of ik had een keer een hotliner met 4 kleppen in de vleugel. had alles goed getrimd en zo, stuurde prima, maar, ik wilde niet dat die in de thermiek, naar binnen zou overtrekken (dat deed ie als er perongeluk even een stall was). ik ging minder welving\flap op de ailerons mixen, waardoor wat tipverdraaiing ontstaat. steeds ietsje minder (en weer aftrimmen) tot ie op een gegeven moment niet meer de bocht in ging overtrekken maar de vleugel ongeveer even schuin liet in een overtrek.
Bij een 4 kleppenvleugel moet de aileron altijd iets hoger staan dan de welfklep anders overtrekt ie.
Dat heb ik gemerkt bij een prototype van Rudi Freudenthaler, die overtrok vreselijk agressief in de thermiekstand.
Na de vlucht kwam Rudi kijken en zei, aileron 1mm hoger zetten.
De volgende vlucht was het een heel andere kist, zelfde bij snapflap, daar moet de aileron ook iets hoger komen dan de welfklep.
Wat betreft de Ventus, naar mijn mening heeft ie helemaal geen turbulator nodig.
Ik heb er meerdere sleepjes mee gemaakt en hij stuurde altijd prima.
Misschien de uitslagen wat groter maken of het CG wat achterlijker plaatsen.
Ik vond het een prima sturend model, ook geen nare eigenschap wat overtrekken betreft en hij was ook vrij langzaam te vliegen.
Ik denk dat het gewoon in de afstelling zit.
GJ