Pokkebootje deel twee

Pokkeboot… als dat al te vertalen is naar het Indonesisch… Google…
Eerste woord is bootje… maar dat tweede? Dat kan mijn vrouw echt niet plaatsen. Haha…

Perahu kende ik wel (je spreekt het min of meer uit als "prauw" en daar komt dan ook het nederlandse woord prauw vandaan).
De woordspeling pokkebootje is niet echt te vertalen. Cacar is de ziekte, en daar maken ze in Indonesië over het algemeen geen grappen mee.
Maar als je van de "geluidsnabootsing" uitgaat zou het vermoedelijk iets in de geest van "perahu tuktuk" zijn.

Vaart netjes Bert en motortje draait regelmatig. Je hebt wel vlak water nodig, anders moet er een golfbrekertje op de neus. Gr. Klaas.
Er zit een golfbreker rond de dek opening, er komt geen water binnen.
En als je een klein beetje kalmer aan doet valt het op zich wel mee,maar vol gas komt de snor zelf al bijna tot aan het dek. draai je dan door je eigen golven heen dan komt er een klein beetje water op de voorplecht. Daar stroomt het echter vrij onschadelijk over de gangboorden weer weg.

Maar het is inderdaad geen rompje wat erg geschikt is voor zeegang.

Voor het eerst met Pokkebootje II op "groot water", met golfjes en zo, en eindelijk heeft het concept van "niet stabiliteit vergroten, maar de massatraagheid maximaliseren" (ofwel ballast op de waterlijn en zo ver mogelijk in de zijden plaatsen) zich in de praktijk kunnen bewijzen.

Dit is Pokkebootje, dwars op de golven en met een golfhoogte ongeveer gelijk aan het vrijboord:

Yup, vond ik ook wel, eigenlijk. Had gehoopt dat de boot helemaal droog zou blijven, maar helaas... Het water (de hoeveelheid) mag niet de moeite genoemd worden, maar het is wel een beetje oppassen dat het niet tussen huit en houtdelen naar beneden de dubbele bodem in kruipt. Want dan kan ik weinig anders dan de boot met de boeg omhoog weg te zetten en (héééééél lang) te wachten tot het naar de achtersteven gelopen is...

Maar het valt mij inderdaad alles mee, als je kijkt naar hoe woest het ding lag te rollen tijdens de badkuiptests...

Wel, en daar is denk ik ook niet zo heel erg veel aan te doen, ik kan niet met dit soort golfslag lomp volle kracht tegen de golven in beuken, dan gaat ze erg spetteren rond de boeg, en dat komt vroeg of laat toch de boot in. De stootwillen en de leguaan waren allemaal zeiknat... :p :)

:D ik vond dat zelf ook wel leuker dan de badkuip-videootjes, ja... :p

Vanmorgen nog eens goed gekeken, en er stond toch iets meer water in de boot dan ik verwacht en gehoopt had (ik haalde ongeveer 10 ml van onder de dubbele bodem, meer kreeg ik niet weggezogen maar het zal denk ik nog niet 100% droog zijn) en op zich zijn dat geen schokkende hoeveelheden, maar het houtwerk onder de tanktop is niet gelakt...

Ik denk dat ik iets van een ventilatie systeempje aan moet brengen om rotterij te voorkomen.

Hout laten drogen… en dan flink oliestook morsen…
Moet natuurlijk de lijm niet lossen…
Vet motorcompartiment is net echt! Vét.
Nu is het wel helaas zo, - hebben de geleerden ons geleerd - net als water, laten olie en benzine zich niet verschalen!
Geluk bij een ongeluk… en temeer opmerkelijk… het geluid blijkbaar wel.
Ongekend goede soundmodule!

Hout laten drogen… en dan flink oliestook morsen…
Moet natuurlijk de lijm niet lossen…
Vet motorcompartiment is net echt! Vét.

NIKS daarvan!:mad: Mijn machinekamers blijven SCHOON!

Humpfh!

Ongekend goede soundmodule!
Volgens mij had ik hem al gepost, maar voor de leut:
Het originele geluid op 1/8ste van de werkelijke snelheid.

Volgens mij had ik hem al gepost, maar voor de leut:

Nóg een keer!
icegif-491.gif

Back