parapent

Profielverloop van effieciënt in het midden naar stabiel in de tippen en positieve tipverdraaiing gok ik.
Dan kan het zijn dat de tippen achterblijven vij grotere snelheid.
Succes met het trimmen van deze vleugel!
Blijft mooi zo'n hoge AR (Begin meteen weer mijn RC-paraglider-idee aan te passen...)
'Merlin' , mooie naam voor een magische vlieger!
Geen punt dat ie nog niet op google komt.

Succes met je volgende naaiklus en met je leven natuurlijk!
Ik zit voorzichtig richting de lente/zomer te kijken .. weekendje duinen lijkt me leuk.
Waar vlieg jij meestal (1:1 of RC) Ik wil graag eens leuk hellingvliegen.

goeie gok :).

Ik woon nu in scheveningen, 10 min lopen van het strand. noordelijk stukje scheveningen zijn de duinen nog beter en op de fiets kan ik vanaf mijn bureaustoel tot vliegend in aan de parapente in ongeveer een kwartiertje :).
Vlieg dus het meeste op scheveningen. Als de wind goed staat vlieg ik vaak door naar Katwijk. Soms verder naar het noorden.
Langevelderslag is ook leuk, mooie grote helling waar je makkelijk kan komen. Wijk aan Zee is ook beroemd bij het parapenten.
Dat is allemaal naar het noorden. Richting het zuiden ben ik nog niet vaak geweest. Daar heb je wel de maasvlakte (waterwegduin) en de slufter. ook mooi.

Van de zomer gaat de rit denk ik toch weer een weekje naar Dune Du Pila.. Das toch DE droomplek voor een parapenter :)

Die plek even opgezocht in Googlemaps en op youtube....
MOOI!
Zal nog wel even doorprutsen zijn voordat een RC-paraglider zulke pirhouettes kan draaien..

Lijkt me wel fantastisch met zoveel lui spelen in zo'n schuine zandbak.

(weer snel even verder prutsen met Surfplan)

mooi

Ik blijf dit draadje volgen, ik ben zelf ook parapentepiloot (de real stuff, niet de rc)
en het lijkt me wel leuk om zoiets in mekaar te knutselen, ideaal om het "parawaiting" wat te doorbreken.

sucses, groetjes

Danny

paar betere fotootjes van mijn vliegertje (als inspiratie)
p1000692.jpg

p1000693m.jpg

p1000727.jpg

heb nog een paar erg mooie, uploaden wil alleen niet. Komt vanavond of anders morgen.

55 cellen?
Veel, wel heel mooi!

En wat zal dat er mooi uit zien als rc-parapent ;)

Mijn (2.3m) ontwerp heeft ondertussen 31 ribben en een AR boven de 5.
Misschien de knoop maar eens doorhakken en de mallen uitprinten....

Laatst bewerkt:
idd 55 cellen. zeker mooi idd :).
probleem is alleen dat ik dit idd ook graag in een 1m² versie zou willen als rc parapentje.. Die tipjes waren nu alleen al amper te doen, dus dat wordt dan helemaal psychedelisch...

2.3m span? Of 2.3m²? Lijkt me span voor een rc parapente?
AR boven de 5, klinkt in ieder geval al goed :).

2.3 span idd.
Mag nog een beetje op schaal zijn voor een ActionMan....
Staat al op google....
Alleen ben ik er nog niet uit wat profiel in het midden betreft... (nu ClarkYH... wil er misschien een JOJ RM profiel in proppen) Tip heeft MH 93, aangepast.
Welliswaar geen 55 cellen maar toch were redelijk klein en D-ribben..
p.s. oppervlakte (plat) is 1m2!

heb een klein schermpje erbij gezet, maar die moet ik nog wel verder testen. (en flink aanpassen)

Jouw ontwerp ziet er leuk uit Erik!
Profiel in het midden zit ik ook steeds meer te denken aan een raceprofiel uit de bekende vliegers idd.
jojootje klinkt goed :).
Voor de tip idd een autostabiel profiel kiezen.

Moet je tow point trouwens niet wat naar achter?

Lekker om hem op 1m² te houden idd :).

p1000705.jpg

p1000710.jpg

p1000731m.jpg

p1000716.jpg

p1000721.jpg

Aan de laatste foto te zien ben je best blij met je vlieger!
En ook bij vliegers is slank best...vet!
Krijg meteen zin om mijn Tribal weer eens uit te pakken.

Maar eh Towpoint... hmm staat nu op 5% bij een AoA van 0 graden.
Ik moet het nog eens nameten, maar dit lijkt me ongeveer gelijk aan een towpoint van 20% bij een AoA van -7 graden.
Wat gebruk jij bij je (werkende) parapentjes tot nu toe?
Gemotoriseerd mag het towpoint nog verder naar voren toch? (Of een grotere AoA)

E.

zeker happy idd :).

mja, voor een gemotoriseerd bakkie zal het wel leuk werken idd denk ik.
Ik heb al vaker een discussie gehad met wat mensen waarbij ik probeer te vertellen dan de instelhoek en de towpoint veranderen ongeveer hetzelfde doen. Jij hebt dan ook gelijk idd.
Ik probeer vooral het plaatje zo realistisch mogelijk te houden. Als je naar die originele skysurfer kijkt, die hangt echt ver ervoor, echt voor de LE volgens mij zelfs in de lucht.
Dus in surfplan moet je dat ook ongeveer doen.
Voor vrij vliegende zet ik de AOA in het midden op -2 ofzo en dan het towpoint mooi onder het vliegertje alsof er al een gewichtje aan hangt.

Het Nace-achtige schermpje wat ik heb, had ik echter niet zelf in surfplan gezet, daar heb ik het toomplan ook niet meer van, maar misschien moet ik daar een keer een nieuwe op zetten. Heb nu de lijnen te kort gemaakt volgens mij en er zit een speedsysteem op. Ben alleen dus de basis nogal kwijt :).

De (goed) werkende parapentjes zijn bij mij tot nu toe single skin. daarbij heb ik de lijnen vrij simpel uitgemeten. allemaal even lang, alleen de achterste paar cm langer dan de voorste :).

Hallo,

ondertussen weer een paar keer heen en weer gemailed met Nace.
Hij heeft een nieuwe site (in aanbouw)
RC Paramodels
Daar zijn alweer leuke dingen op te zien.

Ondertussen is er in Frankijk ook een siter/forum gelanceerd:
Parapente-rc.com

En nog een gaaf idee voor een paramoteur:
[media=youtube]Um4rNTcdBc0[/media]
Zo kan de prop misschien wegklappen in de conus (harnas) achter het poppetje......

Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
RC Parapente

Hallo allemaal,

ik heb met veel interesse deze discussie gevolgd, ik kwam hier terecht na een vraag van mn dochter van 11. Heerlijk die schoolprojectjes.
Het idee om met een model parapent te vliegen in de duinen sprak me enorm aan, ben zelf al jaren een RC piloot met enige ervaring met hellingvliegen en electrovliegen.

Welnu, ik heb dus al het e.e.a. bekeken en allerlei ontwerpen gezien, ook vliegend op youtube, het vliegers en bouwers bloed ging weer harder stromen. Nu wil ik dus ook een parapent gaan maken, alleen ik heb geen ervaring met het maken van een matras met behulp van een naaimachine, misschien staat er het e.e.a. in dit forum en heb ik er wellicht overheen gelezen, maar is er een soort van handleiding hoe je een matras opbouwd, waar moet je mee beginnen bijvoorbeeld? Begin je met het bovendek of onder? Het zal vast wel ergens staan. Maar jullie ervaring telt toch iets zwaarder.

hopelijk tot spoedig, greetz Hans

Laatst bewerkt:
nou, ik ben ook eindelijk begonnen om een bakkie te ontwerpen. Nu vroeg ik me af of het erg is als bij mijn bakkie de armen een beweging maken van verticaal rechtop naar voren ipv het gebruikelijke omlaag.
Mij lijkt dat het wel moet kunnen, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

@ Jitze: Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je van boven naar horizontaal of van horizontaal naar beneden gaat. Het idee is immers dat je met de armpjes een grote 'slag' wil maken met de bewegingsvrijheid die je met de servo hebt. Van 45 graden omhoog naar 45 graden omlaag zou maximaal moeten zijn.
Bij mijn 2.5 meter model (nog geen goeie vlucht mee gemaakt) heb ik de armpjes op de rug zitten (bescherming bij frontale impact) en zitten er katrollen aan het uiteinde.
Zo heb ik maar half zo lange armpjes nodig om een zelfde uitslag te krijgen (ik post later misschien nog foto's/tekeningen)

@ Hans: Op Wingine, Gual, Speed and Junkie kites! (klikken op 'building techniques') is een mooi foto-stripverhaal te zien. Het is niet heel gedetaileerd, maar je ziet de volgorde waarin dingen gebeuren.

Meer gedetaileerd is ook wel te vinden:
Vliegerforum:
Mijn Eerste Zelfbouw Project - Vliegerforum.nl
A New Tribal Is Born... - Vliegerforum.nl

Succes met de bouw en laat je ons meegenieten met de vorderingen?

Hallo Crins,

Bedankt voor de info, ga er eens lekker voor zitten om het allemaal te bekijken, ik ga zeker iets bouwen, wordt vervolgd.........

many thnx

greetz, Hans ;-)

Hallo,

ondertussen weer een paar keer heen en weer gemailed met Nace.
Hij heeft een nieuwe site (in aanbouw)
RC Paramodels
Daar zijn alweer leuke dingen op te zien.

Ondertussen is er in Frankijk ook een siter/forum gelanceerd:
Parapente-rc.com

En nog een gaaf idee voor een paramoteur:
Um4rNTcdBc0[/media] - 1er vol moteurair lab
Zo kan de prop misschien wegklappen in de conus (harnas) achter het poppetje......

mooie site van Nace! is lekker bezig :).
en die andere site ziet er ook leuk uit. morgen eens verder bekijken..

Erik

helemaal een gaaf idee wat ik wel wil: CQYwYj7x2-0[/media] - parapente à pédales dit pedalair
Maar goed, die jij aan geeft kende ik al idd. gebruiken een plettenberg predator 1:2.5 vertraagd. Die motor vond ik alleen wat te duur...

@Hans,
hier heb ik nog wat gepruts staan: Mijn Zelfbouw Geprutsel - Vliegerforum.nl
Ik begin met het onderdek en boven los van mekaar compleet te maken. Daarna de ribjes en eventuele D-ribben aan het onderdek. De zoom weer terugstikken op de rib en dan het bovendek vanaf het midden naar de tips vast aan de ripjes. Eventueel bij dichte stukken eerst de LE van onder en bovendek aan elkaar.
Eindigen door de tip dicht te naaien en daarna de TE in 1 keer dicht.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tof dir trappropeller!

Maar eh '...zoom weer terugstikken op de rib...' ?
Verder een heldere uitleg.
(Ik begin voorzichtig na te denken om mijn 2.3 meter model uit te printen en te knippen. JOJO RM profiel en D-ribben...)

wel gaaf, alleen niet efficient genoeg. Die op het filmpje is een Aircross U3 (wedstrijdscherm), volgens mij had hij prima gewoon kunnen hellingzweven als hij het extra gewicht van dat ding niet bij zich had... maar goed wel leuk.

'...zoom weer terugstikken op de rib...'
mja, hoe leg je dat uit... Zal eens kijken of ik een foto kan maken ofzo, maar het komt erop neer dat je de ribben aan het onderdek vastnaait. Daarna blijft er een zoomrand over van 3 stukjes stof (1xrib, 2x onderdek). Die flap vouw ik terug tegen de rib aan en stik hem nog een keertje vast op de rib. Voordeel is dat het iets sterker is volgens mij, maar vooral bij kleine parapentjes met een lage celdruk, zie je al snel dat de ribben schuin komen te staan. Vooral als je niet oplet aan welke kant je de zoompjes houd zegmaar.
Door ze terug erop te naaien heeft het ribje niet echt meer een voorkeurskant en blijft veel meer rechtop open staan.

Back