Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

dat is jammer Berto.:(

maar met nat gras en croswind heb ik ook mijn F15 verspilt op rozenburg(gat zit nog in het hek hahaha)

ik kwam met een 120 er al niet eens los toen.

zowie zo vliegt hij gegarandeerd met de 80er , alleen op rozenburg heb je meer baan nodig met de meeste kisten.
hoog gras en zachte bodem is denk ik de oorzaak.

bij ons had michel met zij f15 met 7,5 kg trust 200 mtr nodig om los te komen terwijl hij op nederweert bij 100 meter al los was.

jammer maar volgende keer beter

gr maikel

Laatst bewerkt:
Hee Maikel,

Yep, dat was ook de reden dat ik niet verdere pogingen heb ondernomen, de wind trok zelfs nog iets meer aan.
Had de wind meer over de baan gestaan dan ben ik er van overtuigd dat ie wel los was gekomen.

Ook Gerald is ervan overtuigd dat ie heerlijk vliegt als ie eenmaal los is, maar ja dat loskomen is wel een must wil je gaan vliegen ;-)

Crosswind vreet zoveel energie daar sta je soms niet bij stil.

Maar volgend ekeer zeker beter :yes:

Hele mooi efoto`s van Ger En Gerald.

En wil meteen ook alvast EMCR bedanken voor weer hun gastvrijheid en de gastvrijheid die ik nog ga krijgen daar.

Verder was het een beetje een OFF-DAY, op de heen reis leek het weer erg slecht en de bewolkign te laag.
Echter aangekomen om 10 uur op hetveld zag het er beter uit alleen wel de wind 90 graden cross.

Nou ben ik niet bang voor cross-wind maar met een ieuwe kist zonder russers is dat toch even wat anders.

Naja, spullen gepakt en daar kwam Ger aan, even later ook Robert erbij en even schuilen voor de regen
Kist in orde gemaakt en daar kwam de F-18.

Even verder ouwehoeren, kist aftanken en starten maar.
Dat ging zolas verwacht zonder problemen, wat dat betreft heb ik geluk met dit oude 2de handsje.

Maar daar komt ook meteen het nadeel van dit oudje naar voren, hij drukt te wienig :-(

Ik heb 3 take-off runs gedaan maar de kist kwam gewoonweg net niet op snelheid...
Los trekken voelde ik nog niet voor, dat de kist niet loskwam heeft een aantal oorzaken.

- met crosswind starten gaat de neus vanzelf tegen de wind indraaien, alleen net voordat dit gebeurt, wringt de kist over het veld wat veel weerstand geeft,
- de motor drukt te weinig, later met Gerald meter gemeten en hij geeft maar 7 kg en dat op een 12,5kg vliegklare kist,
- het veld was nat dus remt ook wat meer,
- de bandjes zijn ondanks de inserts toch wat te veel weerstand opwekkend,
- de wielremmen lopen niet helemaal perfect vrij onder belasting,
- de invalshoek is wat te weinig, dus de hoofdpoten worden iets ingekort.

Al met al van die kleine zaken die alles net even doen tegenwerken.

Baal er wel enorm van maar weet nu wel wat me te doen staat, er zou nog een nieuwe ECU onderweg moeten zijn (althans dat hoop ik :roll: ) waarmee ik naar de 125.000 rpm kan ipv de 118.000, schijnt zo`n kilo stuwdruk te schelen.

De kist zal daar waarschijnlijk met het verhelpen van de kleine zaakjes wel mee vliegen.
Echter wil ik op termijn toch zeker wel een 120`er gaan plaatsen.
Heb ik meteen de 80`er voor de Rafale.

Zeker nu ik de Rafale van Gerald heb zien vliegen, dat wordt dan de ragbak naast de "schaal" F-15 :yes:

Was verder wel super gezellig vertrok pas even voor 4 en heb met GEr z`n Velox en MPX Fox nog even mogen raggen dus ben zeker wel tevreden huiswaarts gekeerd.

De F-18 heeft jammer genoeg ook niet gevlogen, naast het luchtlekje in het gear zuigt die kist tijdens taxien zoveel nat gras naar binnen wat van het neuswiel afkomt dat dit de fod-screen kompleet dichtslibt.

Ger zegt ineens: "hij heeft geen vermogen meer?!?!?", wij kijken en 1 dikke groene graslaag op het screen.

+ het feit van de volle cross-wind is er ook maar van deze maiden afgezien.

Even terug op de bouwtafel en hopenlijk snel een nieuwe poging :yes:

Ja ook ik wil de EMCR heel hartelijk bedanken voor de gastvrijheid en niet vergeten de koffie tevens wil ik
Ger bedanken voor de adviezen en de hulp ik ben gelijk aan het werk gegaan
Oja Ger als de FW 190 klaar is kom ik er aan je hoord het nog

Hij is nog heel, je hebt wat geleerd en je hebt nog wat te knutselen, da's toch mooi? :)

Die 2 delige pijp heeft ook verlies, hou daar goed rekening meer. Lostrekken moet je inderdaad niet doen want hij stalled dan snel. Opschroeven naar 125k levert zeker meer vermogen en wellicht op een goede baan is dat voldoende.

Suc6 de volgende keer :)

Mmh.. op de video lijkt hij het eerste stuk sneller te gaan dan na 50% baan? Je ljikt ook witte spray van het gras te zien komen? Dat zal aardig remmen ja..... ook de omhoogkomende neus remt wat.

Laatst bewerkt:
Daarom , het houdt me weer even van de straat en de pauze op het werk worden weer goed benut ;-)

Yep, dat verlies was ik al van op de hoogte, lijkt minimaal zo`n halve kilo te schelen, de P80 duwde op Appingedam 7,5 kilo en toen was het voorste lager belabert.

We gaan rustig verder :yes:

weet zeker als jij genoeg up had getrokken dat hij was los gekomen.
ik heb F15 met minder snelheid zien loskomen.
vind de snelheid voor op nat gras niet tegenvallen

op 59 sec zie je dat het neuswiel lift en je hebt totaal geen up gegeven daar

gr maikel

Laatst bewerkt:
Voor mijn gevoel had ik hem redelijk up getrokken maar zeker niet met een te grote uitslag.

Weet wel dat snelheid lastig in te schatten is als je erachter staat,

Op de film lijkt ie ook sneller te gaan dan het gevoel wat ik erbij had.

Wie weet met wat aanpassingen en een beetje gunstigere wind..........

We zullen zien.

Spijt me zeer voor je Berto dat de eerste maiden poging tegenviel. Maar ik geef je toch gelijk hoor om geen risico's te nemen door de kist los te trekken. Dit jaar op pampa nog een zeer mooie F-22 zo de grond zien ingaan. Van crosswind ben ik zelf ook absoluut geen fan (en mijn EDF F16 nog minder)

Hij mag dan wel niet losgekomen zijn, maar hij is nog geheel en vliegwaardig. Beter dat dan dat hij een meter losgekomen was en dan terug neer was gesmakt.

Nu is het effe balen, maar volgende keer (en die komt er vast snel aan) beter !

PS voor youtube filmpjes maak je er best een mp4 bestand met een resolutie van 640x480 en mp3 geluid (128kbps)van voor het uploaden. Kwaliteit blijft dan veel beter.

Laatst bewerkt:
Je moet voor de grap de stand van t hoogteroer van mn f16 eens zien voor hij loskomt... Bijna vol :)

Ik zeg, tijd voor poging twee :D

Mhhhh, zo te lezen dus toch wat te voorzichtig geweest.

Naja, volgende keer beter, kist rijdt recht dus gaan we ook maar eens op de normale plek staan ipv erachter.

En volgende keer hopen op wat guinstigere wind, later op de dag had ik de remmen nog wel afgeloppeld en reed de kist al lichter maar met de nog iets hardere crosswind nog maar even afgezien van een nieuwe poging.

Liever dan nog een keer terugkomen met een hele kist :-)

In ieder geval bedankt voor jullie reakties :yes:

Ga ondertussen even die paar kleine zaken aanpassen en eens achter die ECU aan, vrees dat ik op Ebay net de verkeerde tegen ben gekomen en iets te gewillig was :-(

Ben dus bang dat ik naar de ECU en naar m`n geld kan fluiten voorlopig, maar er is nog wat mail contact dus ik hoop dat ik het mis heb en dat het gewoon komt door drukte vanaf de verkoperszijde.

Maar dat terzijde.

Feit blijft zowiezo dat ondanks misschien mijn te weinige hoogte input het vermogen niet over blijft houden met de 7 kilo stuwdruk, dus waarschijnlijk ga ik dat tijdelijk oplossen met meer toeren uit de motor te persen mbv een andere ECU om later toch een 120`er te monteren.

Vrees alleen dat dat pas ver in 2010 wordt, de vrouw vondt de prijs van zelfs een gebruikte 102`er net even iets te (en ik eigenlijk ook wel) naja we zullen wel zien, misschien is de sint en kerstman me gunstig gezind (al vrees ik van niet :roll: ).

Nu weer even bouwen en eind dez emaand een nieuwe poging???

Via paypal betaald op ebay? Dan verzekerd :) Als het niet op schiet een geschil in dienen, moet je eens kijken hoe snel het dan gaat ;)

Anders een fadec proberen op te zoeken? Die zijn ook erg flexibel :)

Nop, nu jammer genoeg niet, gebruik paypal eigenlijk nooit en heb al best veel gekocht zonder 1 enkel problleem, tja het kan een keer mislopen :-(

Back