playtive xl glider (Lidl)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Sadkingbilly, 10 jun 2017.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Die "P38" :banana: Geweldig:wave
     
  2. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    En vliegt nog goed ook.
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    welke setup?
     
  4. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    2x https://nl.aliexpress.com/item/32983234917.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dED3OXR, maar dan met 7x4 prop
    Accu 2200-3S
    1x links en 1x rechts draaiend
    Tevens stuur ik de motoren (differentieel) met rudder aan.
    Vleugel verstevigd met 4mm carbon buis en een 3mm carbonbuis.
    Stabilo verstevigd met 2x 5x1mm plat carbon.
    hoogteroer ook 1x 5x1mm plat carbon.
    accu zit in de middelste.
    in de linker ontvanger met regelaar.
    In de rechter alleen regelaar.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2021
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
     
    Helikapoter en ramses vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik heb wat moeite te geloven dat een Lidl Glider (de mijne flappert al enthousiast als ik de bocht om ga) dat uithoudt. Hoeveel carbon is daar wel niet in gegaan??
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20210816-233117_Samsung Internet.jpg


    Deze is ook grappig trouwens:

     
    ramses vindt dit leuk.
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Met het zwaartepunt op de goede plek vliegt het een stuk beter:
    Zwaartepunt.JPG
    Omdat ik nog zoekende ben, eerst de lipo provisorisch met behulp van een ijslollystokje en elastiekjes onder de romp gefixeerd, nou ja, gefixeerd; bij de landing duwt het gras de lipo natuurlijk van z'n plek...
    Elastiek en ijslollystokje.JPG
    Het lijkt er op, dat ik de plaats van de servo's ongelukkig gekozen heb, als ik de lipo in de romp wil laten verzinken.
    Wellicht zitten er nog wat schuimwerkzaamheden in voor de toekomst...

    Afgelopen week op een stille dag de 'maiden' met de hangende lipo; dat bleek achteraf de kortste vlucht ooit.
    Ik gooi het toestel in de lucht met vol gas, vlieg van me af, win wat hoogte en maak een bocht naar links.
    Hé, er valt iets van het vliegtuig...
    Het vliegtuig glijdt in een mooie glijvlucht een stuk verder het gras in en tot mijn verbazing is de prop met spinner weg.
    Hoewel ik ongeveer gezien heb waar de prop gevallen is, vind je een 4.5x3 propje, witte spinner en zwarte bladen van z'n levensdagen niet terug in 30 cm hoog gras.
    Geschatte vliegduur 10 seconden...

    Vandaag een tweede poging gewaagd, prop extra gecontroleerd en twee accu's bijna leeg gevlogen, bijna, omdat ik moest verkassen toen een grote trekker met maaigerei het veld nodig had.

    Ik ben niet gewend aan een twee assige besturing, dus de eerste rondjes waren wat 'hobbelig', maar gaandeweg begon het ergens op te lijken, ik heb de roeruitslagen niet erg groot gehouden, zodat er soepele bochten gevlogen kunnen worden (door mij dan) terwijl ik evengoed maar kleine knuppeluitslagen maak.
    Door de kleine prop gaat het niet erg hard, maar dat was ook de bedoeling, al heb ik dan bij een beetje wind niet veel te vertellen...

    Het lage gewicht maakt het toestel gevoelig voor turbulentie, anders kan ik sommige koersen niet verklaren, omdat ik op dat punt de zender niet aanraakte. Ook iets om rekening mee te houden, de turbulentie van een rijtje bomen merk je al.

    Zweven gaat redelijk, waarschijnlijk nog beter als de lipo goed vast zit.

    Op naar de volgende stille dag.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn, ramses, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ha, gefeliciteerd met de maiden. Altijd weer leuk en spannend. Even over dat motortje. Is dat een 1800-2000Kv? Die gebruik ik namelijk ook. Voor gewoon vliegen vind ik het een beetje te licht voor een lidl vliegertje, althans dat is mijn ervaring.. Voor omhoog sleuren en uitzweven zou het goed moeten zijn. Zeker met wat wind is het lekkerder om een wat zwaarder exemplaar erop te zetten.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het is een HXM 2211-2300Kv van Hobbyking.
    Ik heb grotere props in bestelling, eens kijken hoe dat gaat.

    Het motorspant is demontabel, dus als het moet, kan ik daar een bevestiging voor een grotere motor voor maken.
    Eerst maar wat vaker vliegen in deze configuratie.

    Groeten, Jan.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag drie Lipo's leeggevlogen (3,7V) in een fractie meer wind dan gisteren.
    De wind is geen probleem, je gaat gewoon niet zo snel er tegenin, maar de windrichting wél.
    Turbulentie over de boerderijen zo'n honderd meter verderop zorgde voor nare rolwinden waar de ondergemotoriseerde Lidl zwever raar in op en neer wordt gesmeten.

    Ik ben er zover mogelijk vandaan gebleven, maar de 'schone' wind tussen de boerderijen door nam het vliegtuig dan met een noodgang mee voor de wind.
    Het bleef dus oppassen.

    Zonder schade weer thuis komen is ook wel eens leuk...

    Groeten, Jan.
     
    helixer en ramses vinden dit leuk.
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    3,7v? Sta ervan te kijken. Alleen mijn micro's vlieg ik met 3,7v, de rest met 2s en 3s. Filmpje zou leuk zijn.:p
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Misverstand: ik vlieg op 2S 700mAh lipo's, die ik na afloop controleer met zo'n lawaaiige lipo monitor, waarbij ik per cel op 3,6-3,7V uit kom.

    Mijn camera-dochter zit momenteel elders, misschien later eens een filmpje.
    Een Mobius op mijn pet is een optie, maar als ik zie hoe 'achterlijk' ik daarvan ga varen (met een 75 km/h RC speedboot), laat ik die nog maar even thuis als ik ga vliegen...

    Groeten, Jan.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Met de huidige NW wind kon ik vanmiddag op mijn favoriete teststek mijn Lidl schuimpje testen met een maatje grotere prop (5" i.p.v. 4").
    Het scheelt zonder meer in het hoogte winnen en snelheid, daar had het kleine propje toch moeite mee.
    De motor zal het worst wezen, en de lipo gaat bijna even lang mee, dus er kan waarschijnlijk ook nog een maatje groter op.
    Nu vlieg ik de 700mAh niet verder leeg dan 3,8V per cel en gaat er gemiddeld 235mA weer in, dus daar heb ik ook nog ruimte, maar de batterij hangt momenteel nog onder de romp met elastiek, dus warm zal 'ie daar niet worden...(op de foto ligt de lipo nog los).
    Lokatie.jpg

    Het blijft me verbazen hoe bomen en bebouwing honderden meters verderop de turbulentie soms een kilometer verderop beïnvloeden, het is alleen niet constant, het ene rondje kan ik met half gas en zonder aan de hoogte te komen een mooie vlakke baan vliegen en een rondje later gaat het toestel tekeer alsof 'ie enorm staartlastig is en heb ik moeite om op hoogte te blijven...
    Ruimte zat.jpg

    Vandaag voor de verandering alle vier de lipo's gebruikt, zonder te crashen, dus wie weet, wordt het nog wel eens wat.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn, helixer en ISOLA2 vinden dit leuk.
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Turbulentie kan overal optreden, ook op plaatsen waar helemaal geen bebouwing is.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Weer wat geleerd.
    Hoogte houden, is dus het devies.

    Groeten, Jan.
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja we worden de laatste weken echt verwend met dat rustige najaarsweer, zeker voor de wat lichtere toestellen. Zou Lidl wel weten wat wij uitspoken met die speelgoed toestelletjes? Ik denk het haast wel he............:rofl:

    Grt H:beer:lixer
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Als je de hoeveelheid video's over de Nurflidl op youtube ziet en hoe vaak die bekeken worden, denk ik dat Lidl wel weet wat voor hit ze verkopen.

    Ik heb er nog eentje nieuw in de doos liggen, eens kijken wat ik daarmee ga doen, waarschijnlijk een Nurflidl met verlengde en verbreedde vleugels.
    Daar is een video van, maar dan als helling zwever, iets waar ik in het platte Fryslân niet zoveel aan heb, tenzij ik een start elastiek gebruik (extra handelingen, nah...) of er een DLG van maak, maar of de schuimconstructie hier tegen bestand is...?

    Eerst maar weer eens wat lipo's leegvliegen.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vanmiddag een fractie meer wind, maar met de grotere prop is dat geen punt meer.
    En inderdaad, als je ervoor zorgt dat je voldoende hoogte hebt, is de turbulentie minder én heb je meer tijd om ervoor te corrigeren.

    Wat vliegt dit mooi, met half gas hoor je 'm amper, alleen tijdens het voorbij vliegen op een meter of 10-20 hoor ik de prop en een lagertje wat blijkbaar wat ruim wordt...

    Groeten, Jan.
     
    helixer vindt dit leuk.
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Heeft iemand er nog eentje over die hij verkopen wil?
     

Deel Deze Pagina