Bouwverslag PICA Bücker Jungmeister 1:5 (YR-PAX)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Lex Risseeuw, 16 mei 2015.

  1. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    v Inmiddels weer een stukje verder. De neus is al een beetje in vorm geschuurd, maar hier kan ik nu niet mee verder totdat ik de motor binnen heb. Die bevindt zich nu ergens tussen Hong Kong en Hoofddorp.
    Ik heb een Turnigy SK3 Aerodrive 4250-500kV besteld en ben van plan hem te gaan draaien op een Lipo 5000 4S of 5S. Ook twee propellors 15x8 en 16x8 mee laten komen en dan maar es kijken wat eruit komt.

    BU-0041.JPG

    Ook vast begonnen met het stabilo en de hoogteroeren. De constructie is identiek aan die van het kielvlak en richtingsroer. Ook hier weer verlichtingsgaten aangebracht.

    BU-0038.JPG

    BU-0039.JPG

    BU-0040.JPG

    Groeten,
    Lex
     
  2. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Afgelopen week een aantal dagen gezellig met Nanneke, mijn vrouw, naar de Belgische kust geweest dus vandaar geen vorderingen maar nu weer verder met de Jungmeister.

    Ik wil de hoogteroer scharnieren schaalgetrouw maken aangezien dit wel een specifiek kenmerk is van deze kist.
    Hieronder een plaatje hoe dit er bij de echte uit ziet. Door de off center scharnierlijn komt bij een roeruitslag de voorlijst boven dan wel onder het stabilo uit. Dit geeft voor de vlieger een reductie in de benodigde stuurkrachten voor een roeruitslag.

    133_042.jpg

    Mijn zoon heeft op zijn werk de boogjes gelaserd en ik heb er messing busjes ingelijmd om als lagering te dienen voor het 1 mm koolstof stangetje wat door een plastic buisje van de tip naar de wortel gaat lopen. Ik denk dat dit een mooie aansturing zou moeten worden.

    BU-0042.JPG

    BU-0043.JPG

    Van het weekend wil ik een en ander in elkaar lijmen en als het naar tevredenheid gelukt is komen de foto's van het resultaat.

    Inmiddels is ook de post langs geweest met de instrumentjes en kan me nu ook op het instrument-panel gaan storten.

    Ook de motor en propellors zijn inmiddels binnen dus ik kan ook de neus verder gaan afmaken. Ik heb al het internet afgespeurd of ik een mooie 7 cilinder dummy Siemens Bramo Sh 14A motor kon vinden maar niets gevonden. Ik zit er nu over te denken om hem op de een of andere manier uit hard schuim te gaan maken.

    Tips hoe dit te doen zijn natuurlijk altijd welkom.

    Groeten,
    Lex
     
  3. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Van het weekend nog tijd gevonden om het stabilo en hoogteroeren af te maken.

    BU-0044.JPG

    BU-0045.JPG

    BU-0046.JPG

    Het is inderdaad een mooie spelingvrije stabiele constructie geworden. Ik heb tussen het stabilo en de hoogteroeren een spleet van 1 mm aangehouden om ruimte te geven aan de bekleding. De trimvlakjes zijn ook met 1 mm koolstof pennetjes in de hoogteroeren gezet. Het wordt waarschijnlijk alleen wel een gepriegel om na het bekleden het pennetje nog door de boogjes heen te prikken. Maar goed geduld is dan een schone zaak.

    Groeten,
    Lex
     
  4. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Zoals ik al gemeld heb waren de instrumentjes binnen en ik kon niet wachten om het panel te gaan maken.
    Eerst een malletje getekend met de positie van de instrumenten en vervolgens overgebracht op het panel.
    Het paneel bestaat uit 1,5 mm balsa met hierop een soort formica van1 mm dik gelijmd wat ik nog had liggen.

    BU-0048.JPG

    BU-0049.JPG

    Gaten geboord en het paneel vervolgens grijs geschilderd.

    BU-0050.JPG

    Vervolgens de instrumentjes ingelijmd, lampjes en tekstjes aangebracht en het paneel even los op z'n plek gezet.

    BU-0053.JPG

    Ik had ook nog vanuit Hobbyking een pop mee laten komen maar "Heinrich" blijkt te klein te zijn voor de Bucker.
    Jammer want ik vind hem er wel leuk uitzien.

    BU-0055.JPG
    Groeten,
    Lex
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Erg mooi paneeltje!
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    maar "Heinrich" blijkt te klein te zijn voor de Bucker.

    Kussentje onder z'n gat? :D

    Of is 'ie echt een schaal te klein?


    jan.
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Wordt een mooie Jungmeister Lex, de Bücker is in goede handen terecht gekomen!
    Hoogteroer scharnieren en cockpitpaneeltjes zien er goed uit!

    Ik heb trouwens een tot Brit verbouwde "Heinrich" in mijn 1/4.8 Moth zitten en de schaal klopt toch wel hoor.
    Ook in jouw 1/5 Jungmeister zou hij goed moeten passen.

    [​IMG]

    Net wat Jan zegt, gewoon iets hoger in de cockpit plaatsen.
    Een kussentje onder z`n kont zal alleen niet gaan want het is een buste ;)

    Zo heb ik `t gedaan bij mijn "Heinrich":

    Tiger_Moth-369.JPG

    De buste wat verhoogd met balsa (en in mijn geval er een "Brit" van gemaakt).
    Ook de basis afgeschuind in een meer realistische zithouding, nl. wat naar voren gebogen:
    (zie bijvoorbeeld de piloot in de foto van de 1:1 G-BUTX hierboven)

    Tiger_Moth-370.JPG

    Past prima in een 1/4.8 of 1/5 schaalmodel:

    Tiger_Moth-448.jpg

    Succes met je mooie Jungmeister!
    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  8. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Jan en Ramses, dank voor het meedenken maar ik ben bang dat hij toch echt te klein is. De echte schaal van de Jungmeister is 1:4,4 ipv 1:5 zoals geadverteerd. Als ik uitga van een schouderbreedte van 45 cm voor een gemiddelde man is Heinrich schaal 1:5,4. Het oogt ook gewoon niet goed. Met name in de breedte is het gewoon veel te ruim. Ik ga nog wel even kijken of een verhoging zoals door Ramses aangegeven het beter maakt. De positionering wordt dan in ieder geval wel een stuk beter.

    Groeten,
    Lex
     
  9. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Dave Platt heeft dit model( net als de andere Pica's) als ontwerper altijd genoemd: stand-off scale in another state. Dus echt stand-off . Pica= Platt In Colonial America voor de zinloze weet. Heb ooit de de fabriek mogen bezoeken in Miami, allemaal erg aardige mensen en niet- moeilijk doen
     
  10. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels weer een stukje verder "mit dem Meister". Ik heb me met name geconcentreerd op de uiteinden, de neus en de staart. Bij Hobby King had ik een staartwielsetje gekocht wat ik heb omgebouwd. Het geheel is verend gemaakt en wordt straks met een veertje gecentreerd gehouden. Uiteindelijk wordt het geheel met een stukje leer bekleed zoals bij de echte kist.

    BU-0062.JPG
    BU-0061.JPG

    Vervolgens de aandacht naar de neus verplaatst waar ik de laatste blokken ingelijmd heb en vervolgens het geheel in model geschuurd totdat de Jungmeister vorm erin zat. Het luik voor de accu bergplaats heb ik voorzien van vier magneetjes wat een prima sluiting geeft.

    BU-0063.JPG

    BU-0067.JPG
    Ook de motorkap zit op z'n plek, alleen de blisters moeten er nog wel op.
    Het gapende gat aan de voorkant schreeuwt ook om een dummy motor dus die zal ook gemaakt moeten worden.
    Zoals op onderstaande foto is te zien zit hij met drie hoeklijntjes bevestigd. Ik heb er wel voor gezorgd dat ze straks tussen de cylinders door te benaderen zijn. Ik hoop trouwens ook dat ik straks deze maat propellor kan draaien.

    BU-0064.JPG

    Tenslotte nog even een paar overall plaatje met een inmiddels gedeeltelijk beklede staart.
    Als bekleding gebruik ik Sig Koverall waar ik tot nu toe hele goede ervaringen mee heb. Het is een doekachtig materiaal wat met spanlak aangebracht wordt (voor de oudjes onder ons net zoals vroeger met zijde). Daarna met een folieboutje strijken totdat het strak is en vervolgens de structuur in 4 a 5 lagen dichtlakken en het blijft voor eeuwig strak. Hierna kan het geheel geschilderd worden.

    BU-0057.JPG

    BU-0058.JPG

    Groeten,
    Lex
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wordt mooi lex echt netjes
     
  12. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    De laatste tijd heb ik vanwege de op handen zijnde verhuizing van mijn jongste zoon weinig aan de Jungmeister kunnen doen. Vanwege de verhuisdozen en andere spullen kan ik ook op het moment mijn kont niet keren in de garage.

    Ik heb echter wel de staart verder af bekleed en op de romp gelijmd. Ook de servo's en de buitenkabels voor de hoogteroeren zitten er inmiddels in. Het richtingroer wordt pull-pull bediend. Foto's volgen binnenkort.
    De romp is dan zo'n beetje in ruwbouw gereed en kan ik m'n aandacht naar de vleugels gaan verleggen.
    Pascal had al een beginnetje gemaakt met de bovenvleugel, dus die zal als eerste op de bouwplank komen te liggen.

    BU-0001.jpg

    Ik heb trouwens toch nog een 7 cylinder dummy motor kunnen vinden in de goede diameter. Het is dan wel geen originele Siemens Bramo Sh 14A maar een Pratt and Whitney Wasp. Niet helemaal zoals het hoort maar het gaat er vast wel leuk uitzien. Alvast een plaatje van Parkflyerplastics waar ik hem heb besteld.

    BU-012.jpg

    Groeten,
    Lex
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De Jungmeister is bij jou in goede handen Lex, hij wordt prachtig!
    (ik krijg bijna spijt dat ik `m verkocht heb... echt een gave kist)
    Met de dummy voorop wordt hij helemaal blits.

    Wat voor een kleurlak ga je gebruiken over de spanlak?

    Groeten, Ramses
    .
     
  14. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Nou, onze jongste zoon is inmiddels verhuisd dus ik heb weer ruimte. De dummy motor en een nieuw poppetje (nu wel de goede maat) zijn inmiddels binnen.

    BU-0069.JPG

    Vandaag de blisters op de cowling geplaatst. Om de verdeling te bepalen heb ik een simpel plaatje van het vooraanzicht gemaakt en om de 51,429 graden een lijntje gezet. Uitgeprint en de kap erop gelegd om af te tekenen. Vervolgens met CA de blisters op de cowl gelijmd.

    BU-0073.JPG

    BU-0075.JPG

    Ik ben nu voorlopig klaar met de romp en ga van de week aan de vleugels beginnen. Het kielvlak en richtingroer lijm ik pas vast als de romp bekleed is.

    BU-0076.JPG

    BU-0082.JPG

    BU-0074.JPG

    Groeten
    Lex
     
  15. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ramses,
    Leuk dat je hier naar vraagt. Op spanlak kun je eigenlijk iedere soort verf gebruiken. In de grijze oudheid spoot ik altijd met celluloselak (eigenlijk was dat gekleurde spanlak) maar dat mag in Nederland niet meer verkocht worden. Mijn vorige model, de Spacewalker heb ik gewoon met Flexa verf van de Gamma geschilderd. Op zich prima, maar naar mij idee wel een behoorlijke gewichtstoename. Ik denk dat ik voor de Jungmeister toch maar weer de airbrush spullen tevoorschijn haal en hem met sneldrogende acryl ga spuiten. Mochten er mensen zijn die betere ideeën hebben dan houd ik mij aanbevolen. Ik moet wel zeggen dat ik gezien het kleurenschema wat ik heb gekozen niet uitkijk naar het afplakken.

    De motor en de vlieger ga ik gewoon penselen met humbrol verf.
     
  16. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels weer een stukje verder. Ik ben zoals al aangekondigd verder gegaan met de bovenvleugel en ik moet zeggen, dat was geen feestje. Pascal had er al een beginnetje mee gemaakt maar had waarschijnlijk per ongeluk de hoofdliggers in de center sectie te kort afgezaagd. Alleen het dunne triplex liep nog door. Dit betekent dat ik eigenlijk het hele verband en sterkte met de aanhechting van de buitenvleugels met de center sectie kwijt was.
    Ik heb nog overwogen om een hele nieuwe bovenvleugel op te zetten maat uiteindelijk voor de volgende oplossing gekozen.

    Ik heb in de te kort afgezaagde liggers een koolstof pen gelijmd en met behulp hiervan de liggers verlengd tot de juiste lengte. Na het samenvoegen van de vleugels ga ik de verbinding ook nog omwikkelen met koolstof band en indrenken in epoxy. Ik denk dat het dan wel sterk genoeg zal zijn. Het moet wel heel dun blijven want er komt geen indekking op. Ik heb door al het "gebroddel" weinig foto's van de bouw van de bovenvleugel gemaakt maar in ieder geval hier twee plaatjes zoals hij nu op de bouwplank ligt. De buitenpanelen zijn volgens mij in de juiste pijlstelling samengevoegd met de centensectie en het geheel ligt nu te drogen.

    BU-0083.JPG

    BU-0084.JPG

    Voor de onderleugel die bijna identiek is zal ik wel een verslag en plaatjes maken.

    Groeten,
    Lex
     
  17. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Hoi Lex,
    Ik volg je draadje op de voet , en v.w.b de boven vleugel deze is op de tekening als een geheel evenals de ondervleugel.
    de reden dat ik het had afgezaagd was voor mij , omdat ik de center section van de vleugel er vast op wilde bouwen zodat ik dan alleen op het veld de linker en rechter vleugel helften hoefde te monteren hierdoor kon ik zowel de onder als bovenvleugels als een geheel incl. tussen struts in de auto leggen.
    Geen geneuzel met spandraden etc .
    gewoon het geheel tegen de kist schuiven vast schroeven en klaar!

    Sorry dat je er nu hinder van ondervind

    Groetjes pascal
     
  18. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Pascal,
    Dit verklaart alles. Ik heb het toch nog prima kunnen oplossen en ik ben ervan overtuigd dat de vleugel nu zelfs zonder koolstofband sterk genoeg is.

    Groeten,
    Lex
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hi Lex,
    Goed bezig!
    Kwam afgelopen weekend bij het Oldtimertreffen in Bad Langensalza de volgende modellen van de Bucker tegen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook een mooi kleurenschema hoor!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ook dit fraaie 3-tal:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Allen voorzien van een 3-cilinder Saito, Machtig!

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina