POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

Motor rem/stop

De motorstop.... :celebrate: tja...

wat moet ik hier nu van zeggen :confused:... Als ik straks een nieuwe KTW ga bouwen (dat wordt 2014 :D), dan gaan de propbladen naar voren klappen. Ja, die Mitarbeiter van Graupner zijn lang niet gek!

Maar ja, ik heb hier nog wel een KTW met naar-achter-klappende-bladen. Om niet alles als een kaarsje te laten eindigen, zal dus een oplossing moeten worden gezocht. Zelf dacht ik aan: vier kleine magneetjes op de achterkant van de motor te bevestigen (klein schijfje, met hierop 4 magneetjes, die op de achterkant van de motor kan worden geschroefd). Dan nog een plaatje met hierop ook 4 magneetjes die 'dichtbij' de motor kan draaien, of schuiven of ???? zie tekening:

full

Op zich werkt het principe wel, maar misschien omslachtig?

Ik heb nog niet uitgezocht hoeveel meer stroom de motor meer trekt, als het plaatje permanent blijft zitten tegenover de motor. Misschien valt dit wel mee, maar de motor heeft dan in ieder geval meer weerstand om op te starten, dat is logisch, want je moet hem dan "uit de rem trekken"....

Heeft iemand wellicht een ander / beter idee / oplossing?

Ik wil het wel mechanisch houden, dus met aansturing met behulp van een servo, dus niet iets met elektromagneetjes....

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is dus alleen van toepassing bij vaste bladen.
Kun je misschien iets verzinnen dat je gebruik maakt van de speling in de motor, die ingeschakeld de propellor iets naar voren trekt. Als de motor dan uit staat gaat de as ietsje naar achteren en blokkeert de propellor in de goede stand tegen een rubber blokje.

Deze DG-1000 heeft ook een simpel systeem om de motor te blokkeren. Ook met een rubber blokje geloof ik.
Tulix-09.JPG

Norbert, ik volg dit draadje op de voet, en ik heb bewondering voor je vindingrijkheid en doorzettingsvermogen, en de bereidheid om exotische (voor mij dan) technieken als Arduino toe te passen. Maar ik heb soms wel eens het idee dat je het te ver zoekt. Ik heb het al eens eerder voorgesteld, maar ik denk dat je het beste een redelijk krachtige veer in de klapbladen kunt bouwen die het blad naar achteren "dwingt" als de motor uitgeschakeld word. Bij een dergelijke aandrijving die alleen vol of helemaal niet draait is er weinig kans dat de bladen maar half uitklappen. Als de motor stopt is de kans dat er een blad achter de pylon blijft hangen denk ik zeer klein, hoogstens blijft het een beetje met de bladwortel tegen de buis aan hangen, zodat het blad een klein beetje uit blijft staan. Met een geschikte geleiding aan de rompdeuren, daar waar het bladeinde naar binnen gaat, is dan de prop uiteindelijk in de goede stand te draaien.
Op zijn minst het experiment waard, dacht ik.

Groeten,
Max.

Perpetuum mobile

Ik heb nog niet uitgezocht hoeveel meer stroom de motor meer trekt, als het plaatje permanent blijft zitten tegenover de motor. Misschien valt dit wel mee, maar de motor heeft dan in ieder geval meer weerstand om op te starten, dat is logisch, want je moet hem dan "uit de rem trekken"....

Dit is geen probleem maar een opportunity!
Als de accu nou opgeladen wordt met de opgewekte energie uit de magneetjes...:rolleyes:

Laatst bewerkt:
@Wubbe: daar heb ik ook aan zitten denken, maar het nadeel is dat, als je speling in de motor toestaat, de magneetklok tijdens het draaien niet meer centraal om de ankerwikkelingen zit, en je motor efficiëntie zal dalen. Hoeveel dat uitmaakt weet ik niet.

Dan kun je ook een beetje speling in de propellor toestaan.
Jouw voorstel is echter een nog betere. Het luik in de romp kan dan ook een stuk kleiner zijn.

Wat een geweldig project! ik volg hem al even op de voet!

kan je na het stoppen van de moter (via de rem) de motor langzaam achteruit laten lopen totdat een van de bladen die dan naar achter liggen in een aanslag valt (een soort vanghaak) ?

veel succes en respect!

proberen...

....maar ik heb soms wel eens het idee dat je het te ver zoekt....

...dat idee heb ik zelf ook wel eens, maar je komt uiteindelijk wel verder. Daarom vraag ik ook hier op het forum om hints & tips en dat lukt heel goed (radiusstang bijvoorbeeld :D). Als niemand zijn nek zou uitsteken, dan reden we nog met z'n allen op varkens rond, en zou dit forum bijvoorbeeld niet bestaan :rolleyes:....

.... op zijn minst het experiment waard, dacht ik. Groeten, Max.

Ik ga het proberen:yes:, temeer omdat ik eigenlijk die magneetjes niet (meer zo zeer) zie zitten... Dus elke (goede) tip is welkom!

Wat een geweldig project! ik volg hem al even op de voet

Blijven volgen :D!

kan je na het stoppen van de moter (via de rem) de motor langzaam achteruit laten lopen totdat een van de bladen die dan naar achter liggen in een aanslag valt (een soort vanghaak)

Achteruit lopen gaat niet in mijn opstelling, want de Arduino stuurt straks een ESC aan, die geen achteruitloop ondersteunt....

ziek

Dit is geen probleem maar een opportunity!
Als de accu nou opgeladen wordt met de opgewekte energie uit de magneetjes...:rolleyes:

Zou dit werken? Ik was de dag, toen de leraar uitleg gaf over perpetuum mobile's, net toevallig ziek....

:proost:
Norbert

er tussen in

....ik heb het al eens eerder voorgesteld, maar ik denk dat je het beste een redelijk krachtige veer in de klapbladen kunt bouwen die het blad naar achteren "dwingt" als de motor uitgeschakeld wordt.... .....Op zijn minst het experiment waard, dacht ik.

Max: ik ben vanmiddag bezig geweest, maar dit komt niet goed :nooo:. Dit plan zou wel kunnen als die verenstalen geleiders een andere vorm zouden hebben. Ze gaan nu alleen 'omhoog', maar dan zouden ze ook nog opzij moeten gaan... Wat er nu kan gebeuren is dat een propblad tussen deze geleider en de hoofdstang komt te zitten...

...dus 8O....

...dan maar even die magneetjes op een stuk aluminium gelijmd (met de vier boutjes) wordt straks het geheel achter op de motor geschroefd:
full

Dat houten kruis is gemaakt van 1.5mm dik balsa, dat is om de afstand tussen de magneetjes goed te krijgen... Met een drupje lijm de magneetjes verlijmd op het alu-plaatje.
full

...toen een beetje (6gram) epoxy aangemaakt en alles ingegoten. Het blauwe spul is 'speelgoed' klei, om een beetje de epoxy in goede banen te leiden...
full

tijdens de zaterdagmiddag borrel zijn drie punten omhoog gekomen:

1) het blijkt makkelijker te zijn dan ik dacht, om de de motor 'uit de rem te trekken'. Met een beetje geluk (de metingen zullen het bewijs moeten leveren) hoef ik geen rem te maken, maar alleen slechts permanente magneetjes...

2) de prop-bladen moeten natuurlijk niet tijdens het inklappen en stoppen van de motor, toch nog 8-O per ongeluk tussen de geleider en de hoofdstang komen. Want dat maakt de hele constructie waardeloos en zal ik toch misschien nieuwe geleiderstangetjes moeten buigen...

3) ... :hammer: ...ben ik vergeten ?!?!?

We houden het gewoon op twee punten:yes:!

Dan nog een plaatje met hierop ook 4 magneetjes die 'dichtbij' de motor kan draaien, of schuiven of ???? zie tekening:

full

Op zich werkt het principe wel, maar misschien omslachtig?

Ik wil het wel mechanisch houden, dus met aansturing met behulp van een servo, dus niet iets met elektromagneetjes....

Ik weet niet precies hoe dit systeem met aan weerszijden magneten zal reageren.
Wanneer je op de vaste Aluplaat de magneetjes weglaat heb je een wervelstroom rem, vaak gebruikt in motor proefbanken.
De draaiende magneten op de motor leveren een draaiend veld op in de aluplaat en daardoor een rondgaande stroom in die plaat. Deze wordt door de weerstand van de Alu omgezet in warmte.

Ik denk dat de magneten op de plaat dit principe niet volledig opheft. Je zult de rem waarschijnlijk dus weg moeten draaien tijdens het lopen.
Een testje kan hier uitsluitsel over geven. Wordt de Alu schijf heet dan weet je wat je moet doen.

Rick

Dit plan zou wel kunnen als die verenstalen geleiders een andere vorm zouden hebben. Ze gaan nu alleen 'omhoog', maar dan zouden ze ook nog opzij moeten gaan... Wat er nu kan gebeuren is dat een propblad tussen deze geleider en de hoofdstang komt te zitten...
:confused:We praten niet over hetzelfde denk ik. Wat ik bedoel is een veerconstructie aan de propellernaaf (bijvoorbeeld een O-ring of twee torsieveertjes), en geleiders aan de rompdeuren, helemaal achteraan, om een iets uitstekend blad op te vangen daardoor de motor iets te verdraaien waardoor het blad wel helemaal inklapt. Ik heb helaas tijdelijk geen mogelijkheid om een schetsje te maken en te laten zien, dus ik hoop dat het nu wel duidelijk is.
Maar ik ben ook wel benieuwd hoe je dat met die magneetjes gaat doen, helemaal begrijpen doe ik dat nog niet...

Groeten,
Max.

Misschien kan je de motorstop met magneten achterwege laten (wel jammer voor de mogelijke perpetuum mobile).

Dit probleem wordt veroorzaakt door de onderkant van de beugel. Daar kunnen de prop bladen aan haken. Daar kan je dit probleem aanpakken.

full

Een paar ideeën:
full

1) Huidige situatie met de grote beugel.
2) De motor is omgedraaid en de beugel is vervangen door een soort zadel. Voordelen: Bladen kunnen nergens meer aan haken, frontoppervlak is veel kleiner, makkelijker om de kabel weg te werken.
3) Daarnaast kan ook de richting van het omhoogklappen omgedraaid worden. Hierbij rijdt het wagentje van achteren naar voren. Voordelen: Wagentje komt niet in de buurt van de cockpit en de vleugelligger, rompopening wordt smaller naar achteren toe, stangen lijken beter uit te komen.

...wanneer je op de vaste Aluplaat de magneetjes weglaat heb je een wervelstroom rem, vaak gebruikt in motor proefbanken.
De draaiende magneten op de motor leveren een draaiend veld op in de aluplaat en daardoor een rondgaande stroom in die plaat. Deze wordt door de weerstand van de Alu omgezet in warmte. Ik denk dat de magneten op de plaat dit principe niet volledig opheft. Je zult de rem waarschijnlijk dus weg moeten draaien tijdens het lopen. Rick

Klopt, dat moet ik eerst gaan testen. Tevens een stroommeting bij niet- en wel-wegdraaiende magneten....

...wat ik bedoel is een veerconstructie aan de propellernaaf (bijvoorbeeld een O-ring of twee torsieveertjes), en geleiders aan de rompdeuren, helemaal achteraan, om een iets uitstekend blad op te vangen daardoor de motor iets te verdraaien waardoor het blad wel helemaal inklapt.

Volgens mij bedoel je dan het zelfde effect dat optreedt bij de Up&Go 1, daar wordt op het laatste moment nog 'even' de propellor in de juiste stand gedrukt.... :confused: Toch?

Bij mijn opstelling kan dat niet, omdat het dan al te laat is. Als de bladen gaan inklappen, moet de motor al in de juiste stand staan (bij mijn constructie dan). Als er een blad tussen het veertje en de hoofdstang eindigt, dan is er geen mogelijkheid meer om deze stand te corrigeren... Dat is nu wel het mooie van deze ProofOfConcept: het verkregen inzicht :rolleyes: eigenlijk moet deze constructie aan de bovenkant anders: het moet niet uitmaken, waar de motor stopt....

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe je dat met die magneetjes gaat doen, helemaal begrijpen doe ik dat nog niet...

ik zeg: blijft kijken en huiver :schrik:

andere mogelijkheden....

Misschien kan je de motorstop met magneten achterwege laten (wel jammer voor de mogelijke perpetuum mobile).

Dat is zeker jammer, dat zou mij wel iets :celebrate: lijken

...een paar ideeën....

Goede ideeen en mooie tekeningen! Vooral nummer 3 is een goede, want als ik het zo bekijk maakt het hier niets uit hoe de motor stopt :rolleyes: en dat zou mijn constructie wel eenvoudiger maken....

Mijn opa zei altijd iets, dus daar moet ik ook maar eens aan gaan denken....

KTW - het begin

....Let wel: het gaat hier meer om de algemene werking en niet zozeer om de constructie, omdat die toch wel zal veranderen in de loop van de tijd dat ik wijzer word....

...dat kan ik wel zeggen maar het moet natuurlijk wel een beetje werken :yes: Na een paar testjes met de magneetjes bleek het geheel wel te werken, maar als de magneten gefixeerd bleven, dan kwam de motor moeilijk op gang. Logisch :rolleyes: want daarvoor was nu net die magneetrem.

Dus: ze moesten wegdraaien.... Dat werd me een constructie :schrik: doar kriej proat van, zoals ze dat hier zeggen. Tevens kwam de afstand tussen de beide magneetjes zeer precies. Ze moeten niet aan elkaar vast klikken, want dat is sterk spul. Het moest dus een zeer stijve en precieze constructie worden. Daar heb je ook een sterke servo voor nodig, en dat leek me allemaal net iets teveel van het goede....

Dus: toen maar 20 minuten (en geen seconde langer / korter) met Sketchpad aan de gang geweest en het idee 3 van "PapaHotel" getest en het leek goed te werken :yes: ....

Even getekend kwam er dus dit uit:
GroteFoto-MCYWAJVW.jpg

Ik wil niet mijn hele constructie veranderen, de wagen bijvoorbeeld loopt heel mooi licht en is spelingsvrij, die wordt dus herbruikt. Alleen een nieuwe motorophanging en langere buizen. Tevens wil ik een grotere spinner gebruiken (40mm) en wederom achteruit klappende bladen gebruiken (ja ik heb iets anders gezegd, maar ook ik ben eigenwijs)...

En nog als laatste:
Ook diegene die weet waarom het exact 20 minuten was, heeft gewonnen!

:proost:

Back