parapent

Nace zijn gliders hebben het alleen aan het bovendek. Ik heb het zowel boven en onder zitten en dat werkt ook prima.

succes!

mvg
Jeroen

mhh, leek me idd het onderdek aan de achterrand. maar boven en onder is ook goed zoals jeroen aangeeft.

Ik ben ook nog wel bezig met parapentjes nu. De grotere gaan gestaag, maar nog niet echt iets boeiends...
Wel weer een extreem cool kleintje gemaakt, maar die had ik hier al gepost:
RC parapente: Easy to build, Fun to fly! - RC Groups
126848d9fed884ec5.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
hahaha,
oh ja, bijna vergeten te zeggen, schermpje zelf heeft flip gemaakt.
Zo zie je maar hoe makkelijk het wel niet is om het te bouwen! ;)

geintje, thnx pip :D

:)
Toevallig zag ik van de week een filmpje op youtube van dat ding.
Vliegt best snel!
Bochtenwerk door het gondeltje te pendelen?

E

Kan je een matras vlieger gebruiken om een paramoteur te maken?
Zoja welk type heb je dan nodig?
Hoe bereken je het gewicht van de trike die eronder komt te hangen ?
Ik zou graag een scherm van 2 tot 3 meter willen, en dan met trike eronder.
Ik heb al gezocht maar kan niet echt wat vinden, wie kan mij meer vertellen?

2 tot 3 meter spanwijdte of 2 tot 3 m²?
een man is nu aan het testen met een stabiel scherm voor camerawerk. scherm van 4m² en daar heeft hij een testgewicht van 10 kilo aan gehangen...
Het schermpje van Nace is +/- 1m² en vliegt met een bakkie van rond de kilo. Je moet hem vooral niet te licht maken als je hem gaat motoriseren. anders stall je het scherm doordat de gondel omhoog geblazen word.

@Eric,
Idd. gewoon 1 servo in het midden van het bakkie met een lange as waar alle lijnen aan zitten. evenwichtsturing dus.
Gister indoor gevlogen. heerlijk! Kan echt vet lang vliegen op 2S135mah!

@ sietse
ik denk aan een scherm van 2 tot 3 meter spanwijdte, dus een 1,5 m2 ongeveer.
maar daarmee heb ik nog geen antwoord op mijn vraag, of een matras vlieger geshikt is?
denk hierbij aan een buggy matras zoals een wingine of een vibe of een twister (4 lijns) ?

Kan je een matras vlieger gebruiken om een paramoteur te maken?

Ik heb ook een mooie kleurige matras vlieger en heb me dat ook wel eens afgevraagd want gewoon vliegeren is maar saai. Ik denk dat het wel moet kunnen, misschien met aanpassing van de lijnen.

Als je even googled vindt je wel het een en ander aan informatie:
rc parapente - Google Search

Als ik die matras vlieger van mij recht boven me laat staan, dan voel ik haast geen kracht op de lijnen, als ik dat vertaal in gewicht ...
En je kan natuurlijk gewoon even testen hoeveel gewicht je moet hebben:

"2m², AR5.5, test sans servo, avec 2kg de lest "

Een matrasvlieger moet kunnen.
Maar let daarbij op wat voor matras het is.
Een Wingine, Spirit (Libre), Tribal of dergelijke buggy race foils lijken me niet zo bruikbaar.
Dit zijn vaak matrassen met een grote slankheid en erg snelle, dunne profielen.
Een beginners matras van Peter Lynn ofzo lijkt me beter. Vind er één met een beetje een S-profiel, lekker stabiel. Nace gebruikt iets dat veel op MH93 lijkt met een dikte van 18 %.
Mij viel laakts de 'Thunderbird'matrassen van Rhombus op. Mooie prijs en de toomlijnen redelijk dicht bij de voorlijst. Dit kan betekenen dat er een S-prifiel in zit, heeft minder ondersteuning nodig langs de achterlijst... Maar ik heb deze matrassen niet van dichtbij gezien...

Ik ga morgenavond knippen en misschien al plakken aan een model van 1 m. spanwijdte.
Er eerst even in komen en dan op naar een aangepaste versie van Nace's model (2,05 m. span)

Oh ja en Sietse heeft geloof ik vorig jaar geprobeert een PKD Buster van een berg te smijten leek ook niet stabiel. En youtube laat sinds vorige week een filmje zien van een mooi stabiele matras van Franse makelij, 3.3 m. span:
fiSpIBVljmE[/media] - RC Paraglider Soaring

De PKD Buster (0.7m²) was niet zo'n succes. Probleem is eerlijk gezegd ook dat hij gemaakt is voor buggien met windkracht 19 ofzo... Dus enorm veel celdruk. het viel me nu ook op dat de toming niet op elke celwand vast zit, maar hij heeft ook geen D-ribben. Vandaar dat hij nogal harmonica-neigingen had... Heb hem laatst trouwens iets aangepast met extra lijntjes. moet nog eens testen, maar stabiel was het eerst niet in ieder geval nee..

Ben nu trouwens ook bezig met een 2.5m² Viper van peter lynn. en nog met het nagemaakte nace-matrasje natuurlijk.

De truuk zit hem volgens mij ook in het minimaliseren van de lijnen en daarvoor heb je D-ribben nodig.. Wat weer lastig te maken is met kleine schermpjes.

Dus ja, volgens mij kan het prima met allerlij matrasjes, maar het is lastig om te zeggen of een bepaalde het met een bepaald gewicht goed gaat doen...

maar vliegeren saai? Heb nu een 2.5 PKD Century... wat een monstertje :).

@jeppie: Die zijn zo te laden in 'Surf plan'. Hier te vinden:SurfPlan downloads
Vanavond begin ik met knipwerk voor de kleine variant.
Mijn vorige matras (10 jaar geleden, toen ik nog kon hoofdrekenen) ontwierp ik met een potlood en veel papier, maar die had wel al een voorgevormd boven en onderdek. Maar zeker niet zo mooi als hiermee kan.
Vanavond wel mail gehad van een fransoos (programmeur bij www.kitedesignsoftware.net); zegt ie dat ie 'reflex' in een profiel niet zo interessant vind....
Ben benieuwd hoe deze mini vliegt. Kan mooi als schaalmodel van een 'speed flying'matras voor mijnn 'Action man'.
Deze krijgt later een mooie 2m. span matras.

Hahaha, ik had laatst van die zweed/fin (weetffnietmeer) een aantal sle's gekregen. blijken er 2 van jou bij te zitten eric :).
Mooi ontwerpje hoor. maar geen stuurlijnen?
en die fransman van youtube en die link naar het franse forum. die heeft trouwens voor de laatste een ander profiel gebruikt. ziet er wel erg interessant uit en die zou ik erg graag willen proberen. Is volgens hem een stuk sneller en dat schermpje zag er ook vet uit...
Dus misschien ff wat anders dan de MH9* serie...
tis de FX60-126

Haha!
Grappig. Mooi dat op deze manier ontwerpen zo makkelijk de wereld over gaan. Misschien toch eerst maar eens bouwen, voordat een Fin me de loef af steekt.... Of nog erger, dat het ding niet werkt...
Maar eh in Surfplan krijg ik geen mooie stuurlijnen voor elkaar als ik de 'bridel' in één van de presets op 'paraglider' zet. Ik kan een vierde rij lijnen gebuiken op 100 % (D-lijnen) Maar die zijn dan weer hetzelfde als de A- B- en C-lijnen.
Ik zat te denken de remlijnen los uit te tekenen met als preset 'qud line kite' en dan de afstand van de remlijnen ook op 20 cm zetten... als dat ken...
Of is er een mooiere oplossing?
Ik zit nu achter een antieke pc bij mijn ouders en kan niet even Surfplan opstarten...
Tips zijn welkom.
Papier is geknipt. Nu overzetten op stof.
Parachute stof boven dek, Spinaker ribben en een hybride onderdek.

p.s., FX60-126? Dan vertelt Google mij dat het voor een ASW-20 zwever is. Hmm ben benieuwd!
fx60-126_press.png

Dit dus en dan ook verdikken naar 18% ofzo? Is eigenlijk het tegenovergestelde van MH93, geen reflex, maar welving.. Is dat niet super onstabiel? Dan ga ik mijn Competition Quadrifoil ook nog eens serieus testen...
Aan de andere kant; is dit niet wat je krijgt als je bij MH93 de remlijnen iets aantrekt?

Laatst bewerkt:
Dit dus en dan ook verdikken naar 18% ofzo? Is eigenlijk het tegenovergestelde van MH93, geen reflex, maar welving.. Is dat niet super onstabiel? Dan ga ik mijn Competition Quadrifoil ook nog eens serieus testen...
Aan de andere kant; is dit niet wat je krijgt als je bij MH93 de remlijnen iets aantrekt?

ik heb ooit eens een vlieger gemaakt met dit profiel (fx-60126 achtig), niet in de lucht te krijgen/houden. Geen aanrader dus.

laat ik trouwens weten hoe een wingine in elkaar zit ;-) en volgens mij zit daar een reflex profiel in. Dus het zou zo maar kunnen dat die als parapente best kan werken. er moet dan wel een heel andere toom op, want met de standaard instellingen zal ie niet best vliegen.

ajuus
emiel

had idd ook gehoord dat dat profiel van een zwever komt ja.
Maar goed, op zijn filmpje ziet het er erg goed uit. Wil lekker doorvliegen. Die ik nu heb heeft het nace-profiel en wil niet echt graag naar voren zegmaar... wel stabiel, maar niet echt ideaal voor hellingzweven. Waarschijnlijk prima voor paramoteur.. (ga ik zo proberen).

Als ik het zou kunnen zou ik deze snel bouwen:
Dailymotion - Ratio 6.5, een video van 56ludovic56. Paramoteur, rc, parapente, paraglieder
volgens mij heeft die het FX profiel en een A/R van 6.5 :)

Back