Persluchtmotor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Japie, 16 dec 2013.

  1. zo te lezen valt de 'schade' dus nog wel mee; je kunt het werkstuk immers nog steeds gebruiken?
     
  2. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Ja, werkstuk is inderdaad nog te gebruiken, alleen een kleine verandering in het ontwerp nodig. En handig is natuurlijk anders....
     
  3. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Zo, onderdeel 1 is eindelijk af, namelijk het motorblokje zelf:
    [​IMG]

    Redelijk wat foutjes en het resultaat is niet helemaal naar wens, maar wel veel geleerd en ook de grillen van de bank een beetje leren kennen (automatische voeding is enigszins wennen met in/uitschakelen, de vierklauw werkt wat anders, meer met het beitelsupport werken dan normaal, dat soort kleine dingen)

    Echter wel besloten dat de volgende motor geen deelbaar onderblok krijgt:rolleyes:

    Nu begonnen aan de cilinder, namelijk met het uitdraaien van de ruimte voor de cilinderbus:
    [​IMG]

    Zodra dit af is de koelribben steken en een schouder draaien om daarna hem in de oven te zetten, de cilinderbus in de vriezer en daarna in elkaar te drukken.

    Dit hoop ik volgend weekend ongeveer af te hebben:D

    Japie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi hoor, ik volg je!
     
  5. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Japie, ik zit regelmatig te worstelen met krimp passingen , zijn daar tabellen voor ?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Ik heb het ooit een maal moeten berekenen, maar vond dat nogal omslachtig. Mij staat bij een H7 op een js6, ooit verteld door een bankwerker.

    Voor mijzelf kijk ik gewoon naar de onderdelen en materialen en "doe ik maar wat".

    Zo is mijn cilinderbus "Exact" 30,00 (niks is immers rond ;-)). De cilinder waar deze inkomt draai ik dan 29,98 bijvoorbeeld. Dit is gewoon een kwestie van proberen denk ik. Ikzelf werk ook bijna nooit met krimppassingen, meestal zo precies als lukt/moet en dan voor montage sowieso altijd even in de vriezer (bij assen dan). Vind ik voor mijzelf gewoon een fijn idee.
     
  8. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Vergeet niet dat als je draait dat je warmte produceert en dus het materiaal uitzet.
    Draai je dus de bus op 30,00 rond, dan zal hij na afkoelen kleiner zijn of je moet ontzettend gaan koelen.
     
  9. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Daar houd ik inderdaad rekening mee. Voordraaien, af laten koelen tot kamertemperatuur en daarna (eventueel met koeling) de laatste sneden doen.

    Heb de fout in het begin inderdaad gemaakt bij een lagerbus. Perfect op maat in de machine, na de pauze bij montage bleek hij nergens meer nuttig voor.......
     
  10. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Die tabellen zit weer leuk leesvoer bij.

    ik weet bv staal is 12 um per graad per meter.
    ga er vanuit dat ik door het werkstukje op het gasstel op te warmen ik makkelijk 220 graden zou moeten kunnen halen, 200 over kamer temperatuur dus.
    Dan zou dus een bus met een diameter van 100 mm 0,24 mm groter worden
    12x200 / 10.
    Ik moest een ring maken van 150 rond 25 dik en een gat voor een as van 100 met een krimppassing.
    Gat dus uitgedraaid tot 99,85 , daar zou de as dus eenvoudig in moeten vallen.
    Ring op het gasstel op de grote brander, pan op de kop er overheen om de warmte beter vast te houden en een uur laten staan.
    En nog halverwege de as vast er in, ik doe dus iets verkeerd.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm je hebt dan nog maar 0.09 mm, ofwel ruwweg 60 graden afkoeling en hij zit theoretisch vast, maar mijn ervaring is toch dat zaken zelfs met een positieve speling al behoorlijk vast kunnen zitten. Oppervlakteruwheid, scheef zitten, noem het maar op.

    Daarnaast, merk ik ook vaak dat bij heet/koud monteren de speling veel sneller weg is dan je op grond van de temperaturen zou verwachten dus blijkbaar vervormt de boel thermisch nogal (binnenkant ring koelt harder af dan buitenkant, dus het gat is kleiner dan je aan de hand van de temperatuur aan de buitenkant zou verwachten.

    Hoe dan ook, of je as was konisch, of je hebt de ring er domweg niet snel genoeg omheen geschoven (en ik denk het laatste)

    Ik heb ook meerdere keren met het plaatsen van kogellagers op lange assen door het verschijnsel "halverwege vastzitten" verrast, ondanks een nog steeds bloedheet lager. En dan praat je over onderdelen waar een lager vanaf kwam en een nieuw lager omheen moest, dus geen onnauwkeurigheid in de bewerking, want een reeds bewezen goed onderdeel...

    Groet, Bert
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zal het zeker zijn.


    Zorg ook dat je een dik en hard stuk hout en een zware hamer hebt klaar liggen om in dat geval "even te helpen".
    Een passende bus als het gaat om een lager over een as schuiven.
    Een pers is handiger maar als dat nodig is ben je echt te langzaam en te laat.

    Ik weet niet of je CO2 blussers ter beschikking hebt?
    Wij spoten de verpakkingsdoos van cilinder voeringen daarmee vol zodat die afkoelden en kleiner werden.
    (een motorblok van een vrachtwagen heet stoken is wat lastig)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat van die verpakkingsdoos volknallen, die moet ik onthouden...
    De keren dat ik die truuk heb zien toepassen was in de open lucht en daar viel me de effectiviteit ervan nogal tegen (nooit zelf "mogen" doen, er was altijd wel een "meer ervaren man" die het wel eens even zou voordoen...).

    Groet, Bert
     
  14. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Inderdaad, een CO2-blusser is een hele goede oplossing. Nooit aan gedacht eigenlijk, zo leren we elke dag...

    Ik denk inderdaad dat het niet snel genoeg is gebeurd. Zodra de materialen elkaar raken is er namelijk ook alweer een temperatuur-middeling (koud wordt warmer, warm wordt kouder). Ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, as een dag of twee in de vriezer, bus of lager door er door warm laten worden en vervolgens snel handelen.

    Hopelijk gaat het je lukken!
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Vroeger gebruikte ik een fles koolzuurgas van bij de bierhandelaar om klepzittingen te koelen , de zittingen deed ik in een washandje en daar liet ik rechtstreeks zonder ontspanner het koolzuurgas in blazen , zo bekwam je koolzuursneeuw dacht ik , en de temperatuur zakte ver onder het vriespunt , en met een op maat gemaakte stempel kon je dan de zitting in de cilinderkop meppen die ik had opgewarmd op de kachel in de atelier , zo heb ik verschillende cilinderkoppen van motorfietsen hersteld .

    Groeten Jef
     
  16. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Zit hier wel een beetje een topic te kapen geloof ik.
    Heb het werkstukje wel kunnen gebruiken , nog even onder een 40 ton´s persje gehad maar gaf geen krimp natuurlijk.
    Misschien overschat ik de temperatuur die ik op het gasstel kan bereiken.
    Toch nog maar een paar proefstukjes maken, moet binnenkort een aantal krimp passingen maken waar echt wel veel kracht op gaat komen.
     
  17. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    'N avond allen!

    Helaas door een tussenkomend draaiklusje amper tijd voor het motortje gehad, deze avond wel even het lager erin kunnen klemmen en de uiteindelijke draadeinden erop kunnen zetten en het begint al wat op een motorblok te lijken;
    [​IMG]
    [​IMG]

    EDIT: (sorry voor de slechte fotokwaliteti, zie het nu pas....)
    Het is even wachten op de bestelde wisselplaatjes die wat verlaat zijn, daarna kan ik weer verder met de cilinder.

    Fijne avond,
    Japie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Avond Allen,

    Zo, eindelijk weer een onderdeel af:rolleyes:
    De koelribben in de cilinder gestoken, cilinderbus erin gekrompen, en even gepast:
    [​IMG]

    Past perfect zoals te zien, staat ook niet verkeerd. Het steken van de koelribben ging best soepel, was zo gedaan:
    [​IMG]

    Als volgende onderdeel staat het "Verdeelhuis" op het programma, deze zal een kant van de krukas lageren en de lucht "verdelen" door middel van een gat in de krukas (zelfde principe als het mooie kleine motortje van een andere forumbewoner:D)

    Als eerst de juiste binnendiameter gedraaid en afgestoken:
    [​IMG]

    Nu een deel draad erin snijden, messing lagerbus draaien en erin persen en een haaks gat boren.....

    Tot de volgende keer!
    Japie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Japie,

    die koelribben, is de diepte ervan "uit de hand gedaan" of zijn daar nog speciale formules voor?

    Mooi staaltje werk zeg :thumbsup:
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarvoor eigenlijk koelribben?

    Je motor draait op perslucht, en dat zet uit in de cylinder, dus het ding blijft steen,- en steenkoud....
    (de luchtgedreven pomp op een van mijn vorige schepen had last van een dichtvriezende uitlaatdemper, in de machinekamer, op een meter afstand van de hoofdmotor....).

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina