Brutus, met haakse verstelling bedoel ik onderstaande het oppervlak waar de krachten op komen is veel groter dan de punt belasting van huidige constructie.
Groetjes Ebro

Groetjes Ebro
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
het oppervlak waar de krachten op komen is veel groter dan de punt belasting van huidige constructie.
Dat is wat ik bedoel met "vorm passing"... De bladvoet moet een zo grootmogelijke diameter in de naaf hebben, maar hij moet niet "dragen" in de naaf op de cylindrische vorm, maar op de vlakken van, zeg maar, de "flenzen"...Wat ik mis bij de bladen is een steunend bed.
Het blad kantelt op de as in het boorgat, met een geringe dikte aan de naaf en een relatied dunne diameter as. Gedicteerd door de bedachte constructie. Het blad werkt as een breekijzer onder een parketvloer.
Als het blad een betere ondersteuning had gehad op de naaf, zou er verbetering kunnen zijn...
100% exact Bert! Druk verdelen en richten op grootst mogelijk oppervlak.
Gisteren ben ik met de auto naar Wolvega geweest (plm 15 km enkele reis), ging goed en veilig.Gaat het weer wat beter?
Dat is puur en alleen een kwestie van afdichting. Een holle as vereist OF een volledig afgedichte schroef (waterdichte bladvoeten), wat op deze afmetingen min of meer ondoenlijk is, of afdichtingen binnen in de holle as, die voor een klant erg lastig te onderhouden is.Waarom ze daarvoor niet hebben gekozen geen idee.
Dat kon dus nog wel eens tegenvallen.Ik zie daar nog wel een punt van verbetering.
Hoe lang is lang? Ik denk in draai-uren, niet in kalenderdagen want ik heb geen flauw idee hoeveel iemand per jaar vaart. Ik weet ook niet hoeveel ik vaar, dus laat ik het mijn zender bijhouden.Temeer omdat de smit ierland van broer dit wel had, en goed functioneerde lange tijd. Met constant toeren motoren.
Is toch echt maar iets in de orde van grootte van 15 Watt....Tjonge!
Daar zit power zat in!
Ik kom, met een onzekerheid van ongeveer 1/6e, uit op tussen de 7,5 en 9WIk zal eens kijken of ik een poging kan doen om het enigszins nauwkeurig te meten....
Volgen doe ik je niet.![]()
Die plons water van onder de kont is inderdaad "best indrukwekkend", en het is opvallend hoe "plotseling" die propwash opkomt als je vooruit geeft.Ik zag gewoon een, voor zo'n klein bootje, indrukwekkende propwash en een vooruitschietend bootje op het moment dat je gas gaf.