ik heb geen Webra in bezit , mag /kan ik met een willekeurige andere 1,5 cc diesel mee doen of is dat vals spelen . Kan me zo voorstellen dat een BB PAW meer toeren maakt
DC motortjes heb ik wel , Fok /engel heb ik ook .
Ik plaats daarom even de opmerkingen die PP (
@FOX35 , bedenker van het concept en vele jaren uitvoerend organisator) maakte naar aanleiding van het plan om het gebeuren weer eens te laten plaatsvinden:
Misschien dat er ook mensen willen deelnemen die in het verleden niet in Staka hebben deelgenomen. Daartoe lijkt mij dat de ‘regels’ zou ruim mogelijk moeten zijn.
Onderdeel daarvan was dat vaste teams van pitman en piloot deel mógen nemen, maar dat dit allerminst verplicht is. Om die reden vlogen we afzonderlijke pitman- en pilootcompetities. Zo konden we ook wat vaker vliegen. Wanneer er dus 4 of 5 mensen met modellen aanwezig zijn is dat wat mij betreft al voldoende om een Staka te organiseren. Het is alleen maar handig wanneer er nog wat andere mensen zouden kunnen zijn die aan de tijdwaarneming mee kunnen helpen. NB: enige kennis van modelvliegen is daar niet voor vereist!
Voor de volledigheid de regels zoals die wat mij betreft gelden.
- Een heat duurt 5 minuten, voor elke seconde dat het model daarvan in de lucht is wordt een punt verkregen. Degene met het hoogste punten aantal aan het eind van de competitie wint. Luchtsnelheid is dus géén doel.
- Model is vrij (veel gebruikte modellen: VT Air Racer en Suls Record Trainer)
- Motor moet in principe een standaard Webra Record zijn (zie opmerking a)
- Tank mag maximaal 10c zijn óf het model mag alleen gevuld wordt met maximaal 10cc per keer (zie opmerking b)
- Lijnen van 12,5 – 13,5 meter van oogje tot oogje
- Piloot moet tijdens de vlucht in de uitgezette pilotencirkel blijven
- Pitman moet model starten buiten de vliegcirkel
- Pitman moet een helm dragen en mag (gezien de gevorderde leeftijd van een aantal deelnemers) alleen wandelend naar het gelande model lopen.
- Vliegen op schouderhoogte, Inhalen mag alleen bovenlangs
- Wedstrijdleiding beslist over uitleg van regels en kan indien zinvol adhoc regels wijzigen of toevoegen.
Opmerking a: Mag met of zonder drossel (die tijdens de vlucht niet mag worden bediend!) en met of zonder uitlaat. Standaard betekent dat er enkel standaardonderdelen gebruikt mogen worden die niet gemodificeerd mogen zijn om de prestaties van de motor te verbeteren. Wanneer er mensen deel willen nemen die niet over een Webra Record beschikken valt te overwegen om elke andere 1,5cc diesel met glijlager toe te staan.
Opmerking b: Er kan ook worden deelgenomen met bestaande modellen die al een grotere ingebouwde tank hebben, maar dan gelden aanvullende regels. Houd er in dit geval rekening mee dat er bij een te grote tank problemen met de aanzuiging kunnen ontstaan. Daarom valt dan te overwegen om tijdelijk een 10cc tankje aan de buitenkant van de romp te bevestigen. Anders moet er gevuld worden met 2 of meer plastic spuitjes die vooraf gevuld klaargelegd moeten worden ter controle dat er niet meer dan 10cc in zit, en waarvan per keer maar één mag worden gebruikt en wel op zo’n manier dat er nooit meer dan 10cc in de tank zit wanneer het model wordt gelanceerd. Er wordt dan een beroep op de eerlijkheid van de pitman gedaan.
--------------------------------------------------------
Voor wat betreft de motorkeuze: het allerbelangrijkste is dat het ding zowel koud als warm meteen start.
Het gaat immers om de seconden in de lucht gedurende de 5 minuten werktijd.
Ook zijn powermotoren eigenlijk geen handige keuze, omdat deze meestal minder zuinig omspringen met de 10 cc brandstof aan boord.
Dat leidt automatisch tot meer pitstops ( tijdverlies!)
De snelheid is volslagen irrelevant, komt nog bij dat bij dat rustiger vliegen het met twee man in de middencirkel veel eenvoudiger en daarmee ook behapbaar voor nieuwelingen is.
Kortom, keuzes.. keuzes...
handvat geknutseld in cad , straks als de fietsenmaker open is even spaken halen en dan kan ik een test model maken.
Bekijk bijlage 495590
Ja, mits....
Er zijn twee stijlen die met dit concept gemaakt kunnen worden.
Bij de eerste (afgebeeld in het voorbeeld van JanHein) staat de lijn langs de binnenkant van de vingers loodrecht op de lijnen, bij de andere maakt deze lijn een hoek van wel tot 10 graden voorover (alles voor een ontspannen handpositie bij het rechtuitvliegen).
Bij mijn handvatten is dit laatste het geval, anderen kunnen daar dan weer nauwelijks mee rechtuit vliegen:
Hier zie je hoe de hoek wordt gecompenseerd, die de basis van de vingers maken met de richting van de vingers:
Omdat het
wel belangrijk is dat de lijn door de inhangpunten van de lijnen zoveel mogelijk parallel blijft aan die bij de tuimelaar (anders krijg je verschillende stuurkarakteristieken tussen up en down) is het onderste pootje van het handvat langer dan bovenin.
Je moet dus zelf even nagaan of- en hoeveel hoek je denkt nodig te hebben.
Tenslotte een welgemeend advies:
Maak de tuimelaar (afstand tussen de lijninhangunten) zo groot als constructief maar mogelijk is, de kist wordt daar 'tammer' door en dat is heel fijn als je ineens niet meer alleen, maar met z'n tweeën in het midden staat te draaien.
Dat laatste is, om de instap voor nieuwelingen niet al te lastig te maken.
Teamrace wordt met 3 modellen in een race gevlogen.
En we hebben het zelf nog wel gekker gemaakt (let op hoe het handvat wordt opgetild bij het inhalen):