Aangezien het de afgelopen dagen lekker warm en droog is heb ik maar eens wat plamuur, schuurpapier, ontvetter, kleefdoekjes en spuitbussen gepakt om alle plastic onderdelen van een kleurtje te voorzien.
En nu de temperatuur een beetje is gezakt kan ik mooi buiten met de laptop op schuut even dit bouwverslag bijwerken.
Ik had eerder voorzichtig de louvres open gedremeld en versterkt met glasmatjes. Met schuren krijg je die glasmatjes niet netjes strak, dus de 2 componenten plamuur maar weer gepakt.
twee plamuuracties (plamuren/schuren/plamuren/schuren) en het begint een beetje glad aan te voelen.
Maar pas nadat het in de spuitplamuur staat kun je er wat van zeggen. Nog niet glad dus. het recept: spuitplamuur/schuren/spuitplamuur/schuren.
En toen ging het allemaal mis. De kap moet grotendeels blauw worden met een grijze streep op de zijkant, blauw en grijs worden gescheiden door een klein stukje wit. Zie foto hieronder. Die grijze baan moet doorlopen op de kap.
Dus, eerst heb ik een deel van de kap wit gespoten. In plaats dat ik nu gewoon het onderste deel van de kap wit spuit, dacht ik alvast ruw-weg een stuk af te plakken met tape zodat ik beter wist wat wit moest worden. Dat is dus niet handig zoals later bleek, want waar de tape heeft gezeten krijg je een soort geul (waar geen lak is gekomen) in de kap. Die geul moet je dus weer vlakschuren en dat is bij mij NIET goed gelukt, waardoor je in het eind-resultaat die geul nog door het blauw heen ziet lopen. Teminste in het juiste licht. Nouja, vooruit maar. Het is het onderste deel van de kap. Als de kist op het veld staat en je gaat niet op je knieen voor de motorkap zitten zul je het waarschijnlijk niet zien. Hoop ik. En anders spuit ik de kap van de winter nog wel een keer.
Volgende keer dus gewoon een groot wit vlak spuiten en niet afplakken. Nergens voor nodig, is toch de onderste laag. Ik dacht weer te moeilijk.
Van het spuiten van het wit heb ik helaas geen foto's. Daarna afplakken en het grijs spuiten. Ook de luchtinlaat aan de voorkant wordt grijs.
En toen kwam de volgende domme fout. Ik had wat lijm van de afplaktape ergens zitten. Ik denk.. geen probleem: beetje aceton en ik veeg het zo weg. Natuurlijk schiet ik enorm uit, precies over het verse grijs. Dat was nog zo vers dat de aceton het meteen opvreet. Balen. Natuurlijk 5 minuten nadat ik al het afplak-werk had verwijderd. Dus weer opnieuw afplakken en weer opnieuw grijs spuiten. Nouja, de spuitbus was nog niet leeg.
Toen ik het voor de tweede keer netjes grijs had gespoten Kon alle afplak-tape er weer af, opnieuw afplakken en het blauw erop. Pp de foto glanst de lak nog mooi omdat hij nat is. Hij droogt mat op. Door de blanke lak die eroverheen komt gaat hij weer glanzen.
Even een paar rare stokkies in elkaar geschroefd.
Wielkappen voor de tweede keer in de spuitplamuur. Ja ook hier: plamuren/schuren/plamuren/schuren.
En blauwe lak erop.
Louvres voor de uitlaattunnel ook blauw gemaakt. Helaas wat lak verloren in het gras. Hopen dat ik nog genoeg heb voor de cockpitkap
Het landingsgestel komt van KHK af. Ondanks dat het een harstikke stevig en toch flexibel landingsgestel is en ik ontzettend tevreden ben met de kwaliteit zit er toch een nadeel aan. Het landingsgestel is heel ruw als het uit de mal komt. Er zit een soort heel fijn en helaas ook vrij diep ribbeltjes patroon in van het weefsel waar het landingsgestel van gemaakt is. Daarnaast vond ik de randen ook ontzettend scherp (is gezaagd), waardoor daar bij elk tikje de verf vanaf zal knappen. Het devies: Flink schuren. Eerst grof en dan steeds fijner. Dat was een flinke klus en ik heb nog jeuk van alle glasfiber stof wat overal gaat zitten. Maar het landingsgestel is aardig netjes nu.
Dus: ontvetten, stofvrij maken met een kleefdoekje en ophangen maar voor de eerste laag spuitplamuur. Je raad het al: Het zou niet de enige laag blijven.
En ook het landingsgestel is blauw.
Morgen of overmorgen de 2 komponenten blanke lak eroverheen en dan moet alles klaar zijn en kan het gemonteerd worden.
Wat heb ik nu geleerd:
-Ik ben geen fan van spuiten (dat wist ik al, maar dat is nog weer bevestigd).
-Afplakken is een prutklus en als je het verkeerd of te snel doet wordt het eindresultaat om te huilen.
-Voor het spuiten met spuitbussen moet het 20+graden zijn, anders moet je hele dunne laagjes spuiten (krijg je een hele ruwe laklaag van) of je krijgt druipers. Bij 25 graden droogt de lak zo snel dat het bijna niet kan gaan druipen. Dus kun je mooie dikke lagen spuiten en krijg je een mooie gladde laklaag.
-Schuren en plamuren is erg belangrijk en ik kon alleen maar 400 grit schuurpapier krijgen om de spuitplamuur mee op te schuren. Ik dacht.. dat is fijn genoeg. Maar dat is dus NIET fijn genoeg. Je blijft krasjes door de lak heen zien.
Oh well. Ik hoop dat alle foutjes minder zichtbaar worden als de blanke lak eroverheen gaat en nog minder opvallen als het allemaal op de kist is gemonteerd. Als ik me er aan blijf storen dan doe ik het van de winter allemaal wel opnieuw. Moet ik alleen nog een goed verwarmde ruimte vinden om het spuitwerk te (laten?) doen.