Oh man, ik moet gaan opschieten.
Gaaf hoor Jaap. "Kleed" de kist echt aan die details in stabilo en kielvlak. mag ik je iPhone even lenen??
Grz
Mark
Ik was heel erg aan het twijfelen over die 'schaal' afrondingen, want ik vond het wel wat erg 'retro'.
Maar je had me overtuigd met je stabilo.
Ik vind het ook echt mooi geworden!
Handig joh zo'n iPhone!
Goed, ik heb niet (helemaal) stil gezeten. Ik ben met de vleugels bezig geweest:
-servo-plankje maken en in de vleugel verlijmen
-verstevigingen voor het roerhoorntje
-balsa erop zodat het een 'bakje' wordt
-verstevigingen voor de struts in de vleugels
-gaten voor struts boren
-gaten voor het servosnoer
-indekken
-beplanking op maat snijden
-rolroer lossnijden
-servobakje uitzagen
Echt serieproductie. Het is een dubbeldekker. Er zijn vier! vleugels.

uppydogeyes:
Ik heb 1 vleugel af. De 2e ingedekt en andere vleugels zijn klaar om ingedekt te worden. Dus het schiet echt goed op met die vleugels!
Alvast mijn excuses. Sommige foto's zijn met mijn telefoon gemaakt. De accu's van mijn (echte) camera waren leeg.
Servo-plaat en verstevigingen voor de struts.
Servo-bakje en verstevigingen voor het roerhoorntje.
Dan eerst maar eens kijken of de gaten voor de struts goed geboord zijn. De onderste vleugelbuis moest ook worden ingekort met maarliefst 9mm, dus dat heb ik ook gelijk gedaan. Goed excuus om de kist maar weer in elkaar te zetten.
Afgerond stabilo en kielvlak komen ook mooi tot hun recht zo.
Jup, alle struts lijken te passen!
Carbon buisje om gaten te prikken in de foam ribben zodat later de servo-kabel er doorheen kan. In de triplex wortelrib en het servobakje heb ik gaten geboord.
stukje draad er door zodat ik later het servosnoer er aan kan knopen en er doorheen kan trekken. Ik moet nog een hoop snijden en schuren aan de vleugels dus ik wil nu nog niet de servokabels trekken, want dan kunnen ze beschadigen. Dit stuk draad is afval.
Indekken die handel. Daarvoor gebruik ik twee piepschuim 'mallen' die gesneden zijn op dezelfde manier als de foam ribben. Alleen heb ik in plaats van het binnenste deel de twee buitenste delen bewaard. Zo druk ik mooi gelijkmatig de vleugel aan. Dan een houten plaat erop en daarop weer een kilo of 10 aan gewicht.
Na een paar uur wachten tot de lijm droog is, kan de vleugel uit de mal. Ik heb meteen het rolroer uitgesneden omdat ik benieuwd was of dat nog een beetje ging.
Zoals je kunt zien had ik namelijk wat teveel PU lijm gebruikt. Zoals gebruikelijk.
Wat snijden en schuren en het roer ziet er al goed uit. De scharnierlijsten moeten nog in de goede hoek worden geschaafd en de zijkanten moeten nog van dun triplex worden voorzien (vandaar de ruimte tussen de zijkant van de vleugel en het rolroer)
Gaten voor de struts en het roerhoorntje weer opgezocht. Ook het servobakje vast (deels) opengesneden.
Gewicht van de ruwbouw vleugel is 505 gram (weegschaal op 0 gesteld met piepschuim erop, dus dat telt niet mee).