Laat ik allereerst het verhaal van gisteren wat proberen te verduidelijken aan de hand van een tekeningetje:
Zoals te zien op de (haastige) tekening, is het draadgat in de gasklep tamelijk groot t.o.v. de luchtinlaat, en vormt het daardoor een relatief grote kamer (in werkelijkheid slechts een paar tientallen kubieke mm) en kan er in de ruimte links, waar weinig luchtstroom is, olie of brandstof ophopen.
Het dingetje rechts op de tekening is de brandstoftoevoer, het gecalibreerde gat waar de sproeiernaald in gedraaid word om de brandstoftoevoer te regelen.
Deze spraybar staat vast in het carburateurhuis, en als de gasklep verdraaid wordt, schuift hij dus ook een heel klein beetje naar binnen of naar buiten, en daarmee de sproeiernaald. Als er dus gas gegeven word, word ook de brandstoftoevoer (miniem) verder geopend.
Ik heb die schadelijke ruimte met epoxy opgevuld, waardoor er een "gladde" luchtdoorlaat ontstaat en deze ophoping van olie voorkomen wordt.
Althans, dat hóóp ik....
Het is nog wat vroeg om te gaan juichen, maar de eerste test na het dicht gieten van de holle ruimte in de gasklep LIJKT de motorloop een stuk verbeterd te hebben.
De opvallendste verandering was nog niet eens in het loopgedrag, gek genoeg. Wat al onmiddellijk bij het starten en warmdraaien opviel, was dat de sproeiernaald VÉÉL minder kritisch was. Waar voorheen eigenlijk de motor alleen bleef lopen in een gebiedje van drie klikjes, en alle drie tamelijk rijk (te oordelen aan de blauwe kleur van de uitlaatgassen) kon ik nu werken binnen een bereik van minstens 7 a 8 klikjes, en wat meer is, de kleur van de uitlaatgassen leek zich redelijk te voegen naar de naaldafstelling.
Waar ik gisteren nog tijdens het varen meestal blauwe rook had, en soms ook niet, zonder aan de naald te komen, had ik vandaag met ieder klikje armer geleidelijk aan steeds dunnere rook, en de rook bleef ook veel constanter van kleur.
Dat zou er in mijn bekrompen gedachtenwereld toch minstens op moeten duiden dat de carburatie nauwkeuriger en constanter is geworden.
Ik heb daar uiteraard ook een video van gemaakt, die staat nu te uploaden, en (naar mijn mening, maar het oog van de meester maakt het paard vet) is het rollen van de boot ten gevolge van een horkerige motorloop duidelijk verminderd, terwijl de ontsteking toch weer terug staat op het oude tijdstip. Tenminste, vergeleken met de video "manouvering practise" lijkt de romp duidelijk rustiger in het water te liggen.
Het zo nu en dan overslaan, is er echter nog niet geheel mee verholpen (maar het lijkt wel sterk verminderd), en dat vind ik dan wel weer jammer.
Zodra de video geupload is plak ik hem hier bij.
Maar langzaam aan, alle verbeteringen