Pilot rc super decathlon 107

nu je de eerste vluchten gemaakt hebt, hoe is jouw indruk m.b.t. het vermogen met de 55DLE?, denk je dat de 35 DLE deze kist ook aan kan?
Ben zelf een beetje schaalvlieger, aan de prop hangen met zo,n kist zal ik nooit doen.

Dle 35 schrijven ze voor om gewoon schaal te vliegen. Maar volgens mij moet je toch een stuk aan lood toevoegen om het cg goed te krijgen dan.
Dit vind ik wat jammer.
Misschien met alles aan batterijen vooraan te plaatsen het wel kan zonder extra lood?
Met mn dle55ra die nog aan het inlopen is heb ik wel een pak vermogen waar ik in principe me zal kunnen prophangen. Al weet ik niet of ik dat ooit zal doen.
Maar bij mn eerste vluchten was ik wel blij dat ik het extra vermogen had.
Door een niet echt geslaagde eerste landing kwam ik tamelijk dicht op het einde van ons kort plein.
Vol gas en was onmiddellijk weer van de grond.
Filmke volgt nog.
Mvg Wes.

Dle 35 schrijven ze voor om gewoon schaal te vliegen. Maar volgens mij moet je toch een stuk aan lood toevoegen om het cg goed te krijgen dan.
Dit vind ik wat jammer.
Misschien met alles aan batterijen vooraan te plaatsen het wel kan zonder extra lood?
Met mn dle55ra die nog aan het inlopen is heb ik wel een pak vermogen waar ik in principe me zal kunnen prophangen. Al weet ik niet of ik dat ooit zal doen.
Maar bij mn eerste vluchten was ik wel blij dat ik het extra vermogen had.
Door een niet echt geslaagde eerste landing kwam ik tamelijk dicht op het einde van ons kort plein.
Vol gas en was onmiddellijk weer van de grond.
Filmke volgt nog.
Mvg Wes.

Laat maar komen dat filmpje, maar na jouw uitleg hierboven durf ik gewoon de 35 DLE erop te zetten, al is wat extra power nooit verkeerd.

Hier is het filmpje.
Niet veel speciaals gewoon een paar rustige eerste vluchten.
Landingen waren niet allemaal ok maar ik moet nog het vliegtuig wat aanvoelen.
Misschien zwaartepunt nog wat meer op de neus leggen.
En zeker geen wind volgende die van iedere richting kwam maar een mooi stabiele wind.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag terug een paar vluchtjes gedaan.
Ik zit met een vraag omtrent het zwaartepunt.
Vliegtuig vliegt op zich goed maar wat ik vind is dat ie gevoelig is op hoogte.
Zelfs als ik flaps gebruik vind ik de kist overdreven veel lift hebben.
Landen moet ik echt moeite doen om de kist te doen zakken.
Ook een meskant lukt me niet echt. Ik ga op de zijkant en zelfs met weinig throttle en haast niks van rudder wil het vliegtuig zeer sterk klimmen.
Dus ik denkt dat er gerust wat gewicht extra in de neus mag.
Wat denken jullie. Denk ik goed?
Nu is mn zwaartepunt volgens handleiding.
Mvg Wes.

Het klinkt alsof je zwaartepunt verder naar voren kan.
Vlieg eens inverted en kijk dan wat het toestel doet.
Zelfde geld voor meskant, moet je de kast van je af duwen of naar je toe trekken?

Een inverted viel eigenlijk redelijk mee. Vloog tamelijk zelfde hoogte zonder hoogteroer te gebruiken.
Maar met vol gas heb ik dit nog niet geprobeerd.
Bij meskant moest ik wel behoorlijk de kist van me weg duwen om in rechte lijn te kunnen vliegen.
Mvg Wes.

Zwaartepunt voorzichtig naar voren verplaatsen kan minder kwaad dan naar te ver naar achter verplaatsen. Niet gelijk 500 gram in de neus leggen, maar kleine stapjes en elke keer een vluchtje maken om te zien wat het effect is.

Een inverted viel eigenlijk redelijk mee. Vloog tamelijk zelfde hoogte zonder hoogteroer te gebruiken.
Maar met vol gas heb ik dit nog niet geprobeerd.
Bij meskant moest ik wel behoorlijk de kist van me weg duwen om in rechte lijn te kunnen vliegen.
Mvg Wes.

Beste Wes,

Over het inverted vliegen, om je 'zero gravity' (Bert v/d Vecht heeft daar hier ergens een hele mooie omschrijving van geplaats) te bereiken dient het model zowel in normale als inverted vlucht met een lichte boog te dalen. Deze daalvlucht moet beide kanten op gelijk zijn.
Dat je kist nu neutraal vliegt neutraal als inverted duidt inderdaad op een iets achterlijk zwaartepunt.

Ook het moeten duwen van de kist betekent gewoonlijk dat het zwaartepunt verder naar voren mag, al of dat ook voor een model als een Decathlon helemaal opgaat weet ik niet zeker...

Gewoon proberen, zwaartepunt naar voren plaatsen kan weinig kwaad, zolang met mate zoals Fraggy al schreef.

Ok dan weet ik wat me te doen staat volgende vliegdag.
Zal wat gewicht toevoegen en zien wat het effect is.
Eigenlijk als ik zo kijk heb ik de hoogteroeren lichtjes naar beneden moeten trimmen.
Dus zou inderdaad wel kunnen dan dat mn zwaartepunt te ver naar achter ligt.
Mvg Wes.

Intussen al enkele vluchten gemaakt met meer gewicht in de neus en het is veel beter nu.
Voorlopig laat ik het nu zoals het is.
Wel heb ik een vraagje over de warmte in mn cockpit.
Het viel met op na paar vluchten dat de onderkant van mijn benzinetank redelijk goed warm had. Dit komt omdat de tank net boven de tunnel zit waar mijn uitlaat in doorloopt.
Of ik me hierover zorgen moet maken weet ik niet want soms zie ik uitlaten gewoon bloot in de romp lopen van sommige vliegtuigen.
Nu dacht ik om de voorzien gaten open te maken die op het einde van de uitlaattunnel zitten. Zodat ik wat luchtdoorstroming krijg door de tunnel.
Zoals je hier kan zien van zn grotere broer.

8lr5.png

Maar of die veel zal uitmaken weet ik niet want ik heb al een opening waar de uitlaatpijp uit komt waar ook al lucht uit kan.

Hier zie je de ovale gaten zitten van mijn decathlon:

ulnu.jpg

Zelf vind ik het wel niet zo mooi zo met die extra gaten maar als het niet anders kan.
Wat denken jullie?
Mvg Wesley.

Je wilt graag luchtstroming door de uitlaattunnel om de dempers te koelen. Dat merk jij nu ook.

De folie aan de achterkant van de tunnel open maken kan werken, maar het is niet zo fraai en je wilt eigenlijk de lucht eruit zuigen.

Ik heb daarom voor de uitlaattunnel van mijn Pitts louvres gemaakt.

IMG_1977.JPG

IMG_1969.JPG

IMG_1973.JPG

IMG_1993.JPG

IMG_1983.JPG

De louvres zijn natuurlijk in kleur gespoten.

IMG_2814.JPG

Je kunt dit waarschijnlijk ook wel kant-en-klaar uit de bouwmarkt halen als je een beetje zoekt. Ik heb soortgelijke louvres ook op mijn Extra zitten en je ziet van de onderkant in de lucht nauwelijks dat de romp open is, maar het koelt wel goed!

Is misschien een idee maar of het mooi oogt op een decathlon weet ik niet.
Dus met andere woorden is de warmte in de cockpit niet goed?
En zal ik eventueel dus toch de tunnel open moeten maken aan de achterkant.
Mvg Wes.

Wat ik me ook afvraag als je deze foto ziet of deze personen geen last hebben van teveel warmte in de romp.
Deze liggen er gewoon open bij naast de brandstoftank.
Misschien zoek ik het wel te ver dan.

mlcz.jpg

Net mijn pilootfiguurtje ontvangen. Deze moet nog in mn decathlon komen.

c6zq.jpg

Nu vind ik hem nog te kaal.
Eerst was ik van plan om nog een zonnebril te maken maar voorlopig begin ik met een hoofdtelefoon zoals de meeste piloten op hebben.
Hier alvast mn onderdelen gemaakt.
czmr.jpg

Hoofdtelefoon is af. Vind het nog redelijk gelukt.

Hier nog zonder verf:

vjws.jpg

Hier met verf maar moeten nog paar details met de hand gedaan worden.

tsgj.jpg

Nu toch nog effe kijken voor een zonnebril.
Hier het frame al samen gebokst met koperdraad.

x7r7.jpg

Ziet er hier nog wat sullig uit maar met donkere glazen erin zal dit wel anders zijn :-)

fbpi.jpg

Back