Peters hermione la fayette

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 8 aug 2015.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, dit is echt een hele verbetering Jan.

    Bedankt Boris, 1 zaling gehad, nog een stuk of 8 te gaan:rolleyes::rolleyes:

    Heinrich mijn vriend, en tevreden ben ik. dit vreet tijd, maar dat heb ik genoeg tegenwoordig, want ik heb van de week bericht gekregen dat ik voor de volle 100% afgekeurd ben.

    Ik ben intussen de tel wel kwijt, maar het is royaal meer dan 5 tegenwoordig. ik zal het bakje oud-ijzer wegen, dan doen we het in het vervolg met gewicht. ( dit spul tikt lekker door in het gewicht op deze manier):p:p
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    De nieuwe bel is gistermiddag aangekomen, dus vanmiddag heb ik de klokgalg afgemaakt, hij staat nog niet op het schip, maar dit is het geworden.:):)

    DSCN5004.JPG
     
    P Voogt, JanZMC, Mees Ippel en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Mooi belletje Peter, ergens op de kop getikt?
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    @Pingu57
    Het spijt me na al die terechte positieve reacties dat het er veel beter uit ziet, te moeten melden dat je zalingen onderste-boven liggen: de dwarszalingen moeten OP de langszalingen liggen,
    De langszalingen worden ondersteund tegen de mast, en de langszalingen moeten er dus langs de bovenzijde ingelaten worden, anders vallen ze er langs onder gewoon uit, als je niet zo'n sterke houtlijm gebruikt had. :)
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik had het ook gezien, maar na al die moeite van Peter... later als de masten klaar zijn is dit hoogst waarschijnlijk niet meer te zien. Maar je hebt natuurlijk wel helemaal gelijk :)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden

    Stom, stom, stom.
    Ik ben de wetten van de zwaartekracht vergeten, terwijl ik de eerste poging wel goed had, ik ga voor een derde poging :oops::oops::oops:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jazeker, een heel mooi belletje, Dit is een belletje van Aeronaut, op de kop getikt bij Kriikke uit Groningen :):)
     
    Ptèr en boris279 vinden dit leuk.
  8. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Niet leuk van de zalinge mijn vriend, maar zoos jij op SOS kan ziet is alles ook niet altijd bij mij "plain sailing". :) Ons gaat voort!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad Heinrich, het bouwen van een scheepje gaat niet altijd over een bed van rozenblaadjes, ik ga vanmiddag met de vierde, en hopelijk laatste poging, beginnen van de zalingen :p:p:p
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  10. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Zo is dat Peter! Goed bezig..
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Niet getreurd, je kan ze perfect samenstellen, en vervolgens de verkeerde zijde afschuinen, kan je ook herbeginnen :) (ervaringsdeskundige :eek:)
     
    Pingu57 en Erik B vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik zal morgen weer een fotootje neerzetten, maar je hoeft maar 1 keer te raden wat er met de derde poging gebeurd is :D:D:D
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    De foto's komen iets eerder dan gepland, eerst de derde poging om iets moois te maken.

    DSCN5011.JPG

    Helaas, door de warmte zijn de hersens waarschijnlijk vast gesmolten, en dit was het resultaat.
    Vanmiddag weer bezig geweest, en nu ben ik dan content, en deze ga ik nu niet weer overnieuw doen.

    DSCN5012.JPG

    Aan de linkerkant de nieuwe mars, en rechts de zielige en mislukte restanten van de pogingen 2 en 3.
    Nu nog maar een stuk of 8 te gaan, tot de volgende keer
     
    Avado, P Voogt, Matthias Noback en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de volhouder wint uiteindelijk :) L ziet er prachtig uit, aan R ga ik geen energie verspillen, dat heb jij jammer genoeg helaas al voldoende gedaan :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jazeker, geen dode die dingen baas spelen.
     
    boris279 vindt dit leuk.
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Uiteindelijk kan ik ook weer de Heeringa scheepswerf bezoek. :) De zalinge hebt goed gelukt mijn vriend!
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel mijn vriend, nu nog maar 5 te gaan. ( ik dacht eerst dat ik 9 moest maken, maar het blijken er 6te zijn ):D:D
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Peter. Een vergissing is snel gemaakt met al die kleine onderdelen. Soms kijk je er zelf ‘overheen’. Da’s dan weer mooi van het forum en het plaatsen van foto’s. De ‘helpende handen’ laten dan snel van zich horen. Maar nu ziet het er mooi uit!
    Gr. Peter
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Peter, dat klopt, soms zie je het logische zelf even niet, een kleine opmerking is dan een grote hulp :):)
     
    P Voogt en Herby63 vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb vanmiddag de laatste hand gelegd aan de zes zalingen die op de Hermione geplaatst worden, hieronder eerst een foto van de ijzeren dingen waar ik mee begonnen ben, en daarna een foto van wat ik nu klaar heb.

    DSCN5015.JPG

    DSCN5016.JPG

    Links de onderdelen voor de fokkemast, in het midden liggen de delen van de grote mast, en rachts liggen dus de delen voor de bezaansmars, met dien verstande dat Artesania nog een leuk grapje voor me had.

    Voordat ik elke zaling maakte, heb ik de tekening geraadpleegd voor de mast maten, en toen ik bij de bezaansmast kwam kijken, bleek dat mijn houten mars net een te klein soldatengat had om de twee masten te plaatsen.
    Heb ik dus een nieuwe gemaakt, met de juiste afmetingen, en daar had ik de boven- en onderkant geplakt, en toen ik hem in de vingers had, dacht ik dit is allemaal wel iel hoor. dus toen heb ik nog maar een derde versie gemaakt, waarbij ik de grootte van de mars en het soldatengat maar wat uit mijn duim gezogen heb, om het maar wat te laten lijken.
    Op de foto zie je links (1 ) de eerste versie, in het midden ( 2 ) hebben we de mars die ik wat iel vond, en rechts ( 3 ) . hebben we mijn eigen interpretatie .
    Nu weer verder met de marsen zelf, tot de volgende keer.

    DSCN5021.JPG
     
    P Voogt, Marc w, TIMBERWOLF en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina