Begrijp trouwens niet waarom de Spektrum AR636 Programmeerbare AS3X zo duur is.
Mvg.Bernard
Mvg.Bernard
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Niemand die met de sport Cub MET originele Gyro/ontvanger vliegt?
Vr Gr E
Ernst Grundmann zei:De daalsnelheid bepaal JIJ met het hoogteroer en het gas! Even een voorbeeld met een mandragend vliegtuig omdat ik daar de getallen nog steeds van uit m'n hoofd ken.
Ik heb gevlogen met diverse sportvliegtuigen onder andere met een Cessna 172. Als enige inzittende en met half volle tanks vlieg je met een kruissnelheid van 100 knopen bij een motor toerental van 2300omw/min.
Dan wil je de snelheid verlagen naar 80kn. Dat doe je door eerst het gas te minderen tot 1800 omw/min. Je moet dan voorzichtig up gaan geven om te voorkomen dat je gaat zakken. Bij 80kn aangekomen stoppen met up geven en het hoogteroer aftrimmen. Helaas gaat het vliegtuig dan wel zakken dus iets gas bij geven tot je niet meer zakt en je netjes 80kn vliegt. Het motor toerental zal dan rond de 2000 omw/min zijn.
Dan wil je de snelheid nog verder terug brengen tot 70kn. Dus gas terug naar 1800 omw/min en up geven om niet te zakken. Bij 70kn aangekomen het hoogteroer weer aftrimmen en weer gas bij geven om niet te zakken. He dat is gek, ik heb plotseling 2050 omw/min nodig om niet te zakken. Juist meer gas geven dus!
Nog meer snelheid verminderen tot 55kn, de snelheid vlak voor de baan voordat je gaat landen.
Gas weer terug naar 1800omw/min en up geven. Al snel ga je toch flink zakken dus je geeft nu al iets gas bij. Het hoogteroer weer aftrimmen op 55kn en nog meer gas erbij om niet naar beneden te kletteren. Om bij die lage snelheid in de lucht te kunnen blijven heb je 2400 omw/min van de motor nog! Dat is meer dan met kruissnelheid vliegen!
Als je 100kn vliegt en je trekt het gas dicht dan zal het vliegtuig iets langzamer gaan vliegen en met een voorwaartse snelheid van ongeveer 97kn of 98kn zak je langzaam naar beneden. Hoe hoog de daalsnelheid is weet ik niet want dat hangt van een heleboel factoren af.
Als je 80kn vliegt en je trekt het gas dicht dan gebeurt hetzelfde maar je daalsnelheid zal ook iets groter worden. Ook hier kan ik niet zeggen hoeveel.
Bij 55kn en gas dicht ga je flink snel naar beneden en is het de vraag of je de daalsnelheid dan voldoende kan afremmen om het vliegtuig heel aan de grond te zetten. In dat geval kan je beter de voorwaartse snelheid wat verhogen zodat je iets "over" hebt.
Bij 100kn is er geen gevaar dat de vleugel overtrokken zal raken dus kan je veilig blijven sturen. Hoe langzamer je vliegt des te groter de invalshoek van de vleugel moet zijn om in de lucht te kunnen blijven. Hoe langzamer je vliegt des te dichter je bij de overtrekhoek van de vleugel komt!
Hoe goed de fabrikanten ook hun best doen ze zullen nooit twee vleugels kunnen maken die altijd exact evenveel lift opwekken. Wanneer je dus dicht bij de overtrekhoek bent kan ALTIJD één van de vleugels als eerste overtrekken. DAT is de oorzaak dat een vliegtuig over één vleugel wegvalt. Omdat we meestal met de landing bezig zijn als we zo langzaam vliegen is dat wegvallen levensgevaarlijk. Om die reden worden er allerhande trucjes toegepast om dat iets eerder wegvallen van één vleugel te onderdrukken of op z'n minst minder erg te maken. Dat kan vaak heel goed werken zodat een vliegtuig bij overtrekken keurig recht blijft en z'n neus laat zakken zonder rare rolbewegingen. Toch blijft het uitkijken want vooral het haakeffect kan in dit soort gevallen nog steeds roet in het eten gooien. Dus oppassen met plotselinge grote uitslagen van de rolroeren en soms ook het hoogteroer.
Gebruik je richtingroer veel meer om je vliegtuig netjes voor de baan te houden en je rolroeren alleen om de vleugels horizontaal te houden. Als je te snel zakt, dus voor de baan dreigt te landen, dan moet je iets gas bij geven geen hoogteroer! Ook als je iets te hoog blijkt te zitten moet je nooit down geven met je hoogteroer maar iets gas terug nemen. Ga zelf maar eens bedenken wat er gebeurt wanneer je in de bovenstaande gevallen toch met je hoogteroer gaat werken om toch de baan te halen of niet te ver door te schieten.
Hoi Bernard.
Ook jij kent het bump fenomeen dus.
Ik denk ook dat het te maken heeft met nog teveel vermogen erop hebben op het moment van landen.
Zelf heb ik van bumpen in gras zelden last maar dat kan ook komen doordat het gras waar ik land hoger is dan dat van jouw vlieglocatie en dus alles meer dempt.
Ik weet zo even niet of jij al wel eens hebt geland op asfalt of een soortgelijke harde weg, maar dat is echt veel lastiger met deze sport Cub hoor.
Ik doe het in elk geval niet meer.
...... Want vliegen in harde wind en regen is geen pretje.
Fijne week allen.