parallel lipos

Tussen de lipo,s zit geen lader maar dat boardje .

En daar kunnen wel hoge stromen gaan lopen .

Tot de printsporen zich oplossen in een wolkje :cool:

Mvg Johan

Klopt helemaal. Ik ben ook nog een klein detail vergeten te melden.

Ik vlieg met een Graupner mx16 met Electric air module. Ik kan dus mijn cellen per stuk per accu uitlezen.(12 cellen dus)
De cellen controleer ik dus ALTIJD voor en na een vlucht.

Bij de meeste laders kan je ook je cellen uit lezen.
Het is dus aan te raden om voor het laden eerst de accu's stuk voor stuk aan te sluiten en dan je cell waarde uit te lezen.
Controleer dan of er geen grote afwijkingen zijn.

Hoe ver mogen de celspanningen uit elkaar liggen? Stel cel 2 van lipo 1 is 3,47V en cel 2 van lipo 2 is 3,65V? Gaat het dan mis?

De interne weerstand van de lipo is dan van belang. De stroom die zal gaan lopen is het spanningsverschil delen door de weerstand van het totale circuit. Bij 0,18V en een circuitweerstand van bijvoorbeeld 0,036ohm gaat er 5A lopen. En voor die dunne printsporen kan dat best veel zijn.

Hoe ver mogen de celspanningen uit elkaar liggen? Stel cel 2 van lipo 1 is 3,47V en cel 2 van lipo 2 is 3,65V? Gaat het dan mis?

Ja, dat gaat bij het laden ook zo. Verbindt nooit twee accu's met een verschillend ladingsniveau met elkaar. Dan kunnen er via de balancerkabels grote vereffeningsstromen gaan lopen. De balancerkabels kunnen dan zelfs verbranden.

Als je de Li-Po's uitsluitend parallel gebruikt, is het misschien handig er één pakket van te maken. Dan kan je meteen de individuele cellen vast met elkaar verbinden. Dan is het parallel schakelen van de balancerkabels ook niet meer nodig.

Misschien tip? Laden met zo'n parallel boardje is niet aan te raden.....

Het antwoord van NPS kwam voort uit een vergelijkbare vraag van mij

[176897] %5Bvraag%5Daansluiting-lipo-buzzer-met-2x3s-parallel-en-wel-6-cellen-controle-opgelost

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, het wordt steeds moeilijker :)

Net wat zitten googlen en vond dat je zo'n bordje prima kan gebruiken, mits je er voor zorgt dat de spanningen niet verder uit elkaar zitten dan 0,1V. De balanceerstroom die dan kan gaan lopen is heel klein.

Weet iemand de interne weerstand van dit soort batterijen? Dan zou de balanceerstroom heel makkelijk berekend kunnen worden.

Doen jullie de lipo's met elkaar verbinden met een kabeltje en dan aansluiten op de multi, of doen jullie daar ook zn bordje tussen?

Wat je wilt ;) het werkt wel mqar of het ook handig is ?, Soldeer gewoon evne een stekkertje der voor, kan super klien of koop deze kant en klaar ;) zon board is echt onnhandig groot, en lomp...

Maatr laat je door mij niet tegen houden, ;)

Ik kan ze nog kliener maken als deze:

voorbeeld van XT60

XT60_parallel_adapter_all.jpg

Dat heb ik ook nooit gezegd, maar goed de meningen zijn duidleijk ;), jij gebruikt je bordje, en ik me eigen gemaakte stekker ;)

Doen jullie de lipo's met elkaar verbinden met een kabeltje en dan aansluiten op de multi, of doen jullie daar ook zn bordje tussen?
Als je met de multi een hex- quadcopter bedoel moet je zeker een stekker maken vanwege de redelijke stromen die er gaan lopen. De balancerkabels laat je tijdens het vliegen gewoon los.

Parallel laden van bijvoorbeeld twee 3S cellen, laad je met gewoon op 3S.
Maar hoe zit het dan met balanceren, want het zijn wel 6 aparte cellen.
Als je lader op 3S staat kan ie toch geen 6 cellen balanceren of zie ik dat verkeerd?

De cellen plaats je ook parallel zodat je er 3 (x2) cellen hebt. Dat is wat ik er van heb begrepen.

Dus die balancer plugs parrallel.

Dat worden zo nooit 6 aparte cellen voor het balanceren.
Bij serieel laden snap ik het wel, dan laad je met 6S in het geval van 2 x 3S en kun je dus de 6S uitgang van je balancer nemen.

Dan gaat ie 2 cellen als 1 cell balanceren, lijkt me geen strak plan.
Je hebt 6 aparte cellen, hoe wilde je dat doen bij parallel schakelen, ben ik nu zo achterlijk :)

Back