Parkzone Sport Cub as3X BNF

Ik weet ook niet waarom die Spektrum Gyro/ontvangers zo duur zijn, maar denk dat het te maken heeft met het feit dat ze inmiddels al wel hun waarde hebben bewezen ten opzichte van andere losse Gyro s.
HobbyCity verkoopt ze ook en schijnt spontaan uitval mee te zijn las ik op die Gyro/ontvanger van het merk Orange.
Hype heeft ook losse Gyro s en die schijnen het ook niet helemaal prettig te doen hoorde ik van vliegmaatjes die ze hebben geprobeerd.
De losse Orange Gyro is ook niet wat want daarmee hebben meerdere vliegmaatjes die ik ken hun toestellen mee uitgeprobeerd en geen enkele presteerd zo goed als die van Spektrum.
Moet dan ook eerlijk zeggen dat die Spektrum Gyro/ontvanger die in mijn Parkzone VisionAire zit subliem zijn werk doet.
Vr Gr E

Een 3 blads prop gaat em niet worden.
Die prop van linkje van Bernard is een grotere en had al bericht terug gekregen van de Webshop eigenaar.
Ook past de spinner er dan niet meer op en dat is dan best wel een lelijk gezicht.
Nouja..........dan laat ik lekker de stock prop erop zitten.
Vr Gr Erwin

Heren piloten.
Toch nog even een vraagje:
Vliegt er afgezien van Bernard nog iemand met de Parkzone sport Cub die WEL is voorzien van de originele Parkzone Gyro/ontvanger?
Ik zou die persoon heel graag willen spreken.
Sterker nog...........zou ontzettend graag die persoon 1 op 1 willen ontmoeten en desnoods indien mogelijk mijn eigen Parkzone sport Cub tegelijk met die persoon zijn sport Cub airborn willen laten zodat we dan kunnen zien wat nou daadwerkelijk het verschil maakt tussen het toestel MET en ZONDER de Gyro erin.
Ik ben bereid daarvoor een eindje te willen rijden vanaf mijn woonplaats.
Ik krijg via het RCGroups forum te weinig respons op mijn vraag en hoop hier iemand te treffen die mij een helder antwoord kan geven op mijn vraag.
Ik heb namelijk zeer weinig aan al die vele You Tube filmpjes waar een sport Cub met of zonder Gyro te zien vliegen is.
Daarmee kan ik de beleving van hoe het toestel vliegt niet correct inschatten.
Deze situatie zou het beste zijn om live mee te maken.
Hoor het graag.
Vr Gr Erwin

Ja: ik:p

het lijkt alsof je altijd met windstil weer vliegt. Je merkt dat je soms met aanzienlijk vermogen binnen moet komen.

Grote verschil is dat je wat bewuster met het richtingsroer moet sturen. bv in een stal-turn, je bent gewend om een tik met roer te geven en dan valt de kist vanzelf om, met de originele ontvanger krijg je een soort tail-slide/overtrek. Wat leuk is bv je kunt alleen op richting de hoek om, de ontvanger houdt het model vlak.

ik gebruik ook de flaps met de uitslagen zoals aangegeven in de handleiding, deze hebben als bij-effect, dat zelfs met lage snelheden het model aardig (recht) omhoog wil en doe je de flaps weer naar neutraal dan gaat de hele handel loodrecht naar beneden. Of dit door de gyro komt of niet dat weet ik (nog) niet.

Ik vlieg met de 1350 mAh accu's en haal dan met afwisselend vliegen ongeveer 7,5 minuut en moet dan zo'n 900-1000 mAh er weer in stoppen.

Zelf denk ik dat het uiteindelijk net als bij de helikopter is gegaan, het zal gemeengoed worden.

Niemand die met de sport Cub MET originele Gyro/ontvanger vliegt?
Vr Gr E

Hoi.
Super bedankt voor je reactie.
Helder verhaal en krijg na het lezen van jouw relaas en van andere Forums de indruk dat de stock Gyro zijn werk goed naar behoren doet.
Zelf heb ik gisteren een iets groter staart wiel erop gezet.
Ging net qua formaat want te groot gaat aanlopen.
Heb een staartwiel er nu opzitten dat dik 2 keer groter is dan het origineel.
Ga zo even vliegen en kijken of dat verbetering biedt.
Merkte namelijk dat ik iets te weinig vlot stuurinput kreeg tijdens starten en landen door dat kleine wieltje achter.
Heerlijk vliegweer nu dus lekker testen.
Vr Gr Erwin

Zoooooo............
Daarnet heerlijk gevlogen met de sport Cub.
Het grotere staartwiel functioneert perfect en laat het toestel makkelijker door het korte gras heen sturen.
Heb vanmiddag erg veel geoefend met starts en landingen.
Het starten is een eitje maar het landen behoeft wat koppie erbij houden als het netjes gedaan wil worden.
Een op en neer springend toestel tijdens de landing wordt niemand vrolijk van en verdient ook geen schoonheidsprijs.
Merkte wel dat als ik iets gas erop hield tijdens het landen het proces fijner verliep en doorgaans met meer gemak de grond zachtjes werd aangeraakt op landingsmoment.
Op naar de volgende sessies.
Vr Gr E

Het is al "even" geleden maar ik heb eens een uitleg geschreven in een draadje over hoe het hoogteroer en het gas nu eigenlijk samen werken.
Dit is het verhaal:

Ernst Grundmann zei:
De daalsnelheid bepaal JIJ met het hoogteroer en het gas! Even een voorbeeld met een mandragend vliegtuig omdat ik daar de getallen nog steeds van uit m'n hoofd ken.
Ik heb gevlogen met diverse sportvliegtuigen onder andere met een Cessna 172. Als enige inzittende en met half volle tanks vlieg je met een kruissnelheid van 100 knopen bij een motor toerental van 2300omw/min.
Dan wil je de snelheid verlagen naar 80kn. Dat doe je door eerst het gas te minderen tot 1800 omw/min. Je moet dan voorzichtig up gaan geven om te voorkomen dat je gaat zakken. Bij 80kn aangekomen stoppen met up geven en het hoogteroer aftrimmen. Helaas gaat het vliegtuig dan wel zakken dus iets gas bij geven tot je niet meer zakt en je netjes 80kn vliegt. Het motor toerental zal dan rond de 2000 omw/min zijn.
Dan wil je de snelheid nog verder terug brengen tot 70kn. Dus gas terug naar 1800 omw/min en up geven om niet te zakken. Bij 70kn aangekomen het hoogteroer weer aftrimmen en weer gas bij geven om niet te zakken. He dat is gek, ik heb plotseling 2050 omw/min nodig om niet te zakken. Juist meer gas geven dus!
Nog meer snelheid verminderen tot 55kn, de snelheid vlak voor de baan voordat je gaat landen.
Gas weer terug naar 1800omw/min en up geven. Al snel ga je toch flink zakken dus je geeft nu al iets gas bij. Het hoogteroer weer aftrimmen op 55kn en nog meer gas erbij om niet naar beneden te kletteren. Om bij die lage snelheid in de lucht te kunnen blijven heb je 2400 omw/min van de motor nog! Dat is meer dan met kruissnelheid vliegen!
Als je 100kn vliegt en je trekt het gas dicht dan zal het vliegtuig iets langzamer gaan vliegen en met een voorwaartse snelheid van ongeveer 97kn of 98kn zak je langzaam naar beneden. Hoe hoog de daalsnelheid is weet ik niet want dat hangt van een heleboel factoren af.
Als je 80kn vliegt en je trekt het gas dicht dan gebeurt hetzelfde maar je daalsnelheid zal ook iets groter worden. Ook hier kan ik niet zeggen hoeveel.
Bij 55kn en gas dicht ga je flink snel naar beneden en is het de vraag of je de daalsnelheid dan voldoende kan afremmen om het vliegtuig heel aan de grond te zetten. In dat geval kan je beter de voorwaartse snelheid wat verhogen zodat je iets "over" hebt.

Bij 100kn is er geen gevaar dat de vleugel overtrokken zal raken dus kan je veilig blijven sturen. Hoe langzamer je vliegt des te groter de invalshoek van de vleugel moet zijn om in de lucht te kunnen blijven. Hoe langzamer je vliegt des te dichter je bij de overtrekhoek van de vleugel komt!
Hoe goed de fabrikanten ook hun best doen ze zullen nooit twee vleugels kunnen maken die altijd exact evenveel lift opwekken. Wanneer je dus dicht bij de overtrekhoek bent kan ALTIJD één van de vleugels als eerste overtrekken. DAT is de oorzaak dat een vliegtuig over één vleugel wegvalt. Omdat we meestal met de landing bezig zijn als we zo langzaam vliegen is dat wegvallen levensgevaarlijk. Om die reden worden er allerhande trucjes toegepast om dat iets eerder wegvallen van één vleugel te onderdrukken of op z'n minst minder erg te maken. Dat kan vaak heel goed werken zodat een vliegtuig bij overtrekken keurig recht blijft en z'n neus laat zakken zonder rare rolbewegingen. Toch blijft het uitkijken want vooral het haakeffect kan in dit soort gevallen nog steeds roet in het eten gooien. Dus oppassen met plotselinge grote uitslagen van de rolroeren en soms ook het hoogteroer.
Gebruik je richtingroer veel meer om je vliegtuig netjes voor de baan te houden en je rolroeren alleen om de vleugels horizontaal te houden. Als je te snel zakt, dus voor de baan dreigt te landen, dan moet je iets gas bij geven geen hoogteroer! Ook als je iets te hoog blijkt te zitten moet je nooit down geven met je hoogteroer maar iets gas terug nemen. Ga zelf maar eens bedenken wat er gebeurt wanneer je in de bovenstaande gevallen toch met je hoogteroer gaat werken om toch de baan te halen of niet te ver door te schieten.

Een modelvliegtuig is ook een echt vliegtuig en zal op precies de zelfde manier bestuurd moeten worden. Er is wel één belangrijk verschil en dat is het motorvermogen. Modelvliegtuigen hebben vrijwel allemaal veel meer vermogen beschikbaar. Dat extra vermogen maakt een hoop dingen makkelijker maar het principe van de besturing is exact hetzelfde.

Beste Ernst.
Bedankt voor je relaas.
Ik ga er helemaal in mee.

Tot op heden rond de 50 vluchten gedraaid met mijn Parkzone sport Cub.
Werkelijk een meer dan heerlijk toestel waarmee ik iedere vlucht erg veel van geniet.
Overigens is het meer starten en landen dan een heel Lipo pack aaneen leegvliegen, maar toch.....
Toestel vliegt als op rails met windstil weer in mijn geval zonder hulp van een Gyro.
De volgende gaat zekers worden uitgerust met een originele Gyro/ontvanger en dan met drijvers eronder zodat het landen ermee op gras, water en sneeuw (indien voorhanden) een waarlijk feestje zal worden.

Afgelopen week heb ik wielen besteld bij een Webshop van een Multiplex Funcub.
Deze wielen zijn net effe wat groter en robuuster dan de originele wielen en passen 1 op 1 op het landingsgestel.
Hoop hiermee het landen op wat hoger gras makkelijker te maken.
De originele wielen voldeden al hoor, maar met de Funcub wielen wordt het nog fijner voor slechtere ondergrond.
Vanmiddag met de vliegmaatjes maar weer flink genieten van de toestellen en deze sport Cub gaat zekers te weten weer mee.
Fijne dag allen.
Vr Gr Erwin

Vandaag wezen vliegen op een locatie met een brede asfalt weg waarop zeer goed te landen is.
Maar.........vond eerlijk gezegt dat het landen met de sport Cub op asfalt geen sukses was.
Sterker nog: ik zal het niet snel meer doen.
Geef mij het gras maar wat veel meer dempt en het toestel tijdens de touch down ook nog eens flink afremt.
Het zal waarschijnlijk aan mijn stuurmans kunsten liggen, maar het landen op asfalt ging gepaard met bumper de bump.
En daarmee bedoel ik dus dat het toestel tijdens het landen weer opveert meerdere keren achter elkaar.
Was geen sukses dus.

Ook had ik een fiets ledverlichting boven op de voorzijde vleugel aan de voorkant gezet om te kijken hoe dat zou staan ivm vliegen in schemer.
Tijdens het vliegen viel het me op dat als ik het toestel voor landen binnenbracht en de snelheid eruit haalde het toestel spontaan wilde duiken.
Alleen met vol up van Elevator kon ik het een paar keer tenauwernood redden.
Wilde niet geloven dat het alleen maar aan het opzetten van die ledverlichting lag dus afgelopen avond weer geprobeerd op het grasveld kort bij huis.
Het was windstil en ideaal om te vliegen.
En potdomme.....het toestel wilde tijdens het landen weer rap duiken.
Paar harde landingen daardoor gemaakt maar gelukkig in het gras dus geen schade aan toestel of landingsgestel.
Het Led verlichtings apparaatje eraf gehaald en gelijk weer gevlogen.
Wat bleek: toen was het duikfenomeen tijdens landen helemaal verdwenen.
Dat kleine lichte stukje Ledverlichting had dus zoveel negatieve invloed op hoe de wind over de vleugel kwam aan de voorzijde precies in het midden.
Werkelijk zeer bijzonder.

Ga daarom maar Led verlichting strips op de vleugels maken die de windgang niet kunnen verstoren.
Al met al blijft het een heerlijk toestel dat zalig vliegt.
Ben er nog steeds zeer content mee.
Vr Gr Erwin

Gisteren de hele dag gevlogen en onze locatie is een gemaaid veld. Niet egaal maar wel redelijk voor een landing zonder bump. Maar ook ik had gisteren een bump landing met de Sport Cub wat eigenlijk meer te doen had door dat het helemaal windstil was. Het toestel bleef gewoon door zeilen.Met uiteindelijk toch meer down het neergezet al rollende kwam ook de bump en flipte het voorover. Niks aan de hand, maar het staat zo lullig als iedereen kijkt. Hoort er gewoon bij.

Mvg.Bernard

Hoi Bernard.
Ook jij kent het bump fenomeen dus.
Ik denk ook dat het te maken heeft met nog teveel vermogen erop hebben op het moment van landen.
Zelf heb ik van bumpen in gras zelden last maar dat kan ook komen doordat het gras waar ik land hoger is dan dat van jouw vlieglocatie en dus alles meer dempt.
Ik weet zo even niet of jij al wel eens hebt geland op asfalt of een soortgelijke harde weg, maar dat is echt veel lastiger met deze sport Cub hoor.
Ik doe het in elk geval niet meer.

Het is nog heerlijk nazomer weer en ondanks dat ik eigenlijk nog wat modellen moet opbouwen, ga ik zo toch maar even wat Lipo packs leegvliegen met de sport Cub.
Met dit weertype is het genieten en voordat we het weten zitten we met z n allen diep in de herfst met veel meer wind en veel meer kans op dagelijkse regenbuien.
En als ik wel iets heb geleerd de afgelopen 15 jaar met deze hobby is dat de momenten echt gepikt moeten worden.
Want vliegen in harde wind en regen is geen pretje.
Fijne week allen.
Vr Gr Erwin

Hoi Bernard.
Ook jij kent het bump fenomeen dus.
Ik denk ook dat het te maken heeft met nog teveel vermogen erop hebben op het moment van landen.

Nee, juist niet! Je hebt er vrijwel zeker juist te weinig vermogen op! Wat er dan gebeurt is dat de voorwaartse snelheid te laag wordt. De vleugel krijgt minder draagkracht waardoor de verticale snelheid juist te hoog wordt. Daardoor komt het vliegtuig met een klap op de grond. Er zitten geen schokdempers in het landingsgestel waardoor de vering het vliegtuig weer vrolijk terug laat springen. ;)
Lees mijn eerdere reactie nog eens goed door.

Zelf heb ik van bumpen in gras zelden last maar dat kan ook komen doordat het gras waar ik land hoger is dan dat van jouw vlieglocatie en dus alles meer dempt.

Het gras fungeert hier als schokdemper en maskeert jou "verkeerde manier" van landen.

Ik weet zo even niet of jij al wel eens hebt geland op asfalt of een soortgelijke harde weg, maar dat is echt veel lastiger met deze sport Cub hoor.
Ik doe het in elk geval niet meer.

Landen op asfalt is lastiger omdat je dan alles precies goed moet doen. Ook de uitlijning van de wielen is dan heel belangrijk omdat de kleinste afwijking direct zichtbaar zal zijn. Een grasveld maskeert heel veel foutjes waardoor het starten en landen vanaf gras inderdaad makkelijker is.
Het zou een motivatie kunnen zijn om extra te oefenen en je vliegtuig extra na te kijken en af te stellen om ook vanaf een asfalt baan netjes te kunnen starten en landen.

...... Want vliegen in harde wind en regen is geen pretje.
Fijne week allen.

Regen is zeker geen pretje en ook niet goed voor de elektronica. Dan gaan vliegen is "een beetje dom". ;)
Wind is echter een uitdaging. Natuurlijk moet het wel binnen de capaciteiten van het vliegtuig blijven maar ik vind het wel leuk om met een hele berg wind te gaan vliegen. Je moet dan extra alert blijven en zorgen dat je goed stuurt want een foutje wordt snel afgestraft. En landen? Tja dat is een hele hand vol maar als je het vliegtuig goed kent en je houdt je aan de aerodynamische wetten dan zal het zeker goed gaan en is het een extra kick als het vliegtuig na veel "hard werk" weer netjes aan de grond staat. Zeker als je met zowat half gas moet aanvliegen om nog op het veld te kunnen komen.

Goeiemorgen heren.
Ik heb gistereravond Multiplex Funcub wielen op miene sport Cub gemonteerd.
Paste werkelijk 1 op 1 en staat echt super.
De verhouding is binnen de perken en dus niet uit het lood.( was daar een beetje bang voor op voorhand)
De Funcub wielen zijn echt stukken groter en forser dan de stock wielen.
Het toestel lijkt nu nog meer op een Bushplane en ga het deze ochtend eens uittesten.
Relaas volgt vanavond.
Vr Gr Erwin

Gisteren kunnen testvliegen.
Rijden op gras gaat stukken beter dan met de stock wielen.
Starten en landen nog meer een eitje en vliegbeeld is magisch.
Ben zeer content met dit kistje.
Vr Gr E

Back