Peters hermione la fayette

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 8 aug 2015.

  1. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Bij jouw heeft AL nog veel meer ijzer in de kit gestopt als bij mij Peter! Goede keus om het meeste te vervangen. Wordt echt veel beter zo! Goed bezig :thumbsup:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  2. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi gemaakt allemaal
    Zou als ik jou was het kook toestel zwart gaan maken, deze toestellen waren in de regel gemaakt van ijzer, en werden vaak zwart gemaakt. Zover ik heb kunnen vinden, zwart daar tegen draagt ook makkelijker zijn warmte af dan een kleur.

    dus zou persoonlijk het toestel mooi, donkerblauw/zwart maken, met een hele lichte dry brush van donkergrijs, of potlood grafiet ivm het schaal effect van de kleur, waardoor je toestel meer realistisch zal lijken.

    Just my 2 cents.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heinrich, deze ronde heb ik iets om in te halen, ik ben net twee dagen met de computer van de Admiraal bezig geweest, dat kreng wou niet meer lopen, en het einde van het liedje was dat ik een nieuwe gehaald heb, maar bedankt voor de wijze woorden, ik denk dat het kruis misschien iets lichter van zwart wordt dan de rest van het kooktoestel, en de houten onderdelen bevallen mij ook veel beter

    Dat klopt helemaal Peter, en het ziet er zoveel beter uit als dat ijzeren spul :):)
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hey Erik, ja dat geloof ik direct, ik heb bijna een kilo aan ijzerwerk in dit pakketje zitten, bedankt voor het compliment

    Boris, zodra ik weer tijd voor het bootje heb, dan wordt het kooktoestel inderdaad zwart, misschien matzwart met een drupje wit er door, om het heel erg donkergrijs te maken, bedankt voor het compliment:):)
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Eindelijk weer eens tijd voor het bootje gehad, de belegbanken zijn bijna klaar, de gaten voor de korvijnagels moeten er nog in, en dan nog een schuurpapiertje er bij langs halen, en dan zijn ze helemaal klaar.

    DSCN4981.JPG

    Hierna ben ik even met de klokgalg bezig geweest, eerst heb ik de kop gemaakt, nummer 1 was de eerste poging, maar daar was ik de holte in de onderkant vergeten.
    Nummer 2 is volgende poging geweest, en ik denk dat dat hem wordt. Op de rommelplank heb ik een malletje gemaakt om de poten netjes onder de kop te plakken,

    DSCN4973.JPG


    Daarna heb ik de bel opgezocht die er in komt te hangen.

    DSCN4975.JPG

    Alleen dat is wel een heel zielig klein belletje wat de firma AL heeft geleverd. Wel 5 millimeter breed is dat ding.
    Ik heb bij een bekende webwinkel een nieuwe bel besteld, alleen die was niet op voorraad, dus dat wordt ongeveer twee weken wachten. aangezien ik niet exact weet hoe breed die bel is, heb ik de poten nog niet vastgeplakt, ik heb nog wat speling om eventueel de poten wat verder uit elkaar te zetten.

    Hierna heb ik de marsen erbij gepakt, en die ga ik ook in hout maken uiteraard.
    Ik ga proberen om die met de @Herby63 methodiek te maken, de eerste poging heb ik hier op het papiertje liggen. We gaan in de nabije toekomst zien hoe dit uit gaat pakken.

    DSCN4986.JPG

    Het ijzeren ding heb ik er even naast gelegd, te vergelijking, alle zalingen die geplaatst moeten worden, zijn natuurlijk ook van ijzer, dus ook die komen aan de beurt.
    Het roer ben ik nog niet over uit, of ik dat ok ga proberen, dat is namelijk vrij klein, kleiner als mijn wijsvinger nagel, dus dat wordt wel heel pietepeuterig, maar goed, zover zijn we nog niet. Hier heb ik voorlopig wel voldoende bezigheid aan.

    Tot een volgende keer.
     
    P Voogt, Jaques, Avado en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.033
    Locatie:
    Brugge
    Heel goede aanzet voor de marsen Peter, :thumbsup:
    En de rest mag ook best gezien zijn.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Herman, Ik vond jouw manier van mars maken wel heel deftig, vandaar dat ik ook een poging waag :):)
     
  8. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Weer volkomen logisch om die ijzeren marsen niet te gebruiken Peter!

    Goeie belegbanken en klokgalg. Heb je wel eens overwogen om bijvoorbeeld perenhout te gebruiken voor dit soort werk? Dat geeft een mooi strak resultaat en werkt erg fijn..
    Hier onder een foto ter indicatie. Links perenhout, rechts notenhout. In dit geval bij het maken van een kaapstander.

    34904697-9FFA-4994-99B9-C3C467C97D6C.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2022
    Avado vindt dit leuk.
  9. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Mooi dat je al dat ijzerwerk aan het vervangen bent voor houten exemplaren. Ziet er goed uit Peter!
     
  10. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Dat is inderdaad een behoorlijke upgrade, had nooit gedacht dat er zoveel “ijzerwerk” in een modelbouw kit werd gestopt,
    Mooi dat je daar een mooi stukje handwerk van maakt. Dat siert je model !!.
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ook namens mij complimenten Peter, het zijn vast allemaal pittige klusjes om het ijzerwerk te vervangen maar het siert straks je model en je word er ook steeds handiger in :thumbsup:
     
  12. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Lekker bezig mijn vriend en alles ziet daar top uit! :yes:
     
  13. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Helemaal eens met de vorige sprekers! ik zie het heel graag gebeuren dat scratchen en het geeft veel voldoening. Perenhout is mijn favoriete houtsoort voor dit kleine werk naast buxus! Heel goed bezig Peter,
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha Erik, ja, dat heb ik wel eens overwogen, maar ik wou wat meer kleurverschil met de rest van de Hermione, dus vandaar dat ik noten gekozen heb.

    Ja , ik vind het hout veel mooier als dat ijzeren spul. Je kunt dat natuurlijk schilderen, maar je blijft zien dat het ijzer is.

    Ja, ik geloof dat Artesania hier een hele kunst van gemaakt heeft.

    Dat kun je inderdaad wel zeggen Piet, ik geloof dat ik langer bezig ben met de onderdelen als met het scheepje zelf :):)

    Dat klopt Heinrich, dit geeft flink bezigheid, ik hoef me nog niet te vervelen.:D:D

    En het is ook nog heel leuk om te doen Jan :p:p


    Verder iedereen bedankt bedankt voor de complimenten, en de leukjes :):):)
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Intussen heb ik de basis van de 3 marsen voor de Hermione klaar.

    DSCN4987.JPG

    En toen die basis klaar lag, dacht ik ga "even "de zalingen voor deze marsen maken, wel, het lijkt intussen Chinese legpuzzel, en dat even kon ik dus wel vergeten.
    1,5 middag bezig geweest, en toen was ik zover :


    DSCN4993.JPG DSCN4995.JPG

    Maar helaas, toen ik dit zag liggen, toen dacht ik, dit is hem nog niet. Schots en Scheef broddelwerk, en ik had de maatvoering van het ijzeren marsje gehaald, maar dat was zo een rare maat dat ik op dit punt begon te denken, misschien moet ik toch de maat even van de tekening afhalen. En inderdaad, het ijzeren geval was totaal niet in de maat.
    Dus overnieuw gemaakt.
    Intussen heb ik de randjes ook op de 3 marsen gemaakt, dat begint er nu ook op te lijken.

    DSCN5000.JPG

    Op dit moment ben ik zover dat de eerste zaling bijna klaar is, nog even een schuurpapiertje erover heen, goed op de maat van de mars maken, en dan is deze weer klaar

    DSCN5003.JPG
     
  16. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Kijk dat ziet er gelijk veel beter uit! Top man!
     
  17. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Dat is inderdaad een behoorlijke verbetering zeg, daar valt verder niks op aan te merken, alleen dat ziet er heel mooi uit,!
     
  18. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Prachtige werk mijn vriend. Daarmee kan jij zomaar wel tevreden zijn! :thumbsup:
     
  19. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Prachtige werk mijn vriend. Daarmee kan jij zomaar wel tevreden zijn! :thumbsup:
     
  20. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Tussenstand
    Artesania ijzer - Peter: 0-5 :beer:
     

Deel Deze Pagina