PLASMA F5d

Het voorbije weekend vond ik in Harsewinkel de nieuwe F5d kist van FVK.
Een mooi toestelletje van 1m29 span en een heel handig rompje met afneembare neus en afneembaar kapje voor een heel mooi prijsje.
Het enige wat me een beetje tegenvalt is dat het vleugeltje deelbaar is.
Het zit samen met een volcarbonspar van ongeveer 10mm diameter en is met 4 M3 boutjes op de romp gevezen. Jiri van FVK verzekert me ervan dat het aan stevigheid niks moet inboeten tegenover een ééndelige vleugel.
Kan dit waar zijn of verliest een tweedelige vleugel altijd wat aan stevigheid ten opzichte van een niet deelbaar exemplaar?
 
Hij is nog maar net uit en staat zelfs nog niet op de site van fvk zelf.
Fotos kan ik dus bijgevolg niet tonen.
De introductieprijs in harsewinkel was 199€
 
Een deling in de vleugel is altijd een verzwakking.
Ik zie ook het nut niet, vleugeltje van 130cm en dan deelbaar?


GJ
 
Ik vind het ook belachelijk een vleugeltje van 130 cm in twee te delen.

Maar ondertussen heeft Jiri van FVK me wat meer info gegeven:

Hier die Informationen zum Antrieb in englisch:

Motor: Mega 16/35/1 3600kV 155g
Prop: 5,5x5,5 Graupner CamSpeed
Spinner: Graupner #1304.3
ESC: Turnigy K-Force 100A (Low-Price) or YGE 120 (High-Price)
Battery: Turnigy 3s 3000mAh 40C (remove shrink tube, remove all plastic cover, cover with new thin shrink tube. You might have to resolder the cables so the pack fits in the battery shaft with cables in the front).
Other batteries might not fit in the battery shaft, in this case you need to remove the upper Part of the shaft.
The Motor is capable to turn the 5,5x5,5 with approximately 34.000rpm at approximately 110A. This fits perfect to the Plasma together with the Graupner Spinner.
We did not measure the top speed yet, but as far as we can estimate from the computer calculation it should be arround 300kph.
Even with motor turned off, the plasma is gliding endlessly without loosing altitude, therefore we strongly recommend the usage of landing flaps. Put the ailerons arround 8mm up for landing and it will sink significantly better and is still fully controllable even at low speeds. Remember to switch of any aileron differencation in landing configuration, so you have the full deflection on the down-moving aileron. Have fun with it ... :-)

Viele Grüße, Alex.

Ziet er veelbelovend uit he
 
Tja, op papier klinkt het leuk.

Als ik hem doorreken kom ik op zo'n theoretische snelheid van 285 km/u.
In de praktijk zal het dan tussen de 250 en 270 km/u zijn.

Als ie dan niet gaat flutteren is het een leuk kistje voor het geld.

GJ
 
Klinkt erg goed een goede pylon met een mooie snelheid maar met zo'n motor moet het ook wel bijna erg hard gaan
 
Het is niet enkel de motor die het hem doet het airframe moet ook vodoende stevig zijn. Een Turn left van simprop bijvoorbeeld vliegt gewoon uiteen als je er een te hete motor instopt en ik spreek uit ervaring met deze.

Ik heb een fototje van het beestje kunnen uploaden:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, ik krijg ineens een stuk minder vertrouwen in het ontwerp.
Denk dat het net zo goed is als een Mini Hawk.

Los cockpitje, als ie hard gaat ben je dat als eerste kwijt.
Pendelroer.. ben ik ook niet kapot van bij deze snelheden.

Nee, ik zou hem niet kopen... maar dat is mijn mening, misschien is ie wel heeeeel goed.



GJ
 
Hij is heus niet te vergelijken met een mini hawk hoor.
Ik had in karlsruhe een mini hawk in mijn handen en vond hem ook nogal slap.
Deze had ik in Harsewinkel in mijn handen en hij heeft meer weg van een grote sunracer. Het hoogteroer is absoluut geen pendel hoor Gert-Jan, het is de carbon die je door de gelcoat ziet die het zo doet lijken.
De constructie van het kapje vooraan is iets wat ik bij geen enkel model eerder had gezien. Onderaan het kapje is een hele stevige verticale rand van ongeveer 4mm die verticaal mooi klemmend in het rompje schuift enkel een bureauplakbandje erop en dat zou moeten voldoende zijn. Overigens heel handig om accus aan en af te koppelen.
 
ik vind het ''kapje'' wel errrg makkelijk dat gepruts onder die vleugel om even een lipo te vervangen zitten de draden van de servo's er weer tussen, en hij ziet er met deze kleuren wel erg goed uit, lekker fris en als hij die snelheden aankan is het een goede concurrent van de Minihawk en misschien maar dat zal de tijd leren nog beter of slechter
en alleen maar (mini)Hawks op het veld wordt ook erg saai
 
die plasma heeft vrij dunne vleugels en staart, alleen de romp is rond itt de meer gangbare vierkante lipo vorm.
Volgens mij is dit een handig en snel toestel.

Val
 
Ik wil zelf eens testen als het ding extreme aandrijvingen aankan, dus heb ik er eentje in huis gehaald.
De romp laat plaats voor veeel lipos, iemand een ideetje voor een 10S setup van ongeveer 2,4 Kw?

full
full
full
full
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dacht wel dat je zo eentje zou meebrengen.
Als je er genoeg energie instopt zal hij vanzelf in de vierde aggregatietoestand veranderen. :teacher: :D

Succes
Val
 
Ik zou het toch graag enkele duizenden graden koeler houden dan dat Val ;)

Wat denk je van een Mega 16/25/1 met een kontronik 4.2/1 gearbox eraan
Op 3s met ergens een 14x14 prop?
Ik kan anders niet direct iets in dezelfde vermogens/gewicht klasse vinden.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top