parapent

zelfde hier, maar dan van de Praxis :p

foto0346aqi1.jpg

Gaat dit gewoon werken als ik de toming iets aanpas en aan beide tippen 2 lijnen toevoeg om te sturen?
of moet ik in zijn geheel nog wat lijnen toevoegen, ook wat verder 'naar achteren'?

hij is ca 140x55cm, mocht dit nuttige info zijn.

leuke toevoeging: de vlieger draagt op de verpakking de briljant naam: Kite Vlieger.

Laatst bewerkt:
geniale naam idd...
ben ook wel eens mensen tegen gekomen toen ik aan het parapenten was: "oooh, en dan ga je zo dadelijk met een plank het water op?"...
ja tuurlijk, met 24m² parapente....

en idd ook: "Kitesurfen, dat is toch met zo'n vlieger?"
Mja, de naam zegt het al een klein beetje hé?

Die heeeel goedkope dingetjes kunnen het best doen volgens mij.
Nooit geprobeerd, maar ik zou eerst proberen of het een beetje vliegt met gewichtsturing. Je hoeft er dan niet meer lijnen aan te maken, wel moet je de bestaande toming aanpasse. Houd de hoofdlijnen maar eens dichter bij elkaar alsof het aan een RC-bakkie hangt, dan zie je dat een aardig gedeelte los hangt..

Lijkt op de foto ook dat de A en B lijnen al heel vroeg bij elkaar komen. ik zou daar langere lijnen op zetten. Zodat je minder snel het profiel opfrommelt... Dus gewoon aan elk lusje even een lange lijn zetten en die allemaal naar 2 punten doen. en dan een beetje tunen zodat het schermpje er goed uit ziet en een beetje schuin staat (sneller).

Misschien lukt 't met die vliegers.
Dat er alleen lijnen in de buurt van de voorlijst aan zitten wil vast zeggen dat ze een profiel met reflex hebben, lekker stabiel!
Omtomen, en ong. 100 gram per dm2 eraan hangen.

@Sietse: Dat is mijn 2.8 m2 Tribal(versie 3 geloof ik). De zak verraadt 't al een beetje ;)
Deze is 4.2 meter span, AR 6.3 en 32 cellen!
Geen eigenbouw; marktplaats.
Komt die 6m2 van jou daar ook vandaan?
Als al die kleintjes willen waag ik hier ook wel ooit een poging mee....
Wel dikke servo's nodig vrees ik.
En een pop van 60 cm hoog ofzo.
Moet wel magistraal zijn om dat over de Alpen te zien vliegen....

P.s. van wat voor materiaal is jou eerste matras gemaakt, die gele?

Beiden bedankt voor de info. Duidelijk en beknopt, hier kan ik wel wat mee. Binnenkort maar eens wat mee spelen.

Die gele is gewoon spinnaker van de vliegerwinkel. Had ik een keertje gehad. Supersterk spul in ieder geval.

Ah, een 2.8m² Tribal, cool. Ik heb die van mij gekocht van Edwin uit Nieuwvliet.
Ik heb idd de files van de Tribal 3, Ben daar al wat mee aan het spelen. Daarvan ga ik denk ik de een 4m² van schalen om te buggiën. en misschien ook nog eentje van 1 of 1.5m² ofzo. Vind het een mooie vorm en een hogere aspect ratio is er nog niet te vinden bij de koopvliegers! (Ozone Yakuza is 5.2).

Yow!
Sietse is helemaal om?
Van parapenten naar buggieën? Had ik misschien ook wel gedaan als het zeewaterniveau eens wat hoger was ;)
Ik vind de Tribal ookprachtig, sleurt ook goed als ie eenmaal op gang is.
Niet erg vergevingsgezind, ben nu met de remlijnen aan het prutsen. Ik vond dat de lijnen in et midden te snel strakstonden. Voornamelijk remmen dus en nauwelijks sturen.
Ik dacht dat jouw Century ook een redelijk hoge AR had, maar de site van pkd vermelt 4.75. En een Libre Spirit? Een Cooper kite lijkt me ook wel wat...
Maar nu weer naar de rc para dingen.
Ik ben aan't klussen met twee kleine servo's, accu en ontvanger voor mijn mini.
Inpakken met schuim voor de crashes. Moet lukken.

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Ik ben heb alleen als doel om de wind optimaal te benutten. Wind is namelijk 1 van die verschijnselen die het leven mooi en de moeite waard maken!
Basis blijft natuurlijk het parapenten (dichtste bij de meeuw), jammergenoeg kan dat niet altijd. Met NW 3/4 parapente, ZW tot NO 5/6+ Windsurfen, en alles er buiten of als het te koud is om te windsurfen (nog niet) wordt dan nu buggiën! En met erg weinig wind natuurlijk modelvliegen :D.

De Spirit weet ik niet, nergens kunnen vinden... Die overheerst nu wel de wedstrijden bij het buggiën, vandaar dat de Yakuza's nu goedkoper 2e hands te vinden zijn.
Cooper is ook mooi idd, maar ook niks over te vinden. volgens mij een aangepaste Tribal. Al lijken ze nu allemaal wel redelijk op elkaar...
De Century is al wat ouder. redelijk hoge AR op zich met 4.75, maar niet heel hoog nee.
maar voor dat maatje meer dan hoog genoeg hoor :D. Hoe kleiner, des te lager de A/R mag zijn, ze worden als vliegen dan namelijk ook sneller en venijniger...

Alles goed inpakken met schuim is geen overbodige luxe op zich, vooral belangrijk is om de servo-armpjes te beschermen. Als hij 1 keer goed op een armpje valt, breek je zo de tandwielen van de servo!
ben benieuwd!

Die goie ouwe tijd.

Zag hier foto`s voorbij komen van buggy`en.

Jaren terug ook eens gedaan en dan veel in zeeland op Brouwersdam of bij de vuurtoren, had toenertijd er een caravan staan dus was er elk weekend om te windsurfen en bij te weinig wind the buggy`en.

Ben ooit eens begonnen met 3 delta`s gekoppeld maar uiteindelijk een 5 / 3 en 1,8 meter matras.

Als ik naar de vuurtoren bij Ouddorp ging dan de rugzak mee met brood drinken en 2 matrassen erin en dan lekker heen en weer naar brouwersdam.
En onderweg af en toe even wat eten en drinken en eventueel doior aantrekkende wind van matras verwisselen.

M`n top lag toenertijd iets tegen de 50 of 55 aan geloof ik als ik me goed herinner, maar dat 10cm boven de grons is errug hard.
Dus helm was een must ;-)

Nu toch maar helemaal over op het modelvliegen en windsurfen dus heb toen eens alles in 1 keer verkocht.

Maar leuk was het wel :yes:

cool! Ik ben nu zoveel mogelijk aan het doen, en ja... alles tegelijk! hahaha
primair is parapenten, daarna op gelijk interesse ongeveer: windsurfen, buggiën en modelvliegen.. En natuurlijk nu vliegers en modelvliegtuigen/heli's bouwen.

Heb nu mijn 1m² vliegertje klaar. 1e die misschien gaat werken. Binnenkort even testen, ben benieuwd! Als dit lukt word de volgende OF een High A/R buggievlieger, OF een modelparapentje :).

hehehe, goeie.. Maarja, meeuwen hangen ook niet in een slaapzak ;).
Deltavliegen nog niet geprobeerd, wel een keer bijna een oude gekocht... Maar goed, probleem nu is dat ik op een klein kamertje woon en geen auto heb, wat ik dan dus met een delta moet beginnen weet ik niet eigenlijk...
Er liggen nu 4 (bijna 5) parapentes in mijn gangkastje en ik ben in 10 min in de lucht door naar het strand te fietsen, schermpje uitrollen en starten :). Dat zie ik mezelf met een delta nog niet doen..

Voordeel is wel dat je een wat groter windbereik kan hebben, maar voor dat gedeeltje ga ik nog een keertje zelf een vliegtuigje bouwen. Denk richting de Swift van Aeriane. Moet ik nu prima kunnen, heb er alleen ook nog niet de ruimte voor. Maar komt zeker wel :D.

Die oudere delta's vind ik trouwens eerlijk gezegd ook niet mooi... Een nieuwe Atos doet me echter ook wel kwijlen ja...

coooool!!!!!!!!!!
Mijn 1m² meter vliegertje werk nu goed als vliegertje (gek he). Heb nu ook een goede gondel bijna klaar met een flinke brushless setup, binnenkort eens wat schermpjes eraan hangen dus!

Hallo,
Bij deze wat foto's van mijn mini parapent (0.219 m2 flat, zegt Surfplan)
Voor het bakje gebruik ik een Tupperware doosje!
3112243567_f8e0af8003.jpg

Een overzicht.

3113074496_762f0bc9d7.jpg

details van de electronica. Alles lekker simpel met ty-raps de servo's vast gemaakt enzo.

3113074332_569becf1e7.jpg

De lijnen direct aan de servo-hoorntjes bevestigd met leuke haakjes van de lokale sportviswinkel (kwik link van 'KORDA')

3112246091_c704aa3c33.jpg

En alles netjes beschermd achter plastic....

3113074230_6d4fdf7a4e.jpg

En een zij-aanzicht. Afstanden tussen de A,B en C lijnen is ongeveer gelijk als hoe ze aan het matras zitten. Bij het kantelen lijkt me op deze manier het minst vervorming op te treden...

De eerste testvluchten:
File

File

File

File

De oplettende kijker heeft natuurlijk allang gezien dat ik geen zender in mijn handen heb op de foto's...
Blijf toch een vrije vlucht piloot ;)
Het duin waar ik op stond was niet al te groot en niet zo stijl, dus het waren echt erg korte vluchtjes....
Eens in de buurt van Nijmegen op zoek gaan naar een mooie dijk..

p.s. deze foto's zijn afgelopen weekend genomen op Ameland, net voorbij Buren, vlak voor 'het Oerd'.
Super mooi daar tegen een ondergaande zon.

Laatst bewerkt:
De keukenweegschaal zegt:"125 gram".
Dit is met een 300 MaH accu.
Er zou dus nog wat gewich bij mogen om meer snelheid te krijgen....

Ik ben nu toch een mooi gondeltje aan het maken. Helemaal laten lasersnijden uit een 1.5mm allu plaatje. Zal snel foto's posten

PIMP!

Je ben lekker bezig zeg :D.
Ik had vandaag mijn parapentje bij me moeten hebben. Stond bij Noordwijk, maar was net te weinig wind om met mijn echte parapente te vliegen....

Erik, al een keertje bestuurbaar laten zweven?
Heeft ie een beetje efficientie? Redelijke glijhoek?

ik nog niet, zou moeten kunnen, efficientie zal niet geweldig zijn alleen.
Pip was hier laatst en hij had van de Gamma een vliegertje gekocht. Een Rombus nogwat, 1.8meter voor 12 euro ofzo. zag er nog best leuk uit en in ieder geval iets beter dan de meeste extreem goedkope matrasjes.

Jammergenoeg zijn dit soort matrasjes vaak van vrij zwaar, stug doek gemaakt. Hierdoor heb je vrij veel gewicht nodig om hem een beetje druk te geven zodat hij in vorm komt... Dus met een setup met flink wat gewicht EN veel vermogen moet je kunnen vliegen.
Of ongemotoriseerd 1.5 kilo aanhangen en parachuutje spelen :).

Ik ben nu eerst nog bezig met een vliegertje van 3.4m² met een A/R van 7.5.... Stiekem heb ik nu echter tussendoor nog een 0.2m² schermpje uitgeprint. Misschien dat die toch nog even tussendoor komt :D hahaha

Back