PC 21 sebart built

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Poweralfa, 30 sep 2013.

  1. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Wat een weer vandaag. Net zo mooi als gister. Bouwweer dus.:D
    Was niet zo tevreden met de manier waarop de geardoors van het neuswiel dicht gaan.
    Had ook ergens gelezen dat die geardoors al dicht willen waaien tijdens het vliegen.
    Beetje aan het stoeien geweest met servo's en een servo vertrager. Ben eigenlijk best tevreden met het resultaat.


    Grtz Marco.
     
  2. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Na lang overwegen toch maar de Ramoser vario prop besteld. (niet kunnen wachten tot de winter:D)
    Niet voor de spinner van Ramoser zelf gekozen. Had voor de spinner het kunstje van poweralfa afgekeken. En een 64mm carbon spinner bij HK besteld.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Malletje 360:5=72 graden

    [​IMG]
    Dremelen maar.:D

    [​IMG]
    Ziezo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De planning is/was om de spinner rood te spuiten, al vind ik dat carbon kleurtje ook wel wat hebben.
    Met bladen van 12" en een spoed van 14" trekt ze 1672W bij 76A. Hopelijk is dat genoeg.

    Grtz Marco.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een motor trekt geen 1672Watt!! Die motor gebruikt (trekt) 76A en afhankelijk van de spanning (het aantal cellen) zal dat overeen komen met een bepaald vermogen. Jij gebruikt blijkbaar een 6S accu want dan krijg je 1672Watt als je 76A gebruikt.
     
  4. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Goed om te weten dat de motor 76A trekt en geen 1672W.
    Vlieg idd met een 6s lipo. dus 76A x 22,2V = 1672W.
    Nu heb ik het idee dat de trekracht een beetje tegen valt. Die is namelijk 3,6kg toestel weegt 4kg.
    Alle waardes zijn gemeten waardes.

    Grtz Marco.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die stroom is namelijk heel belangrijk, belangrijker dan het vermogen!
    Er zijn mensen vies de mist in gegaan daardoor. Dan dachten ze dat een motor 1672Watt trekt en dat wilden ze uit een 4S accu halen. Dat is een spanning van ongeveer 16V en als je dan dat vermogen door 16V deelt kom je op ongeveer 100A uit. En dan klagen dat de motor bloed heet wordt of zelfs doorbrandt.
    Als een motor maximaal 80A mag verwerken zal dat bij minder cellen minder vermogen opleveren want die 80A is gewoon het maximum, onafhankelijk van de spanning (het aantal cellen).
    Als de trekkracht tegen valt kan dat komen door de prop. Wil jij veel trekkracht dan moet je een prop met een relatief kleine spoed en grotere diameter gebruiken. Het nadeel is dan wel dat de maximum snelheid lager zal zijn. Gebruik je een prop met een relatief grote spoed en een kleinere diameter dan zal de trekkracht minder zijn maar de maximum snelheid zal hoger worden.
    Alleen als je een prop gebruikt met een verstelbare spoed kan je de beste spoed voor elke toepassing kiezen. Dat is ook waarom de meeste passagiersvliegtuigen met props een verstelbare prop(s) hebben. Bij lage snelheden een kleine spoed voor veel trekkracht. Naar mate de snelheid groter wordt zal de spoed ook groter worden waardoor je een optimaal rendement kan bereiken. Helaas zijn in de lucht verstelbare model props erg dun gezaaid. Als ze al te koop zijn is de prijs een stevige barrière.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier even een linkje naar mijn metingen op de Rascal 40, in 2010...
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-6#post-3584023
    Zie filmpje... probleem, die prop past niet op je kist. Verder waren het behoorlijke waarden voor het gunstig geprijsde motortje... 3,6 kg op een 3kg model

    Ik heb nu met 4S bijna dezelfde waarden door een motor op reductie te zetten... 13 x 11 ipv 14 x 10. Bij 13 x 11 43A... 7800 rpm Bij die 14 x 10" ging het net iets boven de 50A.
    Ging al als de brandweer over het veld bij vleugelloze taxi-proef...
    Nu een slankere motor-unit, doch een fractie zwaarder dan de Turnigy 400kv motor.
    Echter... aan vliegen ben ik nog niet toegekomen. Dan kan ik met de telemetrie gaan meten.
    Trekkracht moet ik opnieuw meten. +3kg met een 4S accu op 40%, 39A, bij iets van 7.000 rpm
    Zie m'n draadje. Al met al is het model. Slechts 120 gram lichter dan de 6S uitvoering die ik had. Een fractie lichter in gewicht door de vele broodnodige versterkingen in het ARF model, want dat was echt treurig slappe hap. Lood om oud ijzer :)... Meer hout voor minder accu...

    Ik weet niet hoe efficient de Ramoser is. Schaal oogt het wel, en heel erg mooi ook nog eens... Maar kan zo maar zijn dat het rendement toch niet zo hoog is als men proclameert. Twee-bladige props doen het beter dan 3 bladige in de RC-modelwereld?
    Forumlid Rick-NL kan dat mooi uitleggen
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  7. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Duidelijk taal heren.:)

    De Ramoser schijnt vrij efficiënt te zijn. En je kan de pitch veranderen. Zit er aan te denken om de prop minder pitch/spoed te geven zodat er meer trekkracht door krijg en naar 1200 of 1400 Watt ga.
    Kwam op het net een tabel tegen met het aantal Watt per kilogram.

    Foamie, motorzwever, Piper Cub 100 watt per kilogram
    Trainer 150 watt per kilogram
    Sport, warbird 200/ 250 watt per kilogram
    3D, Racer 300 watt per kilogram
    EDF (Electric Ducted Fan), Jet 400 watt per kilogram

    Grtz Marco.
     
  8. mmaximaal

    mmaximaal

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Arnhem
    Vandaag eindelijk weer iets aan de PC-21 gedaan. Gaten gemaakt voor de servo's, die komen nu met mooie afdek covers in de vleugel. Andere retract's komen erin (5 mm as) en alvast begin gemaakt voor de verlichting en flaps.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Max
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2016
    djjr vindt dit leuk.
  9. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Ziet er goed uit, Max. Ik ben toevallig ook bezig met het maken van flaps en verlichting. Bij mijn komt de servo voor de aileron aan de andere kant van de "vin".
    [​IMG]

    Grtz Marco.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2016
  10. MPXfan

    MPXfan Guest

    Beste collega-PC 21 vliegers,

    Hoe hebben jullie de blauwe gloed uit de cockpit-kap weten weg te poetsen?

    Ik heb inmiddels terpentine, alcohol en een schoonmaakmiddeltje geprobeerd, maar rot nu toe geen succes. Tips?

    De kist vliegt geweldig, dus nu is het tijd om de cockpit aan te pakken!

    Dank alvast!
     
  11. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Staat hier ook ergens vernoemd. Commandant 4
     
  12. MPXfan

    MPXfan Guest

    Ah dank je voor de razendsnelle reactie. Top!

    Ik had wel gelezen In dit draadje dat er Commandant was gebruikt, maar wist niet welke type! Ga ik gebruiken!
     
  13. MPXfan

    MPXfan Guest

    Werkt dus prima, met het juiste middel!

    Ik heb ook een 'sprengschnur' besteld via de eerder geposte link bij SPP-modellbau.
    Is dat een decal (voor in de binnenkant van de kap) of een sticker (voor aanbrengen op de buitenkant)?
     
  14. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Met Turtle-wax polisch kun je de blauwe gloed ook verwijderen.
    De sprengschur heb ik aan de buitenkant geplakt. En door de ronde vorm van de canopy kan het een lastig klusje zijn.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Grtz Marco.
     

Deel Deze Pagina