Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Tja volgens de kenners , volgens mij zitten die bij jetcat ook:rolleyes:
gr maikel

Hoi Maikel, enne hoe zou Jetcat aan 'al' die kennis komen??? eigen research? vast wel, maar ook een hele hoop jatwerk van echte hobbyisten, uit het begin van de 90er jaren.

Weet inmiddels wel ietsjes meer van die kachels af, ietsjes hé :wink:

Ik zeg 1 ding, balans is alles en de exhaust temp niet boven de 700 graden.(nou 2 dan :wink: )

Helaas die F18 van jou niet omhoog, nog eens proberen als het gras droog is wind in het verlengde van het veld.

Groet Ger.

Hallo Berto en Ger, de F18 IS WEER brandschoon door Leon, tevens een andere powerbox aangeschaft van ORBIT deze past precies op de ontvanger 6014 en klein, plus superlicht, alle wieldeuren gedemonteerd incluis cilinders en slangen scheeld weer een hoop rotzooi staat leuk maar geeft alleen maar meer kans op storingen door die grote wieldeuropeningen is er ook een heleboel gras aangezogen zo,n 160 is een beste stofzuiger

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Maikel, enne hoe zou Jetcat aan 'al' die kennis komen??? eigen research? vast wel, maar ook een hele hoop jatwerk van echte hobbyisten, uit het begin van de 90er jaren.

Weet inmiddels wel ietsjes meer van die kachels af, ietsjes hé :wink:

Groet Ger.

vat het niet te persoonlijk op Ger, ik probeer ook alleen maar een goed advies te geven met mijn/onze ervaringen.

ook ik heb met Koentje 300 liter kero opgestookt dit jaar;)

gr maikel

@Maikel.

Ik ga mijn turbine invlieg mentor toch niet aanvallen :wink:

Tuurlijk is het beter om de turbine niet over te belasten, maar 118 K voor een goed uitgebalanseerde turbine met de brandkamer die in de P 80 van Berto zit , zelf in handen gehad, en met de kleine wielen, is wel heel erg conservatief, compressor 66mm en turbinewiel 66mm, kun je zelfs 130 K draaien mits goed gebalanceerd en niet boven de 700 gaden EGT temp, drukt dan makkelijk 10 kilo.
Als de oude RT Hammer van mij met een 74mm compressorwiel en 70mm turbine wiel op 120 K 14 kilo drukt met een EGT van 640 graden op 120 K en de voorspanning op de lagers maar 2.5 kilo, mits de rotor heel zuiver gebalanceerd is natuurlijk, is dat wat ik hier verkondig niet zo heel bijzonder :wink: . (draait inmiddels al 22 uur in deze configuratie 400ml/minuut, reken maar uit :wink: Gerald had ook nog effe geluisterd naar de lagertjes van de RT Hammer.)

Wel goed merkbaar was het verlies in de broekpijp, er is gewoon 1 kilo trust zoek, misschien wel 1,5 kilo? zuiver gemeten kwam er krap 7 kilo werkelijk bruikbare trust uit de motor.

Maar goed we dwalen een beetje af, de F15 moet gewoon omhoog, z.s.m. alst effe kan.

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi berto,

jammer van de pogingen effie`s wachten op betere omstandigheden
en ja ik heb je in het begin nog wat dingen g`pbt mischien toch nu maar eens doen geloof me ik heb ze ook toen niet allemaal zelf verzonnen (mijn dank nog daarvoor aan gerald ;) ) maar ik moet zeggen dat ik die dingen ook allemaal op mijn F15 had aangepast en de mijne kwam wel degelijk los met een zelfbouw KJ66 type en ja soms had ik 200 mtr nodig8-O maar soms ook maar 100 toen ik het filmpje zag had ik zoiets van de snelheid is het probleem echt niet wees niet bang om hem vol up los te trekken echter let op als de neus begint te springen dan doortrekken dit is het teken dat hij lift heeft als je te laat daarmee bent dan komt het neus wiel weer op de grond en door wrijving zal de snelheid weer afnemen als de snelheid echt te laag is komt hij niet, komt hij wel dan heeft hij gelijk een heel stuk minder wrijving met de grond door de wielen en zal hij juist versnellen pas die dingen maar aan die ik je zij en je zal zien dat hij vliegt en een avonds F15 overtrekken :hammer: ha je zal de eerste zijn

grt
michel

He Berto, je hebt mijn filmpje gezien van mijn f-15. De p-80 had met een te nauw broekstuk en 120.000 omw/min. slechts 6,5 kg stuwdruk terwijl de kist toch 11,5 kg woog zonder brandstof. Kwam toch los van een nat grasveld. Later de volgende dingen aangepast: update p-80 van 120 naar 123.000, overtollig gewicht verwijdert (nu 10,5 kg), harde hoofdwielen (Jet a-1) geplaatst en de wielen recht onder de kist en niet zoals bij de echte f-15 onder een hoek. Verder de wielen goed uitgelijnd. Komt nu zeker 300% beter los met de p-80. Dus aanpassen die hap en vliegen!!!!!!! Je hebt echt genoeg aan de p-80. Heb je nog geinformeerd of je jouw p-80 nog kon updaten bij Jetcat??? Greetz Andre.

Oja, ook nog een nieuw broekstuk gemaakt met MendeltBooster (buiten diameter dubbelwandige pijp is nu buitendiameter enkelwandige pijp.

Hoi Berto, nog een mooie gras foto gevonden van mijn F15 op Tilburg BLC. (genomen door Peter Bongers) Ik dacht dat je de hoeveelheid hoogteroer input kon zien maar nét te laat op deze foto. Op snelheid geef ik een lurk aan de hoogteroer zodat de neus optilt daarna weer iets terug wat je nu op de foto ziet, ongeveer 15mm uitslag vanuit het neutrale -8mm bij mij zoals ik je verteld had. Als je kist de attitude heeft zoals op de foto vliegt hij eigenlijk al.

GroteFoto-8AK7DAXZ.jpg

...en de wielen recht onder de kist en niet zoals bij de echte f-15 onder een hoek.

Ho ho, da's nie juist Andre, vertel de schaal nerd niets over de F15 :mrgreen:.

:teacher:
Bijna alle modellen hebben het fout en geeft misschien de indruk dat ze dus bij de echte óók scheef staan. Bewijs op de foto hieronder. De struts staan inderdaad onder een hoek van 4 graden naar buiten om de wiel track zo breed mogelijk te maken maar de wiel assen hebben een correctie hoek van 4 graden terug zodat de wielen écht recht staan.

mcdonnelldouglas-f15-eagle_11.jpg

En allemaal weer bedankt voor de input :yes:

Het knutselen in de pauzes is weer begonnen dus gaat vast goedkomen.

@ Ger,

qua stuwdruk ben ik +/- een halve kilo kwijt meer niet.
Heb net even het filmpje bekeken van op Appingedam en daar drukte de P80 om precies te zijn 7,56kg.
Waarschijnlijk dat ie nu met 1 nieuw lager en balanceren bij Martin een fraktie meer heeft gedrukt maar dat is zeker geen kilo :noo:

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de kamer er nu uitziet, hij was toen nog zo brandschoon en dan heb ik meteen een leuk vergelijk voor dat er een andere ECU opkomt.
Mhhh, winterklusje voor na de maiden ;-)

Ook nu de wielen wat soepeler zullen gaan lopen zal ik ook iets winst hebben maar toch neemt dit niet weg dat ook al zal die loskomen met de P80 ik zoals die nu is het niet fijn vindt.
En los trekken is wel leuk maar is nou mijn inziens ook niet je van het.

Denk dat na de aanpassingen we eerst even gaan kijken naar de resultaten met een nieuwe ECU.
Ben al bijna instaat om gewoon en kompleet nieuwe te bestellen en mocht de andere dan nog komen dan zie ik wel weer (al blijf ik er een hard hoofd in hebben :-( ).

@ Michel,
Kijk nog meer die zeggen dat de snelheid meer dan genoeg was, geeft de volgende keer voldoende vertrouwen om gewoon te trekken :yes:

@ Andre,
Qua broekspijp aanpassing denk ik dus dat ik niet heel veel meer zal winnen (viel me trouwens op dat die van de F-18 een heel stuk dunner waren dan de mijne :Roll: ).

Heb een tijdje geleden voor de 2de keer een mail gestuurd naar Jetcat voor een prijsopgaaf van de P80 maar weer geen bericht terug :roll:
+ daarbij is er verder metr de motor kompleet niks mis, hij start elke keer bij de eerste poging en loopt super.

@ Gerald,
bedankt voor de foto :yes:
Misschien had jij de kist wel los kunnen trekken maar jah ik ben zo`n eigenwijs die een maiden niet uit handen geeft :roll:

En qua wielen klopt dat, die staan er gewoon recht onder.
De F-18 eigenaar schijnt nog harde wielen te hebben liggen dus maar eens kijken of die even groot zijn.

Anders gaan mijn harde Graupner wielen eronder, moet ik alleen even velgen draaien.

Kan nu wel een gasstart 120`er overnemen voor 1200 pleuries maar het blijft toch geld he.
Denk toch dat het eerst maar een ECU wordt, moet de Rafale nog maar een jaartje wachten :roll: (heb toch nog zat projecten staan :lol: ).

temp

@Berto.

Weet je de omgevings temperatuur nog vorig jaar in Appingedam? 20 á 25 graden. misschien :wink:
Woensdag op Rozenburg was ie 7 graden met een zeer hoge luchtvochtigheid, snappie, scheelt zo 1 kilo :yes:

@Ger

Appingedam is een heel ander verhaal, toendertijd wilde die kist zo snel mogelijk vd grond en weg wezen, de reden was ? de reuk van die kippetjes snappie.

Gr Japioooooooooooooooo

Nou ff wat anders,

Bij een lage temperatuur heb je een hogere luchtdichtheid en bij een beetje meer luchtvochtigheid is het zo dat je een betere verbranding hebt en je vermogen omhoog gaat, maar bij berto was het nu teveel luchtvochtigheid, zie de spree tijdens zijn start, ja ja die komen van zijn wielen, ma toch een spree van zijn neuswiel.

Dat was niet in zijn voordeel, dus de verhouding was niet helemaal correct, anders had Berto er nu meer vermogen uigehaald als in Appingedam.

Gr Japiooooooooooooooooo

Laatst bewerkt:
Jammer dat japio er niet bij was, die had zoveeeeeeel tegen wind gemaakt dat deze wel los zou komen. :mrgreen::mrgreen:

Laatst bewerkt:
Hoi Jaap, da's gedeeltelijk waar.......maar nét nie helemaal. Het klopt dat turbines lekkerder draaien bij lagere temperaturen omdat je dan meer gas kan zou kunnen geven. Bij echte vliegtuigmotoren wordt dat automatisch geregeld maar bij onze motoren staat dat vast...weg voordeel.

Daarnaast heb je inderdaad bij dalende temperatuur bij gelijkblijvende omstandigheden inderdaad meer luchtdichtheid maar ook dat klopt helaas weer niet bij ons...

Als het namelijk slecht weer wordt zie je op de kaart van P. Paulusma (of pelleboer in jou tijd ;)) dat er dan zo'n "L" bij staat van, jawel, een lagedruk gebied. Dat houd in dat bij een mooie dag als bij Appingedam toen er een buitendruk van ongeveer 1025mbar zou zijn en die van afgelopen week was niet hoger dan 995mbar. Da's dus best wel lager en dat merk je dan gelijk in vermogen. Voor dat ik opstijg in m'n Fokkertje-50 moet ik ook altijd eerst in een tabel de luchtdruk versus temperatuur opzoeken om te zien wat take-off thrust is van die dag. Wij moeten namelijk een start afbreken als deze in mid-roll lager dan 2% van deze waarde is.

Einde van de les Jaap, mooi koffie praat :D

Groetjes,
Gerald

EDIT: Ter info, heb het effe opgezocht in die tabellen en bij 30mbar druk verlies als hierboven hebben we een loss van ruim 2%. Bij Berto is dat 7,5kg - 2% = 7,35kg. Blijft 0,35kg over aan verlies van de broekspijp wat helemaal niet zo slecht is.)

Laatst bewerkt:
@Gerald.

Q-toe +Q-af.
Delta T in en delta T uit = uiteindelijk werkelijk rendement.
Temp verschil = gewichts verschil b.v. 1 m/3 lucht van 20 graden met een relatieve vochtigheid van 50% weegt
+/- 1043 gram, m/3 is in ons geval een constante met een beetje luchtdruk verschil :wink: hectopascalletjes.
Lucht met een temp van 5 graden met een rel vochtigheid van 60 % weegt zwaarder aangezien er dan meer Mol in een m/3 lucht gaan/passen , gewicht toe = gewicht af + temp toename, rendement reemt toe.

Schiet hier maar lekker op hoor :wink: is ook al weer van '94 dat ik het allemaal op school voorbij heb zien komen (hoge school zeeland)

Lekker thee leuten, koekje drbij?

Ger.

Back