Piper Super Cub PA18 'Franklin Air Show'.

Hoi,

kort geleden zag ik weer eens een leuke piper vliegen, en werd het virus in mij weer wakker. Ooit 1 gehad, maar da's lang geleden. FF denken, puzzelen, vragen, en dan toch maar aan de slag. Ik teken terwijl ik bouw, zonder al te veel details. Dit verslag wordt merendeel foto's, die lijken me duidelijk en zijn voor mezelf een leuk naslagwerk. Vragen mag altijd, ik zal zelf ook nog genoeg te vragen hebben. Eerste serie foto's:

PA18%20001.jpg

PA18%20002.jpg

PA18%20003.jpg

PA18%20004.jpg

PA18%20005.jpg

PA18%20006.jpg

PA18%20007.jpg

PA18%20008.jpg

PA18%20009.jpg

PA18%20010.jpg

PA18%20011.jpg

PA18%20012.jpg

PA18%20013.jpg

PA18%20014.jpg

PA18%20015.jpg

PA18%20016.jpg

PA18%20017.jpg

PA18%20018.jpg

PA18%20019.jpg

PA18%20020.jpg

PA18%20021.jpg

PA18%20022.jpg

Met dank aan Willy Swart voor het schitterende freeswerk van de spanten. Het landingsgestel is van Hangar9, replacement part HAN4560. Moet nog even in andere kleur gespoten worden.

Nu eerst een weekje Zeeland. Denken over de volgende stappen...

Hugo

Laatst bewerkt:
mooie kleuren , ga je er ook zo spectaculair mee vliegen als de echte ??

Wat worden de afmetingen (2,5mtr ??)
Ik hoop alleen dat je hem niet met Folie gaat bespannen want zwarte folie en zon gaan niet goed samen :(

Succes met de bouw

Spectaculair? Ik vlieg altijd als een dronkeman, bij gebrek aan kunde...

Hij wordt 1/4, dus 2,68 of zo spanwijdte. Over folie zit ik te dubben; ik had ooit een zwarte dubbeldekker. Die bleef strak (oracover). Nu heb ik nog zwarte hobbycity folie liggen. Ik kan ook met coverall en lak aan de gang, maar dat is veel werk en zwaarder. Tips zijn welkom.

Dank!

Hugo

Voor 21 augustus? Ah, makkelijk! Welk jaar? 2012? Ik wil daar graag eens heen, en ook berenvliegen moet met dit toestel goed kunnen, maar het zal nog wel even duren voordat'ie de lucht in kan. Als ik gemiddeld 3 uur per week kan hobbyen is dat veel. En zo'n eigenbouwer vergt nou eenmaal meer uren. Maar dat is voor mij ook de hobby.

Hugo

Haha maakt niet uit, als het goed is blijven we elk jaar een Pipermeeting organiseren.
Je bent natuurlijk ook nog altijd welkom als toeschouwer:mrgreen:.

Tim

mooi hugu zo,n zelf gemaakt bouwpaket:mrgreen: ik heb inmidels hetzelvde landingstel thuis maar mn romp is ongeveer 18/19mm te smal voor het hangar9 landingstel dus dat word aanpassen van het landingstel de sig romp is dus aanmerkelijk smaller:yes:

mvgr johan snijders

Dank je. Alles zit nu nog met tape aan elkaar, ik heb net de bovenconstructie (tussen de vleugels) bedacht.

Oh, jammer. Nou ja, het is pas te maken, maar wel een tegenvaller. De mijne past goed.

Ik zit nog wel met de opmerking van jetpropdlx in mijn hoofd, over de zwarte folie. Iemand met ervaring / goede tips?

Hugo

meschien is het n idee hem te bespannen met blanko solartex., en daarna te voorzien van 2 lagen spanlak zodat hij keurig op spaning blijft:yes: en dan zwart spuiten en wat ook zeer goed gaat met n rollertje en 2k lak:wink: ik wil de mijne gaan folien met oracover., even n foto zoals de mijne ongeveer word:yes:

full

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt door een moderator:
Is ook een idee. Vroeger heb ik ooit een zwever met organza (kunstzijde) en spanlak gedaan. Ik natuurlijk wel erg 'echt'. Maar zeer arbeidsintensief. Komt ook op het lijstje opties.

Hugo

ik ben vanavond bezig geweest met het landingstel passend te krijgen, en heb ook n set wiel assen gedraait. ik kan je vertellen dat het niet meevalt de twee armen van het landingstel 19mm naar elkaar toe te halen:bad-words: want alle verhoudingen van de stangen met schokbrekers kloppen niet meer maar we komen er wel uit:yes: donderdag ga ik er weer mee verder!!!:yes:

mvgr johan snijders

beste heren ,

omdat ik dankzij hugo ben verslingerd aan de piper super cub en ik nu de tekeningen aan het aanpassen ben naar mijn gading , ben ik eigenlijk wel verplicht om mij bij dit draadje te voegen .
hieronder even de specs zoals ik het in mijn hoofd heb .

spanweidte : 3500 mm
lengte : 2350 mm ( incl spinner )
motor : ZDZ80B2RV ( boxer )
ontsteking : 7,4 2s 1600mha flightpower + led schakelaar ( robbe )
uitlaat : zelfbouw ( draadje volgt zodra ik er aan toe ben )
prop : 26 x 12 mezlic carbon 2-blad
spinner : carbon
emcotec dpsi RV met magneet schakelaar
2 x 7,4 v 2200 mha graupner V-max lipo`s
spektrum AR 7000 2,4 ghz ontvanger 7 kanaals
2 x graupner DES 707 BB MG ( 15 kg op 6v ) hoogte
1 x graupner DES 707 BB MG ( 15 kg op 6v ) richting
2 x spektrum DS621 ( 6 kg op 6v ) flaps
2 x ?????????????????????? ailerons
1 x futaba fs 100 gas aansturing

mijn bedoeling is om een aantal van deze dingen aan te schaffen ( http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8863 ) om de raampjes in 2 delen langzaam open en dicht te laten gaan via een schakelaar op mijn zender , en om de flaps vertraagd te kunnen bedienen.

binnenkort gaat mijn project naar de frezer en dan zal ik in dit draadje mijn vorderingen gaan posten.
wat betreft de servo`s voor de ailerons , daar moet ik nog even over prakkezeren hoeveel stelkracht deze moeten zijn en ook moet ik even overdenken of de 6 kg servo`s afdoende zullen zijn voor de flaps ( evt suggesties van forumleden zijn uiteraard welkom )
het betreft geen ``stuntkist`` maar omdat het wel een behoorlijke grote kist wordt weet ik niet precies wat verstandig is .
het is immers wel de bedoeling dat als ik aan de knuppels trek dat er in de lucht een goede reactie volgt nietwaar :p

ik kan niet wachten om te starten met bouwen , ik moet alleen nog even de maat weten van de vleugelbuis die er in moet zodat ik de buitenmaat van de mantel in kan tekenen in cad voordat ik de boel kan leten frezen.
ik hoor graag evt suggesties voor het bovengenoemde.
mvg eric

mooimooi @ultimate meschien volgend jaar bij ons op de nationale en internationale pipermeeting????en als je nu ook al n pipertje hebt kun je ook dit jaar al komen je bent van harte uitgenodigt!!:yes: en bij deze heb je van mijn kant ook gelijk n abotje ik ben n zeer grote piperfan:yes: ik heb er nog maar 4 stuks van:mrgreen:

mvgr johan snijders

mooimooi @ultimate meschien volgend jaar bij ons op de nationale en internationale pipermeeting????en als je nu ook al n pipertje hebt kun je ook dit jaar al komen je bent van harte uitgenodigt!!:yes: en bij deze heb je van mijn kant ook gelijk n abotje ik ben n zeer grote piperfan:yes: ik heb er nog maar 4 stuks van:mrgreen:

mvgr johan snijders

Beste Johan ,

ik heb helaas geen piper in mijn hangar staan alleen een extra 330s van 260cm span , een protech tojeiro 90 FS120 ,een ultimate van 180cm span welke nog afgebouwd moet worden en een protech skystar2 os.46fx en wat schuimjets.

het vliegen was bij mij even op een laag pitje gezet omdat ik als zelfstandige in de bouwsector een slechte tijd achter de rug heb .
ik heb geen dag zonder werk gezeten maar degene waar ik voor gewerkt had weigerde gewoon structureel te betalen binnen de betalingstermijn van 60 dagen.
het liep op naar 120 dagen of soms langer.
dan is het net of je in loondienst bent en je werkgever zegt dat je 3 maanden geen loon krijgt en dat je maar moet zien waar je alles van bekostigd.
beetje sneu nietwaar .
gelukkig gaat alles nu weer beter en kan ik mijn favorietste hobby weer op pakken.

even on topic dan maar weer , wat betreft de meeting als ik hier volgend jaar niet bij ben met mijn super cub dan is er iets falikant mis gegaan want ik sta te springen om te gaan bouwen.
zojuist heb ik van een forumgenoot de maten van de buitenmantel van de vleugelbuis set welke ik van hem ga overnemen gekregen dus deze kan ik in cad gaan intekenen en de boel afronden zodat de frezer straks een klusje heeft :D.
zodra de boel dan binnen is ga ik lekker in de tuin aan de grote ( 250 x 100 ) tafel zitten plakken en dergelijke zodat de boel hopelijk snel vorm gaat krijgen.
heb jij trouwens wat tips omtrend de soort servo`s die ik minimaal nodig heb kwa stelkracht op alle roeren ?
ik hoor graag van je .
mvg eric
ik hoop dat ik snel foto`s kan gaan posten.
ps spijker mij even bij een abo`tje ?????? wat moet ik mij hierbij voorstellen:confused::confused::confused:

ik heb helaas geen piper in mijn hangar staan alleen een extra 330s van 260cm span , een protech tojeiro 90 FS120 ,een ultimate van 180cm span welke nog afgebouwd moet worden en een protech skystar2 os.46fx en wat schuimjets.

Uiteraard ben je ook welkom op onze Fly In , op zondag een dag na de Pipermeeting! fly-2010-wings

Tim

ps spijker mij even bij een abo`tje ?????? wat moet ik mij hierbij voorstellen

@ ultimate:rolling: n abonementje nemen op je prachtige bouwprojekt bedoel ik daar mee:yes:
en je heb inderdaad veel pech gehad omtrend je werk hopelijk gaat alles weer iets beter met je !!!:yes:

en dan je servos bij 350m span moet je denk ik toch gauw n 5/10kg servo per kant hebben denk ik en n 10 kg op hoogte en richting .wil je dr ook mee gaan slepen?? je zou ns kunnen kijken bij hobby king!! in hongkong leuke servos en betaalbaar:yes:

en onze @tim heeft gelijk 22 augustus hebben we n flyin waar werkelijk alles mag vliegen behalve pulsjets en turbine kisten omdat wij in n bosgebied zitten(brandgevaar)

zitten we hier niet n beetje :offtopic: te gaan en het draatje van onze vakatieganger hugo!! te vervuilen:confused:
hugo vind het vast geen probleem(hopen we maar):mrgreen:

@ultimate je kunt anders ook n eigen draatje opstarten natuurlijk???

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Uiteraard ben je ook welkom op onze Fly In , op zondag een dag na de Pipermeeting! fly-2010-wings

Tim

beste tim heel erg bedankt voor de uitnodiging maar ik moet helaas zeggen dat ik niet kan komen .
op 20 augustus geven mijn aanstaande vrouw en ik elkaar het ja woord ( als ze mazzel heeft :D ) dus dat weekend is feest , feest en ( je raad het al ) nog eens feest .
ik denk ook dat ik in dit weekend geestelijk en lichamelijk niet in staat ben om een modelvliegtuig te besturen .
in ieder geval bedankt en misschien kan ik op een andere dag een keertje gastvliegen bij jullie dan kunnen we even kennismaken .
mvg eric
zolang hugo op vacantie is nemen wij gewoon zijn hele draadje over ...... kom op hee , je gaat toch niet halverwege zo`n draadje zomaar op vacantie ??:rolling:`

ps ik open gewoon een nieuw draadje en we zien wel waar dit schip- strand. let op hier komtie...............

[113173] bouwtopic-piper-supercubshttp://www.modelbouwforum.nl/forums...elul-over-pipers-bouwen-enzo.html#post1732089

Dan is dit het laatste wat ik hier off topic neergooi:p.

@Ultimate
Maakt niet uit joh, je hebt dat weekend lees ik wel iets veel en veel beters te doen dan aan vliegtuigen te denken! Geweldig joh, geniet ervan:wink:!!!

Tim

Back