Piper Super Cub PA18 'Franklin Air Show'.

...zitten we hier niet n beetje :offtopic: te gaan en het draatje van onze vakatieganger hugo!! te vervuilen:confused:
hugo vind het vast geen probleem(hopen we maar):mrgreen:...

...zolang hugo op vacantie is nemen wij gewoon zijn hele draadje over ...... kom op hee , je gaat toch niet halverwege zo`n draadje zomaar op vacantie ??:rolling:`...

JA, WAT MOET DAT HIER!!!! IK KAN OOK GEEN MOMENT WEG!!!

Geintje. Ik ben er weer, dus nu weer allemaal braaf on-topic, hè? Anders word ik boos. Right, en wat dan nog? Nou ja...

Piper Super Cub. Ik heb vanmiddag 9546749 vierkante kilometer Oracover zwart en nog wat grijs / zilver gekocht, navraag op Flying Giants. En vanavond 2 romphelften gebakken:

PA18%20023.jpg

PA18%20024.jpg

PA18%20025.jpg

PA18%20026.jpg

PA18%20027.jpg

PA18%20028.jpg

Zo, en nu naar bed. Hopelijk morgen even wat liggers snijden en de vleugels ruwbouw samenstellen.

Hugo

hey hugo nu al terug ( je ben toch nie boos op me he ???
het was maar een grapje ....
niet dat je denkt :2gunfire:........... Ultim@te !!

gekkigheid hoor!
leuk dat je er weer bent want dan kan ik lekker afkijken hoe ik zijn grote broer straks in elkaar moet plakken .
soort van manual met plaatjes ...wat wil ik nou nog meer ?

Piper Super Cub. Ik heb vanmiddag 9546749 vierkante kilometer Oracover zwart en nog wat grijs / zilver gekocht, navraag op Flying Giants. En vanavond 2 romphelften gebakken:

denk dat ik straks helemaal aan de beurt ben als ik folie moet gaan halen .
ik heb nog een grote rol geel en een grote rol donkergroen liggen waar ik denk ik de hele kist mee kan bekleden alleen is dit van die dunne folie en geen oracover :cry::cry:

denk niet dat ik dit op zo`n grote kist moet gaan aanbrengen straks waaien de gaten erin.

mvg eric

zo hugo lekker bezig:yes:alweer terug van vakantie ? je bent in ieder geval lekker aan het plakken !!ik ook maar dan van de warmte:mrgreen:

mvgr johan snijders

Ja, alweer terug. Anderhalve week in Zeeland. Maar met een zoon van 11 maanden (3x raden waarom ik zo vroeg op ben) is het nauwelijks vakantie, je verplaatst het circus alleen. Het was er wel super weer! En de kleine man heeft genoten van het speelparadijs. Maar ik mis de bouwschuur wel, en we hebben nu nog een paar daagjes thuis, dus probeer ik wat vorderingen te maken.

Tipje over folie; ik was gisteren bij MC Modelbouw n Bilthoven voor oracover (dat wordt me sterk aangeraden bij zwart). Die blijkt met een opheffingsuitverkoop bezig, ik heb 6,50 euro de meter betaald. Nog duur vergeleken met HC folie, maar toch, alle beetjes helpen. Hij heeft niet zo heel veel meer.

Is het je / jullie opgevallen dat de lijsten die ik op de zijpanelen geplakt heb, niet allemaal balsa zijn? Ik heb er een paar van vuren gemaakt, voor de stevigheid.

Hugo

ja de vuren latjes had ik ook opgemerkt .
ik begrijp dat je zoontje niet veel slaapt door de warmte, waardoor pa en ma ook niet lekker kunnen slapen.
het is ook echt weer nederland hè of je verzuipt , of je verbrand
.

die vuren latjes had ik ook opgemerkt:yes: geeft lekker sterkte aan de vleugel ophanging, maar ook omdat je natuurlijk n hoop sterkte mist omdat er zijdeuren in komen goed doordacht hugo:yes:

dat je het volhoud met deze warmte in het bouwhok puf puf puf:zon:

mvgr johan snijders

brasilie op de schop holee holee !!!

het gaat ergens op lijken .

let je wel op dat'ie alleen rechts een deur heeft?

Hugo

:oops: sh kl..... nee hoor grapje hij zit gelukkig aan de goede kan hugo:yes: is met dit weer wel lekker voor de piloot kan die ook lekker afkoelen:yes:

brasilie op de schop holee holee !!!

@ultimate das prachtig wat nederland geflikt heeft na ik geloof 30/35 jaar wint nederland van hun:banana: maar dat ik daar nu zoveel omgeef :nooo:
steek energie liever in mn hobby :yes:(pipertje bouwen):mrgreen:

mvgr johan snijders

sorry hugo weer :ontopic:

Laatst bewerkt door een moderator:
FOK!forum / Voetbal

Graag verder geen voetbal in m'n topic.

Vanmorgen de romp weer met tape samengesteld, past netjes. Ik heb de ribben voor de vleugels uitgesneden, en voor de 'middenvleugel'. Die komt tussen de rompzijkanten gelijmd. Zo zouden de vleugels en de romp goed moeten passen. Foto's volgen later, nu is het weer door de 40 graden in de schuur, dus ik stop FF.

Hugo

Foto's (niet helemaal chronologisch):

Spanten voor de linker vleugel:
PA18%20029.jpg

Romp even samengesteld met schilderstape:
PA18%20030.jpg

Het andere project, voor mijn zoon die volgende week 1 wordt:
PA18%20031.jpg

Alle vleugelliggers samengesteld:
PA18%20032.jpg

Eerste begin linker vleugel:
PA18%20033.jpg

Opbouw 'middenvleugel'; die komt dus in de romp:
PA18%20034.jpg

Man, wat is het heet en drukkend in de schuur...

Hugo

FOK!forum / Voetbal

Graag verder geen voetbal in m'n topic.

ik schaam me diep hugo sooooooorrrryyyy!!!!.... :oops: maar jully zijn gelukig al snel :ontopic:en dr word weer flink gewerkt aan je supercub wat prachtig mooi dat freeswerk en licht!!!:yes: daarintegen is mijn sig 1/4 n oltimer!! maar dat heeft ook wel wat :yes:
zeg hugo wat word je moterisering ?????????

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Dank je wel! Als het mee zit ga ik vandaag de romp samenstellen en de vleugels excl. tips samenstellen. Morgen begin ik bij een nieuwe werkgever, zal wel een aanslag worden op mijn vrije tijd, dus vandaag even proberen te gebruiken.

De motor wordt deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : RCG 26cc Gas engine w/ CD-Ignition 2.6HP/1.95kw
Hij komt op z'n kop te hangen, en ik heb een heel nauw uitlaatspruitstuk gemaakt. Ik ben met een experimentele uitlaat bezig, uit bierblikjes. Details volgen later!

Hugo

beste hugo,

even een tip voor je uitlaat.
koop blikjes asperges bij de c1000 , dit zijn stevige blikjes met een kleinere diameter , en deze diameter komt aardig in de buurt van de crumscheid mufflers en cannisters dus kwa inhoud/volume denk ik dat dit aardig in de buurt komt .
ik neem aan dat je geen expansie of resonantie uitlaat probeerd te creeren ? anders heb je natuurlijk veel meer nodig dan dit .
dit weegt niks en is goed hard te solderen zonder dat je er doorheen brand zoals bij bierblikjes ( ik spreek uit ervaring )
als je ze op onderstaande manier aan elkaar soldeerd dan heb je gelijk 2 of 3 of 4 of........kamers net wat je wilt.
als je ze aan 1 kant openmaakt door met een blik opener het dekseltje eraf te halen dan kun je in de andere deksel gaten maken voor de doorlaat van de gassen en dan de twee tegen elkaar solderen dan 1 keer een gat in de voorkant voor je inlaat en aan de achterkant soldeer je een dekseltje van nog een blikje erop welke je met een blikschaar inkort en over het eind schuift met een uitlaat pijpje eraan.

nn76m0.jpg

ik heb het even snel in paint in elkaar geprutst en dat is geen autocad dus geen lineaal erbij houden aub :D

ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar ik denk dat de boodschap goed over komt gezien je technische aard.
deze constructie ga ik 2 x maken om dus 2 ``cannisters`` te creeren voor mijn zdz boxer.

mvg eric

ps je gaat wel hard zeg ondanks de bijna ondragelijke temperaturen .
maaaaar we zijn niet fanatiek , hoe kom je daar nou bij :thumbsup::hammer:

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de tip! Ik heb iets andere ideeën, maar ik hou deze zeker in het achterhoofd.

Vanmiddag toch nog wat gefreubeld. Linker vleugel ruwbouw (tip ben ik nog aan het bedenken):

PA18%20035.jpg

Start rechter vleugel, tekening en alle onderdelen paraat:
PA18%20036.jpg

Liggers op de tekening:
PA18%20037.jpg

Wortelribbenset erop:
PA18%20038.jpg

Tipribben erop:
PA18%20039.jpg

De rest ertussen, en de voor- en achterlijsten erop:
PA18%20040.jpg

Middenvleugel klaar voor inbouw:
PA18%20041.jpg

En zo gezegd, zo gedaan:
PA18%20042.jpg

Romp is dus nu verlijmd. Moet nog wel een motorschot tussen, maar dat lukt wel.

Hugo

het ziet er weer pico uit ,ga zo door.

ik heb trouwens de vleugel liggers 8 mm dik ingetekend en ik wil de liggers van 8mm multiplex gaan zagen .
denk jij dat dit te zwaar zal worden of moet dit met het vermogen van de motor geen probleem zijn denk jij ?
mvg eric

Veel te zwaar. Ik zou ze uit 10x5 vuren maken, met 6mm balsa ertussen. Als een I profiel. Dan de 6mm en de ribben voorzien van sleuven zoals bij mijn constructie, en de vuren liggers door laten lopen. Ik ga niet denken over het gewicht van 8mm multiplex, da's zonde.

Hugo

dus dat is eigenlijk 2 x 10 x 5 vuren op elkaar lijmen en dan aan de onderkant een 6 mm dik balsa lijstje lijmen waar ik de sleuven in moet maken voor de ribben ?

ik heb een beetje moeite om het voor me te halen wat je bedoeld.

de vleugels woren wel 160 cm lang per stuk

Back