piper j3 cub overtrekt enorm bij up

ik vraag me alleen af of we het hier over een high speed stall hebben... het zou kunnen... maar aan het vlieggedrag in het filmpje te zien is het gewone stall door te langzaam te vliegen (dus te steil omhoog willen).

de enige maar is dat de stall ontstaat zonder ailerons te gebruiken enkel op hoogte roer. een looping is al een lastige manouvre met deze kist terwijl dat toch vrij simpel hoort te zijnzelfs in volle vlucht en volgas kun je niet vol up geven omdat de kist dan gelijk stallt. ik denk echt dat mijn gewicht omlaag moet voor een lagere stall snelheid.
eenmaal in de lucht is normaal te vliegen met de rolroeren en geen vervelende stalls enkel bij iets te veel up gebeurt dit en met de knuppels neutraal herstelt ie zich wel heel snel

in bovenstaande stuk praten we over volle vlucht
dat stukje over het teveel up geven en dan uitbreken, zegt mij dat het een high speed stall is

in het filmpje zie je inderdaat dat er te veel up wordt gegeven en ook te lang wordt vast gehouden, dat is overigens een veel gemaakte beginners fout.

Ik vond het kistje alleen wat zwaar aanvoelen voor dit formaat.
1m25 en 1,6kg? Dat is ~ 64 g/dm2 vleugelbelasting.
Een lekker vliegend trainertje van dat formaat heeft max. 45 .
Bijna 50% overweight, geen wonder dus dat het de vliegeigenschappen van een betontegel heeft....

Ik denk dat het met 1200 gram helemaal klaar is voor dit formaat.
Alles wat het ding zwaarder is, maakt dat het slechter vliegt....

Hoe zit het met de instelhoek van de vleugel?
Want is deze niet juist dan kan je vleugel ook al bij een lage snelheid overtrekken.
Kijk eens wat er gebeurt als je de achterlijst van de vleugel iets omhoog brengt(door er bv een bals latje van een paar mm onder te leggen)

ik heb de instelhoek laten meten zowel op de tip als bij de romp en deze zit op ongeveer 1,5 graden. dit zou goed moeten zijn zodra het weer het toelaat ga ik de piper opnieuw proberen maar met zo min mogenlijk gewicht. ik kan met gemak 200gram verliezen, landingstel eraf en veel kleinere lipo accu ipv zware nihm eens zien of dat effect heeft. en de uitslagen op hoogteroer worden beperkt. als dit voldoende werkt kan ik gaan kijken naar een definitieve oplossing. 18grams servos ipv 42gr 4x een carbon landing gear van 7gr

Het gewicht lijkt me in orde, en motorvermogen zat zo te zien.

Ik vraag me af of het motor vermogen ruim voldoende is.
Een 25 LA (0.6 PK) is een glijlager motor die niet zo veel vermogen heeft.
Zeker met een gewicht 1.6 kilo is dit echt niet overdreven.
Ik zou een 25 FX (0.84 PK) of iets dergelijks proberen.
Zeker als je op gras start kan dit veel schelen en heb je wat meer reserve bij de start.

Gek genoeg zien we ook hier weer een aantal lieden, die een te hoge vleugelbelasting denken te compenseren met meer trekkracht.
Grapje onder de niet RC-vliegers: 'Wat is de definitie van een RC-model? Een te grote motor met stuurvlakken...'

Het is een prima oplossing als je een speedkist wilt maken, maar voor een trainer slaat het echt nergens op.
Het ding blijft in de langzame vluchtfasen namelijk net zo'n kreng.

Daarbij komt nog dat ik nog nooit beginners de controle heb zien verliezen door te weinig vermogen, je wilt niet weten hoe vaak ik ze de mist in heb zien gaan doordat per ongeluk het gas iets te ver werd geopend.

Kortom, slecht advies.

Daarbij komt nog dat ik nog nooit beginners de controle heb zien verliezen door te weinig vermogen, je wilt niet weten hoe vaak ik ze de mist in heb zien gaan doordat per ongeluk het gas iets te ver werd geopend.

Uiteraard is te veel vermogen nergens voor nodig bij een model als dit.
Ik heb echter in 35 jaar tijd wel veel beginners de fout in zien gaan door te weinig vermogen en daardoor overtrekken. Zelfs met een Charter heb ik dit zien gebeuren.
Een 25 FX voor een 1600 gram kist is echt niet overpowerd! Een LA kan zoals blijkt maar is naar mijn mening minimaal.
Ik blijf er dan ook bij dat de FX bij de start zeer nuttig kan zijn.

Uiteraard is te veel vermogen nergens voor nodig bij een model als dit.
Ik heb echter in 35 jaar tijd wel veel beginners de fout in zien gaan door te weinig vermogen en daardoor overtrekken. Zelfs met een Charter heb ik dit zien gebeuren.
Een 25 FX voor een 1600 gram kist is echt niet overpowerd! Een LA kan zoals blijkt maar is naar mijn mening minimaal.
Ik blijf er dan ook bij dat de FX bij de start zeer nuttig kan zijn.
Als je even terug gaat in deze thread, dan zie je dat ik de vleugelbelasting heb uitgerekend en die is veel te hoog voor een model als dit.
Het is een denkfout om gewicht met motorvermogen te willen compenseren als de vleugelbelasting buiten beschouwing blijft.
De minimumsnelheid is te hoog, die krijg je niet omlaag met meer motorvermogen, toch?
Die fout maken heel veel RC-only vliegers. Dat grapje heeft een kern van waarheid, dat blijkt hier maar weer eens....
Als een kist zo hard moet vliegen om veilig in de lucht te blijven, dan is deze te zwaar. Daar helpt zelfs geen turbine tegen....

Ik vraag me af of het motor vermogen ruim voldoende is.
Een 25 LA (0.6 PK) is een glijlager motor die niet zo veel vermogen heeft.
Zeker met een gewicht 1.6 kilo is dit echt niet overdreven.
Ik zou een 25 FX (0.84 PK) of iets dergelijks proberen.
Zeker als je op gras start kan dit veel schelen en heb je wat meer reserve bij de start.

Ik ben in '82 begonnen met een Charter met HB 25, óók 0.6 pk als ik me goed herrinner. Kwam ook gewoon uit het gras los zonder al te veel problemen, en woog 2300 gram ofwel 400 gram zwaarder dan fabrieksopgave (als ik mij die 1900 gram goed herinner tenminste)
ik ben eigenlijk met vleugelkisten nog nooit op het opgegeven gewicht uitgekomen nu ik er over nadenk, en ik ben er ook nog nooit mee in de problemen gekomen, ook niet toen die charter op een gegeven moment 2.6 kilo woog en daarnaast een parachutist mee sleepte (maar dat was toegegeven, niet meer met dat HB-tje....)

Het kan aan mij liggen, maar 1.6 kilo voor een kistje met 1.25 m spanwijdte is mischien niet superlicht, maar komt mij niet overdreven zwaar over.

Groet, Bert

Ik heb met de piper in kwestie gevlogen. Bij de start is het inderdaad oppassen maar dat gaat wel goed zolang je een beetje snelheid opbouwt. Niet erg prettig voor een beginner uiteraard.

Eenmaal in de lucht vliegt het ding prima, zwaartepunt lijkt ook weinig mee mis. Alleen je hebt dus erg snel een high speed stall te pakken. En nee, daarbij is geen aileron input gegeven, puur hoogteroer. We hebben namelijk doelbewust gekeken hoe erg het was vanwege de crash bij de maiden.

Het kistje lijkt ook verder weinig mis mee, vleugel ziet er recht uit, evenals de rest van het vliegtuig. Ik vond het kistje alleen wat zwaar aanvoelen voor dit formaat.

Blijkbaar vliegt het toestel best goed. Dit ondanks de hoge vleugelbelasting.
De start is blijkbaar wat kritisch. Of meer vermogen zin heeft in dit geval kan de vlieger denk ik het best zelf beoordelen.

Ik heb in elk geval wel die ervaring.
Mijn Charter met een 25 FSR (voorloper van de SFen FX) heeft in elk gevel veel moeite op gras met weinig wind. Dit resulteerde in een crash toen ik de ex van mijn zoon leerde vliegen. Weinig snelheid, veel up en te laat reageren. Met meer vermogen was dit niet gebeurd. Met een goede vlieger ook niet.
Mijn Mustang (Pilot 1.20m) had een 35FP (voorloper van de LA) daarmee was de start kritisch. Omdat het toestel graag voorover duikt met vol up en vol gas weg. Dan is het punt waarop je up loslaat kritich. Voor een goede vlieger natuurlijk geen probleem. Ik heb er nu een 46 LA opzitten (de 35FP is uiteindelijk versleten). Nu is start niet meer kritisch.
Maar goed, dit is mijn ervaring. Er zijn natuutlijk zoveel ervaringen /meningen als dat er mensen zijn.

gelukkig heb ik de landings en start baan van vliegveld valkenburg tot mijn beschikking en is er geen probleem met gras. de 25la geeft voor dit model voldoende vermogen normale rondvlucht vliegt ie op half gas. dus meer vermogen zal niet nodig zijn. als het een beetje vliegweer wordt ga ik hem van het weekeind uittesten maar dan gestript en minimaal gewicht. als dit voldoende is gaat het toestel op dieet.
vervolgens moet ik maar beter leren vliegen en voorzichtig up geven.

Mooi dat je een harde baan hebt! Dat scheelt echt heel veel.
Vroeger hadden wij op de Bussumse hei een plek van ongeveer 15 meter met hard zand. Het was dan nooit een probleem om los te komen. Landen was wel wat lastiger!
Succes met vliegen.
Laat trouwens even horen hoeveel gewicht je er af gekregen hebt en wat het bij de start uimaakt. Het blijft altijd interesant.

Na enige tijd weer wat moed verzameld om de piper eens uit te laten. 't was ook zulk mooi weer. De uitslag van het hoogteroer meer dan gehalveerd (mechanisch) en vliegen met dat ding. Het toestel reageert nog meer dan voldoende op up maar stallt niet meer een beetje expo maakt het toestel goed te vliegen. door zijn gewicht is het wel een snelle piper geworden langzaam rond tuffen is er iet bij. de motor heeft meer dan genoeg vermogen en op 25% gas is rondvlucht goed te doen

Heb ooit zelfs een Piper gebouwd.
180cm van Svenson.
Vanaf motor 3,5ccm, meteen maar een motor OS 4,5ccm erin.
Veel te zwak, Piper draaide gewoon om zijn as bij opstijgen.
Geen probleem, had nog een OS 6,5ccm, die ingebouwd en start was geen probleem.
Mooi opstijgen van het grasveld zoals een Piper betaamd.
Bij de eerste draai naar links mij misrekent en knal de eerste boom in.
Einde avontuur Piper Svenson.
Mogelijk hangt een vleugel nog steeds in de boom.

Johan.

Heb een micro Piper schuimpie zonder ailerons, prachtig mooi vliegbeeld en zeker met de motoras iets voorover gekanteld. Kan overtrokken worden (stall) en kan zweven, maar ga niet oversturen want dan komt de man van tipstall langs en trekt je toestel als een wervelwind aan de vleugeltip naar beneden..

Met genoeg hoogte en tegensturen wel weer uit te komen, is wel een toestel-eigenschap om rekening mee te houden.

piper

Hallo Luitjes,

Ik ben Louis, en ben een sinds enkele maanden aan het leren vliegen,
Nu heb ik pas een arf kist gekocht van hangar 9 het is een piper cub j-3 40
deze is 2 meter breed, hier komt een 4 takt 10 cc op, is dit een lastig toestel of goed te vliegen, deze wil ik gebruiken om verder te lessen met leraar - leerling zender.

groetjes Louis

Back