PC 21 VAN esm(update 25 november)

Die hebben een filmpje gemaakt waar ze uit volle borst zingen.

sasasaxg.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo op het filmpje te zien kan je hem behoorlijk langzaam vliegen, klopt dat of lijkt dat zo, zo ja, had ik dat niet verwacht.

Mvg Pascal.

Turbo geluid ?

Volgens de eCalc. komen ze met die Cyclone,s op 10S en prop 20x8 dan op een tipspeed van 800km/h, dat wil dus wel janken....
Maar dan ga je al wel dik over de maximum propspeed heen van zo,n grote prop.
Wel mee oppassen dus met dat soort setups !

Denk trouwens dat een 3-blads prop sowieso goed is voor wat meer geluid,
(mijn P51 jankt al aardig met een 12x8 3-blad, en 12.000rpm en de propspeed is niet eens zo hoog, 680km/h)

Als je turbopropgeluid wil heb je veel toeren nodig bij een grote propdiameter en een kleine propspoed, zo heb ik het toch bij mijn turboraven verkregen. Het kost je wel wat rendement.
[URL="
raven moorsele airshow 2010 - YouTube[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens de eCalc. komen ze met die Cyclone,s op 10S en prop 20x8 dan op een tipspeed van 800km/h, dat wil dus wel janken....
Maar dan ga je al wel dik over de maximum propspeed heen van zo,n grote prop.
Wel mee oppassen dus met dat soort setups !

Denk trouwens dat een 3-blads prop sowieso goed is voor wat meer geluid,
(mijn P51 jankt al aardig met een 12x8 3-blad, en 12.000rpm en de propspeed is niet eens zo hoog, 680km/h)

Mijn tipspeed komt een eindje boven de 900kph uit, ik weet dit uit metingen. Ik gebruik een xoar prop voor brandstofmotoren en het toestel vliegt hier al 2 jaar mee rond zonder problemen.
Een turboprop in de modelbouw komt in duikvlucht ook op deze tipspeeds uit, hoe denk je dat zij aan dit geluid komen?
Een drieblad is trouwens altijd stiller dan een tweeblad.

grtz A

Wat 'n lelijke kist, hoe durf je er mee te vliegen. En dan dat ene wiel!!!!!!!!!;)
Geintje, ziet er gelikt uit joh. Ik las dat hij erg gemoedelijk vliegt. Is het echt véél beter als de PC-9? Ik vond die namelijk ook erg prettig vliegen en goed handelbaar.
Véél plezier er mee en veel happy landings:D
Theo

Wat 'n lelijke kist, hoe durf je er mee te vliegen. En dan dat ene wiel!!!!!!!!!;)
Geintje, ziet er gelikt uit joh. Ik las dat hij erg gemoedelijk vliegt. Is het echt véél beter als de PC-9? Ik vond die namelijk ook erg prettig vliegen en goed handelbaar.
Véél plezier er mee en veel happy landings:D
Theo

Ja dank je nog voor dat ene wiel....en ja vliegt echt gemoedelijk,maar blijft geen beginnerskist...:D

update 5 jan 2012

Ik heb besloten een sterkere motor op mijn pc 21 te bouwen.
Het wordt een AXI F3A.

38_AXI5330+RADIAL%20ADAPTER.gif

Een oostenrijker vliegt er ook mee en wel op 11 s.
Ga ik dus ook doen.
Een kort bouwverslag volgt.

Verder heb ik de strepen op stabilo geverfd ,want die hadden de chinezen vergeten.

sdc12867.jpg

sdc12870.jpg

Erg gave kist hoor! Complimenten! :)

Als je naar een andere motor gaat zou je bijvoorbeeld ook kunnen kijken op ramoser Technik + Design om er een 5 blads prop voor te krijgen?

Gr

Stefan

Dank je.
Ik weet inmiddels alles over de pc 21 en welke props er zijn.
De ramoser is zeker het mooist en echt schaal,echter je levert nogal wat in met de prestaties.
Vele pc 21 vliegers zijn inmiddels weer teruggegaan naar de 2 blads en soms 3 blads.
Ik heb inmiddels ook alweer nieuwe spiiner met sterke backplate uit Oostenrijk van een vlieger die deze zelf verkoopt.

Back