parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Nou ja, "een echte foil is beter" is nog zomaar een gokje hè..
    Met mijn kleine enkeldoeks schermpjes heb ik behoorlijk succesvolle paramoteurtjes gemaakt. Ik kan ze echter niet 1:1 vergelijken met een foil omdat ik niet eentje van exact hetzelfde formaat heb.

    Heb wel een keertje een enkeldoeks gemaakt van 2m span met een AR van 9, maar die had een instabiel profiel... Als die vloog vloog hij ook extreem goed, maar 1 tikkie verkeerd en OF hij stallde OF hij klapte in. Geen marge dus. Zolang je bij die schermpjes een goede reflex erin zet werkt het prima :).

    Stokje trouwens zo licht en dun mogelijk houden. Schermpje wil je in totaal ook zo licht mogelijk hebben en als het stokje te stijf is, komt er niet eens een boogvorm in het scherm als ie vliegt... Kan je bijna alle lijnen weghalen!

    Met een paramoteur van 950 gram vliegklaar zou ik niet veel groter gaan dan 1m², hooguit 1,2m² ofzo. Anders word de vleugelbelasting te laag.
     
  2. erik k.

    erik k. Guest

    Ik zit nog ff te meten aan mijn ationman. Ik dacht eerst een tweetal TowerPro 995mg te monteren voor de besturing maar dat wordt volgens mij erg krap. De breedte van de body is ±60mm en daar moeten dan 2 servo's naast elkaar in.

    Welke hebben jullie in gebruik in je actionman?
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    BMS-705MG
    Die heb ik in allemaal.
    eventueel zou deze een alternatief zijn, hoewel ik meer vertrouwen heb in die andere... (deze echter niet getest).

    Je 0.9m² schermpje ziet er trouwens top uit! Lieren lukt prima dus? heb ik in het begin ook met de hirondelle gedaan (met een blok lood er onder om 3 uur s'nachts op het strand). ging aardig.
    Heb je wat meer gegevens trouwens? cellen, AR, profiel?
     
  4. erik k.

    erik k. Guest

    Goede tip Sietse, thanks!

    Mijn (3e) mat is 0.9m2, AR 5.2 en heeft een RM profiel op 18% dikte.
    Dus even geen MH92 reflex profiel meer. Aangezien de TE toch altijd aangetrokken wordt lijkt mij dat het reflex gedrag aardig om zeep geholpen wordt en een RM geeft standaard wat meer lift. D-ribben voor de extra uitdaging en vermindering van toom, maar ik weet niet zeker of ik daar echt gelukkiger van wordt. Het ziet er wel leuk uit, dat wel.

    Er zit ook nog en (passief) speed systeem met katrollen op. Ik wil 'm graag met en zonder motor kunnen vliegen maar eigenlijk heb ik een beetje weinig tijd gehad tot nu toe...

    Ik heb hem tijdens de laatste BCH wedstrijden zonder besturing even van het duin af laten vliegen. De lijn zat er dus aan om 'm niet per ongeluk kwijt te raken in die wind.
     
  5. jbraam

    jbraam

    Lid geworden:
    8 jan 2007
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Wageningen
    Parafoil-L van Rhombus

    Na het zien van dit draadje lijkt het me ook leuk om een schermpje met een motor vliegend te krijgen.

    Nu heb ik een vlieger, een Parafoil-L van Rhombus, en deze wil ik gebruiken als schermpje. Het scherm is 1,6 m lang, heeft een eliptische vorm, is in het midden 60cm breed en heeft 12 cellen. Aan de uiteinden zitten driehoekige stukjes stof. Op elke celnaad zitten drie bevestiginspunten: de eerste twee delen een lijn en de derde deelt de lijn met de naastgelegen cel.

    [​IMG]

    Op de foto's in dit draadje zie ik dat de schermpjes in een mooi boogje boven je moeten staan als je de twee lijnen bij elkaar houd. Dit lukt met dit schermpje alleen als ik de lijnen ongeveer een meter van elkaar afhoud. Ik vermoed dus dat het schermpje moet worden omgetoomd... Maar hoe moet dat? Is daar ergens een (stap voor stap) beschrijving van?

    Jaap
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hai Jaap,
    Leuk idee. De Rhombus vliegertjes zijn best aardig. Probleempje is alleen dat ze van erg stug doek gemaakt zijn en ook echt een bagger profiel hebben...
    Om een beetje te kunnen vliegen moet je een flink zware bak er onder hangen met veel vermogen. Gewicht om genoeg celdruk te creëren om de cellen mooi in de gewenste vorm te krijgen en veel vermogen om het geheel toch nog de lucht in te krijgen.
    Kan waarschijnlijk wel dus, maar niet heel efficiënt...

    Om hem opnieuw te tomen kan je verschillende dingen doen. Bijvoorbeeld op zijn kop hangen en alle lijntjes net zo lang inkorten tot hij redelijk goed lijkt te hangen. eventueel even opspannen met een paar stokjes.
    Ander idee is om hem na te tekenen in Surfplan en daar een lijnenplan uit te halen. Geef hem in ieder geval genoeg instelhoek...


    Mijn Anserelle heeft ff gevlogen. met het soarpoppetje eronder nog, dus dat ga ik veranderen. Was wel duidelijk dat hij nog wat sneller mag staan, meer gewicht eronder en de D-ribben mogen iets ingekort. Verder ga ik de stuurlijnen opnieuw maken. op de 2 cellen ipv op de 3 cellen. of misschien met kleine Vtjes wel elke cel. Dan trekt ie de kreukels er misschien nog een beetje uit...

    Op het 1e gezicht lijkt hij verder wel wat ik zocht. Rete stabiel, rustige stall en toch lekker snel.
    Voor de volgende test gaat hij aan de trike mee denk ik. Daar kan ik makkelijk een extra 3S2200mah aan hangen om over de kilo te komen in ieder geval.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Volgende project:
    2e Anserelle afmaken nadat ik deze 1e goed getuned heb.
    Daarna: 1:1 soar-racer met alleen A en B (2-lijner), rond de 19m²
    Waarschijnlijk tegelijkertijd: High AR micro soarmonster (ook 2-lijner) voor de action man
     
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Oh ooh...
    Ga je een BBHPP naknustelen?
    Of stop je er alleen maar D-ribben H straps, Gibus arcs, ... en .. in?

    Heb er wel eens aan gedacht een dun koolstof sprietje per rib (met toomlijnen) in te stoppen die dan langs het onderdek loopt....

    p.s. mijn laatste ontwerp was al iets dikker dan de Hirondelle en heeft D-ribben... Moet ik die nu echt gaan maken? Heb ook al parachutestof en Skytex...
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2010
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    BBHPP is een ouwe al reeds ;). De top 20 vliegt nu bijna volledig met Ozone R10.2's (opvolger van de BBHPP).

    Wel leuk dingen, maar denk ik niet ideaal voor het soaren bij minimale wind. Voor het wedstrijdvliegen zoeken ze voornamelijk naar stabiele ragbakken die je ook door turbulentie vol gas kan vliegen. Vandaar dat ze nu op de 2-lijners uitkomen icm een lagere AR (7.6).
    Voor minimale wind toch niet geheel ideaal volgens mij omdat we dan toch rond minimum sink vliegen. Meer oppervlak en hoge AR is dan leuker volgens mij. Dat word dus eerder een 2e hands Aircross U4 L...

    Wel leuk van de R10.2's is dus de stabiliteit van een negatief profiel en de efficiëntie bij hoge snelheden door het gebruik van 2 ipv 3 lijnen. Dat lijkt me dus wel leuk voor een klein scherm om bij harde wind nog stabiel iedereen eruit te vliegen.
    Heb ook gevlogen met een Spiruline 18m² van Little Cloud, maar die vond ik weer niet efficiënt genoeg voor onze lage duinen... Vandaar dus het idee om een combo te maken... lekkere uitdaging :).

    Het 2-lijns idee is natuurlijk het leukste ja.. Lekker brainstormen over carbon stokkies en Gibus Arcs idd...
    Bij onze micro modellen is het alleen weer het probleem dat de stof op zich al te stug is zo'n beetje, dus carbon word al snel veel te stug misschien. Al beloof ik natuurlijk niet dat het niet op in de volgende komt, hehehe

    Jups, dat lijkt op mijn Anserelle als ik het zo hoor. Leuk als je wat meer gewicht wilt meenemen en een stabiel ding ervan wil maken.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2010
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    R10.2 met een negatief profiel en dan toch goed vliegen?
    Of bedoel je dat ze een profiel/ontwerp hebben dat lijkt op de stabiliteit van een beginner-vleugel en toch hard en ver vliegt..?

    Ben benieuwd.

    Ik vind trouwens de nieuwe Opale 2.4 veel lijken op een Blade..
    En jouw nieuwe speeltje geeft door de kleuren een Wingine gevoel ;)

    Zelf je eigen 1:1 parapent maken! Lijkt me een spannende eerste vlucht!

    Aircross U4 blijft erg mooi!

    Succes met de volgende creaties. En laat je weten heoveel % je de D-ribben inkort om de vorm van de boog goed te krijgen?


    p.s. Iemand hier al ervaring met de parapent van Hobbyking? Het lijkt een clone van ace's model. Ongeveer dezelfde spanwijdte, AR e.d. Voor 20 euro kon ik het niet laten.. Eens kijken of Chinees Skytex 27 ook zo soepel is....
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2010
  10. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
  11. Imko

    Imko

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    4
  12. PeterD

    PeterD

    Lid geworden:
    25 mei 2007
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Veendam
    Bij deze even een foto van mijn paratrike in aanbouw.
    Gebaseerd op vele info van hier en wat daarop volgt.
    De bedoeling is dat hij komt te hangen onder een vlieger van Rhombus.
    Ik heb er 1 van 1.2 en 1 van 1.8 meter dus welke het wordt hangt af van het suc6

    Met wat alu van de bouwmarkt,een servo Hitec 5645 MG en wat spullen van de lokale modelbouwzaak is dit tot nu toe het resultaat.
    Ik zit nog te wachten op motor met regelaar.

    Het resultaat wilde ik tot zover in ieder geval even delen

    Gr Peter

    [​IMG]
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi om te lezen dat dit draadje nog niet vergeten is!
    Gebrek aan bouwtijd en een mooie aanbieding op parapenterc.com Heeft mij er toe laten besluiten een Spiral 1.2R over te nemen van de maker Mathieu.
    http://parapenterc.com/forum/index.php?topic=2197.0
    Het is een late proto; iets zwaarder stof (15 gram voor de hele vleugel) en iets dikkere toomlijnen dan in het uiteindelijke commerciële model.
    Ik ben benieuwd! Later wellicht foto's enzo...

    p.s. er is daar nog een 'FOX 1.5' tekoop. Ook van Opale paramodels. Lijkt me een topmatras, maar mij net te prijzig...
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2011
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    heb ook zitten kijken naar de FOX 1.5 idd. prachtig ontwerp, met opstaande tipjes :).
    Maarja. zodra ik weer wat tijd heb moet er ook zoiets komen, maar dan hogere AR en 2-lijner met interne versterkingen...
    Mathieu is goed bezig... Lekker profi! Laat hier maar snel weten hoe jouw R-versie vliegt! ben wel benieuwd :)

    De anserelle heb ik nu getuned tot een stabiele idiot proof parapente voor verkoop. Vliegt behoorlijk netjes en efficiënt. Niet in te klappen en mocht het lukken, dan is ie zo weer open :). Eerst was het een 3-lijner, nu toch als 2-lijner. door de dikte van het profiel lukte dat prima zonder interne versterking. Behoorlijk snel ding geworden, maar flink geremd kan je toch nog mooi langzaam voorbij vliegen.
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    :)
    Leuk dat je zo snel reageerd Sietse!
    Anserelle als tweelijner? Nice!
    Domweg de C-lijnen verwijderd?

    Ik houd jullie op de hoogte. Er komt een week/weekend Terschelling aan...
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    yups, ik volg het forum niet meer hard-core, alleen nog de belangrijke dingen via abo's... houd je toch een boel tijd over om te bouwen ;).

    anserelle als 2-lijner idd. C-lijnen domweg verwijderd? nee, niet domweg hoor! enorm over nagedacht!
    uhum... even eerlijk. zag al wel dat er weinig druk op zat en zat al te twijfelen om ze weg te halen tot 1 kant los schoot en hij prachtig doorvloog :). Andere kant ook maar los gehaald dus... Wel een stuk verder trimmen en tipverdraaing erin om hem strak te houden, maar nu vliegt hij prachtig :).
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,

    zijn er mensen die deze parafoil al gebruikt of getest hebben op een para piloot?
    of werkt deze daar niet mee?
    ik zou deze graag zelf gaan maken( polootje) al moet ik hier wel nog wat info rond vinden, maar lijkt me doenbaar met deze parafoil;...
     
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    @Sietse:
    De A en B lijnen liggen niet extreem ver naar achteren... Grappig dat ie er toch voldoende aan heeft. Hoe dik is het profiel en lijkt het op dat van de blade? En met de tipverdraaiing bedoel je positief om de druk erop te houden?

    Hmm.... hè bah ben ik alweer aan het mijmeren over een nieuw ontwerp...

    En dan nog iets technisch. Waarom worden vaak de remlijnen niet aan de Trailing edge bevestigt, maar op een procent of 95? Kun je dan met 'aanremmen' een mooier gewelfd profiel maken?

    @ Eclipse: Welke parafoil bedoel je? en Wleke parapiloot?

    p.s. laatst pas het draadje op het vliegerforum ontdekt. Even snel doorgelezen. Is ook wle het één en ander te vinden, vooral de link naar de pagina's van de ontwerper van de 'Passion': Vliegerforum.nl -> Ad Branger.
    Dat van de 'H-straps' tussen de C en de remlijnen was me nog niet eerder opgevallen. Wel een strak model!
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    positief ja, om de openingen strak te trekken.
    relatief dik profiel (voor mijn doen), maar valt nog mee hoor :).
    A en B liggen eigenlijk op de normale punten idd, heb ik ook in een 1m² vliegertje gedaan en in de nieuwe serie van peter lynn zit dat ook. lekker simpel, werkt prima, geen versterking nodig, je haalt alleen een stuk minder trekkracht / lift uit een bepaald oppervlak. Bij vliegers merk je dus dat je een flink stuk groter aan kan.

    De volgende moet net als de U6 en R11 enzo de A lijnen een stuk verder naar achter krijgen. Denk tussen de 20 en 25 procent...
    Met die remlijnen op 95% snap ik ook nog niet helemaal. wellicht is het puur productietechnisch makkelijker...

    ps: Ad kan idd geniaal bouwen. echt een pietje precies...
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik kwam vandaag bij de lidle een schermpje tegen voor 15 euro en kon het niet laten liggen.
    de mat is 160x50cm als ik het goed begrijp mis ik nog wat aansluitingen aan de achterkant voor de rem valkken maar dat is wel te fixsen denk ik.
    nu eens uit vogelen hoe dit werkend te krijgen.


    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina