Pipercub van SIG, schaal 1:4

Dat ben ik wel met je eens Bertus, maar het feit dat een 26cc vanavond onverwachts op mijn pad terecht kwam, deed mij doen twijfelen.

Om nu een nieuwe 20cc te kopen, of deze 2e hands 26cc. Dan maar 6cc meer. Het gaat me er niet zo zeer om om speed te vliegen met een Piper ;). Meer om leuk mee te spelen.

Ik snap het dan is de keuze makkelijk.
Succes verder, een piper vind ik altijd een leuke kist om mee te vliegen.

Vandaag de motor binnen gekregen (waarvoor mijn dank uit gaat naar "ik ben een vliegtuig.nl")

img0930lz.jpg

Nu de motor nog bij mijn Pa zien te krijgen, zodat die aan de bouw van de Piper kan beginnen (bouwen is niet echt mijn ding hehe)

Ik weet niet of de 26 cc groter is wat afmetingen betreft als de 22 cc?

Ik had de kap iets groter gemaakt door de motordummies wat groter te laten.
er zit plastic genieg aan.
Ter plaatse van de bocht zit een tafeltennisballetje ingelijmd.
Op de lange uitlaat en bougiekap na pastte heel de motor er onder.

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeej, dank je wel Bertus.. Dat is een goede tip, van die motorkap.
Qua afmetingen weet ik het niet precies, ga ik uitzoeken. Maar ik denk dat het wel meevalt.. het verschil

Graag gedaan
Ik heb het als volgd gedaan.
De kapjes netjes pts gemaakt er op gelijmd met ca.
Dan de binnenkant pas open gemaakt netjes tot de kap (met een dremel).
Dan een matje in de kap geëpoxyied.
Ik heb het zelf nooit getest maar de benzine schijnt het kunstof op te vreten.
Het matje houd gelijk de onderdelen bij elkaar.
Met balsa filler aan de buitenkant de randjes met een natte vinger afstrijken.
Dan heb je een mooie overloop van dummi naar kap.

Laatst bewerkt:
Hoi Robert,

Heb jij al wielen op het oog voor de Cub?
Echte bushwheels zijn tussen de 30" en 35". Voor de SIG heb wielen nodig vanaf 7,5". Op mijn kleinere Cub heb ik de Dubro (zwaar) 6" en Kavan (licht/lelijk) 6".
Zeker voor flaps gaan. Juist ook bij een lichte kist heb je veel voordeel van flaps, zeker bij de landing. Je kan veel steiler binnenkomen en gas dicht is staan.

Mooie flap scharnieren
07-904D.jpg

Hey :)

Is het anders mogelijk dat ik (en mijn pa) een keer bij je langs komen in Wormer, om even af te kijken hoe jij je cub gemaakt hebt (en gezellig natuurlijk).

Momenteel ben ikzelf met een Tigermoth bezig (zie: tigermoth-van-flair-her-opbouw)

Mijn vader gaat de Pipercub bouwen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Cub is kleiner (1/5) en toen ik de flaps maakte had ik die scharnieren helaas nog niet; Cub met flaps
Je charter leeft trouwens nog steeds ;-)
Langskomen kan altijd, kan je mijn schaal1/1 projekt bekijken.

Mijn Cub is kleiner (1/5) en toen ik de flaps maakte had ik die scharnieren helaas nog niet; Cub met flaps
Je charter leeft trouwens nog steeds ;-)
Langskomen kan altijd, kan je mijn schaal1/1 projekt bekijken.

Ha leuk! :)

En ja, langskomen is sowieso wel even leuk. Wil je 1/1 wel eens zien ook :). Zal binnenkort even contact met je opnemen..

Gisteren even contact gehad met mijn vader. Begrepen dat de piper al aardig opschiet. Motor staat inmiddels op dome. Ik ben er van t weekend, zal dan even een foto schieten

Van t weekend even de Cub onder ogen gezien. Vergeten foto's te maken.. stom! Zal mn vader vragen eerdaags wat te schieten..

De Cub schiet al aardig op. De 26cc staat erop. Romp is naar achteren helemaal bespant al. (houten spanten op hun plek, dus geen folie).
Mijn wens was (ivm vervoer) het stabilo deelbaar te maken. Dat is gelukt!! :banana:

Nu is mijn vader begonnen aan de vleugels. Omdat ik schaal wil gaan vliegen met de Cub, besloten geen flaps in te bouwen. Het wordt immers een PJ3.

Later meer..

lijkt me echt heerlijk ''hier pa bouw dit is ffe voor me :D''.
mischien dattie van mij ook eens zo ver krijg.

Haha, ach ja. Hij heeft ook genoeg te bouwen voor zichzelf hoor. Zo bouwt ie momenteel aan een ME109 en een P51 Mustang. Maar tussen het drogen van de lijm door ook even aan de 1/4 Piper voor zoonlief gehe :)

Motorcowl zit er inmiddels omheen. Toch iets meer gat moeten maken voor de uitlaat. De dummy uitlaten komen hier wel netjes overheen te zitten, waardoor je uiteindelijk niet veel
er meer van ziet.. Maar goed, helemaal schaal is het toch niet geworden dus.

Nu nog bedenken in welke kleurstelling ik hem hebben wil. Iemand een idee?

Dat ga je niet redden denk ik voor de Piper meeting in Oss!! Nog veel werk maar wel leuk!
Heb je waar je vliegt de 80DB regel?

Klueren kan ik niets van zeggen, ik heb hem rood met wit gemaakt omdat ze bijna allemaal geel zijn.

Hey Michiel, je bedoelt zeker schaalmeeting in Oss ;) Die is 25 juni, onze pipermeeting zal toch wel lukken ? :o Die is namelijk 20 Augustus pas :o

Qua kleur, ik zou zelf voor geel gaan, vind ik wel het mooiste zelf. Anders blauw met witte strepen of compleet rood met een witte vleugel ofzo. Maar dat is wat ik mischien zou doen, als ik geen geel wou :p

Hey thanks all voor de inspiratie :) Heb wel wat om uit te zoeken zie ik al. Ik zal eens gaan zitten en wat schema's de revueu laten passeren :)

Schaal meetings gaat het niet worden dit jaar. Hoewel, misschien in augustus. Ik zie wel :)

Back