parapent

mooi!

super leuk gemaakt! :)
ik zie op foto 9 bij zijn schouder dat servo tandwieltje nog zitten, valt/breekt hij er dan niet iets te gemakkelijk af als je crasht? maar dat heeft wel een voordeel want dat kan wel weer je sevo's redden. toch?
en ik vind het mooier dat hij net zoals in het echt iets naar achter leunt :P
zoiets:

maar je moet natuurlijk doen wat jij mooi vind :)

groeten philip

Ik denk eigenlijk dat je wel kans hebt dat als-ie aan z'n stuurlijnen trekt, het hele mannetje achterover kantelt. Tenzij hij heel zwaar is natuurlijk... het zal afhangen van de verhouding tussen hoe zwaar de besturing is, en zijn gewicht.
In het echt trek je natuurlijk niet met voorwaarts gestrekte armen aan die lijnen. Als het mogelijk is om de ellebogen soepel te maken, zodat de kracht van de stuurlijn dichter bij de risers aangrijpt, dan zal de besturing meer effect hebben. Maar misschien valt 't wel mee...
Overigens heeft Pip wel gelijk dat de houding nogal rechtop is. Dit is meer een parachutist dan een parapenter! Dat zou je misschien kunnen corrigeren door de risers lager op het harnas vast te zetten. Maar zo te zien is het harnas al helemaal af, dus ik kan me wel voorstellen dat je het wel mooi vind zo... en mooi is het zeker!

Dank voor alle enthousiaste reacties!

Heb je nog iets in de vorm van een servo-saver? Rubber stukje er tussen ofzo? en hoeveel weegt ie totaal?

Nee en dat houd me nog wel even bezig, Tips en truuks over het maken of kopen van een servo-saver zijn zeer welkom!!

Het totaal gewicht ligt nu zo rond de 500gram. De rugzak kun eventueel nog volgestopt worden met extra balast afhankelijk van wind en thermische condities

ik zie op foto 9 bij zijn schouder dat servo tandwieltje nog zitten, valt/breekt hij er dan niet iets te gemakkelijk af als je crasht? maar dat heeft wel een voordeel want dat kan wel weer je sevo's redden. toch?
en ik vind het mooier dat hij net zoals in het echt iets naar achter leunt

Wat je daar ziet zitten is het schroefje wat in de servo gedraaid is om de arm aan de servo te bevestigen.

In het echt trek je natuurlijk niet met voorwaarts gestrekte armen aan die lijnen. Als het mogelijk is om de ellebogen soepel te maken, zodat de kracht van de stuurlijn dichter bij de risers aangrijpt, dan zal de besturing meer effect hebben. Maar misschien valt 't wel mee...
Overigens heeft Pip wel gelijk dat de houding nogal rechtop is. Dit is meer een parachutist dan een parapenter! Dat zou je misschien kunnen corrigeren door de risers lager op het harnas vast te zetten. Maar zo te zien is het harnas al helemaal af, dus ik kan me wel voorstellen dat je het wel mooi vind zo... en mooi is het zeker!

Eerst deze opstelling met gestrekte armen maar even testen en kijken of de stuurreactie goed genoeg is.

Over de zithouding hebben jullie wel gelijk en had ik ook al opgemerkt. Het harnas is niet custom made maar zat mooi bij de Action Man erbij;) Ik ga het aan grijpingspunt van de risers iets omlaag brengen om hem zo iets naar achter te laten kantelen. Wordt ie nog echter!!

groet
Jeroen

Ik ga het aan grijpingspunt van de risers iets omlaag brengen om hem zo iets naar achter te laten kantelen. Wordt ie nog echter!!
Als je dat gaat doen, maak dan banden die vanaf de dijen naar de schouders lopen, zodat die band een stukje vóór zijn borst komt te zitten, en de aanhechting van de risers daaraan vast op schouderhoogte. Dat is ongeveer hoe het zit bij een echt parapenteharnas. Op die manier komt het kantelpunt hoog te zitten, zodat hij niet zo gauw zal kantelen als hij aan een lijn trekt.
Bart

tip voor servo saver? Dacht dat Nace een stukje rubberachtig spul in de bovenarm monteert. werkt mooi gok ik zo. Ik zat nog te denken aan een gewone servo saver voor autootjes ofzo... Maar aan de andere kant. Ik heb nu metal gear servo's en in principe zitten de armpjes redelijk binnen het poppetje zegmaar. knalt er niet snel vol op.... (hoop ik).

Heb trouwens net van Kees 3 vliegertjes gehad die eigenlijk bedoeld waren als demomodel van vorig jaar. Waren ze vergeten te verspreiden. Zitten geen lijnen op nog en de LE is helemaal dichtgestikt met plasticspul ervoor. kan ik zelf lekker kleine openingen knippen :). die ga ik dus nog wel ombouwen gok ik zo! hehehe

tip voor servo saver? Dacht dat Nace een stukje rubberachtig spul in de bovenarm monteert. werkt mooi gok ik zo. Ik zat nog te denken aan een gewone servo saver voor autootjes ofzo... Maar aan de andere kant. Ik heb nu metal gear servo's en in principe zitten de armpjes redelijk binnen het poppetje zegmaar. knalt er niet snel vol op.... (hoop ik).

Klopt wat betreft dat rubber maar ik heb nog niet iets kunnen vinden/bedenken wat ik zou kunnen toepassen. Servo saver's voor auto's zijn volgens niet echt heel erg compact tenzij iemand een mooi voorbeeld heeft.

Ik heb een beetje hetzelfde idee om geen te gebruiken, ik gebruik ook de metalgear servo's bij hobbycity vandaan:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5342

Jeroen

hallo allemaal,
mij lijkt me die paramoteurtjes ook wel erg gaaf. ik heb inmiddels zo'n frame gemaakt van
saté prikkers zoals sietse met die microparamoteurtjes. er kan maximaal een 3,5x..... propje op. ik heb hem even gewogen, maar 6 gram! alleen het frame weegt dus maar 6 gram.

sietse: welk motortje van welke heli heb je erop? met welke prop? met welke lipo?

ik heb ook nog een matras vlieger 2 lijns van 1,8 meter spanweidte, en die wil ik ook graag
viegklaar maken, maar ik zou echt niet weten welke motor erin moet. zou een typhoon 5/3d
met een 2 cells lipo en 9x5 prop goed zijn? (met 3 cells heeft ie ongeveer 400 gram trust)
nog een vraag: kan een 5 gram servo zo'n heel bakkie scheeftrekken zodat hij kan sturen???!!
en nog een vraag: hoeveel gram mag de kleine bak maximaal wegen? en de grote??

nog één vraagje: er zit aan mij matras onderaan van die touwtjes waar ik het bevestigingspunt aan
kan doen als ik hem opberg. kan ik dat niet gewoon gebruiken om te sturen?

trampo

Het gewicht kan ik je niet precies vertellen maar als stelregel kun je gebruiken: het bakkie mag maximaal 1kg per vierkante meter van je matras wegen. je moet dus even uitzoeken of uitrekenen wat je oppervlakte van je matras is. Mijn bakkie weegt zo'n 700gr en vliegt al met 0,75 vierkante meter. Maak ik hem lichter dan heb ik te weinig gewicht om het matrasje goed op druk te houden. Maar met 1 vierkante meter vliegt de mijne ook prima!!

nog één vraagje: er zit aan mij matras onderaan van die touwtjes waar ik het bevestigingspunt aan
kan doen als ik hem opberg. kan ik dat niet gewoon gebruiken om te sturen?
trampo

Nee, zorg gewoon dat je bakkie aan de bevestigingspunten komt te hangen wat tevens je stuurmechanisme moet zijn. Deze website heeft veel tekst, plaatjes en uitleg:
http://www.seabreezeparachutes.com/

Wil je met de achterkant sturen net als de echte dan zul je over de hele achterkant van vlieger lijntjes moeten maken.

Succes!
Jeroen

dus een bakkie van 300 gram doet dus een opp. vande para van ongeveer 0,3 meter?
welke span zal dat ongeveer zijn?
m'n grote matras heeft eenopp. van 0,8 meter2

kan iemand mij de ribbentjes sturen van zo'n mini paramountje dan?

trampo

dus een bakkie van 300 gram doet dus een opp. vande para van ongeveer 0,3 meter?
welke span zal dat ongeveer zijn?
m'n grote matras heeft eenopp. van 0,8 meter2

kan iemand mij de ribbentjes sturen van zo'n mini paramountje dan?

trampo

De span is natuurlijk zelf eenvoudig uit te rekenen (lengte x breedte) en is dus afhankelijk van de hoogte die je wil.

Probeer dit programmatje eens:
http://www.surfplan.com.au/sp/downloads/index.htm

Hiermee kun je ook profielen uitpinten in allerlei groottes

jeroen

ikwil mischien camera meenemen aan boord (van 150 gram) of m'n flycam van 20 gram
dus ik denk dat ik er eentje koop van 0,4 a 0,5 meter opp....!

Ik heb 1 eerder gemaakte chute te koop:

1 vierkante meter en is uitgevoerd als 2 lijner maar kan ook eenvoudig gemaakt worden als 4 lijner:
chute1m.jpg

zelf gemaakt maar nooit gebruikt

ik zal hem ook in het te koop forum zetten.

Jeroen

beste mensen,

ik wil ook soon leuke paramoteur maken,
heb hier noch een scherm legen daarvoor maar welke lijnen kan
ik voor de stuur lijn gebrijken (ik denk lijn 7 en 20 is dat goed).
matras.jpg

rondje met de nummers zijn de lijnen

alvast bedankt,

Sow, tijdje terug dat we hier weer wat hebben zitten kleppen! (iedereen was aan het bouwen/vliegen???).

Mijn blauwe schermpje heeft in ieder geval een tijd geleden al heerlijk gevlogen!
Ik vond nog foto's die Pip had gemaakt op mijn compu van begin april. Ondertussen best wat getrimd en afgesteld enzo. Nu blijkt hij heerlijk te vliegen. Met hardere wind wil het niet zo ideaal, maar als het te weinig werd om boven te blijven met de echte parapente kan ik mooi verder met de kleine.
Uiteindelijk 1 extreem mooie dag gehad toen ik na mijn werk van scheveningen naar Wassenaar ben gevlogen met de RC versie in mijn rugzak/zitje. terug in scheveningen zakte de wind echt te ver in. Dan maar door met de RC-versie. uiteindelijk t/m het donker (2200) doorgevlogen :D! echt supervet!

Hier dan nog een paar prachtige pics van bij mij voor:

1268482f23f6f287b.jpg

1268482f23f73b847.jpg

startmethode 1:
1268482f240c3722b.jpg

startmethode 2:
1268482f23f775635.jpg

1268482f240ca832e.jpg

1268482f241d2319a.jpg

1268482f240c742e3.jpg

Eerst natuurlijk zelf dit minimale hobbeltje wat men ook wel duin noemt zo goed mogelijk benut :D.
1268482f263f7d06e.jpg

1268482f264fb2c22.jpg

1268482f263f38802.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh en de parafamilie wordt nog ietsjes uitgebreid. Die 1e kleine indoor was zo leuk! Alleen konden er natuurlijk weer veel dingen beter... Nu 2 versies: 1 beer met bestuurbare armpjes en een 30gr buitenlopertje op 3S1000. Moet rond de 300/400 gr worden.
andere word een luxe beertje. Die is nu bijna de trotse eigenaar van een luxe trike met custum made seat :D.

1268482f2911979ab.jpg

1268482f2911dbfac.jpg

1268482f29123020e.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg goed sietse! Mijn paraman heeft nog niet gevlogen maar dat gaat in mijn vakantie in juni zeker gebeuren. Ik heb ondertussen een nieuw matje van 1.3 vierkante meter gemaakt en mijn gondel uitgebreid met een frame waar ik mijn fototoestel kan plaatsen en via een servo kan afdrukken.

Resultaten zal ik hier zeker posten!

Hoe is het stuurgedrag van jouw blauwe matje. is er soms wat 'voorspanning' op de stuurlijnen nodig voor beter stuur resultaat?

Jeroen

Hallo allemaal,

Ik ga me ook weer eens mengen in deze onderzoeken :P
na lang denken heb ik nu toch echt zin om een paramotor te maken die een beetje echt lijkt.
ik ga morgen denk ik maar eens even naar de intertoys ofzo om een mooie pop te zoeken.
ik wil een 1,2 meter vlieger ombouwen tot paramotor met een lichte accu, motor.
de servo`s ben ik nog niet helemaal uit.
zouden standaart servo`s het beste zijn ?

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Yannic van Moerkerk

Hai Jeroen,
met wat voorspanning vliegt ie idd wat beter. net als bij de echte overigens, daar het het contact-vliegen, dan voel je wat het scherm doet!
Ik kan (nog) niet met gewicht sturen, enkel stuurlijnen, maar toch stuurt dat behoorlijk goed! helemaal remmen los kan ook, zakt ie alleen wel behoorlijk, dus dan moet ik weer het speedsysteem aanpassen. Dat is dus wel de 1e verandering die gaat komen. een extra servo voor het speedsysteem. Dan moet het helemaal lekker vliegen. De windrange kan ik nu namelijk vooral veranderen door lood erin en eruit te halen.. niet echt ideaal.

Jannic,
1.2m en licht gaat niet echt heel goed samen volgens mij.. een scherm heeft een bepaalde vleugelbelasting nodig om een beetje in model te blijven. Daarbij komt ook dat als je poppetje te licht is en de motor sterk genoeg, je de pop gewoon omhoog blaast. Daarbij verander je dus de invalshoek extreem wat eindigt in een stall.
Standaard servo's kunnen prima, liefst metal gear. Let er ook op dat hij niet directe klappen op de servohoorn zelf kan krijgen.... vinden ze niet leuk...
Hoe goed je het ook bouwt.. hij zal een keer "hard landen"...

Back