Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Zeker wel dat ie ietsiepietse meer heeft :yes:

Was ook blij dat ik er weer even mee kon vliegen voor Pampa, heeft toch voordelen een dag te vroeg thuiskomen ;-)

Yep, dat was echt per ongeluk, was veel liever een dag extra in Oliva Spanje verbleven.
Maar op zo`n vakantie vergeet je op den duur de dag en tijd, we hebben ons een dag verteld :roll:

Nu was ik daar wel blij mee ;-)

Toch blijf ik het gek vinden dat hij minder verbruikt. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat een kleine motor die je pushed of een grote motor die het makkelijk doet weinig uitmaakt in het brandstof verbruik. Wellicht was je P80 wat dorstig :) Hoe dan ook, heel mooi zo.

Toch blijf ik het gek vinden dat hij minder verbruikt. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat een kleine motor die je pushed of een grote motor die het makkelijk doet weinig uitmaakt in het brandstof verbruik. Wellicht was je P80 wat dorstig :) Hoe dan ook, heel mooi zo.

wij vliegen met een AMT Olympus zuiniger dan een P160 in dezelfde kist.
heel simpel, om het zelfde vermogen te hebben heb je veel minder toeren voor nodig en is hij dus zuiniger;)

haha, en op m`n thuis veld lijkt het al heel wat :-)

Tot je op JOP komt :roll:

Zie jullie zaterdag :D

Oeh, wat ben ik in m`n nopjes met die P120.

Zelfs al is het gasstart (start sneller dan een kerostarter he Leon ;-) ) en is ie wat langzamer in het opspoolen.

Heb afgelopen weekend op JOP er heerlijk mee gevlogen.
Iets van 15 vluchten gemaakt en 22 ltr kero verstookt.

Zelfs zaterdag middag met de "lastige" crosswind geen centje pijn.

Ga de kist steeds beter kennen en er meer uithalen, vooral het verticaal doortrekken na een fly by is heerlijk, met de 80`er durfde ik niet zo ver te gaan.

De landingssnelheid van 100km/uur voelt goed aan, neus wat hoger en je komt met 90 a 85 met de wielen op de grond.
1x een wat hardere landing gemaakt door een te hoge snelheid en dat leverder een iets verbogen hoofdwiel op, dat heb ik maar even zo gelaten, enige was dat nu het wiel een fraktie buiten de romp kwam.

Heb ook de F15 van Philip Avonds zelf mogen bewonderen en samen met hem gevlogen.
Heb wel weer wat ideeen opgedaan.
Nadeel van zijn kist vond ik wel dat ie flaps gemixed heeft met gear (in mijn ogen een nadeel dan), gear uit is altijd full flaps.
En met de crosswind van zaterdag zou ik eerder voor half flaps gaan dan.

Zo`n airbrake is ook wel leuk, airbrake uit, half gas (met een Booster160) en neus hoog zo kwam Phillip is een keer voorbij wat gaat dat langzaam.

Tijdens de landingen gebruikt ie de airbrake niet, da`s dan wel weer jammer.
Snel uitgooien na touchdown is het niet helemaal natuurlijk (mijn mening).

Maar mijn kissie vliegt heerlijk, ben er erg mee in m`n nopjes, zaterdag door de af en toe wat vlagerige crosswind een beetje zoekerig maar op de vrijwel windstille zondag was dat helemaal weg en liep dioe als op rails.

Nu lekker verder "klooien" ermee :yes:

Vandaag de kist eens helemaal na gelopen en geen centje pijn ontdekt.
Alles functioneerd nog net als voor het weekend.

Moet alleen nog even die rechterpoot richten en m`n lek dichten van de remmen maar da`s alles.

Moet ook meteen even m`n excuses aanbieden voor het bovenstaande, Philip heeft zondag wel met z`n airbrake geland zoals het hoort (hij leest hier blijkbaar mee :thumbsup: )
Heb echter geen van deze landingen gezien zal wel te druk zijn geweest met m`n eigen beestje :roll:

Ook heb ik bij Philip zijn kist weer zaken gezien waarvan ik denk dat als ik ooit..........
Maar de tijd zal het leren ;-)

Ook meteen even beide ontvanger LiPo`s geladen en na 7 vluchten ging daar per LiPo 265mA in.
Daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken op zo`n dag :D

Gisteravond weer 3 heerlijke vluchten gemaakt op de hei.

Nu kan de kist doen waar die voor gemaakt is, nu de piloot nog ;-)
Wel m`n eerste looping ermee gedraaid zonder problemen, ook mooi verticaal aan het eind van een run, bovenin rollen en dan met terug naar de aarde om hard en "laag" voorbij te komen doet ie schitterend.

1 landing was iets boven het mikpunt van 100km/uur en toen had ik zonder m`n werkende remmen de volle 80mtr wel nodig.
De laatste landing was met neus hoog, iets gas erop en zo`n 95km/uur, dat zag er netjes uit, gooide alleen iets te vroeg gas eraf waardoor ik de neus nog wat verder moets liften.
Was niet de beste landing maar stond wel binnen 20mtr stil :cool:

Begin de kist ook steeds meer te kennen en O O O wat ben ik er happy mee.

Wel op het knollenveld van ons nu ook m`n andere pootadapter krom gevlogen dus dat gaan we tijdens m`n werkweekend weer even fixen.
Net als het lek in het remsysteem.

Vliegen doet die zo als het hoort en een zeer mooi vliegbeeld heeft de kist.
Je kan goed zien dat je de kist beter kent je gaat er steeds meer uithalen.
Wat je ook goed kan zien is dat deze motor meer vermogen heeft en de kist daardoor lekkerder vliegt.
Nu alleen nog een oortje in dan kan ik je landingen ook eens zien :)

Groetsels Onno

Oortje, althans de nieuwe TU 2 versie is zojuist besteld :-)

Dus als iemand interesse heeft in een 2de hands 100% werkende Jeti Duplex 2.4GHz TU module welke geschikt is voor elke PPM zender dan hoor ikd at wel ;-)

Hoi Berto,

Ik ben een beetje verbaasd over de zeer hoge naderings snelheid en landings snelheid van je F15. Ik zeg dit omdat ik zelf enige tijd met een F15 van Avonds gevlogen heb en weet dat ik veel lagere snelheden hanteerde: Naderings snelheid 70 Km/h en touch down met 48 Km/h. Aangezien het gewicht ongeveer vergelijkbaar was, +/- 10Kg, denk ik dat je pitot buis niet goed gecalibreerd is. Vooral omdat je max snelheid ook veel hoger is dan die van mij, welke tegenwoordig door PJ met een P160 toch ook niet echt ondergemotoriseerd in de rondte gaat.

Hee Bert,

De eerlijkheid gebeidt mij te zeggen dat de kist voor m`n gevoel ook veel langzamer gaat dan de IAS aangeeft.
Alleen calibreren kan ik hem zelf niet geloof ik dus dan zal die terug moeten.

Ben van plan om de kist eens op de imperiaal te zetten en over de taxibaan te crossen, dan weet ik snel genoeg of het wel of niet klopt ;-)

Kan ik hem altijd nog verwijderen als het moet :roll:

Had zaterdag of zondag pas na 1 van m`n vluchten in de gaten dat er iemand met een radargun achter me stond anders hadden we het mooi even kunnen vergelijken.

Laatst bewerkt:
Berto, ik denk ook wel dat Bert hier een punt heeft ivm snelheid.

Meet je misschien luchtsnelheid? En dat is dan niet gelijk aan grondsnelheid.

Heb zaterdag jou landing in de gaten gehouden en kan niet geloven dat deze rond de 100km/u lag, denk dat je dan de wielpoten elke keer ergens moet gaan zoeken.
Had je geen GPS die dit kon loggen?

Ik mee IAS, geen GS.

Ik heb wel een GPS die zou ik er nog in kunnen leggen en dan eens vergelijken.

Denk dat ik hem eerst maar eens op de auto bind ;-)
Dan verander ik niets en weet ik meteen hoe of wat.

Van het weekend maar eens even doen, is nu even het makkelijkste en snelste.

Vraag me dan wel af waar de fout kan zitten :roll:

Wel filmen he als je met de F15 op je auto rond gaat crossen :-)

Van die kromme poten, dat had ik ook. Bij een wat mindere landing werden de 6mm staafjes erin verbogen. Ik heb er nu nieuwe gedraaid van 12.9 bouten (hoge sterkte staal) en als ik op het werk eens wat overschotjes titanium vastkrijg dan komen er titanium staafjes in. Even sterk als staal maar veel veerkrachtiger en lichter.

`k zal foto`s maken als ie op het dak staat ;-)

Tja, de adapters gaan van 12 (10?) mm naar 6 en dat is te slap als het te hard gaat.
De nette landingen overleven ze wel maar als ze een optater krijgen zijn ze krom, zeker als ze als eens verbogen zijn geweest.

Zal ook eens kijken of ik wat zelf kan draaien van het weekend, in ieder geval een reserve setje.

Filmpje met die F15 op het dak lijkt me ook wel uniek! :D
Wel heen en terug meten dan hè, ivm met het verschil luchtsnelheid en grondsnelheid. ;)
Weet niet wat Bert meet, maar dat zou al aardig het verschil kunnen verklaren; Bij windkracht 3/4 heb je zo 80km/h grondsnelheid met 100km/h luchtsnelheid.

Back