Piper J-3 CUB SIG scale 1/4

Even de stabilo onder handen genomen, wel enkele wijzigingen aangebracht, bij de cub is de stabilo niet over de ganse lengte aan de fuselage verbonden, en daar het hier gaat om een schaal model heb ik dat ook zo uitgevoerd (zie tekening onder de constructie)

full


full


full


Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder CONSTRUCTIONS klik op de foto van de CUB

Groeten
Astula
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Ik heb gelezen op het modelbouwforum dat je een Piper Cub van SIG aan het bouwen bent en deze wil afwerken als de PH-GEN. Dit is misschien wel toevallig want ik vlieg reeds geruime tijd met een Piper J3 van het plan van Toni Clark in deze kleuren: PH-GEN.
Het model met een spanwijdte van 2m80 en gewicht van 7kg vliegt zeer goed met een Laser 150.
Ik heb er reeds verschillende wedstrijden mee gevlogen, nationaal en Beneluxcup F4C.
Op schaalgebied is de TC Piper niet zo goed als deze van Sig. Ik heb dit gemerkt door de deelname van een Nederlander in de Beneluxcup met een Piper van Sig; deze kreeg aanzienlijk meer punten voor de statische beoordeling. In bijlage enkele foto’s van mijn toestel.
Groeten, Gust.
 
Hello,
hier nog enkele foto's van de constructie, een lid van onze club, die een laser toestel bezit heeft deze de zijwanden van de cub voor mij uitgebrand,

full


full


full





Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder CONSTRUCTIONS klik op de foto van de CUB

Groeten
Astula
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
vorige week mocht ik mijn landing gear ontvangen, jammer genoeg kan u die niet rechtstreeks bij "Articulated Cub Landing Gear" USA (adres site op mijn site onder "Liens") bestellen, dez leverancier verzend uitsluitend in America, deze gear heb ik dan via een omweg toch kunnen bestellen, een kennis in america heeft deze voor mij besteld en dan doorgestuurd :p, hij is op maat gemaakt prachtig stukje schaal werk, levertijd ongeveer 4 weken.

full


full


full


Groeten
Astula

Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
inbouw van de scharnieren,

full

eerst en vooral keine buisjes op maat zagen waar de scharnieren in passen...

full


Met een hulp stukje van ROBART de gaatjes inboren....

full


dan de koperen buisjes met wat epoxy inlijmen...

full


scharnieren nog niet in de buisjes inlijmen (wel alles eerst testen met de scharnieren) dat gebeurt wanneer alles is bespannen met oratex en af geschilderd...

morgen doen we verder met de stabilo en het hoogteroer...


Groeten
Astula

Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een erg mooi landingsgestel.

Maar waarom komen er messing buisjes om de scharnieren?
Dat voegt toch alleen maar gewicht toe?
 
Een erg mooi landingsgestel.

Maar waarom komen er messing buisjes om de scharnieren?
Dat voegt toch alleen maar gewicht toe?

Hallo Bertus,
waarom ? als u eens problemen heeft met de stabilo of hoogte roer dan kan u het scharniertje doorzagen en achteraf het buisje uitboren en hopla dan kan u zonder problemen nieuwe scharnieren inbouwen zonder verder aan de constructie te moeten snijden.
nb. het gewicht van zo een buisje is te verwaarlozen.

Groeten Astula
 
Het komt op mij ook wat vreemd over om rekening te houden met eventueel vervangingswerk waarvan niet zeker is dat dat nodig gaat zijn. Als het zo'n klap krijgt dat je scharnieren kapot zijn, is er wel meer kapot.

Build light to fly, not strong to crash

... or to repair.

En of het gewicht van zo'n buisje te verwaarlozen is? Weeg zo'n buisje eens ... je hebt er totaal 22 vermoed ik, dus vermenigvuldig het gewicht met 22. Meet de afstand tot het zwaartepunt en deel dat door de neuslengte voor het zwaartepunt. Vermenigvuldig dat met het gewicht van die 22 buisjes ... je hebt zo 3 tot 4 keer zo veel gewicht nodig in de neus om die buisjes te compenseren. Het gaat rap met gewicht in de staart.
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan! Ik heb ooit ook de neiging gehad alles stevig of handig vervangbaar te maken. (Wie niet?) Maar het punt is dat je daarmee extra gewicht aanbrengt = grotere vliegsnelheid x gewicht = meer potentiele/kinetische energie en dus eerder schade. En juist met de staart moet je je best doen alles zo licht mogelijk te houden.
 
Graag gedaan! Ik heb ooit ook de neiging gehad alles stevig of handig vervangbaar te maken. (Wie niet?) Maar het punt is dat je daarmee extra gewicht aanbrengt = grotere vliegsnelheid x gewicht = meer potentiele/kinetische energie en dus eerder schade. En juist met de staart moet je je best doen alles zo licht mogelijk te houden.

Zo is het inderdaad.
Het zijn vaak de kleine dingetjes die een kist in totaal zwaar kunnen maken.
Klodders lijm is ook zo'n ding te lange roerhevels enz.
Maar ik volg je draadje met plezier hoor.

Trouwens als je je roeren demontabel wil maken.
Moet je gewone kavan scharnieren gebruiken.
Daar het pennetje uit halen en er een lange staaf door alle scharnieren heen doen van 0.8 mm staal.
Aan 1 kant een stukje van 1 cm haaks ombuigen.
Je schuift het draad in de scharnieren en met een klein stukje tape plak je het draad aan het roer vast.
Je kan dan de boel eerst pas maken de scharnieren vast lijmen en dan pas netjes folieën.
 
Hallo,

ik heb rekening gehouden met jullie hulp volle opmerkingen, en het hoogte roer op traditionele wijze uit gevoerd

full


full


full


Groeten
Astula

Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hello,
;) vandaag heb ik mijn moteur "Laser 150" ontvangen, prachtig!!!

full


full


Groeten
Astula

Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even kijken of het richtingsroer en het hoogteroer Ok zijn,

full


full



Groeten
Astula

Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top