Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ik vraag me alleen af of we het hier over een high speed stall hebben... het zou kunnen... maar aan het vlieggedrag in het filmpje te zien is het gewone stall door te langzaam te vliegen (dus te steil omhoog willen).
de enige maar is dat de stall ontstaat zonder ailerons te gebruiken enkel op hoogte roer. een looping is al een lastige manouvre met deze kist terwijl dat toch vrij simpel hoort te zijnzelfs in volle vlucht en volgas kun je niet vol up geven omdat de kist dan gelijk stallt. ik denk echt dat mijn gewicht omlaag moet voor een lagere stall snelheid.
eenmaal in de lucht is normaal te vliegen met de rolroeren en geen vervelende stalls enkel bij iets te veel up gebeurt dit en met de knuppels neutraal herstelt ie zich wel heel snel
1m25 en 1,6kg? Dat is ~ 64 g/dm2 vleugelbelasting.Ik vond het kistje alleen wat zwaar aanvoelen voor dit formaat.
Het gewicht lijkt me in orde, en motorvermogen zat zo te zien.
Daarbij komt nog dat ik nog nooit beginners de controle heb zien verliezen door te weinig vermogen, je wilt niet weten hoe vaak ik ze de mist in heb zien gaan doordat per ongeluk het gas iets te ver werd geopend.
Als je even terug gaat in deze thread, dan zie je dat ik de vleugelbelasting heb uitgerekend en die is veel te hoog voor een model als dit.Uiteraard is te veel vermogen nergens voor nodig bij een model als dit.
Ik heb echter in 35 jaar tijd wel veel beginners de fout in zien gaan door te weinig vermogen en daardoor overtrekken. Zelfs met een Charter heb ik dit zien gebeuren.
Een 25 FX voor een 1600 gram kist is echt niet overpowerd! Een LA kan zoals blijkt maar is naar mijn mening minimaal.
Ik blijf er dan ook bij dat de FX bij de start zeer nuttig kan zijn.
Ik vraag me af of het motor vermogen ruim voldoende is.
Een 25 LA (0.6 PK) is een glijlager motor die niet zo veel vermogen heeft.
Zeker met een gewicht 1.6 kilo is dit echt niet overdreven.
Ik zou een 25 FX (0.84 PK) of iets dergelijks proberen.
Zeker als je op gras start kan dit veel schelen en heb je wat meer reserve bij de start.
Ik heb met de piper in kwestie gevlogen. Bij de start is het inderdaad oppassen maar dat gaat wel goed zolang je een beetje snelheid opbouwt. Niet erg prettig voor een beginner uiteraard.
Eenmaal in de lucht vliegt het ding prima, zwaartepunt lijkt ook weinig mee mis. Alleen je hebt dus erg snel een high speed stall te pakken. En nee, daarbij is geen aileron input gegeven, puur hoogteroer. We hebben namelijk doelbewust gekeken hoe erg het was vanwege de crash bij de maiden.
Het kistje lijkt ook verder weinig mis mee, vleugel ziet er recht uit, evenals de rest van het vliegtuig. Ik vond het kistje alleen wat zwaar aanvoelen voor dit formaat.
Dit had ik je al voorgerekend. I rest my case.....door zijn gewicht is het wel een snelle piper geworden langzaam rond tuffen is er niet bij.