Iedereen bedankt voor de leuke en enthousiaste reacties! Ook iedereen die ik op het veld heb gesproken.
Nadat we er achter kwamen dat het zwaartepunt te ver naar achteren lag, is Mark aan het rekenen geslagen. In minder dan geen tijd kwam hij met een Excel sheet op de proppen waarmee de verschuiving van het zwaartepunt werd berekend als er componenten (bijvoorbeeld accu's) werden verschoven of gewicht (lood) werd bijgeplaatst of weggenomen.
Ik heb de ontstekingsaccu en de twee ontvangeraccu's zo ver mogelijk naar voren verplaatst. Dit zorgde ervoor dat het zwaartepunt 9mm naar voren kwam. Daarnaast heb ik 150gram lood gemonteerd en dit zorgde voor nog eens 3mm verschuiving van het zwaartepunt. Totaal 12mm naar voren dus. Zie onderstaande foto. Omdat de ontstekingsaccu recht achter de linker cylinder zit heb ik na deze foto een depron 'doosje' om de accu heen gemaakt en dat doosje bekleed met aluminium tape om de warmte een beetje van de accu te houden. De ontvangeraccu's bovenop liggen niet direct in de luchtstroom die langs de motor gaat, dus die blijven wel koel.
Of 12mm verplaatsing van het zwaartepunt naar voren voldoende is kon Mark's excel sheet niet vertellen, dat moest op de traditionele manier worden getest: In de lucht. Dus ben ik vanochtend naar de Ginkelse Hei gereden om een proefvluchtje te maken. Omdat de ontvangeraccu's en kabels naar de Emcotec nu veel dichter bij de ontsteking liggen en mijn halve motordome nu in aluminiumtape is verpakt heb ik eerst maar even een range-check met lopende motor gedaan. Ja, geleerd van de vorige keer!
Toen, met Erwin als co-piloot en spotter naast me (dank daarvoor Erwin! Stond ik toch wat meer ontspannen te vliegen.), de kist de lucht in gestuurd. Een hele andere kist dan de eerste vlucht. Helemaal niet zenuwachtig meer op de roeren, vliegt lekker rustig. Dat is leuk. Een paar rollen en wat simpele figuurtjes gevlogen en tot de conclusie gekomen dat de kist best aardig vliegt. Inverted hoef ik bijna niet te drukken en in meskant blijft ie eigenlijk gewoon rechtuit vliegen zonder dat ik aan mijn richtingsroer hoef te zitten. Dat is een leuke eigenschap! Is de kist nu opeens perfect? Nee nog lang niet. Ik moet nog meer vluchten maken om motorhoek en domping te controleren en er zit nog een vreemde beweging in de kist tijdens het rollen. Maar dat komt nog wel. Eerst vliegen!
De landing ging ook erg makkelijk. Hij remt veel beter dan mijn Extra, dus je kunt hem veel makkelijker plaatsen en je hoeft hem ook niet uit te melken en overdreven op zijn staart te zetten om snelheid kwijt te raken. Kist stond voor de helft van het veld stil. Prima.
Mooi. Even tanken, even ontspannen en snel een 2e vlucht. En die ging eigenlijk hetzelfde als de eerste.
Daarna de kist uit elkaar gehaald en in de auto gezet om nog even naar Venray te rijden om daar op Marks club gast te vliegen. Mark was er nog niet, en ondanks dat ik onaangekondigd binnen kwam vallen werd ik heel vriendelijk ontvangen! Kort daarop kwam Mark met zijn vrouw en kinderen ook aanrijden, dus kist in elkaar gezet en naast die van Mark geparkeerd. Stonden ze weer mooi naast elkaar!
Mark eerst een vluchtje gemaakt (konden daarna de accu's aan de lader):
Daarna was het tijd voor mij om de lucht in te gaan. En ik had er een partij zin in omdat het in Ede zo lekker ging! Zender aan, kist aan en even de roeren controleren.. Hey, wat is dat nou.. Een van de rolroeren beweegt niet mee!? Huh?
Hoe kan dat nou? Twee uur geleden nog gevlogen en nu dit? Stekkertje niet goed ingeplugd ofzo? Vleugel eraf. Nee, stekkertje zit erin. Stekker eruit en weer erin, kist aan. Hey, roer doet nu wel mee. Vreemd. Beetje aan het stekkertje morrelen en het roer hapert.. Draadbreukje net achter het aangegoten stekkertje. Balen. Heb ik expres dure siliconen servo-kabels met aangegoten stekker gekocht omdat ik dacht dat die degelijker waren dan de standaard kabels en stekkers.. Niet dus.
Nog even overwogen om de stekkers er tussenuit te knippen en alles aan elkaar te solderen om in iedergeval te kunnen vliegen, maar toch maar besloten om de verstandige route te kiezen en niet op het veld te gaan rommelen. Dus helaas niet gevlogen in Venray! En dus helaas WEER geen vlieg-foto's van mijn kist.
Oh well! Het was wel erg gezellig in Venray en ik had zo mooi de tijd om te voetballen met de kinderen van Mark. En ik heb ik wel twee vluchten in Ede gemaakt en die gingen super! En even een stekkertje vervangen is ook geen gigantische klus. Dit telt dus als een geslaagde dag!
Ook wil ik nog een aanzuig-trechter / luchtfilter op de carburateur hebben. Ik heb nu het gevoel dat ik de halve hei door de motor heen zuig en daarnaast wordt mijn motorkap hardstikke vies door de brandstof die uit de carburateur spettert. Met een luchtfilter zijn beide problemen verholpen. Normaal bestel ik dan een 3W kelk en een filter, maar die past niet in de kap. Ik moet dus waarschijnlijk binnenkort weer zelf aan het hobbyen! Die kelk+luchtfilter zal weer wat gewicht in de neus toevoegen, dus kan er wat lood uit. Maar eens even rustig nadenken wat ik nog meer kan verplaatsen om het dan nog resterende lood eruit te krijgen. Maar dat zal wel een klusje voor de winter worden.
Eerst meer vliegen om meer gevoel voor de kist te krijgen.