PC 21 sebart built

Ik sluit me ook aan bij de de PC21 club.
Heb er een uit Italie meegebracht en wel een gele. Ik heb hem bij Sebart zelf gehaald.
Ik ben ook nog voor de setup aan het kijken.
Zat zelf ook aan de SK3 5055 430kv met een G Sonic 13x10/13x12. Bij ecalc volgende melding:
Opmerkingen:
  • De luchtstroom bij het propellorblad zal overtrekken. Hierdoor zal de maximum statische trekkracht en stroom niet bereikt worden. Tijdens gronddtesten zult u *Overtrek trekkracht* meten als maximum.
  • 7.5km/u / 4.7mpu - boven deze luchtsnelheid zal het overtrekken van de propellor volledig verdwijnen.
@redman: welke servo's heb je gebruikt ?

Groeten Edwin.
 

Bijlagen

  • upload_2015-7-26_18-44-51.png
    upload_2015-7-26_18-44-51.png
    170,7 KB · Weergaven: 278
Hmmm. Dus deze combi motor en prop schijnt dus niet zo heel goed te werken?
Of zie ik dat verkeerd? Heb je ook een bereking van de 13x12 prop?

@Eds66. Voor de ailerons en elevator zitten er Futaba s3001 servo's in, voor de rudder fs100.
Zit eraan te denken om voor de elevator een sterkere servo te nemen. Die s3001 leveren maar 3kg/cm.

Grtz Marco.
 
Deze boodschap wil gewoon zeggen dat de maximum trekkracht pas mogelijk is als het model boven een bepaalde snelheid vliegt (hier 7,5 kilometer per uur)
 
En zolang dat onder de stall speed ligt... kan je er gewoon mee vertrekken.

Gooi in de meting eens voor de grap de 400kv Turnigy Air er in. Zet die op 14 x 10... en groter. (mijn niet Sebart kist ging destijds als de brandweer)
Ook de Hacker A50 16S... 385kv... dan kan je grote props gaan swingen. De trekkracht komt in realiteit niet overeen met de eCalc meting. Die is veel te postief.
 
Net nog even wezen stoeien met die eClac prop calculator.
Volgens die calculator trekt de sk3 430kV makkelijk een 13x12x3. Gaat ie als een Jekko en blijf je onder de stall snelheid van het toestel.
Blijkt nu ook dat ik voor een ramoser 5-blad prop 12" bladen moet hebben ipv 13" bladen.
Die 13" bladen zijn volgens Ramoser site ideaal voor dit toestel. Dan moet je wel een Hacker 365kV motor hebben.

Grtz Marco.
 
Maar... je wilt je stromen ook ordentelijk houden natuurlijk..betekend vliegduur. Het is zoeken naar een mooi compromis. Ik had overigens een twee-blads in stelling gebracht bij de 400kv Turnigy...

Wat ik er over gelezen heb, geven de Ramosers idd een goed rendement af. Misstaat de kist in het geheel niet, verhoogt het schaal uiterlijk. En... je kan je spoed mooi op je model afstemmen. Dat is eigenlijk nog het mooiste ervan :-)
 
Voor de ramoser bladen kun je ook de os 5025-375kv motor nemen, vliegen er diverse meer rond dus beproefd concept. Tevens iets prijsgunstiger met 125 euro als de hacker,

De 12'' bladen geven een iets beter Schaalbeeld, wel iets langere start. Met de 13" bladen zit je aan de rand wan wat de motor lekker vind

Zal straks nog wel even een filmpje uploaden. Van de week getest en het is een zweet geluid
 
Mijn motor is de SK3 5055-430

Afgelopen week de assen van de retracts vervangen voor verenstaal. En van het weekend een aantal vluchten gemaakt, nu gaat het perfect met de retracts. De motor vind ik nog steeds wat tegenvallen. Ik blijf met mijn gasbereik nog steeds tussen de 80% en 100%. Ga ik daaronder, dan hoor je de prop wel, maar trekkracht lijkt het model niet te hebben. Een gascurve in de zender kan dit wel veranderen. Maar wil eerst weten of anderen ook dit probleem ervaren met deze motor. Want anders ga je misschien een probleem verbergen in plaats van oplossen
 
Mijn motor is de SK3 5055-430

Zelfde motor als ik heb dus. Vreemd dat de PC-21 niet echt gaat met deze motor. Welke prop en vertiming heb je in de ESC ingesteld?
Bij ons op de vliegclub heb ik de motor al in een Sebart Sukhoi 29s en E-flite carbon Z aan het werk gezien.
En er zit toch aardig wat snelheid in die toestellen. Vooral die carbon Z gaat als een dolle met deze motor.

@Vinze. Nice sound, die ramoser prop.
Volgens de eCalc calculator kunnen 13" balden. Maar met 12" bladen heb je wat meer marge qua instellingen.

Grtz Marco.
 
klopt volgens de theorieen zouden ze moeten kunnen werken, daarom heb ik ze ook gekocht, echter de laatste weken is er wat meer praktijkinfo naarboven gekomen van deze setup.
in het pc21 draadje op rcgroups al een aantal voorbeelden gelezen waar iets andere waarden uitkomen. en voor 15 euro is het een mooie test is het geen miskoop
 
Volg het draadje op rcgroups ook al een tijdje. Aviator heeft ook de voorkeur voor de 12"bladen.

Vind trouwens de stock wielen een beetje aan de kleine kant. De mainwheels kunnen iets groter zodat ze alsnog in de bestaande wiel sparingen passen. 57mm ipv 50mm tis nog niet veel. Als het dan een beetje de originele maten moeten zijn, dan iig wielen die wat meer schaal zijn dan de stock wielen.
225%20inch%20wheel_zpszffjmf3b.jpg

Deze komen bij HK vandaan en zijn 57mm. En blijken daar de kleinste maat te zijn.
Na lang zoeken heb ik eindelijk kleinere wielen van volgens mij de zelfde fabrikant. En zijn 50mm net zo groot als de stock wielen. Passen dus precies als neuswiel.
2%20inch%20wheel_zps4itq4dm7.jpg

De stock oleo legs zullen ook moeten wijken voor anderen die in de buurt van het origineel komen. Zodat de wielen als ingeklapt zijn gelijk met onderkant vleugel liggen.

Grtz Marco.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde motor als ik heb dus. Vreemd dat de PC-21 niet echt gaat met deze motor. Welke prop en vertiming heb je in de ESC ingesteld?
Bij ons op de vliegclub heb ik de motor al in een Sebart Sukhoi 29s en E-flite carbon Z aan het werk gezien.
En er zit toch aardig wat snelheid in die toestellen. Vooral die carbon Z gaat als een dolle met deze motor.

Ik had de regelaar eerst op 24 graden timing. Maar nu omgezet naar Auto.
Op auto zit er iets meer pit in. En de stroom steeg maar 2,3A. De stromen die ik vermeldt heb zijn gemeten stromen, dus niet vanuit Ecalc. De prop is een 15x10.

Dat de motor wel goed gaat in de sebart sukhoi 29s en e-flite carbon Z. Zou dat niet kunnen, omdat deze modellen toch net iets kleine zijn dan de PC21? De PC21 heeft een langere romp. Maar vanwege het "naderen" van de schaal met de echte, is de spanwijdte niet echt groot

Tevens kan het ook zijn. Dat mijn verwachting te hoog is. Dat ik dacht dat het model veel sneller zou gaan. Hij vliegt niet slecht ermee. Maar ik moet nu goed opletten, dat het model niet te langzaam wordt. Omdat er alleen een reactie lijkt te zijn tussen de 80% en 100% gasstand.
 
Ben ook van plan met een APC 15x10 prop te gaan vliegen. Met deze set-up zou de PC-21 volgens eCalc toch makkelijk de 100km/h moeten kunnen halen. Heb je toevallig al een keer met een GPS data logger gevlogen om de snelheid te meten?
Zou ook kunnen zijn dat de snelheid wat tegenvalt, omdat het toestel wat groter oogt door die lange romp. Een kleiner toestel lijkt met die snelheid veel harder te gaan.
De E-flite carbon Z is zo'n schuimpje met een wingspan van 2150mm. Vlieggewicht komt overeen met de PC-21.

Grtz Marco.
 
Ook ik ben al een tijdje aan de PC-21 verslaafd. Inmiddels al het een en ander besteld en veranderd. De Wheel deurtjes gaan met een sequenser open en dicht.
Vind het met een servo mooier dan met een touwtje.
De retracts worden vervangen door mooier exemplaren. (oleo legs). De blauwe gloed is van de canopy verwijderd.
Een 5-blads prop van Ramoser zit er inmiddels op, maar nog niet mee gevlogen.

Verlichting etc gaat er van de winter in. Voor het mooie wil ik er ook flaps op maken. De bedrading netjes wegwerken is ook nog een hele klus die van de winter opgepakt gaat worden.
11428116_777367402384517_1854364376_o_zpsfq5r5ru4.jpg


Mzzl,
Max
 
Vandaag gevlogen met de 5 blads prop. Eerst op ca 10 graden gehad, met 13 inch bladen. Nou .... niet vooruit te branden. Uiteindelijk de spoed op 14 graden gezet. Nu zit er weer wat vaart in.
Net maar een bestelling gedaan van 14 en 15 inch bladen. Kijken hoe dat uitpakt.

De standaard retracts zijn ook niet de meest sterke. Een paar mooie zachte landingen gemaakt, met uitloop door het gras. Zijn ze al wat verbogen zodat ze niet meer lekker sluiten. Daar komen ook binnenkort de mooie retracts onder met metal trunions.
Nog een paar foto,s

20150731_132940_zpshxscfexd.jpg


20150731_132954_zpskowprngq.jpg
 
Heb zo'n vermoeden dat die eCalc calculator niet echt nauwkeurig is. Franky heeft het al in de praktijk ondervonden en bij mmaximaal klopte het met die Ramoser vario prop ook voor geen meter.

@mmaximaal. Mooi die kleppen van het neuswiel bediend met een servo. Heb het in werking gezien en ziet er errug goed uit.
Had ergens op rcgroups gelezen dat die kleppen met het opstijgen dicht kunnen waaien. Met servo's voorkom je dit.

Grtz Marco.
 
Laatst bewerkt:
Heren nog even een vraag omtrent de servo's.
Welke hebben jullie gebruikt in de vleugels ?
Er staat in de gebruiksaanwijzing dat er low profile sevo's gebruikt worden.

Edwin
 
Ik heb op alle roeren de Savöx SC-0254MG Digital Servo (Standard), ook de rolroeren
Dit is een standaard formaat servo.

Om deze standaard servo voor de rolroeren te kunnen gebruiken, moest ik triplex plaatje van 1mm dik tussen de servohouder en servo doen. Hiermee was er voldoende ruimte om de standaard servo te monteren.

Betreffende de standaard retracts. Houd rekening mee als je van gras vliegt. Dat de stalen pinnen in de retracts te slap zijn. Na 6 vluchten waren mijne te krom, dat ze niet meer volledig in te trekken waren. Ik heb de stalen pinnen vervangen voor pinnen van 5mm verenstaal. Sindsdien werken de standaard retracts perfect. (ik heb ze van zowel hoofd al neus retract vervangen)
De pin voor de neusretract heb ik speciaal moeten bewerken (met de dremel uit de hand). Mocht je willen weten hoe ik dit gedaan heb, dan lees ik het hier wel.
 
Back
Top