PC 21 sebart built

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Poweralfa, 30 sep 2013.

  1. Aviator1165

    Aviator1165

    Lid geworden:
    20 mei 2014
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Trier, Germany
    Majestic pics of your bird Jack. You must have a very good fotographer I guess.


    I can´t let it be and I added also some more scale details on mine. Next improvement on my PC21 will be servo operated nose gear doors. In the meanwhile the enlarged main gear bay´s are finished for using 2,5" wheels for better ground handling on grass. It needs approx 1h of work but absolutely worthful if you are operating on a non paved strip.

    Happy Landings

    Jorg

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Aviator1165

    Aviator1165

    Lid geworden:
    20 mei 2014
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Trier, Germany
    PC21 E-Turbine Sound Module

    I have installed a 30mm EDF unit to use it as a sound module to imitate the start up and shut down sequence of the turbine. It also works as a separately cooling for the ESC. Just waiting for an additional 2s Lipo and a small 10A ESC to make it ready for usage.

    Cheers
    Jorg[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    hellevoetsluis/ MCV Voorne Putten
    How do you plan to simulatie the extreem slow startup sequence?

    Gr.

    Vinze
     
  4. Aviator1165

    Aviator1165

    Lid geworden:
    20 mei 2014
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Trier, Germany
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    hellevoetsluis/ MCV Voorne Putten
    OK wondering of you get the same result as in the video I was thinking more in the lines of servo delay to be programmed in the transmitter or some servo delay device to add to the second esc.

    That was the video I tried to attach earlier on.
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    @ poweralfa, Welke prop heb jij bij Lindinger bestelt? (een vraag voordat ik mijn PC 21 ga bestellen)
     
  7. Poweralfa

    Poweralfa

    Lid geworden:
    23 okt 2008
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb 3 blads van g-sonic 13x12
    En 2 blads apc e 16x12
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2014
  8. Poweralfa

    Poweralfa

    Lid geworden:
    23 okt 2008
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Sneek
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Poweralfa

    Poweralfa

    Lid geworden:
    23 okt 2008
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Sneek
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Aviator1165

    Aviator1165

    Lid geworden:
    20 mei 2014
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Trier, Germany
    Sebart PC21 for Sale

    Regarding a new project I would sell my PC21 from Sebart.

    The plane is receiver ready and in a very good condition, no crashes or damages. Offer contents Sebart PC21 in red, many scale details, cockpit, nav lights, landing lights, EDF Soundmodule, Kenner struts for gras operation, Hacker A50 12L V2 Ramoser 5 blade prop and alloy spinner include 12, 13 & 13,9" blades, 80A ESC

    Price: 600,00 Euro

    If any interest don´t hesitate and trop an e-mail or give me call:
    0049 174 3215889


    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Gisteren eindelijk mijn sebart PC-21 (geel) mogen ontvangen. Dit na een paar irriterende dagen, omdat PostNL er een grote puinzooi van aan het maken was. Maar gelukkig zonder schade mogen ontvangen

    Alles rustig uitgepakt en gaan nakijken. Ziet er allemaal netjes uit. Het enige wat mij opvalt, is hoe lelijk de folie afgesneden is, op die GFK delen die de overloop naar de vleugel verzorgen. Dit is uit de hand gedaan en golft alle kanten op. Terwijl alle overige folie delen netjes strak zijn afgesneden. Ik ga dit ook niet hertellen, want geen idee hoe ver de folie overlapt. Dan wordt het alleen maar erger denk ik.

    Ben langzaam begonnen met de bouw. Maar heb nu al een vraag over de elektronica inbouw.
    De elektrische retracts wil ik namelijk op een aparte UBEC die gevoed word vanuit de 6S aandrijf lipo.
    De ontvanger krijgt een eigen accupack (4 cellen eneloop). Het zijn dus gescheiden circuits. De + en - scheiden is geen probleem. Maar de signaal draad die naar de ontvanger gaat. Heeft dan geen rond stroom circuit. Is het dan zo simpel. Om gewoon de - van de UBEC aan de - van de eneloop pack te verbinden. Of is dit NOT DONE??
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Massa's aan elkaar leggen! De min dus)
     
  13. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    kan iemand mij dan aangeven. Wat er gebeurt als er kortsluiting in de retracts ontstaat, als de massa's aan elkaar hangen.
    Want dat is het idee van de aparte UBEC. Dat als er met de retracts iets gebeurt, dat je wel nog kan sturen.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.198
    Locatie:
    Woerden
    Dat maakt niets uit! Een aparte accu voor de retracts is inderdaad verstandig om eventuele storingen die door niet goed werkende retracts kunnen ontstaan te voorkomen. Die storingen houden vrijwel altijd in dat de spanning van de accu in elkaar keldert als er bijvoorbeeld kortsluiting ontstaat.
    Je hebt nog steeds twee gescheiden accu's alleen de massa (de min) is van alle systemen met elkaar verbonden. Als er in één systeem kortsluiting ontstaat zal het andere systeem daar niets van merken. Je hoeft dus echt nergens bang voor te zijn.
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Vergelijk het even met een thuisinstallatie (je stroomnet dus). De N (blauwe draad) ligt tesamen met de aarding. De aarding is voor iedere huis aan elkaar verbonden (want het is de aarde). Stel je buurman maakt een kortsluiting (dus z'n zekering vliegt eruit). Moet jij een zekering opleggen in jouw huis? Neen he.

    Gewoon massa's aan elkaar verbinden. Miljarden electronische circuits, installaties, machines ... hebben hun massa intern verbonden.
    Je auto bvb, het koetswerk is de massa voor alle elektronische onderdelen.
     
  16. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Heren,
    Ook een gele bij Sebart in Italie gekocht. Wel mister himself. Nog netjes in de doos. Ik ben een beetje aan het kijken voor de setup maar ikzit een beetje met de motor. Kunnen jullie ook zeggen wat max. lengte van de motor kan zijn zonder gekke aanpassingen te doen. Ik hoor van jullie.

    Groeten Edwin
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Hij is voorgeschreven voor de A50-16S van Hacker dus alles van diameter 50, lengte 45 of 55 zal ervoor dienen.
    Bvb een Axi 4120/20 of HK SK3 5055, of een Hacker zelf.
     
  18. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Die van mij heeft afgelopen weekend gevlogen. Met een HK SK3 5055. De prop is een 15x10.
    Regelaar is een YEP80A. Dit op 6S 5000mAh. Stroomverbruik is dan 60,5A bij een vers geladen accu
    Ik heb gewoon standaard formaat servo's van savox gebruikt. Ze schrijven dat je voor de vleugel low-profile moet hebben. Maar door een opvul plaatje van 1 mm onder de servo te doen, dan passen de standaard servo's ook.

    Het model vliegt makkelijk. Rolroeren waren iets gevoelig, hiervan heb ik de roer uitslag iets verkleint. Ik schakel niet tussen opstijgen/stunten en dergelijke wat in de handleiding staat. De uitslag bij opstijgen en vliegen heb ik identiek.

    De eerste landing was super goed. Zeer rustig geland.
    De 2e vlucht ging ook goed. Ik dacht dat ik hem zacht aan de grond had gezet, maar blijkbaar niet, want de pinnen tussen de retracts en de poten waren gebogen. Thuis gekomen dit uit elkaar gehaald. Het zijn stalen pinnen, maar ze zijn wel heel zacht. Want als ik de pin met 2 tangen vasthoud. Dan kan ik hem met de hand buigen. Daar komen deze week wat sterkere pinnen in.

    Verder valt me de HK SK3 5055 setup wat tegen. Moet aardig gas blijven geven (minimaal 3/4). Anders lijkt het een slow flyer.
    Daar moet ik nog wat zien te doen, zonder veel stroom verhoging. Anders moet er mogelijk toch een andere motor op, maar dat is de laatste optie.
     
  19. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Nog vergeten. Dank jullie voor de electronica hulp, het werkt perfect. Jullie hadden gelijk.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  20. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Vorige week ook lid geworden van de Sebart Pilatus PC-21 club.;)
    [​IMG]
    Mijne is dus een rood/witte geworden. Hoewel ik de geel/zwarte ook errug mooi vind (zoals m'n vliegmaatje heeft), vind ik de rood/witte meer schaalgetrouw.
    Ga haar vliegen op 6s 5000mAh met een SK3 5055 430kV 1750W en in eerste instantie een 15x10 of 14x10 2-blads prop en een 100A ESC. Van de winter zal er een Ramoser 5-blads prop opkomen met verstelbare pitch.
    Al wel bezig geweest met de cockpit en piloten. Ook de niet echt fraaie blauwe gloed van de canopy weggepoetst.
    [​IMG]
    Wil nog wel wat meer details toevoegen.

    @Poweralfa. Hoe bevalt de G-sonic 3-blads 13x12 prop? Wil hiermee gaan vliegen totdat ik de Ramoser prop heb.

    @franky. Hoeveel kV heeft jou SK3 motor?

    Grtz Marco.
     

Deel Deze Pagina