Pilatus Porter, in een andere uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door SRS, 11 apr 2014.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Na lang wikken en wegen besloten om de Pilatus Porter zelf te bouwen. Ik had enorm zitten twijfelen om een ARF te kopen, en bijna op het bestelknopje gedrukt. En bij twijfel toch maar niet gedaan. Nu ff geen ARF, maar zelfbouw. De voldoening, daar is het toch wel om te doen.

    Na wat zoekwerk kwam ik een CAD tekening tegen, en Jan-Hein gevraagt of hij er even naar wilde kijken. Mijn wens was een maatje kleiner, 2m50 om precies te zijn. Na een kleine brainstorm sessie het groene licht gegeven en er is een lasersetje in de maak! Iets kleiner dan ik in eerste instantie wilde, en ik had tevens ook een andere reden om deze kist te bouwen.

    Ik vind de Pilatus Porter een eigenzinnige kist, die een ''iets-maar-ik-weet-niet-wat'' factor heeft. Een maatje kleiner om het vervoer wat eenvoudiger te houden, maar wel groot genoeg om goed te zien als ie wat hoger is tijdens de sleep. Want ik wil wel met de Porter gaan slepen. Ik heb genoeg projecten, dat is waar. Maar door een omstandigheid heb ik besloten deze Porter naar voren te schuiven. Het gaat geen haastklus worden,maar ik heb wel de motivatie om deze kist af te bouwen.

    Voor mij gaat deze Porter een bijzondere betekenis krijgen. Er is een VQ model Porter in de Tiger uitvoering. Bij gaat het geen tiger uitvoering worden, maar een Bijke uitvoering. Bijke was onze eerste hond, een Friese Stabij van nog geen 10 jaar oud. Was, want vorige week heb ik hem moeten laten inslapen ivm met miltkanker. Geleden heeft ie niet,en wij kunnen terug kijken op een bijzonder leven die hij gehad heeft.

    Ik liep al langer met dit idee rond om eens een vliegtuig naar het thema van 1 van mijn honden te bouwen. (ik had er 2) maar na deze gebeurtenis wist ik het zeker. Bijke was net zo eigenzinnig dan de Porter er uit ziet. Maar zo heeft Bijke wel meer overeenkomsten met de Porter. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, het gaat tenslotte om een sleper die gebouwd gaan worden.

    De een zal mij wel gestoord vinden met dit idee, het zal wel. Een Freddi uitvoering of Tiger is in mijn ogen net zo gek, (of een goed idee) en in mijn geval word het een Bijke uitvoering. Hoe dat gaat worden weet ik nog niet. Ik heb een 5 tal foto's uitgezocht die ik wil gebruiken voor dit idee. Gerben heeft zijn Rascal voorzien van een logo met tekst. Ik vond dat wel wat, dus ga ik misschien wel wat ''lenen''... ;) Iets met ''Bijke Glider towing company''. Een foto van zijn kop als logo lijkt mij wel iets, al dan niet bewerkt. Als iemand een ander idee heeft hoor ik dat graag.

    [​IMG]

    Ook had ik het idee de Pilatus Porter volledig in de kleuren te maken zoals Bijke dat had. Maw, het zwart/wit patroon over het toestel heen. De neus zwart, en de rest in kleuren. Alleen heb ik nog geen idee hoe ik dat moet visualiseren. Jan-Hein had een goede oplossing, die gaf een adres waarmee ik aan de slag kan. Als iemand nog een ander idee heeft hoor ook ik dat graag. Ik ben er nog niet uit, andere kleuren en dan een foto en logo kan natuurlijk ook.

    Wat foto's om het verhaal compleet te maken, want anders weet de rest niet waar het over gaat. Iedereen weet hoe een Porter er uit ziet.

    [​IMG]



    Een logo afgeleid van deze foto?

    [​IMG]


    En een paar foto's voor het patroon.

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ik vindt het een mooi eerbetoon!
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat een leuk idee Douglas!
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Gaaf man
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Inmiddels van Gerben een mooi logo-opzet gekregen die ik gisteren avond in de mail kreeg. Heb er even vluchtig naar gekeken, en dat ziet er gaaf uit! Moest vanmorgen weer erg vroeg, maar als het verder uitgewerkt is zal het eind idee wel geplaatst worden. Nu nog ff te tekst erbij van ''Bijke glider towing company'' en het is zowat klaar. De ideeen druppelen binnen, alhoewel ik het nog niet kan voorstellen hoe ik Porter op Bijke kan laten lijken. Dat word nog ff broeden...

    Wel heb ik veel positieve reacties gehad, en ook dat doet goed!
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Leuk! Ga ik volgen!
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Douglas is on a jazz . Goed man .
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Het Bijke logo is klaar, met dank aan Fred. (een maat van Gerben) Ik ben er meer dan blij mee, en zal dit logo in diverse formaten laten plotten zodat ik het ook nog op andere toestellen kan plakken.

    Fred, bedankt!


    [​IMG]

    Gerben kwam met een goed idee om het Bijke print op de Porter te zetten. Basiskleur wit en grijze vlakken in kleur zoals Bijke had met kleine zwarte accenten.

    Nu nog iemand vinden die dit kan vertalen naar de Porter.

    Ben zelf geen ontwerper, maar als ik een voorbeeld heb kan ik het wél maken...
     
  9. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat ben jij toch verschrikkelijk goed bezig !

    SUCCES. Tom
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Oh gaaf, ziet er erg leuk uit, mooi toestel ook.
     
  11. Fred59

    Fred59

    Lid geworden:
    21 nov 2008
    Berichten:
    14
    Beste Douglas, graag gedaan. Heb je een plaatje waar de Pilatus Porter 'blanco' op staat. Ik wil er de komende dagen wel even naar kijken en een voorbeeld maken hoe je hem zou kunnen bekleden. Het idee dat Gerben aangeeft komt ook van mij en kan ik wel vertalen via een plaatje. Ik ben blij dat je het logo mooi vindt. Vond je verhaal mooi vandaar mijn bemoeienis.

    Groetjes Fred
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Hoi Fred, niet gedacht dat jij hier op het forum zat. Aangenaam kennis te maken... ;-)

    Ik ga ff kijken voor een ''kale Porter'' plaatje, zal ik hier de link wel neerzetten. Ben blij dat jij hier ook naar wil kijken. Meestal komt het wel ten goede van het logo en het totaalplaatje. Fred, nogmaals bedankt!

    En ik heb echt veel positieve reacties gehad, ook via andere media. Zo iets doet altijd goed! Ik vind het bijzonder te noemen...
     
    Terence vindt dit leuk.
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Nog een 2 tal foto's van de linker en rechterkant.
    [​IMG]


    [​IMG]
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gaaaaaaf logo!!
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dit wordt mooi. Toestellen met een ziel erin, altijd heel bijzonder. Heel pakkend en mooi logo ook trouwens!
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Idd, het logo is erg mooi en ook heel goed gelukt. Alle credits voor Fred, ik heb er heel veel goed reacties op gehad.

    Even wat aanvulende info voor Fred. Om de Porter net dat kleine beetje extra te geven. Bij ons in de buurt hebben we behoorlijk veel vogels. 1 vogel springt er dan ook uit, en het was dan ook enkel die ene vogel waarop Bijke op reageerde. Als die vogel zijn geluid maakte reageerde Bijke altijd op zijn typische manier. Het ''Bijke vogeltje'' bleek een groene specht te zijn, die wij met regelmaat horen.

    Misschien een idee om dit vogeltje een plekje te geven op de Porter? In de vorm van sticker. Geen prominente/opvallende plek, maar subtiel ergens geplaats. Het is tenslotte wel iets wat zeker bij Bijke hoorde.

    Onderstaand plaatje lijkt mij wel wat. De 2e overigens ook.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. ThaSySman

    ThaSySman

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    33
    Locatie:
    FL
    Gaaf verhaal achter het toestel. Hoewel het natuurlijk wel erg triest is.

    Heel erg mooi project en een mooi toestel. Ik heb geen verstand van vliegtuigen enzo. Maar vind dit verhaal wel pakkend en heb het helemaal gelezen.

    Groetjes, en veel veilige vliegkilometers gewenst!
     
  19. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    heel apart ja, succes met bouwen
     
  20. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Mooie hond, mooi verhaal, succes met de bouw. Ga ik volgen.

    Freek
     

Deel Deze Pagina