parapent

hey,

Ja, na de examens begin ik er ook aan, nu mijn heli binnengekomen is en dit aardig begint te lukken, kan ik ook eens beginnen denken aan de para

Ik heb nog 1 2 kanaals zender + ontvanger liggen, en een regelaar (ook van 1/18 wagens) ik heb nog een speed 300 7.2 V liggen (van rc 1/18 wagens) en heb nog veeeeel AAA batterijtjes liggen, mss dat ik hier mee een batterij pack soldeer zoals bij de micro heli.

Een servo heb ik nog wel, en nog wel een sterke ook: een high torque, met ijzeren tandwielen, merk cirrus (rc 1/10 buggy, kan dus tegen een stootje)

verder moet mijn vader die veel vliegerervaring heeft, nog eens zoeken naar een plan voor een foil. Hebben jullie ideeen hier over?

De behuizing ben ik van plan te maken uit depron, of is dit een slecht idee? misschien beter toch gewoon koolstofstaafjes of satee stokjes :lol:
 
Depron is niet echt een geweldig idee. Als je een mooi model heb en je gooid er glasweefsel overheen kan het wel, maar anders is de lol van korte duur denk ik zo.

Zoals Jeroen al goed opmerkt:
De eerste paar vluchten is de kans groot dat eea on de prop terecht gaat komen omdat een en ander afgesteld moet worden..... Ik heb nog genoeg koolstof stokken staan om daar een mooie ronder bescherm cirkel van te maken.
Koolstof cirkel eromheen! Toppie :D.
Voor het frame zijn koolstof stokkies ook prima. Saté stokjes werken ook goed, maar die gaan wel kapot (zelfs bij mijn modelletje van ±60 gram.) Niet gebruiken voor een grotere dus.

Gunther prop zijn 2 maten van. welke je moet hebben weet ik zo ff weer niet...

Een gewoon matras staat zo tussen de 20% en 23% getoomd, wat kan ik verwachtten van dit matje?? Dan kan ik hem alvast voorinstellen.
In procenten weet ik het niet, maar ik heb wel gemerkt dat het belangrijk is om hem flink snel te zetten. Instelhoek moet dus klein zijn. De Peel van Peter Lynn bijvoorbeeld is gebouwd voor trekkracht. Hiervoor hebben ze hem redelijk ver naar achter getoomd. Dat draait wat sneller als vlieger, vliegt langzamer, maar trekt meer en stalled eerder. (als het goed is). ALs paramoteur is dat niet zo heel erg handig.
Vooral het laatste niet (stalled eerder). Als je namelijk gas geeft, gaat het karretje tov het scherm naar voren. Het scherm blijft nog even achter door de luchtweerstand. Het GEWICHT van het karretje moet er voor zorgen dat het schermpje toch word meegesleurd. Als je schermpje al te ver naar achter staat, dan stalled ie dus erg snel.
Ik heb het eens heel overdreven getest met dat karretje van de micro (60gr) aan het schermpje van de SkySurfer!. glijvlucht kan dan zelfs nog wel, maar toen ik gas gaf, bleef het scherm gelijk stilstaan, karretje schoot naar voren en zelfs omhoog! Bijna looping :D, maar het scherm stallede al en alles donderd dan achteruit naar beneden. Het gaat dus bij het oppervlakte van het schermpje voornamelijk om de verhouding met het gewicht van het karretje. Daarnaast moet de motor dan nog genoeg kracht hebben om vooruit te komen.
Om dit stallen (door naar voren verplaatsen van het karretje) tegen te gaan, is het dus mogelijk om het scherm "sneller" te zetten. Jeroen, jij weet vast wel wat ik bedoel. Heb je toevallig nog een plaatje om dat uit te leggen? of is het zo wel duidelijk? :)

Waar ik nog een beetje bang voor ben is de uitslag van de servo, dat het niet genoeg is om te kunnen sturen, het matje is natuurlijk redelijk aan de maat. Maar dat moet ik even proefondervindelijk uitvinden natuurljik
Met de gewone servohoorntjes heb je niet echt veel stuuruitslag nee, die kan je het beste ff verlengen.
 
Dan koop ik toch gelijk beide proppen;-) heb ik gelijk weer wat om te testen...

Ik wil hem over 1.5week testen in mijn vakantie op het strand van denemarken. 1e test om hem af te stellen wil ik iets van 0.5kg aan de foil hangen en hem dan een paar keer van een duin gooien en laten zweven en zo kijken wat het gedrag is

Trekkracht is een combinatie van profiel keuze en toominstelling (en eigenlijk nog meer), een MH102 trekt op 22% instelling harder dan een MH92 op 22%. Bij vliegtuigen wil je lift (volgens mij) bij vliegers absoluut niet, daarom is het ook zo lastig het optimale matje te ontwikkelen (lees uitdagend!!!)

Misschien is een plaatje niet nodig.
Sneller maken wil zeggen:
-profiel voorover kantelen oftewel
-neus van profiel naar beneden brengen oftewel
-a-lijntje (lijn die aan de neus zit) verkorten en b-lijn (of c-lijn) verlengen

Langzamer maken:
-profiel naar achter kantelen oftewel
-neus van profiel naar boven brengen oftewel
-a-lijntje (lijn die aan de neus zit) verlengen en b-lijn (of c-lijn) verkorten

Groet
Jeroen
 
Ik heb enkele 4-lijners. Zou het mogelijk zijn om dmv 2 servo's niet alleen de stuurlijnen te bedienen maar ook de acceleros. Dus een kombinatie van up/down (meer slow/fast) en LKS/RTS?
Zo stuur je 1:1 parapents toch ook? Of zou het eenvoudiger zijn om met 2 servos te sturen d.m.v. gewichtsverplaatsing. Dan moet je je parapente wel perfekt tunen en tomen.
 
mooie uitleg weer jeroen, wist ff niet hoe ik het duidelijk kon zeggen :D.

classicracer, een 4-lijner kan prima. Ik wil dus binnenkort ook zoiets maken. met 2 servoos zou je gewoon de stuurlijnen kunnen bedienen. Door 1 kant van het scherm af te remmen stuur je dan. Met beide tegelijk kan je het scherm remmen. Gewichtsverplaatsing doe je in principe met 1 servo op de voorste lijnen.

Een 1:1 parapente stuur je op deze 2 manieren idd. met je gewicht en met de stuurlijnen. Ook heb je dan nog een speed-systeem, die bedien je met je voeten en daarmee verander je de instelhoek van het scherm.
Bij een parapente komen de lijnen samen in risers. De meeste hebben BV 2x 4 risers. A,B,C en D risers. Aan de A risers zitten de voorste lijnen, aan de B risers de lijen erachter, enz. De lijnen aan de Trailing Edge (TE, oftewel achterrand) zijn je stuurlijnen. Hiermee kan je dus remmen. Rem je 1 kant, dan stuur je dus die kant op.rem je beide kanten, dan vlieg je langzamer en genereerd het scherm ook wat meer lift, omdat je een enigzins boller profiel creëert. Minimum Sink zit bv bij ongeveer 50% remmen. Bij 100% schiet je scherm naar achter en flikker je uit de lucht :D.

Ik heb er aan zitten denken om de alle risers zegmaar aan een standaardservo te maken en dan 2 kleine servoos aan de tips v/d servohoorn v/d standaardservo. Die moeten dan de stuurlijnen sturen. Op die manier kan je in principe dus als een echte parapente sturen.

Een ander systeem is om alle risers en de stuurlijnen (per kant) op een balkje (in de lengterichting) te monteren. Die moet dan scharniere zodat er geen druk op de servoos staat. Dan zou je dus met 2 servoos de instelhoeken van beide kanten van het scherm kunnen veranderen zonder dat je het profiel veranderd. Dat lijkt me nog wel een toffe om een keer te testen.
 
sietse zei:
Een 1:1 parapente stuur je op deze 2 manieren idd. met je gewicht en met de stuurlijnen. Ook heb je dan nog een speed-systeem, die bedien je met je voeten en daarmee verander je de instelhoek van het scherm.
Bij een parapente komen de lijnen samen in risers. De meeste hebben BV 2x 4 risers. A,B,C en D risers. Aan de A risers zitten de voorste lijnen, aan de B risers de lijen erachter, enz. De lijnen aan de Trailing Edge (TE, oftewel achterrand) zijn je stuurlijnen. Hiermee kan je dus remmen. Rem je 1 kant, dan stuur je dus die kant op.rem je beide kanten, dan vlieg je langzamer en genereerd het scherm ook wat meer lift, omdat je een enigzins boller profiel creëert. Minimum Sink zit bv bij ongeveer 50% remmen. Bij 100% schiet je scherm naar achter en flikker je uit de lucht :D.

Heel simpel de basis van schermvliegen uitgelegd! Ik vlieg (vloog) nl ook 1:1 parapents. Mijn bedoeling is eigenlijk een modelparamoteur te maken en deze zo te tomen zodat ik een parapente overhou waarmee ik hier tussen de 1:1 parapents kan soaren. Het is hier (Genk B)vandaag weer tamelijk druk qua parapentes.
 
:), welkom mede-luchtbewoner :D.

As Leonardo da Vinci wrote, "once you have tasted flight, you will walk the earth with your eyes turned skyward; for there you have been, and there you long to return."

Lijkt me ook leuk om hem mee op vakantie te nemen. Als je dan niet kan vliegen.... :D
 
Dit is de definitieve opstelling geworden. Van het weekend de speed400 7.2V gehaald met de gunther propppen. Ze hadden ook nog een Ni-MH6.0V 1400 mah batterij liggen die eigenlijk voor een ontvanger bedoeld was. Deze wil ik dan proberen met de speed300 en een gunther prop. Deze batterij is 200gr lichter dan de 7.2V accupacks!!

De aandrijving weegt nu 580gr en het oppervlak van de foil is 0.75m^2. Het is erg moeilijk om het scherm door zijn eigen 'open' te krijgen, daarom heb ik eerst een 1mm koolstofstok door de 2e toomrijn heen geweven. Ik hoop dat die het ook zonder gaat doen...

Nu ik alles zo bij elkaar zie zegt m'n gevoel dat het erg moeilijk wordt dit vliegend te krijgen...

Sietse, waarmee heb jij je sate-stokjes aan elkaar 'geplakt'? De volgende wil ik een frame geven van koolstof stokjes. zie ik dat je de motor op de servo 'geplakt' hebt, wordt dat niet heet??

para9.jpg

para10.jpg

para11.jpg

para12.jpg

para13.jpg
 
ey jeroen, nog nieuws? heeft ie al gevlogen?

Heb er eerlijk gezegd niet veel meer aan gedaan de laatste tijd...
 
Ik zie lego, ik zie meccano, ik zie koort uit iemand zn zwembroek ofzo, ik zie n halve RC auto. Kortom, knap staaltje knutsel werk! :P Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten.
 
Terug van weggeweest! Er zijn vele vluchtsecondes geweest maar geen met een geslaagde vlucht. Het lijkt erop dat mijn aandrijving toch te zwaar is tov het oppervlak. Alhoewel ik daar zelf toch zeker van was dat dat goed zat. (ruim 500gram om 0.75m^2) Veel tijd heb ik besteed aan het instellen van de vlieghoek. Het was of te snel stallen of niet genoeg zweefvermogen. Enige tijd heb ik ook nog aan de voortstuwingsdruk getwijfeld (zou een koker om de propeller helpen??) maar het gewicht is het belangrijkste denk ik.

Ik was er vanuit gegaan dat de aandrijving te zwaar is geworden, dus toen heb ik een flesje water als balast genomen ipv de aandrijving en heb daarmee een mooie glijvlucht willen simuleren door er steeds wat water bij of vanaf te doen. Ik gok dat het gewicht van de aandrijving zo tussen de 200 en 250 moet liggen en dan kan ik het altijd nog zwaarder maken;-).

Om de grootste klapper te maken in het gewicht wil ik overstappen op LiPo 7.2V batterijen. Ik neem aan dat ik dezelfde snelheidsregelaar kan blijven gebruiken??

Ik zal op het forum verder zoeken naar:
Waar de juiste batterijen aan te schaffen (evt conrad??)
De juiste oplader
Veiligheid voor het laden van de LiPo accu’s
Veiligheid dat de spanning tijdens het vliegen niet te ver zakt
En misschien nog meer....

Hoe zwaar is dat 'wagentje' als je die van depron maakt?

Groet
Jeroen
 
Ik zal vanavond het karretje even wegen. Even een weegschaal lenen. Je hoort het nog.
 
Lipo's zou ik niet bij conrad kopen. En idd, je moet er ff over lezen. Zoek maar eens met de zoekfunctie. Er is al uitgebreid over geschreven.

Het gewicht is denk ik ook wel de oorzaak. Tenminste, het gewicht t.o.v. het vermogen (power to weight ratio). Het beste kan je hem idd wat lichter maken met een lipo, of als je wat wilt investeren, kan je ook gelijk een fietsbel met regelaar kopen.

Goed dat je veel met de instelhoek heb lopen spelen. Leuk hoe het gedrag daardoor veranderd hè!
Ik heb die kleine een stuk te snel staan, omdat hij meer dan genoeg vermogen had. Heb hem ook wel eens op het kritieke punt gezet, dat ie bijna stalled, maar dan is het amper te vliegen, dan wil hij continu sturen :).
 
sietse zei:
Het gewicht is denk ik ook wel de oorzaak. Tenminste, het gewicht t.o.v. het vermogen (power to weight ratio). Het beste kan je hem idd wat lichter maken met een lipo, of als je wat wilt investeren, kan je ook gelijk een fietsbel met regelaar kopen.

Wat is het voordeel van de 'fietsbel' en een nieuwe regelaar? Kan me niet voorstellen dat ik daarmee in het gewicht meer win.

Ik ben best bereid om wat te investeren maar dan wel gelijk wat ik eventueel ook voor een slowflyer/parkflyer kan gaan gebruiken of gaat dat niet?

jeroen
 
Ja hoor, dat kun je prima gebruiken voor een shocky 8)
(niet dat ik een kenner ben op electrogebied, maar dit weet ik toevallig :wink: Ben zelf een echte brandstofvlieger :P
 
Zo als belooft heb ik het karretje gewogen en met alles erin weegt het 236 gram.
Inhoud: fietsbel met daarbij behorende snelheidsregelaar, ontvanger, servo en lipo.

gondel.jpg
 
Hoe krijg ik die foto nu gepost. Doe het zo toch goed of niet? :cry:

Bedankt is gefixt nu :lol:
 
gondel.jpg


oftewel:
url]

maar dan dus zonder die spaties en dan doet ie het.

Je moet eerst op de foto klikken in je album zodat hij hem in een nieuw venster opend. daar klik je op de rechtermuisknop > eigenschappen en dan kan je die url copiëren.


De fietsbel heeft meer vermogen dan een borstelmotor met hetzelfde gewicht. Dit is dus niet een verbetering in gewicht, maar wel in power. Oftewel: wel een verbetering in je "Power to weight ratio".

De fietsbel is een heerlijk maat motor vind ik. Kan je van alles mee aandrijven. Van paramoteur to Slowstick, van 1m60 vliegende vleugel tot shocky :)
 
Gewoon een vraag, zou je zon goedkoop 2 meter matras vliegertje kunnen kopen en daar een karretje met een dikke fietsbel aan kunnen knopen? :P Zoiets groots lijkt me namenlijk wel gaaf. Dan heb je toch een model dat enorm oogt in de lucht, en als je klaar bent, rol je em op in een paraplu zakje. :D Ideaal toch?

Ik heb zon matrasje gezien bij lindinger voor iets van n tientje, en zon karretje kost ook geen drol (1 servo van 8 euro, 1 motor setje van 32 euro, 1 esky ontvanger van 10 euro, kristal van 8 euro, en wat hout/carbon/depron van n tientje hooguit), dus tis mischien een geweldig simpel speeltje voor "zomaar"?

Zon karretje in elkaar freumelen dat lukt me wel, maar om nou zon hele parasail te gaan zitten naaien, daar ben ik niet echt een held in. ;) Dat weerhoud me er namenlijk van om een poging te doen.
 
Back
Top