Phase 3 EF-16 foam jet

fastplane zei:
doe zo verder 666yeti666 en je kan hem misschien dit weekend zijn maiden geven .
qau vermogen heeft hij inderdaad genoeg eenmaal hij in de lucht is en zweven doet hij ook enorm goed .
ik heb mijn ontvanger aan de neus gelegd en mijn batterij (3s 2500) zo dicht mogelijk bij de romp.

ja dat dacht ik al. Want anders zul je wel een zwaartepunt probleem hebben. Op zich een goed idee, nu lopen er geen stroomvoerende draden langs.

Ik heb eerst geprobeerd met de accu erin en de onderkant nog niet verlijmd hoe het zwaartepunt uitkomt. Het was op het randje. Daarom heb ik de edf verder naar achteren gemonteerd. Geen 40mm vanaf de voorste rand (volgens de bouwbeschrijving) maar 55mm vanaf de rand. Dan heb ik wat marge en hoeft de accu niet helemaal naar achteren toe.
De ontvanger ligt achterin de cockpit, maar mischien ga ik hem nu ook wel voorin leggen.

Hij voelt inderdaad licht aan, zal eens wegen zodra hij klaar is.

De EDF moet verlijmd worden en de onderkant, dan is hij klaar !
Inderdaad misschien dit weekend al de maiden ...

Hij is klaar !

Vliegklaar gewicht is 590 gram, met een 3s flightpower evo 2170mAh en een jeti rex5mpd ontvanger, de rest is standaard. Niet slecht dus als in de manual 570 gram wordt beweerd.

Stroom = 19.5A bij 10.10Volt = 197W
Dat levert dus 333 Watt per kilogram vlieggewicht.

Ik heb de openingen aan de zijkant van binnenuit dichtgeplakt met dun kunststof , volgens mij krijg je anders vreemde wervelingen bij die opening, waardoor de luchtstroom verstoord wordt.
Verder heb ik een penneveertje achter het heveltje voor de cockpitkap gelijmd, zodat het keurig dicht blijft.

De onderkant is niet helemaal verlijmd , maar aan beide kanten op 5 plaatsen, dan is eventuel verwijdering gemakkelijker. De edf is ook op maar 4 kleine plaatsen verlijmd.

Van het koelplaaje op de regelaar heb ik een groot gedeelte van de krimpkous afgesneden zodat hij beter zijn warmte kwijt kan.

Verder heb ik alle draden aan de binnkant aoveel mogelijk met vezeltape vastgeplakt zodat de luchtstroom minder wordt beinvloedt.

Ik heb eens een testje gedaan en de f-16 op de grond gelegd en gas gegeven, dan schuift hij wel vooruit ! Misschien is een start vanaf een glad grasveldje wel mogelijk.
Filmpje hier http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/MVI_3490.avi

Hier wat foto's :

plaatjes:

power.jpg

IMG_3485.jpg

IMG_3486.jpg

IMG_3492.jpg

IMG_3494.jpg

IMG_3496.jpg

IMG_3498.jpg

IMG_3499.jpg

IMG_3500.jpg

IMG_3502.jpg

666yeti666 zei:
Ik heb de openingen aan de zijkant van binnenuit dichtgeplakt met dun kunststof , volgens mij krijg je anders vreemde wervelingen bij die opening, waardoor de luchtstroom verstoord wordt.

Bas,
Waarom zitten die openingen daar? Wellicht zijn ze juist nodig om de stroming goed te laten verlopen. Ze zullen er toch niet voor de sier zitten?

frank,
leuk onderschrift heb je tegenwoordig ...

Die openingen zitten daar volgens mij zodat je hem goed vast kunt pakken tijdens de handstart. Maar ik heb eens geprobeerd of dat ook met gesloten openingen kan en dat gaat prima.

Ik denk zelf dat die openingen juist averechts werken ! De lucht die aan de BUITENKANT langs de opening stroomt zorgt er voor dat de lucht die aan de binnenkant zit juist weer naar buiten wordt gezogen ! mmm .... misschien een goede vraag voor rick ruisink

Trouwens, de openingen hebben verder ook geen vorm die de lucht gemakkelijk naar binnen zouden doen stromen.

De lucht aan de binnenkant stroomt sneller, dus zou je verwachten dat er juist extra lucht naar BINNEN wordt gezogen :wink:

Misschien lezen er experts mee die hier meer over kunnen vertellen?

fbk schreef: De lucht aan de binnenkant stroomt sneller, dus zou je verwachten dat er juist extra lucht naar BINNEN wordt gezogen

en dat denk ik toch ook!
laat ons vanavond maar weten hoe hij vliegt :)

Ik heb eens zitten denken en wat rondgezocht en denk inderdaad dat jullie gelijk hebben.

IN de buis stroom de lucht sneller dan daarbuiten, anders zou het model niet vooruit komen.
Daardoor krijg je in de buis een onderdruk waardoor de lucht aan de buitenkant van dat gat naar binnen wordt gezogen, dat heet Venturi werking.

Toch vind ik het dan vreemd dat andere edf modellen dit niet hebben ?

Nou ja , het wordt proberen, helaas kom ik daar vandaag niet meer aan toe .....

@fastplane:
heb jij in je zender expo gebruikt voor hoogte en aileron ? De roeruitslagen volgens de gebruiksaanwijzing van 25mm naar boven en beneden vind ik nogal flink ! Ik heb nu 50 % expo op hoogte en aileron geprogrammeerd, maar dat mag volgens mij zelfs wel meer worden.

wordt vervolgd ...

Die gaten heten cheaterholes en werden vroeger veelvuldig gebruikt bij die brandstof ducted fans om meer lucht naar binnen te kunnen krijgen. De originele inlaten van schaalmodellen zijn meetal te klein voor de gebruikte fans. Nu wordt dit weer gebruikt voor enkele kleinere edf modellen omdat daar ook de originele inlaat te klein is om genoeg lucht aan te voeren voor de fan.

Theo, bedankt voor je antwoord. Op 'Cheaterholes 'heb ik eens zitten google'en en iets interessants gevonden.

Cheaterholes kunnen toegepast worden om meer statische voortstuwing te krijgen, maar dit gaat dan wel ten koste van de topsnelheid tijdens de vlucht, TENZIJ zij zeer zorgvuldig zijn ontworpen die de luchtstroomverstoringen door de cheaterholes voorkomen.

Het kan toegepast worden bij modellen die een lage verhouding van vermogen t.o.v. vlieggewicht hebben om daarmee de handstart gemakkelijker te maken.

Verder is dit natuurlijk afhankelijk van het model en de vorm van de luchtinlaat VOOR de edf.
Zo heeft een F-14 bijvoorbeeld 2 lange luchtinlaten die recht zijn. De F-16 heeft ook een lange luchtinlaat maar die is niet helemaal recht.

Anyway, gistermiddag is het toch gelukt om de maiden te maken. En ik moet zeggen dat het me niet tegenviel, alhoewel ik meer had verwacht van de topsnelheid. Misschien komt dat omdat op de grond zo'n edf flink kabaal maakt ?? Desondanks wordt hij toch wel snel erg klein, hij zat bijna in de wolken ...
De handstart gaf geen problemen (ondanks de bedekte cheaterholes) maar er is dan ook waarschijnlijk genoeg power aan boord : 333Watt/kg vlieggewicht (P=200W , gewicht=590gram).

Dit is mijn eerste edf en ik moet zeggen dat het wel even wennen is, het vliegt een beetje vreemd, er zit een soort "vertraging" , zeker op de gasknuppel . Je moet een beetje anticiperen. Maar dit zal vast wel heel bekend zijn bij de ervaren edf 'ers .

In het begin vloog ik ruime en grote bochten, later merkte ik dat dit niet echt nodig is, maar goed ik zat niet te wachten op een stall-turn. Op lage snelheid vliegt hij ook prima en van de wind had hij weinig last. De landing was ook niet moeilijk, hij zweeft fantastisch. Alleen de roeruitslagen kunnen volgens mij veel minder worden, tijdens de landing gaf ik teveel 'up' wat gelukkig geen destructieve gevolgen had.

Verder rollt hij niet mooi om zijn lengte as, hij steekt zijn neus wat omhoog . Ik denk dat het naar onder bewegende roer wat minder uitslag moet krijgen.

De videootjes zal ik plaatsen.

Hoe zit het trouwens met het aantal bladen in een edf, wat is hiervan de invloed ??? In de F-16 zit een 3 blads terwijl in m'n tigershark 400 een 6 blads zit gemonteerd.

gewoon op 30 september naar de edf meeting komen en vergelijken met de andere jets.

666yeti666 zei:
let niet op het gehuil vanaf het midden van de video , dat is geen edf ..... da's Bryan die er al snel genoeg van had .....
Bryan is er al vroeg bij, maar jij denkt natuurlijk: jong geleerd is.......................... :wink:

Hij vliegt goed Bas, gefeliciteerd!

Van de week 2 packs leeg gevlogen . Ik begin hem een beetje te leren kennen. Van wind heeft hij niet heel veel last maar je ziet hem soms wel op en neer dansen, verandert dan praktisch niet van richting maar gaat gewoon omhoog en omlaag.
Landen blijft 'lastig' hij komt toch best snel aanvliegen en hij zweeft als de beste ! Dan is er toch wel wat ruimte nodig, zeker als je zo'n edf kistje niet gewend bent om te vliegen.
De start is geen enkel probleem, gewoon tegen de wind in , iets schuin naar boven weggooien en daar gaat hij.

Al met al een heel leuk ding maar absoluut niet voor beginners geschikt.

Vanmiddag weer gevlogen en het ging goed mis :(

Na het opstijgen een linkerbocht gemaakt, daarna een flink klim over een recht stuk, niks aan de hand. Vervolgens een linker bocht en een duikvlucht ingezet met ca. halfgas. Net na de bomenrij op ca. 10meter hoogte plotseling een storing die de roeren volledig omlaag draaiden .... : PATS !!! Met zijn neus loodrecht de grond in ! Geen tijd gehad om te reageren , daar vloog hij veel te snel voor ! Verdorie, balen ! :evil:

F-16 is onherstelbaar beschadigd, de neus is er helemaal af tot aan de vleugel . Het piepschuim gebroken en vooral ingedeukt. Door de vervorming is er geen eer meer aan te behalen.
De elektronika heeft het gelukkig wel overleeft, behalve het kristal dat wel defect is geraakt en de akku die een deukje heeft opgelopen. Na 'ontmanteling ' en heel grondige controle van de lipo bleek deze gelukkig nog in orde. Toch bewaar ik heb voorlopig in een oude stenen bloemenvaas ...

De laatste keer dat ik met de f-16 vloog kreeg ik op hetzelfde veld op bijna hetzelfde punt voor de bomenrij, ook in een duikvlucht en ook half gas een gelijksoortige storing. Toen roll'de hij maar kon ik nog wel ingrijpen.
Kan het zijn dat hoogtoerige brushless edf's kritischer zijn vwb radiostoring ? Waar vliegt men in het algemeen mee ? PCM ? Ik had er een yeti rex5 mpd in zitten, op zich prima ontvangers.
Tips welkom want ik ga zeker een nieuwe bouwen, het vliegt geweldig !! Iemand die zijn F-16 wil verkopen ... ???

Hier het filmpje (let op 25Mb!) : http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/f16_crash.wmv

Zie de foto's van voor en na ...... jammer jammer jammer ..... maar ik ga toch een nieuwe bouwen :lol:

Voor de vlucht (hier zie je ook nog mijn logo 10 3D, waar ik niet meer mee gevlogen heb ... bijgeloof ? ....)
IMG_3705.jpg

Na de vlucht :
IMG_3706.jpg

Hier zijn we (frank) bezig om te kijken wat er nog werkt ....
IMG_3707.jpg

hallo 666yeti666
Ik had er een yeti rex5 mpd in zitten, op zich prima ontvangers.
Persoonlijk zou ik mij oude gimpies er nog niet aan mee geven. Zeggen we hier over deze ontvangers

Er zijn er bij die het beter doen dan de anderen maar zeker niet geschikt voor dit werk

zien de discusie over deze ontvanger o.a op dit forum in anderen rubrieken
succes met de opbouw van een nieuwe
groeten jan

Dat lijkt me toch dat het nog te repareren valt hoor. Als het schuim elapor (en sommige andere schuimpjes ook) kun je de vervormingen er terug uitkrijgen door de stukken even in kokend water te dompelen of er kokend water over te gieten (moet wel echt tegen het kookpunt zijn). Daarna plakken met epoxy als de stukken niet heel goed passen en eventuele gaten opvullen met polyfilla superlight plamuur voor piepschuim.

Zie fotos van mijn F-14 voor :
f-14-046.jpg

en na (de voorste is van mij):

F-14x2_side_16-9.jpg

ssassen zei:
Yeti,

Je vliegt m.i. veels te dicht op die electriciteitsmasten, daar hangt een elektromagnetisch veld omheen waar je 'u' tegen zegt. Wel zonde van je kist, daar valt weinig meer aan te repareren. Is 't overigens gewoon piepschuim (polystyreen) of een ander soort schuim, bv. Elapor of Arcel?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

getuigen de vele vliegclubs welke in de directe dichtbijheid van hoogspanningsmasten vliegen (in utrecht word er zelfs onderdoor en overheen gevlogen) verklaar ik bovenstaande naar het land der fabels. ;)

@jan:
"Er zijn er bij die het beter doen dan de anderen maar zeker niet geschikt voor dit werk "
Welke zijn er dan wel geschikt voor dit werk ? Kun je een type noemen ?
Persoonlijk heb ik nooit dit soort storingen gehad met jeti mpd, echt nooit, dit is de eerste . Maar goed, dit is dan ook de eerste edf kist waar ik er een in gebruik. Vandaar mjijn vraag of er "bekende" problemen / valkuilen zijn mbt ontvangst in een edf kistje ...

@sander:
de spanning op hoogspanningsmasten is weliswaar heel erg hoog maar de stroom is relatief laag. Bovendien is de frequentie 50Hz. Ik verwacht daarom niet dat dit problemen geeft met een ontvanger op 35MHz. Ik denk dat de INTERNE storingen van het vliegtuig een veel grotere invloed heeft. Het zit immers allemaal vrij dichtbij elkaar ...
Op dat veld waar we al jaren vliegen heb ik met andere kisten geen storing gehad, ook fbk niet .
Het kistje is trouwens van dood-ordinair piepschuim.

@u4eake:
ik heb je truc van kokend water en piepschuim zojuist geprobeerd en het gaat inderdaad iets beter omdat het piepschuim zacht wordt en je het kunt buigen zonder dat het breekt. Maar helaas is mijn kistje niet zo dunwandig als die van jou , van mij is vrij dik, dat is lastiger terug in de oorspronkelijke vorm te brengen.
Ik heb net even alle delen bij elkaar gezocht en een beetje gefatsoeneerd en het is inderdaad misschien best te repareren ... mmm .... :|

Trouwens mijn tomcat vliegt ook met die jeti rex 5 mpd. Heb ik geen problemen meer mee sinds ik de antenne er achteraan laat aanwapperen.

Ik hoop dat je hem gerepareerd krijgt yeti !

Back