Pilatus PC-6 Turbo Porter

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 1 feb 2014.

  1. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik moet met andere woorden iets verzinnen om de trekkracht te meten?
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De trekkracht bij 60 a 70 km/h moet je eigenlijk weten.
    Met die snelheid sleep je ongeveer.
    De stroom zakt maar heel weinig tijdens de sleep.
    Bij mij maar 3 tot 5 A volgens mij.
    Maar dat kan net zo goed komen doordat de piek snel van de accu is.
    Als het zaterdag mooi weer is en ik ga slepen zal ik er eens op letten.

    Pas op met geen vol gas geven ik heb pas een regelaar om zeep geholpen waarschijnlijk doordat het niet volgas op de zender ingesteld stond.
    Persoonlijk vind ik trouwens dat je met 2000 watt makkelijk een 4 meter kist van 7 kilo moet kunnen slepen.
    Zelf sleep ik met rond de 3500 watt tot 17 kilo weg.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2015
  3. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat is nogal lastig om te meten denk ik zo.
    Rudimentair een hangweegschaal aan de staart binden zal ook wel in de buurt komen zeker. :)
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha dat is inderdaad lastig dat ben ik met je eens.:D
     
  5. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Tot de dag dat ik geen ontvangst meer had... :(

    IMG_2255.JPG

    Motor heeft bij wonder geen schade (zit daar ergens links in de grond :D) evenals de rest van de elektronica met uitzondering van de ESC en lipo's.
    Ik vermoed een storing in de stroomvoorziening, kon niets meer doen buiten toekijken hoe hij verticaal de grond in ging. Motor viel ook uit wat wijst op de failsafe mode van de ESC. Ontvanger opnieuw getest en doet het prima. Ontvanger lipo heeft een deuk en geeft foute waarden aan dus kan niet met zekerheid zeggen of het die was.

    Onmiddellijk een nieuwe besteld bij Lindinger inclusief een upgrade naar Jeti MAX BEC 2D met duo lipo failsafe.

    To be continued...
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    KAK!

    Succes met de weder opbouw
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    oooohhhhh balen zeg.

    Het viel me in het eerste bericht dat je in dit draadje plaatste al op maar heb er niets over willen zeggen, doe het nu toch; ik snap niet dat je zo'n grote, mooie kist uitrust met de goedkoopste servo's en UBEC die je kunt vinden.
    Die TGY-4409MD zijn hele dikke, goedkope servo's (trekken bijna 10kg/cm) die dus ook een aardige hoeveelheid stroom kunnen trekken. Maar een gewone degelijke standaardservo volstaat ook op de roeren. Persoonlijk zou ik dan voor een gerenommeerd merk gaan. Dit soort kisten kun je best voor een normale prijs vliegklaar maken, ook als je kwaliteits-onderdelen gebruikt.
     
  8. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja, heb je wel gelijk in maar dat besef je pas als het te laat is uiteraard.
    Wat voor servo's stel je dan voor? De servo houders in het toestel zijn allemaal voor een standaard servo gemaakt zoal die TGY's dat er nu in zaten.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb zelf die fout ook wel eens gemaakt hoor, meer dan eens. Ik bedoel het ook niet rot.
    Het is altijd lastig om hierin advies te geven omdat dan direct mensen gaan roepen dat ook servo's van de gerenommeerde merken kapot kunnen gaan etc. En toch ga ik daar voor. Je hebt met die Jet MAX BEC al een andere keus gemaakt, zou ik ook doen.
    Persoonlijk (maar daar mag een ander best anders over denken) zou ik bijvoorbeeld Graupner C5077 nemen, behalve voor de sleepkoppeling. Daar moet een sterkere op.
    Maar ook Futaba en Hitec hebben vergelijkbare dingen. Beetje zoeken naar de geschikte afmetingen en dan rond de 5kg/cm sterk, dat moet echt voldoende zijn.
    MG is niet direct nodig. MG heeft normaal gesproken ook iets meer speling dan nylon tandwielen. Analoge servo's zijn prima, digitale zijn misschien sneller maar ik kan daar geen voordeel aan ontdekken. En ze verbruiken wel veel meer stroom.
    Digitaal en MG drijft de prijs op; dat kun je ook gebruiken om goede analoge servo's et nylon tandwielen te nemen.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb aan de verleiding weerstaan voor m'n Big Lift om er "goedkopere maar met mooie specs" servo's op te zetten.
    Op een funkistje komt nog wel eens een HK servo maar dat is het dan ook.
    Ben gegaan voor de analoge S3010 servo, die zichzelf al genoeg bewezen heeft. Duwt 6 kg op 6V, wel 'slechts' 0,16s . Kosten iets meer dan 20 euro per stuk, wat zeker niet de hoofdprijs is.
    Op de sleepkoppeling nog niets want die is nog niet geïnstalleerd maar gaat ook een sterke analoge servo worden.

    Als het geen acro of dergelijke betreft is die snelheid van servo's IMHO niet zo belangrijk.

    Het is rot om die Porter zo aan barrels te zien. Mooie kist... (ben jij het die die Hacker motor verkoopt op 2e hands?)
     
  11. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik ga eens op onderzoek naar degelijke servo's. Ik heb nu allemaal Turnigy's.

    @dries_neyrinck : inderdaad, dat is deze vorige motor die er op stond. Kan best de deur uit, anders kom ik toch te veel in de verleiding om een andere kist te kopen :). Al de 4S lipo's zijn ondertussen al verkocht.
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik heb destijds gekozen voor Dymonds van Staufenbiel.
    Mede afgaand op het verhaal van Arjan.

    Zie mijn handtekening voor details (onder Modellen).
     
  13. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ondertussen is hij klaar! :yes:
    Nog altijd hetzelfde uiterlijk maar wat er in zit is van groter belang deze keer.
    Ben voor Dymond DS5100 servo's gegaan voor aileron en elevator. Rudder, flaps en sleepkoppeling hebben nog de TGY's aangezien die niet van levensbelang zijn om hem in de lucht te houden. Ook meer aandacht besteed aan een nette afwerking binnenin. Bekabeling mooi weg gestoken met zo min mogelijk punten die kunnen falen, wieltjes voorzien van lagers en bij aerobertics stand-offs gevonden voor een DLE55 die perfect passen. De kers op de taart is uiteraard de MAX BEC 2D en een SM UniSens-E telemetrie module die compatibel is met men Futaba 14sg.
    Nu hopen op een mooie herfstdag!
    Als het licht wat mooier is overdag komen er wel wat foto's aan.

    Groetjes
     
    dries_neyrinck en PH-SVV vinden dit leuk.
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  15. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    ImageUploadedByTapatalk1448038828.641041.jpg ImageUploadedByTapatalk1448038838.654531.jpg
    Dat gaat niet twisten. :)
     
  16. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Eindelijk de Unisens-E aan de praat gekregen. Heb het gecheckt met een echte wattmeter en de info klopt. Niet slecht voor 65€!

    IMG_2665.JPG
    IMG_2666.JPG
    IMG_2667.JPG

    Laat het nu eens mooi weer worden!!!!

    Groetjes
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2015
  17. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo Bongose ,
    even een vraag klopt de benaming zo ..Unisen-E /? of moet er nog een s achter en een type?
    vraag dit omdat ik dezelfde zender heb en tot nu toe alleen maar de futaba vario,s enz heb gebruikt .
    En op welke ontvanger heb jij hem aangesloten ?
    De Futaba R7008SB FASSTest-2.4GHz misschien ?
    Een hoop vragen , maar misschien kun je er op antwoorden.
    Denk er namenlijk over om ook zoiets aan te schaffen.
    Alvast dank
    Joop
     
  18. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Sorry, foutje, het is een Unisens-E van SM Modellbau.
    Hij zit inderdaad op een R7008SB in combinatie met een T14SG zender.
    Als je deze wil gebruiken moet je wel nog de UniDisplay+ of de USB interface kopen om de instellingen aan te passen.
    Als je er bij stil staat wat de echte Futaba telemetrie dingetjes kosten dan is de keuze snel gemaakt.
    Heeft me wel wat tijd gekost om het allemaal uit te vissen maar het loont de moeite.

    Groetjes
     
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ook met een update kabel van Graupner kan het als ik me niet vergis (ik heb de update kabel van SM, dus nooit geprobeerd)
    Ik gebruik de Unisens-E in combinatie met een Graupner MX-20, ook naar volle tevredenheid.
     
  20. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Deze week nog lekker kunnen slepen dus we zijn helemaal in form voor de sleepmeeting komende zaterdag!
     
    vissermax vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina