Aan de hand van het filmpje van een Franse vlieger iets soortgelijks gedaan met één van mijn LIDL schuimpjes, helaas beacoup de 'geklep & kop in beeld' en te weinig beelden van de conversie zelf:
In principe als 'lesmateriaal' om te leren vliegen met alleen richting en hoogte roer, zoals mijn SIG Riser 100, maar dan voorzien van een motortje, om RSI bij het handmatig opgooien te voorkomen:
Als ik dit in de lucht kan houden als zwever, dan moet dat straks met de veel grotere Riser ook lukken, is de achterliggende gedachte (waarbij een grotere zwever natuurlijk veel rustiger zal vliegen).
Het plaatje multiplex met de motorhouder is demontabel, zodat ik (later) met een andere motor, of zonder motor met wat ballast in de neus, kan experimenteren.
Ik heb de roeren losgesneden van de vleugels en stabilo en ze met 'scharnieren' uit plastic strip weer gemonteerd, werkt als een tierelier.
Roerhoorns uit latoenkoper (want voorhanden):
Hoogte roeren verbonden met een 2 mm carbon staafje.
Richtingsroer op dezelfde manier, maar wel groter uitgesneden dan het aangegeven vlakje:
Natuurlijk was de plastic buis voor de aanstuurstangen op en lokaal niet verkrijgbaar, dus heb ik het anders opgelost; met 2 mm carbon staaf met een stukje 1 mm staal aan weerskanten voor de Z-buiging aan de servo zijde en een L-buiging met een stukje verenstaal als borging aan de roer zijde. Vastgezet met een drup secondelijm en een stukje krimpkous, dat zit verbazingwekkend goed vast.
De beide stangen lopen vrij van de romp en zijn stug genoeg om zonder geleiding te kunnen.
De plaats van het zwaartepunt is even een dingetje, met betrekking tot de plaats en het formaat van de lipo:
De foto is met een 2500mAh 2S lipo, die ik gebruik in mijn Bugs 3 quad, het lijkt me geen gunstige oplossing bij een buiklanding, want je duwt elke keer de neus in de grond.
Andere opties:
De regelaar is een 20A, die ik nog had liggen, te licht voor de Fusion pusher, maar vrij fors voor de krappe cockpit. Het ontvangertje is een 4 kanaals FR-4CH, wat mooi van formaat is.
Vanmiddag in te harde wind even wezen testen, maar dat is geen doen met zo'n licht vliegtuigje, dat nog moet worden afgesteld.
Maar..., het vliegt, in de onstuimige, vlagerige wind zwabbert het alle kanten uit, maar het vliegt. Van enige controle was weinig sprake, de wind had het voor het zeggen.
De lipo van dienst was de 700mAh op de foto, lijkt voldoende te zijn, met klittenband nét achter de vleugel bovenop de romp.
Eerst eens wachten tot een rustige dag, want zoveel power heb je natuurlijk niet met een 11 cm klappropje..
Groeten, Jan.