Piper PA-18 interieurbouw

Hallo allemaal,

Afgelopen voorjaar heb ik een half afgebouwde Piper cub J-3 gekocht van Balsa USA (schaal 1:4).
Aangezien ik er een benzinemotor op wil zetten is de motorkap van een J-3 al gauw te klein.
Na een tijdje zoeken kwam ik terecht op de volgende websites:

Fiberglass specialties

Hier kan je voor bijna alle modellen reserve motorkappen en wielkappen kopen, maar dan wel van fiberglass.
Zo ook een motorkap voor de conversie van J-3 naar PA-18.

Op onderstaande foto's zie je het verschil tussen de J-3

en de PA-18

Ook vond ik nog een website waar je al de bouwtekeningen kan vinden van de originele Piper PA-18.

Piper cub drawings

Zo, dit was het begin.

Meer info volgt binnenkort.

Groeten bastiaan

Laatst bewerkt:
Een "J3 Cub" is officiëel niet om te bouwen naar een "Supercub" de rompvorm wijk op verschillende plaatsen af, een J3 en is smaller en vlakker dan die van een PA-18 .... maar bij een (vliegend) model zal dat nauwelijks opvallen ....

Klopt ja, maar de echt zichtbare verschillen zoals de breedte en vorm van de voorkant van de romp net achter de motorkap en de V-vormige stijlen achter de voorraam worden aangepast. Bij een J-3 heb je een V op z'n kop en bij de PA-18 een normale V.

Groeten Bastiaan

Je kan er natuurlijk ook een PA-11 van bouwen, die heeft (vrijwel) het zelfde airframe als de J3 maar wel een gesloten cowl met een iets anders geplaatste motor (en daardoor ook een iets anders geplaatste voorruit) ... vleugels zijn ook identiek aan de J3 (alleen ailerons en geen flaps) ...

Dat kan ook nog. De PA-11 is inderdaad een opvolger van de J-3.
Op m'n werk vond ik een poster met alle piper models. Deze foto is een gedeelte daarvan.

Zie onderstaand plaatje.

Groeten

Hi Bastiaan,
Ik heb een SIG J3 en deze is inmiddels al aardig op weg naar de ombouw naar een PA18.
Als basis hiervoor heb ik de tekening van tony clark gebruikt en deze verkleint naar de grootte die ik nodig had.
De vleugels zijn niet voorzien van kleppen. Wat ik nog dien te maken is de motorkap en de vleugelbevestiging.
Dan is de ruwbouw zover klaar.
Als je wilt kan ik je de ingescande delen van de motorkap toesturen.
Foto's van het model volgen.

suc6
gait

Hallo Gait,

Ik heb al een motorkap. Deze heb ik besteld bij fiberglass specialties in Amerika. De prijs valt reuze mee ongeveer 40-50 euro inclusief verzendkosten.
Ik ben wel geinteresseerd in jouw projekt.
Misschien kan je ook wat foto's uploaden.

Groeten Bastiaan

Hi Bastiaan,

dank voor je link, ik zal van het weekend even foto's maken.
Mijn conversie gaat niet zover dat ook het kielvlak en stabilo aangepast zijn.
Wel heb ik de romp aangepast.

gr.

gait

Momenteel ben ik bezig met het wijzigen van het motorschot. De voorkant van de romp moet breder worden. Zie foto

en hier is de motorkap

Zo, na een kleine pauze zijn we weer wat gevorderd aan de romp.
Ik ben nu bezig met de stalen V achter het cockpitraam en de beplanking van de voorzijde van de romp.
Binnenkort meer.

Zo, ik ben weer een stapje verder. De voorkant is nu zo goed als klaar.

zie foto's

thumb_rompvoorzijde.jpg

en deze

http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10970/thumb_motorkap1.jpg[img]

Dan kan ik me nu gaan concentreren met het aanpassen van het richtingsroer.

Dit was het weer.

Hopelijk snel meer nieuws.

piper cub

Beter laat dan nooit, maar hier is het vervolg van het bouwverslag van de piper cub.

Alle modificatie zijn uitgevoerd om deze cub op een PA-18 super cub te laten lijken.
Zie onderstaande foto's.

Het model is bekleed met solartex. Over de ribben heb ik kartelband geplakt van toni clark. Dit is een zelfklevende plakband voorzien van kartels. Het is flexibel spul zodat het ook in een bocht gelegd kan worden.

full

Voor het spuiten en...........

full

juist ja ..... na het spuiten.

hieronder volgen nog wat details.

full

Het landingsgestel heb ik gelast van chroom molybdeen buisjes volgens de originele piper tekeningen.
Het veert ook zolas de echte. Alleen de beschermkapjes moeten nog over de veren.

full

De flaps zaten ook nog niet op de originele cub zoals die door balsa usa wordt geleverd.
Dus ook dit nog aangepast.
Vervolgens moesten er natuurlijk ook tankdeksel op komen.

full

De motor is een 45 cc van zenoah met hydromount. De originele uitlaat paste niet onder de kap. Na enig zoeken op internet vond ik deze uitlaat die wel past en nog lekker stil is ook.

Bisson Custom Mufflers

full

Zo ziet dan uiteindelijk het complete model eruit.

full

En de vliegeigenschappen zijn perfect.

full

Ook de volgende foto mag natuurlijk niet missen in het rijtje.

Op de foto met z'n grote broer, de echte cub op de foto is een J-3 i.p.v. een PA-18 super cub.

full

Zo, dit verhaal was wel weer lang genoeg.

Komende winter ga ik me concentreren op de cockpit van de cub. Deze moet ook nog schaal worden, zoals stoelen erin, instrumentenpaneel, en zijpanelen met knoppen, handels e.d.

Maar dit volgt later nog.

Groeten Bastiaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn "grote broer" is ook een bijzondere J3 een J3L-65 met een Lycoming 0-145B motor i.p.v. de meer gebruikelijker J3C met de Continental motor ...

ppsssssstt

dat weet toch bijna niemand . :D

Ik heb op de Pipermeeting een PH-MOL gesneden voor een supercub

En dat orginal is ook iets anders . ;)

Mvg Johan

ps: ( fokker F-28 )

Ik wil nu starten met het op schaal namaken van de cockpit. Wie heeft hier ervaring mee?
Waar kan je instrumenten kopen, schaal 1 op 4 piloten e.d.?

Groeten Bastiaan

Back