Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

64 per ring? Dat zijn een hoop :) Ik heb 48 op de ring. Deze lijken nog feller dan die ik heb, hou ik in gedachten voor de volgende keer ;)

Nee nee, 32 maar per ring, 64 in totaal.
Midden diameter van de ring is 83mm.

Vanwege die felheid (alsof ik er verstand van heb :roll: heb ze ook maar gezien via Gerald) had ik ook zoiets van 32 is wel genoeg hoef ik ze niet direct tegen elkaar aan te zetten.

Ook omdat ze redelijk diep in de uitlaat liggen ben ik benieuwd naar het uiteindelijke effect, zeker met die dubbele pijp.

Zo'n ledring had ik dus........ 1/2 van de led's stuk na 5 vluchten.

Weet je zeker dat het om dezelfde ring gaat?
Die van mij heeft intussen al veel meer dan 100 vluchten achter zich en mankeert niets aan....
Ik ken nog twee mensen die eenzelfde ring in gebruik hebben en beide nog geen probleem... (overigens 1x op EDF en 1x op turbine).
Als het om dezelfde ring gaat (en van de leverancier van mijn link) heb je gewoon garantie?
Grtz, Hans

Voor wie niet zelf wil solderen; Lights : WWW.EASY-JETS.EU, Making your R/C JET purchases EASY
Daar kun je behalve verschillende maten ringen (met verschillend aantal LEDs) ook dezelfde regelaar bestellen als op de xicoy site, alleen veel goedkoper!
Ik heb dit systeem ook op mijn 90mm EDF Mirage en de LEDs zijn prima te zien, ook bij fel daglicht!
Grtz, Hans
Ikke gelijk kijken want dat kan inderdaad altijd goedkoper :D, ik zie ze alleen niet goedkoper...? Het is hetzelfde product als van xicoy en komt ook daar vandaan als je goed kijkt, wordt door hen verhandeld. Het is echter allemaal nét iets duurder dan xicoy, misschien het je oude prijzen in gedachten. (Voorbeeld controler 25,- tegen 29,5 bij easy-jets. Ook de 48 ring kost 30,- bij xicoy en 36,- bij ej)

LED's over het algemeen kunnen héél slecht tegen warmte, als de opstelling tov de jet pijp nét niet helemaal lekker zit kun je zomaar een aantal led's opblazen. Het verschil kan hem zelfs al zitten in her-positioneren van de ring na demontage. Bij mijn F15 zitten ze ook niet helemaal perfect, ik zie nét toevallig op het onderstaande filmpje dat de rechter ring ook 2 x 3 led's werkeloos verbrand zijn.....:black:

Dat solderen lijkt een hoop werk maar als je een uurtje bezig bent heb je alles gedaan hoor. Enkel de led's kosten dan nog geen tientje. Hieronder nogmaals mijn F15 ringen, ik heb deze leds's gebruikt: LED 5mm orange 20° 12000mcd +R, 0,15 €

Laatst bewerkt door een moderator:
Ikke gelijk kijken want dat kan inderdaad altijd goedkoper :D, ik zie ze alleen niet goedkoper...? Het is hetzelfde product als van xicoy en komt ook daar vandaan als je goed kijkt, wordt door hen verhandeld. Het is echter allemaal nét iets duurder dan xicoy, misschien het je oude prijzen in gedachten. (Voorbeeld controler 25,- tegen 29,5 bij easy-jets. Ook de 48 ring kost 30,- bij xicoy en 36,- bij ej)

Sorry, ik bedoelde de site uit de link van Berto. Was er even blind vanuit gegaan dat dit de site van Xicoy was omdat die naam genoemd werd in de link.
Op de link van Berto kost die controler 39,95. Bij Easy-jets kost ie 29,50.
De prijzen op de site van Xicoy zijn overigens EXCL BTW, dus daar kost ie uiteindelijk 29,95 (+ fors bedrag voor verzending!!!)

Weet je zeker dat het om dezelfde ring gaat?
Die van mij heeft intussen al veel meer dan 100 vluchten achter zich en mankeert niets aan....
Ik ken nog twee mensen die eenzelfde ring in gebruik hebben en beide nog geen probleem... (overigens 1x op EDF en 1x op turbine).
Als het om dezelfde ring gaat (en van de leverancier van mijn link) heb je gewoon garantie?
Grtz, Hans

Ja, kwam bij easy-jets vandaan.

Led's waren niet door hitte kapot gegaan, dan had je ook schade aan de andere led's moeten zien maar ze waren of compleet dood of werkte nog perfect. Dat is heel gek want hitte schade zorgt dat ze slechter gaan werken totdat ze uitvallen, heb ik getest. Je zou bij een hitte probleem dan ook hier en daar slechtere led's moeten zien. Bij de aankoop zag je ook al verschil tussen de led's onderling. De nieuwe led's lijken veel gelijkmatiger.

Hou maar eens een led boven een vlammetje terwijl hij brandt. Je ziet dat hij zwakker wordt en van kleur veranderd. Dat gebeurd ook bij een te hoge stroom. Ik had dus ook achteruitgang verwacht bij de led's die het nog deden maar die waren nog allemaal fel.

Hehe, leuke discussie wel of niet stuk door de warmte :lol:

Ik wilde ze eerste gewoon rechtstreeks om de pijp doen maar later toch veranderd hierom, nu zitten ze iets bij de pijp vandaan, de ene zijde verder dan de andere.
Als de zijde dichter bij de pijp eerder stuk gaan dan moet het wel door de hitte komen.

We zullen zien, vanavond hopelijk solderen, al moet ik ook nog 3 drijver kisten gereed maken.

Haha, ja hoor heb zeker nog wel andere kistjes maar die zijn afgelopen jaar wel verwaarloosd :-(

Of ik m`n leven beter is nog niet zeker ;-)

Hehe, leuke discussie wel of niet stuk door de warmte :lol:
Inderdaad! :black:

Led's waren niet door hitte kapot gegaan, dan had je ook schade aan de andere led's moeten zien maar ze waren of compleet dood of werkte nog perfect.

Hou maar eens een led boven een vlammetje terwijl hij brandt. Je ziet dat hij zwakker wordt en van kleur veranderd. Dat gebeurd ook bij een te hoge stroom. Ik had dus ook achteruitgang verwacht bij de led's die het nog deden maar die waren nog allemaal fel.
Ghe ghe ghe, led boven een vlammetje houden is een wel héél bannale test......:rolleyes:

Wat ik nu schrijf heb ik zelf niet verzonnen hoor, zie oa ook Led - Wikipedia Jou vlammentje en temperatuur bereikt de binnenkern pas later, omgekeerde isolatie en dus gaat hij later stuk nadat je huisje begint te smelten. Het is echter algemeen bekent dat een led bij langdurig gebruik op hoge temperatuur gewoon kapot gaat, dat kan bijvoorbeeld al bij 85 graden zijn terwijl het plastic huisje pas bij 200 graden zichtbaar gaat smelten/verkleuren. Met een vlammetje weet je niet waar dat gebeurt. Als je ze soldeert worden ze ook kortstondig warm, soldeer tin wordt namelijk in gesmolten toestand ook 185 graden maar je led blijft gelukkig wel heel, langdurige hitte bij stroom gebruik is echter funest. Gooi je led ring tijdens gebruik maar in een oven van 200 graden. Na een poos zijn alle led's kaduuk maar zie je nog geen enkele schade aan de leds van buiten af, alsof ze nog nieuw zijn maar de galliumfosfide halfgeleider aan de binnenkant is echter ontbonden. De reden dat je meteen een rij van 3 of 6 kapot ziet is dat ze zo in serie geschakeld zijn. Ééntje hoefd het maar af te weten, dat de fosfide loslaat en de rest doet het dan ook niet meer.

Groetjessss,

Van de ledgroepen waren alle 3 leds stuk of soms maar 2. Test boven vlam was 5min. Led was optisch niet beschadigd. Ik denk teveel verschil tussen de leds dat sommige groepen veel te veel stroom trokken en andere veel te weinig. Dat verklaard het verschil ook.

Dat zou inderdaad ook kunnen, goedkopere led's zijn misschien minder consistent onderling waardoor de ene meer belast wordt dan de andere zoals je zegt.

Grtz,

Ik had ook een weerstand verwacht per groep van 3, net als op de ledstrips. Helaas geen weerstanden aanwezig. Dan heb je dus 16 groepen van 3 led's parrallel. Als er 1 led een iets lagere overgangsspanning heeft dan de rest dan gaat de stroom hard omhoog tov de rest. Als dit weer stuk gaat komt er per groep een eigen weerstand, dan weet ik zeker dat dat het niet is.

Hey buurman, Even tussendoor;

Heb je wel de goede kleur besteld?
Zie bij jouw linkje de "warm white" kleur staan en gerald heeft de oranje!

Heb je t verkeerde linkje of de verkeerde lampjes?

Mn led verlichting in de tuin is ook warm white en dat lijkt niet echt op een A/B!

Nou heb 1 ring 'klaar', niet helemaal dus blijkt dat ik 1 led verkeerd om heb geplaatst en dit niet heb gezien, vandaar dat 2 leds het nu niet doen maar dat is zo verholpen.

Vindt de kleur geeneens onaardig, bij de echte is het ook niet zo oranje:
F-15-eagle-afterburner.jpg

Denk dat ik het dus zo laat.

Eens kijken hoe ver ik met de 2de vanavond kom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back