Pitts Model 12 (2.2mtr)

Ik heb weer een paar uurtjes gebouwd de afgelopen tijd.

Vooral bezig geweest met het stabilo.

De zijkanten zijn afgewerkt met 0.8mm triplex. Zo beschadigen ze wat minder snel.
IMG_1483.jpg


Neuslijsten erop gelijmd.
IMG_1484.jpg


Linkerkant is al grof in vorm geschaafd. De rechterkant moet nog.
IMG_1485.jpg


Alles geschaafd en geschuurd. De definitieve 'bolling' van de neuslijst komt er pas in als de scharnieren verlijmd zijn. Dan weet ik zeker dat de neuslijst van het vaste deel en van het draaiende/balans deel van het stabilo niet meer verschuiven ten opzichte van elkaar.
IMG_1487.jpg


En zo hebben we twee stabilo's bijna ruwbouw klaar. Je kunt ook zien hoe ik de servo's ga monteren. Die liggen plat en met hun 'kont' richting de romp. Dit omdat het roerhoorntje in het roer dan niet helemaal aan de rand van het roer komt, maar een cm of 10 uit de rand. Dat leek me wat steviger. Daarnaast kwam de plaats van de scharnieren ook beter uit zo.
IMG_1492.jpg


Het enige waar ik nog erg over twijfel is, zal ik de hoeken van het stabilo en het kielvlak aan de voorkant nog rond maken zoals bij de echte pitts? Aan de ene kant is het wel meer 'schaal'. Aan de andere kant ziet het er wat ouderwets uit en is mijn stabilo geprofileerd en heeft het van die 'balans vlakken' en dus toch al niet schaal!

Wat vinden jullie?

1937010.jpg


Ik was op zoek naar een passende motorkap, maar ik hoefde niet lang te zoeken want Jan van Welkom - rc-planes - had nog een beschadigde kap van een 2.7mtr Yak liggen. Past qua diameter perfect, moet alleen wel 10cm - 15cm ingekort worden.. Maar dat maakt niet uit.. Maken we wel pas (hoop ik).
IMG_1493.jpg


IMG_1498.jpg
 
Hey Jaap, Mark,

Ziet er goed uit, bekende bouwwijze ;-)

Groet,
Michel

Ja, ik moet bekennen dat ik 'af-en-toe' even in mijn Extra spiek.
En ik wil niet voor Mark spreken, maar ik vermoed dat hij dat ook heeft gedaan bij zijn Extra..

Die bouwwijze heeft zich inmiddels wel bewezen dus: Beter goed gejat dan slecht bedacht! ;)
 
Erg mooi! Ik ben benieuwd hoe de savox servo's gaan bevallen, ben aan het twijfelen om ze in mijn FL extra te gebruiken in plaats van hitec..
 
Hey Jaap, Mark,

Ziet er goed uit, bekende bouwwijze ;-)

Groet,
Michel

Ja uiteraard. Zoals Jaap zegt.. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Ik vind het een leuke bouwwijze en is bewezen licht en sterk. De andere optie is wat je veel in ARF kisten ziet. Veel triplex dat in elkaar haakt. Wel mooi maar voor mijn gevoel lastiger te bouwen en te ontwerpen als je geen massa's vliegtuigen wilt bouwen. En dat wil ik niet :)

Eén is genoeg, de tweede besteed ik uit :D

grz
Mark
 
Zo, Ik heb de afgelopen weken niet helemaal stil gezeten. Ik zat er wel een beetje tegenaan te hikken om met de vleugels te beginnen. Daar had ik helemaal geen beeld bij hoe die constructie in elkaar zou moeten zitten en hoe dat een beetje recht en stevig te bouwen. Daar zat ik dus een beetje mee, maar uiteindelijk ben ik gewoon (heel voorzichtig en rustig) begonnen.

Ik had een tijdje geleden alle ribben al uit roofmate gesneden, dus die lagen klaar. De mallen lagen ook klaar en op een gegeven moment kreeg ik ook de hulzen voor de vleugelbuizen binnen. Toen moest het dus maar eens gebeuren! Mijn eerste vleugels.

Op de voorgrond zie je de eerste vier ribben van een van de rechte (onder) vleugels.
In het midden de wortelrib (die is helemaal bekleed met triplex) en daaromheen de andere ribben waar de buis doorheen gaat. Was alleen al een uur of twee om dat allemaal op maat te vijlen en pas te maken, zo precies wilde ik dat doen.

Op de achtergrond de mal met daarin de 'reststukjes' van het snijden van de ribben. De ribben zijn genummerd en de reststukjes ook zodat ze precies op elkaar aansluiten en het geheel dus net zo recht is als toen de snijdraad er doorheen ging. Alle reststukjes zijn afgetaped met plakband zodat de PU-lijm en de epoxy niet hecht.
IMG_1504.jpg


Dan gebruiken we de huls om gaten te boren in de roofmate. Ook zijn de reststukjes gemarkeerd met de plaats waar de liggers moeten komen. Zo kan je de liggers en de ribben al een beetje uitlijnen, maar (zoals ik pas veel later merkte) als alles verlijmd is zit er nog genoeg beweging in om een paar millimeter hier of daar te bewegen.
IMG_1509.jpg


De liggers in de mal en vervolgens alle ribben erop. Dit lijkt een uurtje werk, maar in werkelijkheid zijn dit twee dagen. De eerste dag heb ik de twee buitenste ribben geplaatst en goed haaks gezet (zowel horizontaal als verticaal) en de tweede dag (toen de lijm droog was) durfde ik pas de rest van de ribben te plaatsen uit angst dat het geheel zou verschuiven). Merk op dat de bovenste liggers er hier nog niet op zitten, want dat durfde ik niet. Dat was voor de volgende avond als de lijm droog zou zijn.
IMG_1513.jpg


Op de achtergrond een van de rechte vleugels met alle ribben en alle liggers.Let op: Drie avonden werk geweest om hem zo in elkaar te lijmen!!!! (Ja, maf! Ik weet het (nu)!)

De schuine (boven) vleugel op de voorgrond heb ik min of meer gelijktijdig gebouwd zodat ik in die drie avonden eigenlijk twee vleugels heb opgebouwd. Let even op alle bouwmaterialen en gereedschap die als gewicht dienst doen. Dat kon ook handiger bedacht ik me even later. Zie verderop!
IMG_1519.jpg


Huls erin en buis erin om even te passen.
IMG_1520.jpg


Vervolgens moesten de shearwebs erin. Dat zijn de balsa plankjes tussen de twee hoofdliggers over de hele lengte van de vleugel. (Ook de ruimte tussen de huls en de liggers zijn uitgevuld). Hierdoor wordt de vleugel zo enorm stijf dat ik die met geen mogelijkheid meer kan buigen. Erg rare gewaarwording. Vleugel weegt niets en bestaat uit wat roofmate, twee 7mm grenen latjes en wat balsa.. En ik kan hem NIET buigen??

Maar omdat die shearwebs de vleugel zo stijf maken MOET de vleugel ook goed in de mal aangedrukt worden. Ik had meer gewicht nodig dan al die bouwprullen die ik eerst had. Hoe kom ik aan gewicht? En toen zag ik de lege RECHTHOEKIGE flessen staan. Ik was afgelopen week nog niet naar de glasbak geweest ;) .. Dus... Vullen met water, dop erop en hey presto.. Gewicht!
IMG_1522.jpg


Twee vleugels klaar om ingedekt te worden. Hulp-neuslijsten zitten er ook op en zijn bijgeschaafd. Daar komt later de definitieve neuslijst op. Nu houden ze alleen de voorkant van de vleugel recht bij het indekken. Let ook op het stukje shearweb bij de balsa hulpliggers tussen de eerste en de tweede rib. Over de rest van de vleugel komt een scharnierlijst te zitten, dus daar hoeft geen shearweb. Maar eerst indekken en dan pas de scharnierlijsten erin! Dat is de eenvoudigste manier (fluisterden de stemmen..)
IMG_1528.jpg


Bij de schuine vleugel is vooral goed de opvulling tussen de ligger en de buis te zien. Let ook op dat de boven en onder ligger ook overal aan de buis geglast is. Dat is dus 1 geheel geworden.
IMG_1529.jpg


Rechte vleugel met shearwebs en twee grenen latjes als 'stop' voor de vleugelbuis (anders ram ik de vleugelbuis zo een eind de shearweb in ben ik bang. :(

IMG_1534.jpg


Op de achtergrond de eerste twee vleugels klaar om ingedekt te worden. Op de voorgrond vleugel nummer 3. Had ik voor de eerste twee vleugels nog 3 avonden nodig om zover te komen, vleugel nummer 3 is in minder dan een uur in elkaar gezet tot zover als hij nu op de foto staat.
IMG_1541.jpg


Huls erin, jup. Past! Alles recht zo op het oog! Ah.. Ik ben de vleugel koning! Fraggy, het adres voor al uw vleugels! ;)
(ja.. ik weet het :hammer:, dit is de 3e vleugel die ik ooit heb gebouwd, maar zo voel je je wel als het allemaal zo snel gaat en ook nog allemaal lijkt te passen :banana:).
IMG_1544.jpg





Het leukste was dat ik tijdens het bouwen op een gegeven moment een beetje vergeten was wat ik eigenlijk aan het bouwen was. Je bent uren lang stukjes balsa, triplex en grenen aan het snijden, zagen, schuren en lijmen in een mal, maar je denkt eigenlijk niet verder na. Op een gegeven moment deed ik op een avond een stap naar achter en dacht ik.. Ik ben gewoon mijn eigen vleugels voor mijn eigen dubbeldekker aan het bouwen. Een paar weken geleden waren dit nog een paar balsa planken en een plaat isolatiemateriaal en nu zijn het bijna vleugels voor een Pitts. Hoe stoer is dat?

(Herkennen andere bouwers zich hier in? Dat je je op een gegeven moment dagen achter elkaar het grote plaatje uit het oog verliest en je opeens weer realiseert wat je eigenlijk aan het bouwen bent?)


Zo, nu eens kijken hoe dat indekken werkt en vleugel 3 verder afmaken terwijl ik aan vleugel 4 begin! (Er is een mal leeg en dat is niet de bedoeling.)
 
Laatst bewerkt:
Het leukste was dat ik tijdens het bouwen op een gegeven moment een beetje vergeten was wat ik eigenlijk aan het bouwen was. Je bent uren lang stukjes balsa, triplex en grenen aan het snijden, zagen, schuren en lijmen in een mal, maar je denkt eigenlijk niet verder na. Op een gegeven moment deed ik op een avond een stap naar achter en dacht ik.. Ik ben gewoon mijn eigen vleugels voor mijn eigen dubbeldekker aan het bouwen. Een paar weken geleden waren dit nog een paar balsa planken en een plaat isolatiemateriaal en nu zijn het bijna vleugels voor een Pitts. Hoe stoer is dat?

(Herkennen andere bouwers zich hier in? Dat je je op een gegeven moment dagen achter elkaar het grote plaatje uit het oog verliest en je opeens weer realiseert wat je eigenlijk aan het bouwen bent?)

Moi wat een lap tekst.

Als ik zo vrij mag zijn, ook al heb ik pas 1 kist(je) gebouwd. Als ik bezig was, had ik inderdaad niet het idee waarvoor ik aan het bouwen was. Het was leuk, en leerzaam, maar ik had idd niet het idee dat ik bezig was iets te bouwen waar ik een x-aantal weken later mee zou vliegen. En zie hier:
full

(Wederom als ik zo vrij mag zijn:mrgreen:) Is wel iets anders, maar goed:D

Groetjes,

Jasper
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een paar weken geleden waren dit nog een paar balsa planken en een plaat isolatiemateriaal en nu zijn het bijna vleugels voor een Pitts. Hoe stoer is dat?
Cool he ....
't ziet er goed uit.

groeten,
Cor
 
Hee Jaap,

lekker bezig man, dat wordt over een 2 maanden vliegen ermee (nee hoor geen druk ;-) ).

En jah, dat gevoel van 'waar ben ik nou ook wel weer mee bezig' en dan het gehele plaatje erna herken ik ook zeker wel :yes:

Zie je zaterdag ;-)


Grt,
Berto.
 
heel mooi allemaal!
ook leuk dat dit niet je eerste vliegtuig is:)
bij een van de 1e plaatje zie je op een gegeven moment een ander vliegtuig aan de muur.. leuk!
maar na een stuk of 15 plaatjes had ik nummer 4 al gespot :mrgreen:
heel gaaf! en ga zo door!
 
Gaaf om te zien. Ziet er goed uit.

Gaat hij één week niet naar de glasbak, is dit, ondanks de drank, het resultaat. Dat is dubbel zo knap :)

Om het gehele plaatje niet uit het oog te verliezen moet je hem af en toe even zo ver als mogelijk in elkaar schuiven, stoel erbij pakken en rustig even genieten.

Grz

mark
 
(Wederom als ik zo vrij mag zijn:mrgreen:) Is wel iets anders, maar goed:D

Groetjes,

Jasper

De constructie van jou vleugels is op het oog bijna hetzelfde als mijn vleugels. Ik heb er misschien wat meer materiaal in zitten, maar verder is het niet zo veel anders hoor.

Coole kist hoor! Mooi dat je zo door die vleugel heen kijkt en het binnenwerk kunt zien. En jij hebt dus gewoon al met je eigen gebouwde kist gevlogen. Zo ver ben ik nog nooit gekomen.

Cool he ....
't ziet er goed uit.
Jij hebt dus dezelfde ervaring gehad bij het bouwen van jou Extra!


Hee Jaap,

lekker bezig man, dat wordt over een 2 maanden vliegen ermee (nee hoor geen druk ).

En jah, dat gevoel van 'waar ben ik nou ook wel weer mee bezig' en dan het gehele plaatje erna herken ik ook zeker wel

Zie je zaterdag

Grt,
Berto.
Nou, 2 maanden.. Dan moet ik wel een beetje door gaan bouwen!

Zaterdag.. Goed dat je het zegt. Als het een beetje lekker weer wordt dan kom ik nog wel even kijken als jullie in het water aan het spelen zijn.


ook leuk dat dit niet je eerste vliegtuig is
bij een van de 1e plaatje zie je op een gegeven moment een ander vliegtuig aan de muur.. leuk!
maar na een stuk of 15 plaatjes had ik nummer 4 al gespot

Als ik zie wat sommige andere vliegers allemaal voor moois hebben staan hou ik het nog aardig bescheiden.
Naast de Pitts heb ik twee andere 'serieuze' kisten.

Een Raven
IMG_0921.jpg


En nog steeds mijn trots, een Knol Extra. Helaas kan ik niet claimen dat ik hem helemaal zelf heb gebouwd.
Ik heb hoogstens geholpen bij de afbouw.
IMG_0652.jpg



Gaat hij één week niet naar de glasbak, is dit, ondanks de drank, het resultaat. Dat is dubbel zo knap
Ik heb zo veel telefonisch support gehad.. Ik heb zelf niet na hoeven denken. Dus dan kun je af en toe een slokje nemen he. ;)
 
Laatst bewerkt:
Er was weer wat voortgang de laatste dagen.

Ik heb twee vleugels half ingedekt.
Natuurlijk heb ik (zoals ik altijd doe) weer teveel lijm gebruikt.
Wat kan ik er van zeggen? Ik ben altijd een beetje nerveus dat het net niet helemaal strak aansluit. En ik wil dan zeker weten dat er genoeg PU tussen zit om de ruimte op te vullen. Maar aangezien het WEL strak aansluit, bruist alle PU er tussen uit. Oh well. Het is een zooitje, maar je ziet het niet meer zodra de andere helft van de beplanking erop zit.

De (schuine) bovenvleugel.
IMG_1567.jpg


Detailfoto van de buis. De huls voor de vleugelbuis had ik al aan de liggers geglast, maar ik heb ook nog een beetje epoxy met microballoons gebruikt om de huls nog beter aan de eerste vier ribben te verbinden. Dat laatste is niet strict nodig, maar het geeft me een prettig gevoel en het is misschien 5 gram per vleugel aan dood gewicht. Oh well.
IMG_1569.jpg


De (rechte) ondervleugel. (Weer) teveel lijm. Zelfde verhaal als hierboven.
IMG_1571.jpg


Met buis.
IMG_1572.jpg


De andere twee vleugels zijn bijna klaar om ingedekt te worden. Shearwebs zitten erin. Huls is aan 1 zijde aan de ligger geglast.

Nu nog even omdraaien en de andere kant doen. Een uurtje werk, maar ik wil er wel minimaal 9 uur bij in de buurt blijven om de vleugelbuizen (die in de hulzen zitten tijdens het verlijmen) regelmatig een halve slag rond te draaien. Dus de andere zijde glassen zal wel volgend weekeinde worden.

Aangezien de hulzen een heel klein beetje poreus zijn lekt er een klein beetje epoxy. En als je dan niets doet zit de vleugelbuis in de huls vast. Dat is op zich niet zo heel erg, maar het vervoert zo lastig.. Zo'n vleugel met 70cm buis wat eruit steekt.
IMG_1574.jpg


Detailfoto van het glassen. Moet nog even afgewerkt worden natuurlijk, maar je ziet wel hoe de huls aan de ligger zit.
IMG_1575.jpg


Ik kreeg vandaag ook de struts tussen de boven en de ondervleugel een 90% complete strut tussen de romp en de bovenvleugel binnen. Die moet ik dan nog even overtrekken en 2x uit "vliegtuig"triplex zagen. ik vond bij die struts ook een ouwe duitse landkaart!? Wat ik daar nu weer mee moet!? Tegenwoordig hebben we toch allemaal een TomTom ofzo?
IMG_1577.jpg


We hebben ook inkopen gedaan in Dortmund voor de Pitts.
Nee, geen (analoge) kaart nodig gehad om daar te komen.

Wat heb ik gekocht?
-Servosnoer en stekkertjes
-Kwiklinks, soldeerhulsjes en draadeinden
-epoxy plaat (niet op de foto) voor de roerhoorntjes
-Hitec 635HB gas servo
-Kavan 100mm wielen
-3200mA lipo's voor de besturing
-1800mA lipo voor de ontsteking
-Heel veel meter oracover en zo'n beetje alle fluor-groen in heel Dortmund. :)
-25x12s Mejzlik prop
-drie prop-beschermers.

IMG_1580.jpg


Hier nog een foto van de rollen oracover vanuit een ander perspectief. Waar heb ik die kleurencombinatie eerder gezien? Deze keer een ander scheme en met een beetje zilver erbij! Ik verklap nog even niet hoe het eruit komt te zien, maar het wordt in iedergeval kleurrijk en luid! Geheel volgens vorm.
IMG_1583.jpg
 
haha, waar is den tijd...

ik had toen ook al geinformeerd voor deze 2,2meter pitts, maarja...
doe zo voort! het ziet er in ieder geval veel belovend uit:p
 
Back
Top