parapent

Zojuist de .pfl als .dat opgeslagen, maar...
Van de voren de kolommen met getallen omgekeerd!
Blijkbaar wil Profili beginnen met het bovendek ofzo...
Werkt nu netjes.
ah, dat is het dus. ff omdraaien en dan komt de simulatie dus wel goed? ff proberen :).

Ik wilde in het .pfl bestand de getallen veranderen, maar dan zie je niet wat je doet. In Excel openen en er een grafiek van maken gaat goed.
Als je dan een waarde veranderd zie je meteen je figuur (profiel veranderen)

Raar blijft dat je eigenlijk zit te pielen met een rib die nog geen 1% van je totaal oppervlak is.. Je zou graag het gemiddelde profiel van je model zien.
Ik verander de profielen gewoon in Profili. gaat mooi met dikte en welving enzo. Alleen om dat vlakje eruit te halen is lastig ja. Maar goed, ik vind de Leonardo nu zoveel op de blade lijken dat ik die denk ik maar in de tip gooi :). Die is wel mooi rond aan de voorkant.
En ja, dan zit je nog met "skin tension / billow"... Dat maakt het verhaal helemaal grappig eigenlijk ja. Dat je met simulaties een profile op de mm zit te veranderen om hem iets beter te maken terwijl in het echt het profiel in de hele vlieger zo'n beetje toch anders word en je waarschijnlijk ook nog eens een groot deel van de tijd iets aangeremd vliegt! Dus met een leuke knik naar beneden...

p.s. mooie constructie die U4! Erg open profielen en D-ribben. Moet te doen zijn, maar dan moet je vrees ik wel plakspinaker op de diagonalen plakken om de stevigheid in die richting te behouden (weefselrichting!). Ik was ook aan het denken plakdacron op de profielen te plakken in de neus. Alles helpt om een mooier profiel te krijgen.
Misschien zelfs flapjes aan de binnenkant van de openingen om leeglopen te voorkomen, maar dat ziet er weer niet uit...
yep, wordt denk ik creatief de ribjes uitsnijden met een soldeerbout en dan dunne strookjes spinnaker reparatietape erop plakken. Gewichtswinst haal je er op onze schaal niet echt uit alleen gok ik... wel de doorstroming als het goed is. Aan de andere kant ga ik voor dit schermpje 21 grams doek testen en eigenlijk moet de luchtdruk zelf ervoor zorgen dat alles mooi in vorm blijft... Maar goed, misschien wel wat klooien met de ribjes. ik kijk wel :).

p.p.s. Je wilde een waterstartbare foilvlieger á lá Flysurfer...... Die 'jetflaps' ooit ergens een test gezien dat het werkt bij een matrasvlieger? Mooie uitdaging om te maken.

p.p.p.s. Nooit begrepen waarom niemand double skin tube kites maakt. Net zoals bij een hangglider lijkt me dat best werken...

Die Jetflaps werken op zich wel volgens mij. Niet handig bij een buggyvlieger bijvoorbeeld, die moet je snel vliegen en als het nodig is snel achteruit de grond in rossen. Met Kitesurfen heb je gewoon een stabiele vlieger nodig die je niet uit de lucht kan stallen, net als met parapenten. Flysurfer is van Skywalk, vandaar dat ze er ongeveer hetzelfde uit zien. Ik heb nog wel eens les gegeven met parapenten met gloednieuwe skywalks. Hadden ook die jetflaps, en je merkte wel dat ze idd bijna niet te stallen zijn. Goed voor beginners, maar ik wil met klooien en stunten juist wel af en toe lekker aggresief stallen :).

met double skin tube kites bedoel je zeker die gewone oppomp kitesurfvliegers, maar dan met een soort foil erachter? Heb ik ook aan zitten denken idd, want waar ze nu mee vliegen dat mag je eigenlijk geen profiel noemen... Een buis met een flap eraan...
Ik merkte dus ook dat ze zo in-efficient als de pest zijn. Met een superstabiel matrasje van 3m³ kon ik varen terwijl de rest nog met 9m² voer...

voor de rest is Peter Lynn natuurlijk leuk bezig geweest met twinskins. begonnen met de Arc en daarna een hele serie t/m de synergy en de vortex.
Maarja, dat zijn alsnog ook stabiele lompe bakken. Toen ik met die 3 voer voer er ook een gast met een PL Venom van 10m².... Het profiel is ook meer een soort dikke rechte worst. ziet er echt niet uit... maarja, werkt wel voor het doel waarvoor het ontworpen is, dat wel.

Lijkt me dus idd leuk om een waterherstartbare vlieger ala Flysurfer te maken. sturen met een bar zodat je depower heb, liefst ook nog zo dat je de hele vorm kan aanpassen. Jetflaps hoef ik niet direct... Lijkt me vooral iets wat in het begin meer verslechterd dan verbeterd als je er een mm naast zit...

Ik zit weer dichter bij het uit (laten) printen van mijn idee.
Ben al bezig met het kleurenschema.
PanelView.jpg

Blijkt dit al te bestaan..
ICARO paragliders

Maar ja ik vind het wel mooi.
Oranje wordt dan parachutestof en de rest spinaker.

ja, die ken ik van de Nikita idd :). bruut ontwerp wel hoor!
Hoe maak jij dat in surfplan trouwens? Gewoon een vierkant vlak vol kleuren in paint?

Ik ga denk ik alles van dat nieuwe witte lichte doek maken en dan heel misschien met stift iets erop tekenen :).

Hier kan je trouwens alle bestaande parapente kleurtjes vinden: http://www.para2000.org/wings/colors-text.html

Dit was gedaan in Illustrator en dan exporteren als gif.
Die gif weer gebruiken in Surfplan als 'texture'.

Op de site van Panche : PANSH KITE - The Official Online Sale Website
Is een 2.0 m2 grote ACE te vinden voor 139,-
Of een Sprint 1.9 m2 voor 180,-

Die Sprint lijkt me platter en minder stabiel.
Wel weer sneller en als je het aan het vliegen krijgt een mooiere glijhoek....

Deze dingen zijn vast 'na te bouwen' in Surfplan.
Dan kun je er in dat programma ook weer nieuwe toomlijnen aan 'ontwerpen'.

Succes en laat ons weten hoe ze bevallen als parapent!

The bullet is trough the church!
heb stiekem maar mijn Hirondelle geprint :). Ga hem toch maar zonder D-ribben maken denk ik. Met zulke dunne profielen moet je al meer ribjes gebruiken, maar om die D-ribben een beetje efficient te maken moeten ze echt wel onder ongeveer 45 graden komen te staan, liefst nog iets rechter op. Dan zou ik echter wel erg veel ribjes erin moeten zetten. Omdat het doel gedeeltelijk ook acro is, ga ik dus toch maar voor iets meer lijntjes. gebruik nu toch bizar dun spul, dus moet alsnog wel lukken denk ik zo :).

Mijn versie wordt nu ook geprint (ik geloof op zes A1 vellen).
Ik heb op het laatst nog wat extra toomlijnen in de tip gezet. Daar is de vleugel zo dun dat de D-ribben onder een heel flauwe hoek staan en aan de voorlijst ook nog eens scheef naar achteren lopen...
Ben benieuwd naar het doek dat jij gebrukt Sietse.
Enig idee van de kosten van een rol en de prijs per strekkende meter (wordt vast een NED- FRA inkoopactie...)

Ik ga wel even vragen voor het doek idd. Misschien wel handig als ik eerst mijn schermpje ervan maak, maar denk dat het wel goed gaat :). in ieder geval lekker doorzichtig!

Ik heb op het laatste moment besloten om zowieso maar de D-ribben eruit te laten.. Wordt mijn 1e schermpje zonder :). Maarja, hoe dunner je het profiel maakt, des te meer profielen je moet gebruiken. Ik had nu al 39 cellen, maar alsnog stonden de D-ribben onder minder dan 45 graden, ja, dan heeft het weinig nut eigenlijk...
Ik heb al het papierwerk gedaan nu. jammer genoeg niet vanaf A1, maar lekker vanuit een hele bende zelf geprinte A4tjes...
Volgende project wordt als het goed is een kitesurfmatrasje va 10 of 12m²... wordt leuk plakwerk!

We zijn alweer een weekje verder Sietse...
Dat betekent in jouw snelheid doorgaans een celletje of 200 (of meer).

Hoe staat het met je project? ;)
Erik

Jammergenoeg niet echt...
A: heb nog geen karton om op te snijden,
B: heb sinds zondag een behoorlijke keelontsteking waardoor ik niet al teveel kan doen... Op zich wel aan het parapentje werken, maar dat kwam er dus niet van. Kan ook niet langs mijn ouders waar de naaimachine staat, omdat mijn vader ernstig ziek is en ook zonder keelontsteking al slechter kan praten dan ik.

Maar goed, hoop komende week wat beter te worden en dan ook het karton binnen te krijgen. Misschien dat ik ook ff ga testen met een rolmesje. Nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd...

Even een bouwtechnische vraag.
Ik zit eraan te denken om stukjes dacron op de neus van de profielen te plakken.
Zo wil ik een mooiere rondere vorm behouden. Heeft iemand dit al eens geprobeert?
Ondertussen heb ik bij mijn mini (1m span met maar 13 cellen) halverwege elke cel een draadje vastgemaakt. Van het boven- naar het onderdek, ter lengte van de bedachte celopening (ong. 1.5 cm).
Dit zorgt bij weinig cellen voor een mooiere voorlijst en vast ook voor betere stroming/aerodynamica.
Nu nog wat remlijnen om het profiel van de middelste cellen aan de achterlijst omlaag te trekken en deze mini moet het (beter) doen....

heb ik nog niet geprobeerd. Bij echte parapentes zit het eigenlijk altijd.Het werkt zeker weten wel denk ik, alleen moet je dan wel netjes vouwen op zich. moeten geen scherpe vouwen komen in het dacron (of mylar of wat je ook gebruikt). Voor een klein parapentje zit ik eigenlijk te denken om het zo licht mogelijk te houden. De luchtdruk is al relatief klein om hem open te houden, dus met 1 foutje in zoiets extreem stugs vervorm je het hele ding.
Mijn idee is om misschien een stukje extra spinnaker-reparatietape op de neusjes te plakken. Is het een stuk sterker en wat stugger, maar misschien meer in verhouding.

Net als dat je de lijnen ook lastig kan verschalen. zijn al snel veel te dik :).
Het draadje snap ik denk ik wel. beetje als de Rigifoil Max?
Gin Gliders -- go further -- Paragliding
gin-gliders-rigifoil-max.jpg

Alleen is het bij Gin een soort kunststof staafje die ook de rest van het bovendoek nog mooi in vorm houd. Het viekant houden van de celopening werkt prima volgens mij. ook met jouw touwtje. De bovenkant van het stokje is echter alleen om indeuken van het profielneusje op hoge snelheid tegen te gaan. Zie je mooi bij de nu nog vrij lompe Arc-vliegers:
venom.jpg

@Jitze,

Dat matrasje is nog wel lastig idd. Het probleem is gedeeltelijk denk ik dat hij niet al te efficient is. Dus om goed te zweven moet je er weinig gewicht aan hangen, maar om een beetje te vullen en door te vliegen met wat wind moet er meer gewicht aan. Uiteindelijk denk ik dat je hem wel vliegend kan krijgen, mits behoorlijk zwaar beladen en flink overpowerd. Moet je hem wel snel zetten ook.

Leuke van die kleine enkeldoeks schermpjes is dat je het in principe in een paar uur kan maken als je ff door zet. besturing gewoon puur op evenwicht doen, met stuurlijnen stuur je al heel snel veel teveel. en evenwicht sturen werkt goed genoeg.
pf, vanmorgen bedacht ik me dat ik die vlieger nog steeds had liggen. Dus even een klein frame gemaakt voor eronder zodat ik de toming wat kan veranderen. Ik heb de twee rijen lijnen gescheiden eraan gedaan zodat ik een verschil in lengte kan creeren.
Vervolgens een rol tape eraan gedaan zodat er wat gewicht aan hangt.
Net een tijd aan het testen geweest en de hoek van het matras wat veranderd. Ik merk wel wat verschil in gedrag bij het omhoog komen.
Maar, als ik hem loslaat gebeurt er altijd hetzelfde, ongeacht de toming: het gewicht gaat allicht omloog, en de chute valt voorover.

Iemand tips?

inmiddels een klein stapje verder. de hoek van het matras heb ik weer anders gezet en nu bleef hij aardig goed in de lucht hangen, afgezien van dat de tippen af en toe dicht willen klappen.
Om dat te voorkomen heb ik het matras minder rond laten lopen en nu blijft het matrasje aardig in de lucht hangen als ik loopt. Dreigen de tippen dicht te klappen dan een beetje harder trekken tijdens het lopen en hij gaat weer open.

Op dit moment lijkt het project weer iets minder kansloos.

Binnenkort toch maar eens een karretje ontwerpen met propellor en dergelijke.

Met kleine stapjes kom je ook een heel eind...
Ondertussen heb ik mijn laatste idee (lijkt veel op Sietse's laatste ontwerp) op papier.
Maar het staat alweer even stof te verzemelen....

Om het inklappen te voorkomen kun je misschien de tippen een iets kleiner instelhoek geven dan het m iddendeel. Verder moet er ook voldoende gewicht onder hangen om de boel in vorm te houden.
100 gram per DM2 (=1 kg per m2) is een goed richtgetal.
Weet je hoe groot je vlieger is?

Erik

Om het inklappen te voorkomen kun je misschien de tippen een iets kleiner instelhoek geven dan het m iddendeel. Verder moet er ook voldoende gewicht onder hangen om de boel in vorm te houden.
100 gram per DM2 (=1 kg per m2) is een goed richtgetal.
Weet je hoe groot je vlieger is?
Erik,
dat van de tippen kan ik nog wel een keer proberen ja. Eerst maar eens een bakkie met propellor eronder hangen, dan kan ik hem beter bekijken in de vlucht en word ik minder moe :cool:

het matrasje is 140x40cm ongeveer. dat komt neer op 56dm2, dus 560 gram eronder. (Let op, 10 gram per dm2 is de stelregel, in een vierkante meter zitten 100 vierkante decimeters!)

Back