen als Bart, maar zo zie ik wel weer wat boven en onder is.

Boven
full

Onder
full

De conventionele oplossing voor de rolroeren
full

Die ik uit balsa geschuurd heb (3 gram per stuk lichter en veel sterker qua torsie ). Na het lakken en oracoveren warm gestookt en de tip verdraaiing er in gezet.
full

Gwicht 560 gram. Zaterdag gaat ie de lucht in. Ben benieuwd.

Maarten

Parabola

goedemorgen luitjes,

Dirk: bedankt voor de uitleg. Nee, ik heb rolroeren maar had deze op het moment van de foto nog niet klaar.

Bart: 10mm over het CG is niet veel? Je zal maar aan je armen hangen en nèt niet met je tenen (10 mm) bij de grond kunnen. Op zo´n bouwwerk is dat dus veel.

Maarten: ziet er heel mooi uit. ben benieuwd naar de maiden

Bart: 10mm over het CG is niet veel? Je zal maar aan je armen hangen en nèt niet met je tenen (10 mm) bij de grond kunnen. Op zo´n bouwwerk is dat dus veel.
Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat 10 mm in dit verband niet veel is (maar anders zou je eigenlijk de quote moeten weergeven). Ik heb vraagtekens geplaatst bij de nauwkeurigheid ervan, zowel bj het "bepalen" van 10 mm als kritische norm, als bij de veronderstelling dat op mijn Parabola die 10 mm overschreden zou worden (die heeft namelijk, zoals ik ook al schreef, V-stelling, waardoor het CG effectief hoger uitkomt). Het was mij gewoon een beetje te veel nattevingerwetenschap.
Zoals ik al stelde is mijn eigen ervaring dat het variëren van de thrustline van een duwprop op een paar vliegende vleugels van mij (waarvan de SportWing het meest bekend) weinig tot geen effect heeft op de vlieg-eigenschappen.
Moet ik nou ook nog uitleggen dat ik het daarbij heb over variaties in het redelijke, en niet over 60º omhoog of omlaag? :confused:

Hij doet het

Prachtig vliegweer vandaag, zon, windstil, geen modder op het veld. Oke, de temperatuur lag ver onder het vriespunt, maar daar voelde ik iniets van dankzij de adrenaline.
Een ferme gooi door een clubgenoot en hop omhoog. Ik heb er slechts een 100 watt buitenlopertje in zitten, desondanks ging hij, ondanks vol drukken, als een raket recht naar boven ('misschien had ik die roer uitslagen toch niet tot 15 graden moeten beperken, maar die 30 graden uit het manual moeten hanteren' dacht ik toen wel even). Na 5 seconden kon de motor uit en zweven maar. Gelukkig bleek de 15 graden roer uitslag voor het vliegen prima te voldoende, zodat ik niet voor niets eigenwijs ben geweest. En ik hou het er op dat het thermisch was want anders heeft de parabola een onwaarschijnlijk lage daalsnelheid. Na een half uur rondvliegen tenslotte toch de landing ingezet (had inmiddels wel kouwe vingers gekregen), ook dat bleek een eitje.
Kortom een geslaagde maiden en een geweldig leuk vliegtuig :D.

De start
full

Back