Piper Cub J3 Trainer

De winter is alweer een tijdje voorbij. Daar waar ik dacht; 'ik bouw in de winter en in de zomer vliegen', zei iedereen: daar doe je wel een jaar over. En dit lijkt werkelijkheid te gaan worden. Uiteindelijk blijkt de factor tijd daar een grote invloed op te hebben. Toch heb ik de laatste tijd wat gebouwd. Ik kon ook niet anders, omdat mijn vriendin er ook een beetje gek van werd. Hieronder het resultaat.

Het landingsgestel. Zelf gesoldeerd, en ik ben er trots op!
full


Het hoogteroer gemonteerd:
full


De neus vordert erg goed:
full


En als je hem dan in elkaar zet is het toch wel een mooi plaatje:
full


De volgende stappen zijn:
- Schuren vleugels en ailerons
- Schuren vliegtuig
- Inbouw mechanica
- monteren vleugels en vleugelsteunen
- verf en beplakken (denk ik)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo HuisTiraN

Mijn setup staat op pagina 2 en is niet meer van deze tijd, mijn advies is dan ook een ruime richt lijn.
Motor: Dymond HQ 42/42. combo VTX 80.
Prop maat: 13x8/14x7
Lipo: 4s 4000/5000.
Deze setup is wellicht aan de zware kant maar hou er van iets over te hebben.
Servo: 4x dymond D 250.(3 kg metalen tandwiel).
Ik hoop je vraag hier mede te hebben beantwoord, en je landingsgestel zit er goed uit.

gr EJJK.
 
Als ik het goed zie is het landingsgestel met gewoon soldeertin gesoldeerd. Of het overal goed vast zit kan ik niet op de foto’s zien maar enkele punten lijken mij niet echt goed vast te zitten. Een tweede punt is dat soldeertin geen sterke verbindingen maakt. Mechanisch sterke verbindingen bedoel ik dan.
De kans is groot dat al heel snel de verbindingen waar de meeste krachten op komen los zullen breken. Misschien al bij de eerste landing!

Een tweede probleem is dat het een star landingsgestel is. Bij het “echte” vliegtuig zitten er veren in de kruisstangen om de klap van de landing op te vangen. Bij dit model zitten er geen veren in dus komen alle tikken rechtstreeks en volledig op de soldeerverbindingen. Als dat gewoon soldeertin is zullen die dus al snel losbreken.
Net als bij het echte vliegtuig veren gebruiken zal al veel helpen maar dat is wel een lastig iets. De soldeerverbindingen verbeteren lijkt mij een makkelijkere en betere oplossing. De zaak met hardsoldeer overdoen is een goede oplossing maar dat moet je ook op de juiste manier doen. Je hebt daar de juiste materialen en een brander voor nodig. Solderen doe je dan bij duidelijk hogere temperaturen dus wees voorzichtig!
Ook kan je de verbindingen met dun staaldraad omwikkelen en daarna met soldeertin goed doorsolderen. Dat heb ik zelf regelmatig gedaan en dat werkt behoorlijk goed. Toch moet je de verbindingen af en toe opnieuw solderen want op den duur gaan ze toch loszitten. Goed schoonmaken en met een beetje vloeimiddel opnieuw solderen doet dan wonderen. Het is het dunne staaldraad dat de meeste krachten opneemt en voorkomt dat de verbindingen losspringen.
Succes.
 
Als ik het goed zie...opneemt en voorkomt dat de verbindingen losspringen.
Succes.

Ik heb tin/lood gebruikt om de verbinding te maken. Mocht het echt zo zijn als je zegt, dan is de oplossing inderdaad eerst omwikkelen. Een landingsgestel met vering zou helemaal mooi. Jouw uitleg snap ik ook helemaal. Echter kost dit ook een vermogen volgens mij en zat iig niet in dit bouwpakket.

Dit zal ik later weer oppakken. Schuren staat eerst op de agenda
 
Je hebt dus "gewoon" soldeer gebruikt. Op zich niets mis mee maar niet erg sterk.

Een landingsgestel op schaal zit meestal niet in een bouwpakket. Het zit soms wel bij de hele dure pakketten of is apart te koop, kunnen ze er extra op verdienen. :evil:
Je zou kunnen proberen het zelf te maken. Best lastig maar ik heb het wel gezien en dat werkte best goed. Bij ons op de club is ook iemand die voor een Tiger Moth en een Fokker S11 ook zelf de landingsgestellen heeft gemaakt. Ziet er prachtig uit en werkt net als de "echte". Het heeft hem veel hoofdbrekers en moeite gekost maar dan heb je ook wat. ;);)
 
Wordt een mooi vliegtuig !!!

Ik denk dat dit landingsgestel heel simpel "verend" te maken is.
Knip de onderste delen van de gekruiste draad door, buig er haakjes aan en doe daar een elastiekje omheen,
Daarna met een rubberslang achtig iets afwerken, ik heb er krimpkous voor gebruikt, maar dan niet krimpen.
Zie wat ik bedoel bij het landingsgestel van mijn FunCub.
Ik heb het overigens gesoldeerd maar eerst omwikkels met dun draad.
FunCub

Grtz,
Jan
 
Hele mooie, bruikbare en ook nog simpele oplossing. :thumbsup:
Om toch te kunnen "zeuren". Die haakjes waar de elastieken aan vast zitten kunnen open buigen. Misschien moet je ze rond buigen en dicht solderen?
 
Die haakjes zijn gebogen in staaldraad en ik vlieg al een jaar of 4 zo, ze zijn nog nooit een mm opengebogen.
Daar hoef je echt niet bang voor te zijn.
En als ze dat al zouden willen kan het niet omdat er krimpkous over het elastiek en de haakjes heen zit. (gewoon er over heen geschoven, niet gekrompen)
Definitief dichtbuigen/solderen is geen optie want de elastiekjes moeten af en toe "ververst" worden.

grtz,
Jan
 
Motor setup is wel goed maar is wel max als je 4s lipo gaat gebruiken, dit komt overeen met 6 1/2 nitro motor. Enkele vuist regels: motor gewicht 1/10 van vliegtuig.
aantal watt 200-250 per kg vliegtuig gewicht.
Wat extra vermogen is altijd welkom als het gras aan de hoge kant is.
Motor type HQ-3650 kan ook maar is het min.

gr EJJK.
 
4 S lipo aangeschaft. 2 metal servo's komen eraan. Daarna, met alle tips, kijken naar motor + ESC en verder wat nodig is. Voor het bouwgedeelte gaat het goed. Ik heb het staart en hoogteroer weten te moteren en de veugel vordert ook goed. Vleugel moet nog wel altijd af- en bijgewerkt worden. Door het natte weer zit daar behoorlijk wat vertraging in. Ik mag binnen niet schuren, ergens wel logisch.
Vliegtuig zelf al wel aan het schuren om later te "beplakken" met een folie.

Ik wil voor de leger versie gaan. Waarbij ik hoop dicht bij de uitvoering van Normandië te komen
http://www.normandy-tank-museum.fr/pages/menu2/piper.png

binnenkort weer even een fotootje plaatsen
 
Mijn inmiddels 30 jaar oude Carl Goldberg Piper heeft daar ook iets van weg.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heeft iemand misschien een goede foto van hoe de struts op de Piper Cub 3j SiG zijn gemonteerd? uit de tekening kan ik niet wijs worden. Iemand misschien een idee hoe ik deze het best kan monteren?

En welke prop maat moet ik hebben? op de verpakking staat dit niet goed aangegeven. of moet ik met die aanschaf wachten totdat ik de motor aanschaf?
 
Laatst bewerkt:
Klopt niet helemaal, een vliegtuig heeft ook een beperkende factor in propmaat (denk maar aan afstand tot de grond in geval van een landing gear)
 
Mee eens je moet de prop daar wel op meten maar de prop maat wordt aan de hand van de motor berekent en dan kan je door veranderen van spoed de lengte aanpassen als dat nodig mocht zijn.
 
Hier een paar foto's van de struts bevestiging.

DSC06099_JPG.jpg


bevestiging aan de vleugel door middel van een pasgemaakt scharnier, dit is sterk genoeg, heeft een crash overleefd.

DSC06101_JPG.jpg


bevestiging strip aan de romp loopt door van l naar r.

DSC06102_JPG.jpg


bevestiging pen met borg veer.

DSC01743_JPG.jpg


prop 13 x 8. afhankelijk van de motor.
14 is ook nog mogelijk.

gr EJJK
 
Er is weer een behoorlijke tijd verstreken. Wat dat betreft doe ik het niet goed (vindt mijn vriendin ook:confused::D).
Toch heb ik niet geheel stil gezeten. Sinds mijn laatste post ben ik bezig geweest met de struts, vleugel, afwerken, schuren en het dichten van de poriën van het balsa hout. Op de motor na is de kale afwerking redelijk af. Komende periode wil ik beginnen met verven, bespannen en details afwerken. Ik heb wel een aantal vraagjes en ik hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen:
1. balsa: na poriën te hebben gedicht, eerst een grondverfje of meteen de originele kleur erover?
2. waar vind ik een stoel voor in de cockpit?
3. Hoe verf ik de plastic neus?
Hier de foto's:
full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo HuisTiran

Je bent al aardig opgeschoten, alleen mis ik het motorschot?
Je gaat hem normaal toch bespannen met oracover, dan moet je hem niet verven, alleen de randen behandelen met porienvuller of spanlak voor een betere hechting.
De motorkap moet eerst met kunststof primer behandelen.
De stoel kun je eenvoudig zelf van balsa zelf maken, maar wordt hij elektrisch dan heb je geen ruimte i.v.m accu's.


gr EJJK
 
Back
Top