Plaatsing turbulator

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Bartdr1, 4 aug 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij een 4 kleppenvleugel moet de aileron altijd iets hoger staan dan de welfklep anders overtrekt ie.
    Dat heb ik gemerkt bij een prototype van Rudi Freudenthaler, die overtrok vreselijk agressief in de thermiekstand.
    Na de vlucht kwam Rudi kijken en zei, aileron 1mm hoger zetten.
    De volgende vlucht was het een heel andere kist, zelfde bij snapflap, daar moet de aileron ook iets hoger komen dan de welfklep.

    Wat betreft de Ventus, naar mijn mening heeft ie helemaal geen turbulator nodig.
    Ik heb er meerdere sleepjes mee gemaakt en hij stuurde altijd prima.
    Misschien de uitslagen wat groter maken of het CG wat achterlijker plaatsen.
    Ik vond het een prima sturend model, ook geen nare eigenschap wat overtrekken betreft en hij was ook vrij langzaam te vliegen.
    Ik denk dat het gewoon in de afstelling zit.

    GJ
     
    lecraM vindt dit leuk.
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je moet de 'Franse' methode voor rol proberen. Dan gaat aan de kant waar de kleppen omlaag gaan de flap iets lager dan het rolroer, en aan de andere kant gaat het rolroer iets hoger dan de flap. Verschil is 1 tot max 2 mm.
    Je creƫert zo een beetje verdraaiing tijdens het rollen.
    Het verschil is subtiel, maar het draait veel fijner, vind ik.
     
    Terence en lecraM vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank. Dirk, duidelijk. Ik vermoedde al dat profili en co dat konden.
     
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd je zou iedereen het gunnen die "goede" afstelling te krijgen (wat dat dan kan zijn per verschillend geval). toch kan het voorkomen dat iemand geen hulp wil (mijn ervaring),
    maar het is ook wel een soort punt dat een individu na een bepaalde hoeveelheid ervaring gaat overdenken. als men er echt niet aan wil is men nog niet op dat punt denk ik momenteel (ik probeer er beter in te worden).

    @Hein.z idd ja zulke programma's kunnen dat heel goed, maar dat is in de sim. of het klopt met het model dat op tafel ligt, is ook een punt. iets vergelijkbaars is met electronica, Spice. Spice kan "liegen" en men kan beter voor de zekerheid echt in de praktijk nabouwen en testen. ik bouw af en toe aan een analoge electronische "electroscoop" (een ding dat een weergave geeft van de electrische veldsterkte waar die is.), de meest cruciale dingen kan ik nieteens meten, maar alleen bepalen door tijdconstanten en indicaties van waarden van onderdelen (ik weet nieteens hoeveel die echt zijn). de ingang impedantie is ongeveer 750 Gohm (of meer). RC tijd 15 sec of zoiets (varieert een beetje doordat de waarden zo klein zijn). een multimeter kan er niks aan meten.

     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hier heb je helemaal gelijk in!
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    In F3B is het bij het nieuwste regelement verboden turbulators te plakken.
    De gewoonte was bij meerder piloten om bij thermiek turbulators te plakken en evantueel bi speed cq afstand niet of op een andere plaats.
    Omdat vgens de regels alle taken met het zelfde model gevlogen moeten worden, zijn turbulatoren verboden......
    Dit wacht op discussie en weer nieuwe regels denk ik, maar het geeft aan dat de optimale toepassing van turbulatoren afhankelijk van de gebruikte profielen maar zeker in sterke mate van het Cl gebied waarbij gevlogen wordt.
     
  7. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    @Rick NL : turbulator verboden? of moet zelfde model? anders kan men een blaasturbulator aanleggen met een klepje oid om aan en uit te zetten :) luchtschepje uit tijdens thermiek (aan de onderkant van de vleugel oid) of in de flap geintegreerd inlaatgat dat dan open gaat. edit: wel "stoer" met snapflap ;)
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Mijn puntjes waren ook om aan te geven dat ik te een stupide regel vind.
    Gelukkig (?) vlieg ik geen F3B, maar je 'oplossingen' kunnen zeker werken en wanneer je ze RC bedient waarschijnlijk ook wel regel conform. :beer:
     
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd zou eigenlijk zonder enige aankondiging mee op een wedstrijd moeten staan :) maar ik ben daar niet zo "thuis" mee/in . ik ben van nature heel open en uitwisselend (tenzij ongepast of te lastig), en niet (hoe kan ik dit het best benoemen) economisch

    @Rick NL : gaatje of gleufje vlak voor het flap scharnier, gfk flapje aan de flap verbonden (inwendig, gleufje of keepje in de "ligger" waar het scharnier vlak bij zit, afdichten met ruim bemeten dun folie) dat sterk genoeg is om dicht te blijven, een beetje meegeeft bij negatieve flap, en open gaat bij positieve flap. kanalen naar de turbulatorgaatjes bij flaps en rolroeren (op % koorde waar ze het best werken)
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    @lecraM
    Ja ik heb ook zitten denken om bij schalen vleugels met het scharnier onder aan de vleugel, de bovenste openingssfleuf wat meer naar voren te plaatsen en deze (met een laser?) als zigzag uit te voeren.
    Bij niet uitgeslagen roer alles vlak en bij roeruitslag naar beneden krijg je een mooie turbulator. Moet het ooit nog een proberen.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  11. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Turbulatoren zitten er op en enkele vluchten mee gemaakt. Ik denk dat ie wat vlotter is op de ailerons en dat ie net iets vriendelijker blijft als ik hem net te traag maak in thermiek... maar lisschien zit het ook gewoon tussen de oren. Heb niet de gewoonte mijn zwevers zwaar aan te duiken, dus regio topspeed en zo geen idee...

    Ik laat ze er op...
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina