parallel lipos

In serie laden is dan de enige oplossing.
Hierdoor worden de cellen wel apart gebalanceerd.
Hier een voorbeeldschema:
Dual3slipoadapter.jpg

Let wel goed op hoe je het aan dient te sluiten. (zie uitleg onderaan het plaatje)

Ik zie graag in mijn schermpie 6 voltages staan, dat gaat hem dus niet worden zo.

Zie hier niet echt het nut van in, ook al heb je 6 regels met voltage staan,
je ziet eigenlijk maar 3 verschillende voltages, hooguit 0,01v afwijking.

Dat bedoel ik dus marten77, waarom doen ze het dan vaak parallel?
Het balanceren moet niet voor niets en als je 2 cellen op elkaar gaat plakken kan dit nooit perfect gebeuren lijkt me.

Waarom zetten ze dan de 3 cellen van een 3S apart denk je?
Dan kun je dat ook net zo goed parallel zetten.
Elke cel hoort apart gebalanceerd te worden, dat gaat niet lukken met parallel.

Eerlijk gezegd geen idee waarom men liever parallel wilt laden.
Zelf heb ik nog nooit LiPo's parallel of in serie geladen en heb me er nog niet tot het diepe in verdiept.

Als je de 3 cellen van een 3s1p pakket parallel gaat zetten houd je een 1s3p pakket over.

1s = 3,7v
2s = 7,4v
3s = 11,1v

Zowel parallel als in serie kan je twee 3S lipo's laden. Dit kan echter alleen als beide lipo's gelijke (cel)spanningen hebben. Is dat niet het geval:

Bij parallel laden gaan de lipo's elkaars celspanningen overnemen wat bij een groot spanningsverschil (0,3V) tot grote stromen kan leiden en je balancerkabel weg kan branden.

Bij serie laden duurt het een eeuwigheid als je lipo's ongelijk ontladen zijn. Je balancerstroom is ongeveer 250-300mAh.

Ja en als je de 6 cellen van 2 x 3S parallel zet, houd je een 3S pakket over.
Elke cel wordt op die manier nooit apart gebalanceerd.
Ik houd erover op, schiet mij maar lek :)

Zoals Markjuh al een paar keer heeft geprobeerd uit te leggen:
Dit maakt niet uit. De twee cellen die je parallel hebt geschakeld worden als één cel gebalanceerd. Er kan geen spanningsverschil ontstaan tussen de twee cellen.

Voorbeeld
Je hebt twee 3S batterijen parallel geschakeld, plus op plus, min op min. Ook de balanceer stekkers schakel je parallel. (let op de juiste start spanningen, zorg dat ze niet te ver uit elkaar liggen voordat je ze op elkaar aansluit)
Cel 1 van lipo 1 staat nu parallel aan cel 1 van lipo 2.
Zo ook voor cel 2 en 3.

Stel dat cel 2 van lipo 1 een spanning heeft van 3,50 volt en dat cel 2 van lipo 2 een spanning heeft van 3,52 volt. De ene cel zal dan door de andere geladen worden, net zolang tot de spanning gelijk is.

Als je vervolgens het geheel aan de lader hangt, dan ziet de lader nog steeds maar 3 cellen. Niet zes. Tijdens het laden zal het spanningsverschil op alle parallel geschakelde cellen gelijk zijn.

Om het nog te verduidelijken: stel dat het überhaupt kan dat tijdens het laden een spanningsverschil ontstaat tussen twee parallel geschakelde cellen. Cel 2 van lipo 1 krijgt dus een andere spanning dan cel 2 van lipo 2. In dat geval zal de laadstroom zich zodanig verdelen dat de lagere spanning de hogere spanning "inhaalt". Het verschil in laadstroom heeft te maken met het verschil in weerstand tijdens het laden.

Is het zo een beetje duidelijk?

Edit:
Ja en als je de 6 cellen van 2 x 3S parallel zet, houd je een 3S pakket over.
Elke cel wordt op die manier nooit apart gebalanceerd.
Ik houd erover op, schiet mij maar lek :)

Je neemt de eis van iedere cel apart balanceren wel erg letterlijk. Op het moment dat je twee cellen parallel schakelt, dan is het vanaf dat moment (elektrisch gezien) 1 cel.

Als de cellen parallel staan worden ze vanzelf gebalanceerd.... Natuurkundelessen over 2 gelijke emmers verbonden met een slang nooit gehad :?:

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Waar ik lappen tekst voor nodig heb, heeft Savage anderhalve regel nodig. Chapeau! :)

Even een vraagje tussendoor je kunt(mag) de lipo's toch ook wel 1 voor 1 opladen?
Of is het beter allebij tegelijk.

Ik zou ze opladen zoals je ze ook gebruikt.
Gebruik je bijvoorbeeld 2x een 3S parallel, dan laad je ze ook parallel op.
Ze zijn op dat moment gelijk aan elkaar.

Gebruik je een 3S apart, dan zou ik die ook apart laden.
Zo heb je minder kans op schade, als je meerdere losse 3S LiPo's tegelijk en parallel gaat laden.
(balanceerkabels die kunnen doorsmelten als er een te grote voltage verscheel is, waardoor er grotere stromen kunnen gaan lopen dan dat die balanceerkabels aankunnen)

Ook dan is er de kans, door verschillende factoren kunnen de ladingen per accu verschillen waardoor er misschien net een te grote spanning verschil is waardoor er te hoge stromen gaan lopen. Alleen lijkt me deze situatie niet reëel.

Het beste is denk alsnog te laden hoe je ze ontlaad, 'gebruikt'.

Een lader zorgt er toch voor dat na de lading ze een bepaald voltage hebben en deze zal dus bij 2 gelaadde lipo's nooit ver uit elkaar liggen lijkt me..

Nee dat kan niet want dan heb je een 1s3p lipo.

Ik laad ook altijd parallel. Gaat prima hoor.

MAAR!!! Ik vlieg ook met 2 lipo parallel.

De accus zijn dus alebij even leeg
Doe je dit niet
Dan ook niet parallel laden!!!!

De stromen kunnen heel hoog oplopen bij 2 lipos van ongelijke spanning.

Aangezien dat door je balaceer kabeltje gaat lopen kan dat wel eens niet goed aflopen

Back