Peters hermione la fayette

Ik wil ook graagt weet wat as basistouw gebruikt word. En wat de poezen aangaan met de touwtjes - dit is nou darem een te groot verzoeking! :rofl:

Peter hoe gaat het met het maken van touw op je nieuwe touwslager ?. Ben erg benieuwd naar je vorderingen :)

@Flying Scotsman, Henk ik heb dat nog niet goed onder controle, een stukje polyester draad daar krijg ik nu een redelijk touwtje van, maar katoendraad wil me nog niet echt lukken, dus ik heb hem even aan de kant gelegd, volgende week wil ik nog eens even verder gaan.

@Flying Scotsman, Henk ik heb dat nog niet goed onder controle, een stukje polyester draad daar krijg ik nu een redelijk touwtje van, maar katoendraad wil me nog niet echt lukken, dus ik heb hem even aan de kant gelegd, volgende week wil ik nog eens even verder gaan.
Peter wat ik eigenlijk alleen maar zie is dat de mensen die dit doen hoofdzakelijk met polyester draad werken en zelden of niet katoen. Stephan heeft in het draadje “zelf touw maken met een touwslager” een duidelijke beschrijving over hoe en wat en welke materialen.

Omdat de bijbootjes die bij het pakket van Artesania zitten mij niet aanstaan,

Hierom heeft admiraal @*Hans* mij een heel leuk doosje gestuurd, waar ik nu al een ruim weekje mee aan het stoeien ben

Hierin zitten twee hele leuke bijbootjes, die je natuurlijk wel op de goede manier in elkaar moet zetten.
Het grootste bootje ben ik mee begonnen, de spantjes in elkaar, en de bovenste twee plankjes heb ik erop gezet.

En toen kwam ik er dus achter dat ik achterste spantje niet helemaal goed had zitten, dus dat heb ik eerst maar weer gedemonteerd.
Ik heb gelijk van het kleine bootje het spanten raampje in elkaar gezet, dus hier liggen ze lekker naast elkaar

Toen het spantenraam van de grote bijboot goed in elkaar zat, ben ik haar gaan beplanken, en dit is inderdaad een leuke knutselarij, wat ik al verwacht had.

Toen ik haar in elkaar had moesten de hulp spanten eruit, dus de bovenkantjes wat los gesneden, het tangetje erop, en toen kwam er een zeer afkeurende blik van een der poezenbeesten,

En waarom die afkeuring??? wel het volgende gebeurde dus

Dat heb ik eens even goed aanschouwd, en ik kwam tot de conclusie dat dit absoluut niet mooi, of de bedoeling was.

Nu zaten er in de bouwdoos van de Hermione nog een paar mooie Sapellie plankjes, waar ik die straks voor nodig ben weet ik nog niet, maar dat merk ik dan wel weer, en daar heb ik een paar nieuwe spantjes van gemaakt.
Eerst geprobeerd om het spul te buigen, maar zo een kort bochtje over de brede kant van de plank gaat niet zo heel gemakkelijk, dus toen maar met het schuurpapiertje aan de gang, en nu ziet het er zo uit.

Dit ter inspectie voorgelegd aan de directievleugel, en het eerst was, dit is niet mooi.
Veel te veel verschil met de andere spantjes. ( had ik zelf ook al geconstateerd trouwens), dus nu wordt de hele boot voorzien van nieuwe spanten.
Houd mij leuk van de straat zo.

@Avado Klopt Andre, de coaching is hier goed geregeld,

@pietsan Dat klopt helemaal Piet, ik verwacht dat de laatste twee plankjes niet overal heel goed geplakt heb, en dan zegt het spantje KRAK

@Heinrich Dat klopt Heinrich, het zijn hele mooie sloepjes, alleen omdat ze tamelijk fragiel zijn, moeten ze flink wat aandacht hebben. Eenmaal in elkaar, dan zijn ze lekker stevig hoor.

Back